Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

iAkita skrev:
Aida skrev:
Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:

Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...

Läs igen - det står ju för att förlänga livslängden. Eller?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tellus »

Aida skrev:
iAkita skrev:
Aida skrev:
Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:

Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...

Läs igen - det står ju för att förlänga livslängden. Eller?
Verkar vara många fel i den manualen.
Kommer den med sentry mode och garanti utan servicekrav så kan det bli ett köp.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

Aida skrev:
iAkita skrev:
Aida skrev:
Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:

Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...

Läs igen - det står ju för att förlänga livslängden. Eller?
Exakt, det var det jag var förvånad över.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11512
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Njaa. Även med dyrare snabbladdning (abonnemang) och serviceavtal, så är TCO för mig rätt mycket billigare för I5 än MY.
Enyaq ungefär som MY.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Njaa. Även med dyrare snabbladdning (abonnemang) och serviceavtal, så är TCO för mig rätt mycket billigare för I5 än MY.
Enyaq ungefär som MY.
Varför Enyaq som MY?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11512
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Njaa. Även med dyrare snabbladdning (abonnemang) och serviceavtal, så är TCO för mig rätt mycket billigare för I5 än MY.
Enyaq ungefär som MY.
Det är lite som med rakbladsmodellen. Säljer man karusellfärden för billigt så tar man igen det på gungorna.

Skall du räkna på TCO så får du även ta med värdeminskningen.

Även om Tesla är lite dyrare i inköp, så är värdeminskningen så låg att det oftast blir en bättre, eller lika bra, total affär.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Även om Tesla är lite dyrare i inköp, så är värdeminskningen så låg att det oftast blir en bättre, eller lika bra, total affär.
Fram tills Tesla återigen gör så som de gjorde våren 2019. Alla som försökte sälja sin Tesla efter det datumet håller nog inte riktigt med om att värdeminskningen är låg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Njaa. Även med dyrare snabbladdning (abonnemang) och serviceavtal, så är TCO för mig rätt mycket billigare för I5 än MY.
Enyaq ungefär som MY.
Det är lite som med rakbladsmodellen. Säljer man karusellfärden för billigt så tar man igen det på gungorna.

Skall du räkna på TCO så får du även ta med värdeminskningen.

Även om Tesla är lite dyrare i inköp, så är värdeminskningen så låg att det oftast blir en bättre, eller lika bra, total affär.
Svårt att se att värdeminskningen ska vara större i kronor på I5 till 540k netto mot MY till 740k netto. Jag har räknat samma % sats.
Vad det blir exakt vet man inte för bilen är sålt igen, så man får killgissa så gott man kan.

Edit: bara alternativinvestering på 200k till 5% avkastning är nästan 1000kr per månad.
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Tessi19 skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Njaa. Även med dyrare snabbladdning (abonnemang) och serviceavtal, så är TCO för mig rätt mycket billigare för I5 än MY.
Enyaq ungefär som MY.
Varför Enyaq som MY?
Inköp billigare(kapitalkostnaderna), försäkring lite billigare, service dyrare, snabbladdning dyrare, resten ungefär samma.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Är det verkligen tillverkarna som tjänar storkovan på de dyra servicarna? Finns väl tillverkarägda verkstäder, men är det normen?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11512
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Är det verkligen tillverkarna som tjänar storkovan på de dyra servicarna? Finns väl tillverkarägda verkstäder, men är det normen?
Många servrar gärna sina nya bilar på märkesverkstäder räknar de med. Resten av de andra fristående verkstäderna säljer de programvaror, utbildningar, certifieringar, serviceverktyg och reservdelar till.

Det är ofta så goda marginaler på detta så att vissa tillverkare säljer grundmodellerna till 0-vinst, och ibland tom. en liten förlust/negativ vinstmarginal (har själv jobbat med detta med prissättning och affärsmodeller/intäkter för en känd biltillverkare). De räknar med att även om de inte tjänar pengar på biltillverkningen/bilförsäljningen, så gör de vinst på detta (och tillbehör, extrapaket).

Dagens personbilsmarknad är ofta så pressad på priser att majoriteten av vanliga biltillverkare går mer eller mindre för en sådan här strategi och affärsmodell.

https://www.investopedia.com/terms/r/ra ... emodel.asp
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

martinot skrev:
Många servrar gärna sina nya bilar på märkesverkstäder räknar de med. Resten av de andra fristående verkstäderna säljer de programvaror, utbildningar, certifieringar, serviceverktyg och reservdelar till.

Det är ofta så goda marginaler på detta så att vissa tillverkare säljer grundmodellerna till 0-vinst, och ibland tom. en liten förlust/negativ vinstmarginal (har själv jobbat med detta med prissättning och affärsmodeller/intäkter för en känd biltillverkare). De räknar med att även om de inte tjänar pengar på biltillverkningen/bilförsäljningen, så gör de vinst på detta (och tillbehör, extrapaket).

Dagens personbilsmarknad är ofta så pressad på priser att majoriteten av vanliga biltillverkare går mer eller mindre för en sådan här strategi och affärsmodell.
Märkesverkstäderna är ju bara i enstaka fall ägda av biltillverkarna, det är inte normen.

Visst är det säkert en del täckningsbidrag i programvaror, utbildningar, certifieringar, serviceverktyg och reservdelar, men inte kan det väl vara där de huvudsakliga vinsterna ligger hos biltillverkare i allmänhet.

Det låter lite som en vandringssägen att ”biltillverkarna tjänar inget på bilarna, det är servicen de tjänar på”.

