Ledig dag idag, passade på att montera LED-ramp. Fick tag på Biltemas 42-482 vid jul och nu var det dags för montering. Norrmännen på Facebook verkar klara det på nolltid så det skulle inte ta så lång tid. Följde Matis råd från tråden och några direktmeddelanden. Det som tog tid mest var kabeldragningen, var svårare än jag trodde att få ner kabeln och fiska ut den genom lilla hålet. Min DT-kabel var för grov för att få ut, så jag fick kapa kabeln och dra upp den nerifrån och skarva ihop den.
Använde XBB fjärrelä, fungerade jättebra när jag skiftat plats för jordkabel, som inte satt rätt i min kabelsats.
Fäste blev till sist ett 51cm fäste från AD-bildelar, Biltemas extraljusfäste var alldeles för grovt och brett.
Tog rätt många timmar och en del svordomar, men jag är nöjd med resultatet, stor skillnad på ljuset. Blev inga bilder på monteringen ikväll, kan återkomma med det om det finns intresse.
Bilder är ALLTID trevligt
(Speciellt om man är extra intresserad av den bilmodellen )
Ledig dag idag, passade på att montera LED-ramp. Fick tag på Biltemas 42-482 vid jul och nu var det dags för montering. Norrmännen på Facebook verkar klara det på nolltid så det skulle inte ta så lång tid. Följde Matis råd från tråden och några direktmeddelanden. Det som tog tid mest var kabeldragningen, var svårare än jag trodde att få ner kabeln och fiska ut den genom lilla hålet. Min DT-kabel var för grov för att få ut, så jag fick kapa kabeln och dra upp den nerifrån och skarva ihop den.
Använde XBB fjärrelä, fungerade jättebra när jag skiftat plats för jordkabel, som inte satt rätt i min kabelsats.
Fäste blev till sist ett 51cm fäste från AD-bildelar, Biltemas extraljusfäste var alldeles för grovt och brett.
Tog rätt många timmar och en del svordomar, men jag är nöjd med resultatet, stor skillnad på ljuset. Blev inga bilder på monteringen ikväll, kan återkomma med det om det finns intresse.
Gött att du fick till det. Nu kan du ge dig ut och belysa slätten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ledig dag idag, passade på att montera LED-ramp. Fick tag på Biltemas 42-482 vid jul och nu var det dags för montering. Norrmännen på Facebook verkar klara det på nolltid så det skulle inte ta så lång tid. Följde Matis råd från tråden och några direktmeddelanden. Det som tog tid mest var kabeldragningen, var svårare än jag trodde att få ner kabeln och fiska ut den genom lilla hålet. Min DT-kabel var för grov för att få ut, så jag fick kapa kabeln och dra upp den nerifrån och skarva ihop den.
Använde XBB fjärrelä, fungerade jättebra när jag skiftat plats för jordkabel, som inte satt rätt i min kabelsats.
Fäste blev till sist ett 51cm fäste från AD-bildelar, Biltemas extraljusfäste var alldeles för grovt och brett.
Tog rätt många timmar och en del svordomar, men jag är nöjd med resultatet, stor skillnad på ljuset. Blev inga bilder på monteringen ikväll, kan återkomma med det om det finns intresse.
Bilder är ALLTID trevligt
(Speciellt om man är extra intresserad av den bilmodellen )
Så blev resultatet. Ska byta ut bultarna mot säkerhetstorx. Hur har ni andra resonerat med stöldskydd? Rampen kostade bara 899 kr, men tjuvar verkar inte ha några gränser. Blev av med ett huvemblem på gammelsaaben, kostade 30 kr på skroten för en ersättning.
Jag har faktiskt inte tänkt på det. Man har ju ett 800V-batteri som kanske går att leda om så man får instant death penalty. Så gör man samhället en tjänst också.
