Hej hej,
Första posten på detta forum, detta kommer bli ett långt inlägg.
Vet inte hur många av er som haft möjlighet att testa bilen.
Jag bor i Norge sen många år tillbaka och har god relation till den lokala Hyundai-nasaren här i Moss. Följdaktligen fick jag låna en Ioniq 5 i ett par dagar för att bilda mig en uppfattning om den är en värdig ersättare för Konan jag har idag. Jag hämtade upp bilen i fredags runt 12 och lämnade tillbaka den nu på förmiddagen idag. Efter en tripp från Moss ner till Helsingborg och vidare ut på Höganäs dagen därpå och ca 117 avverkade mil kan jag bara konstatera att det är en fantastisk bil. Den är det Konan skulle varit och mer ändå. Men vid 120-130km/h på de Halländska och Skånska slätterna kan man kallt konstatera att den gillar ström, vid 110km/h är den betydligt snällare, och vid 100km/h börjar den bli ganska energieffektiv också. Konan är som en plastbunke invändigt, Ioniq 5 har lite av plasten kvar längst ner på dörrarna, men plasten upplevs som av lite högre kvalitet än i Konan. Övre delarna av dörrarna och inredning är padad eller klätt i textil.
Det som utmärker bilen jämförelse med Konan är naturligtvis att hjulen sitter i hörnen. Den känns mindre nervös på vägen och man får en trevlig komfortkänsla när man kör. I min bok är Ioniq 5 lika god landsvägskryssare som E-tron. Kupéen är VÄLDIGT stor i jämförelse med Kona, och även markant större än min gamla slitare, Kia Soul EV, och det är nästan det som är bäst med hela bilen. Den har så stor volym att det ger en lugnande effekt vid långkörning.
Lite detaljer som en del kanske funderar på:
Laddningen på Ionity toppade på ca 217kW, redan från 8% hade jag en laddeffekt på över 210kW(med varmt batteri). Vid 83-84% drar den ner effekten till ca 5kW och börjar kyla batteriet, efter ca 3-4min drar den igång igen med ca 100-120kW. Vet inte hur den beter sig efter 94% då jag inte snabbladdat högre än det hos Ionity. På en vanlig 50-kilowattare laddade den med 48kW hela vägen fram till 95%, valde att avbryta laddningen där då det började bli kö.
V2L innefrån kupèen funkar i Utility mode. Dammsög bilen med bilens egna ström.
Tilläggskamerorna på speglarna á la Honda är guld värda. Jag kör mycket bil i tjänsten, även lastbil från tid till annan, och arbetar med vägtrafiksäkerhet till vardags och för mig kunde de lika gärna ersatt speglarna på utsidan. Speglarna på utsidan är förövrigt rejält tilltagna med god sikt, framförallt i jämförelse med makeup-speglarna på Kona.
Sikt framåt och åt sidorna är bättre än på Kona.
Stolarna upplevs som bredare än både Kona och Soul EV(första generation)
Tröskellådorna är lägre än på Kona, och det hjälper mycket om man ska in och ut ur bilen mycket.
Det är väldigt gott om benutrymme både fram och bak.
Har säkert missat en massa, men om nån har frågor är det bara att fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan. Lägger med lite bilder som kuriosa..
Ha det gott i värmen!
Mvh
Johan