Möjligen att bilservice är en betydande kassako för återförsäljarna, vilket såklart kan vara viktigt för traditionella tillverkare. Men med tanke på att service hos fristående verkstäder inte är så värst mycket billigare än märkesservice tvivlar jag på ens märkesverkstäderna gör några uppseendeväckande vinster.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Det är en kassa ko för att de kan ta hutlöst betalt för sin tjänst. Servicen (eg kontrollen) har i alla tider i frågasatts då besiktningen i princip gör samma kontroll.
(De åtar sig ibland att fixa det besiktningen påpekar utan kostnad)
Och även elbilar behöver lagas, de flesta felen är elfel på moderna bilar. Majoriteten av fallen där assistanskåren får rycka ut är pga 12 voltsbatteriet.
Tror fel med rost, bromsar och hjulupphängningar kommer bli lika vanligt på elbilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jag ser inte heller riktigt varför elbilar plötsligt skulle vara underhållsfria. Det enda de inte har är en motor som kräver olje- eller kamremsbyten. Men det är ju inte det enda som görs vid en vanlig service. Bromsarna i en elbil behöver ju en del kärlek eftersom de inte används så mycket. Kupéfilter, kylarvätska, högvoltsbatteriet, allt sånt behöver ju ändå kontrolleras. Vår e-Golf är t.ex. just nu inne för AC-service eftersom det luktade puma i kupén när ACn startades. Det är ju inget ovanligt och absolut ingen skillnad mellan elbil och fossilbil. Jag tror inte att verkstäderna kommer bli sysslolösa framöver. Men de slipper kladda med olja.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tellus »

Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Eldsig
Inlägg: 194
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Eldsig »

Tellus skrev:
Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Ja, jo, många kan/vill göra själv, men det är nog fler som inte kan, och då behövs kontroller. Sen kanske besiktning, eller en timmes kontroll med rekommenderade åtgärder är tillräckligt. En utökad besiktning helt enkelt. Dvs någon "oberoende" som sen inte ska sälja tjänsterna och på så sätt har incitament att salta åtgärdslistan.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Esterox »

Tellus skrev:
Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Var femte år för bromsvätska ?! Jo visst du, den drar till sig vatten direkt så redan efter 2 år brukar det var dags och därför ligger intervallen även på detta.
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Esterox skrev:
Tellus skrev:
Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Var femte år för bromsvätska ?! Jo visst du, den drar till sig vatten direkt så redan efter 2 år brukar det var dags och därför ligger intervallen även på detta.
Det var ingen jävel som bytte bromsvätska förr. Det var väl nån som fick den ljusa iden att eftersom bromsvätska är hydroskopisk så kan man tjäna pengar på att lägga in ett bromvätskebyte i servicen. Har funderat på hur allt detta vatten tar sig in i bromsvätskan. Kryper den in genom bromsrören, eller?
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av msb »

Jag var förbi min handlare idag och han sa att servicen kommer att ligga på ca 2400 (om jag minns rätt) plus nån tusenlapp för bromsunderhåll om man vill lägga till det.

Demobil i enklare utförande skulle komma hem om några veckor.

Min bil var inte tillverkad än men de har inte hört något om stora förseningar än. Slutet av oktober låter det som för RWD.

AWD nån gång nästa år.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Intressant med TVs provkörning.
"Ser du bilder på Ioniq 5 kommer du kanske att tycka att den är stor och lite klumpig. När du ser den i verkligheten känns den mindre. Måtten är i det närmaste identiska med en av huvudkonkurrenterna, Skoda Enyaq."

Jag tycker, och många med mig verkar det som, snarare att den ser liten ut på bild men enligt uppgift är större i verkligheten. Precis tvärt om alltså...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Precis, det är första gången någon säger att den är stor på bild och liten i verkligheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Skabb1 skrev:
Intressant med TVs provkörning.
"Ser du bilder på Ioniq 5 kommer du kanske att tycka att den är stor och lite klumpig. När du ser den i verkligheten känns den mindre. Måtten är i det närmaste identiska med en av huvudkonkurrenterna, Skoda Enyaq."

Jag tycker, och många med mig verkar det som, snarare att den ser liten ut på bild men enligt uppgift är större i verkligheten. Precis tvärt om alltså...

Det reagerade jag också på när jag läste artikeln. Men det var generellt en dåligt skriven artikel med många faktafel och bara upprapande av fakta och väldigt lite om hur han upplevde bilen. Lönt att han ens åkte ner till Spanien…
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Esterox »

wheels skrev:
Esterox skrev:
Tellus skrev:
Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Var femte år för bromsvätska ?! Jo visst du, den drar till sig vatten direkt så redan efter 2 år brukar det var dags och därför ligger intervallen även på detta.
Det var ingen jävel som bytte bromsvätska förr. Det var väl nån som fick den ljusa iden att eftersom bromsvätska är hydroskopisk så kan man tjäna pengar på att lägga in ett bromvätskebyte i servicen. Har funderat på hur allt detta vatten tar sig in i bromsvätskan. Kryper den in genom bromsrören, eller?
Inte en aning om hur det gick till före 80-talet.
Gällande vatten så bildas det väll kondens osv som gör att det kommer in vatten.
Jobbat inom racing och på verkstad i många år så har sett konsekvenserna utav bromsar som försvinner eller fryser.

åk du vidare som du gör men jag hoppas jag inte möter dig i trafiken när du behöver bromsa ordentligt.
Skriv svar