Men säkerhetstorx är kanske lite mer lagom till att börja med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ledig dag idag, passade på att montera LED-ramp. Fick tag på Biltemas 42-482 vid jul och nu var det dags för montering. Norrmännen på Facebook verkar klara det på nolltid så det skulle inte ta så lång tid. Följde Matis råd från tråden och några direktmeddelanden. Det som tog tid mest var kabeldragningen, var svårare än jag trodde att få ner kabeln och fiska ut den genom lilla hålet. Min DT-kabel var för grov för att få ut, så jag fick kapa kabeln och dra upp den nerifrån och skarva ihop den.
Använde XBB fjärrelä, fungerade jättebra när jag skiftat plats för jordkabel, som inte satt rätt i min kabelsats.
Fäste blev till sist ett 51cm fäste från AD-bildelar, Biltemas extraljusfäste var alldeles för grovt och brett.
Tog rätt många timmar och en del svordomar, men jag är nöjd med resultatet, stor skillnad på ljuset. Blev inga bilder på monteringen ikväll, kan återkomma med det om det finns intresse.
Ni som använt XBB trådlösa relä, vilket "recept" använde ni till OBD2 dongeln?
På XBBs hemsida verkar det inte som de har något för Ioniq 5?
Skoda Citigoe iV Hyundai Ioniq 5 RWD Advance Tesla Model Y Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Ledig dag idag, passade på att montera LED-ramp. Fick tag på Biltemas 42-482 vid jul och nu var det dags för montering. Norrmännen på Facebook verkar klara det på nolltid så det skulle inte ta så lång tid. Följde Matis råd från tråden och några direktmeddelanden. Det som tog tid mest var kabeldragningen, var svårare än jag trodde att få ner kabeln och fiska ut den genom lilla hålet. Min DT-kabel var för grov för att få ut, så jag fick kapa kabeln och dra upp den nerifrån och skarva ihop den.
Använde XBB fjärrelä, fungerade jättebra när jag skiftat plats för jordkabel, som inte satt rätt i min kabelsats.
Fäste blev till sist ett 51cm fäste från AD-bildelar, Biltemas extraljusfäste var alldeles för grovt och brett.
Tog rätt många timmar och en del svordomar, men jag är nöjd med resultatet, stor skillnad på ljuset. Blev inga bilder på monteringen ikväll, kan återkomma med det om det finns intresse.
Ni som använt XBB trådlösa relä, vilket "recept" använde ni till OBD2 dongeln?
På XBBs hemsida verkar det inte som de har något för Ioniq 5?
Hyundai Tucson 2020- LED fungerar perfekt. Ska komma en uppdatering med I5 vad jag hört.
En fråga bara, får ni inte mycket "skuggor" på vägen med så lågt placerat extraljus. När jag körde rally så placerade man alltid så högt man fick för att minimera skuggning
En fråga bara, får ni inte mycket "skuggor" på vägen med så lågt placerat extraljus. När jag körde rally så placerade man alltid så högt man fick för att minimera skuggning
Nej, det fungerar rätt bra faktiskt. Inga skuggor. Bilen är ju trots allt ganska hög. Så nära marken är det inte. Jag har dessutom vinklat upp ljusrampen en aning så att den lyser lite längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Får avrapportera hemresan från Sälen.
Bra laddning på destinationen med 10 merladdare.
Tog till Karlstad i ett svep. Kort kö där. Sen stödladdade vi lite i Trollhättan innan vi stannade i Kungsbacka på recharge 225 kw. Gott om plats. Tyvärr laddade jag bara till ca 85 % och sen stod sambon på lite väl hårt på E6 som kombinerat med takbox gjorde att vi fick ta lite laddning på Ionity i Helsingborg för att komma hem. Mitt misstag helt enkelt.
Allt som allt otroligt nöjd med bilen. Sambon hyllade komfort och framsäten och jag håller med.
Alltså, vad snygg bilen är!
Det ser ut som en golf1 som Stark Industries gått lös på. Jäklar! Man bara väntar på att Iron Man skall kliva ur den.
Jag gillar inte alls formgivningen (tycker den ser ut som en billig och ful transformer-leksak), men smaken är som baken, och inte här för att kommentera det. Dock så undrar jag vad Stark Industries är för något?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Idag prova jag rwd med stora batteriet var dock bara en Essential och var en ganska kort provkörning, men reagerade på hur dålig filhållningen var, den styrde höger och vänster hela tiden nästan så man blev åksjuk! Detta är en stor dealbreaker för mig, är super nöjd med systemet i Audin! Var lite blött på vägbanan och det var dag. Hur upplever ni kör assistenterna?
Jag körde på motorvägen i 110.
Hade du verkligen aktiverat highway assist? Grön rattsymbol och HA? Tycker den sköter sig bra, håller filen bra och filbyten fungerar - så länge den kan se strecken i vägbanan.
Ja den var ikopplad, när jag stängde av så ratten försvann och det bara var gröna linjer så körde den mycket bättre, lite ping pong men ryckte inte i ratten så
Idag prova jag rwd med stora batteriet var dock bara en Essential och var en ganska kort provkörning, men reagerade på hur dålig filhållningen var, den styrde höger och vänster hela tiden nästan så man blev åksjuk! Detta är en stor dealbreaker för mig, är super nöjd med systemet i Audin! Var lite blött på vägbanan och det var dag. Hur upplever ni kör assistenterna?
Jag körde på motorvägen i 110.
Vad konstigt. Jag tycker att filassistenten funkar riktigt bra. Ratten kan försvisso hålla på med små små rörelser hela tiden, men håller man bara i ratten, vilket man ändå måste göra, så försvinner detta beteendet. Jag upplever det inte alls som störande, det är så små rörelser att det inte påverkar bilens körning. Åksjuk blir man verkligen inte av det. Och om nån har lätt för att bli åksjuk så är det jag.
Det känns nästan som att det var nåt fel med bilen du har kört.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Idag prova jag rwd med stora batteriet var dock bara en Essential och var en ganska kort provkörning, men reagerade på hur dålig filhållningen var, den styrde höger och vänster hela tiden nästan så man blev åksjuk! Detta är en stor dealbreaker för mig, är super nöjd med systemet i Audin! Var lite blött på vägbanan och det var dag. Hur upplever ni kör assistenterna?
Jag körde på motorvägen i 110.
Jag upplever den som bra men att det skiljer sig en hel del mellan olika vägar. Och nästan att den är bättre på mindre vägar. På vissa partier av motorväg kan den vara lite simmig. Men detta är ganska sällan.
Alltså, vad snygg bilen är!
Det ser ut som en golf1 som Stark Industries gått lös på. Jäklar! Man bara väntar på att Iron Man skall kliva ur den.
Nu har jag råkat köpa en... Men tycker verkligen designen är en fullträff. Laddade bredvid en ID4 i fjällen och den känns så intetsägande. Enyaq känns konstig med sin grill. Gillar verkligen att Håndaj vågade löpa linan ut...
Men är såklart subjektivt! Jag märker dock att många tittar efter den - och det är folk i alla åldrar.
Kan min Kona följa vägen utan problem, så borde väl I5:an också klara det
Är det samma mjukvara för KLA/autoplilot i Kona och Ioniq 5?
Vem tillverkar den förresten? Är det Mobileye, eller någon annan tredjepartsmjukvara, eller någon som Hyundai utvecklat själva internt inom bolaget?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kolla in när Thomas provar den, han får likande beteende som jag fick fast den jag prova gjorde det ännu mer!
Kolla från 19:00
Är det så den beter sig så är det en stor dealbreaker för mig. Hoppas det bara är en bugg på vissa bilar, men upplever ni som äger bilen samma sak?
Ja, det är så den kan göra. Inte alltid, men ibland. Jag antar att det är för att den vill att man ska hålla i ratten. Lite oklart när detta sker. Men som sagt, det påverkar inte körningen på något sätt. Jag upplever inte alls att bilen vinglar, den kör ändå spikrakt. Den slutar med detta så fort man håller i ratten lite hårdare. Jag tror att det är snarare så att man släpper ratten och sedan stirrar man på den och tror att den vinglar eftersom rattens rörelser ger sken av det. Jag hade samma upplevelse i början och undrade vad bilen håller på med. Tills jag insåg att detta är på något sätt avsiktligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14