Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
Sen kostar Ioniq 5 ungefär 130k mindre än TMY LR, det är runt räknat 80 år med Ionityabonnemang.
Den var faktiskt bra. Jag gillar alla former av glädjekalkyl. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Känns ändå rätt så skönt att Ionityavtal är på plats, nog en bricka som faller på plats om man har tänkt att ta steget över till icke-tesla.
Skillnaden på 3,10kr kWh hos Ionity och vad Tesla tar på sina SuC är näst intill obefintlig.

Sen kostar Ioniq 5 ungefär 130k mindre än TMY LR, det är runt räknat 80 år med Ionityabonnemang.

Sen kommer det andra ting till TCO, men de tror jag är hyfsat lika om det står en I5 eller MY på uppfarten.
Laddkostnaderna blir rätt lika håller jag med om, och om något troligen lite dyrare på Tesla SuC (sedan är de så sällan man snabbladdar så tillgänlighet skulle jag säga trumfar pris när man väl måste ladda på resa).

Däremot så är jag extremt tveksam till att jämföra priset på en MY LR rakt av med en Ioniq 5? Är Ioniq 5 för exempel AWD?

Har ingen aning om hur stor värdeminskningen kommer vara på Ioniq 5, men hos Tesla så har de varit extremt låga. Vilket har en enormt stor påverkan på TCO.

Tycker Ioniq 5 verkar kunna bli en bra och enormt intressant elbil, och stark konkurrent (kanske främst lite mer mot MEB-bilarna än mot Tesla, även om det säkert kan förekomma i vissa fall), men kanske lite fel att sätta likhetstecken med MY AWD LR rakt av.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Känns ändå rätt så skönt att Ionityavtal är på plats, nog en bricka som faller på plats om man har tänkt att ta steget över till icke-tesla.
Skillnaden på 3,10kr kWh hos Ionity och vad Tesla tar på sina SuC är näst intill obefintlig.

Sen kostar Ioniq 5 ungefär 130k mindre än TMY LR, det är runt räknat 80 år med Ionityabonnemang.

Sen kommer det andra ting till TCO, men de tror jag är hyfsat lika om det står en I5 eller MY på uppfarten.
Laddkostnaderna blir rätt lika håller jag med om, och om något troligen lite dyrare på Tesla SuC (sedan är de så sällan man snabbladdar så tillgänlighet skulle jag säga trumfar pris när man väl måste ladda på resa).

Däremot så är jag extremt tveksam till att jämföra priset på en MY LR rakt av med en Ioniq 5? Är Ioniq 5 för exempel AWD?

Har ingen aning om hur stor värdeminskningen kommer vara på Ioniq 5, men hos Tesla så har de varit extremt låga. Vilket har en enormt stor påverkan på TCO.

Tycker Ioniq 5 verkar kunna bli en enormt stark konkurrent, men kanske främst lite mer mot MEB-bilarna än mot Tesla (även om det säkert kan förekomma i vissa fall).
Om du läser mitt inlägg igen, så jämför jag MY LR AWD mot Ioniq 5 Advanced AWD.

Jag kommer ha min bil i 8 år, jag är mycket tveksam till att MY har 130k bättre värdeminskning under den tiden.

Jag jämför SuC mot Ionity, försatt Ionity är dyrast. Jämför man SuC med alla andra, så har inte SuC större tillgänglighet där jag kör.

Självklart är bilarna olika, MY har sina fördelar, och I5 sina. Men jag klarar aldrig att försvara skillnaden på 130k i pris, varken för mig själv eller min fru.

I tillägg till priset, så har I5 V2L och HUD på sin sida, två saker jag personligen prioriterar.

I5 är den första utmanaren till MY imho. Det finns många på pappret, men när man bygger Enyaq, ID4, e-Mustang etc, så försvarar inte priset avsaknaden av SuC.

Men för 130k???? No-brainer för mitt behov. MY måste sänkas minst 50k i pris för att fortfarande vara intressant.

Jag förstår inte varför inte I5 kan vara en stark konkurrent till MY, vad har MY som inte I5 har som försvarar prisskillnaden?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
...vad har MY som inte I5 har som försvarar prisskillnaden?
Ingenting om du frågar mig. Jag hade inte tagit en MY ens om den hade kostat samma som en Ioniq 5. Men det är jag det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
heldiggrisen skrev:
...vad har MY som inte I5 har som försvarar prisskillnaden?
Ingenting om du frågar mig. Jag hade inte tagit en MY ens om den hade kostat samma som en Ioniq 5. Men det är jag det.
Inte jag heller, främst pga att jag har långt till SC men nära till Hyundai ÅF och verkstad.
Och pga sånt här: viewtopic.php?p=536669#p536669
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Om du läser mitt inlägg igen, så jämför jag MY LR AWD mot Ioniq 5 Advanced AWD.

Jag kommer ha min bil i 8 år, jag är mycket tveksam till att MY har 130k bättre värdeminskning under den tiden.

Jag jämför SuC mot Ionity, försatt Ionity är dyrast. Jämför man SuC med alla andra, så har inte SuC större tillgänglighet där jag kör.

Självklart är bilarna olika, MY har sina fördelar, och I5 sina. Men jag klarar aldrig att försvara skillnaden på 130k i pris, varken för mig själv eller min fru.

I tillägg till priset, så har I5 V2L och HUD på sin sida, två saker jag personligen prioriterar.
Missade att du jämförde med Ioniq 5 AWD. Då känns det lite mer riktigt.

Jo, alla bilar har sina fördelar- och nackdelar. På spec. så känns ju Ioniq 5 som en extremt lyckad och prisvärd bil. Är mest imponerad av drivlina/laddeffekt, och gillar verkligen V2L (mest som nörd, men kan ju även vara en mycket praktisk sak).

Det sagt så är SuC-nätet ganska bra (till väldigt bra) där jag kört, men kan absolut köpa att det kan vara dåligt på sina håll.

Var i landet är det som SuC saknas för dig?

Ifrågasätter inte att det gör det (finns många vita fläckar även på SuC-kartan), men bara lite nyfiken var det stoppar folk.

HUD är kul extra som jag gärna sett, men inget jag saknar i vardagen. Då tycker jag att en bra Autopilot är viktigare, även om Teslas inte är perfekt och kan bli bättre.

Apropå det; har du hunnit att jämföra Autopilot eller liknande körassistansfunktioner mellan bilarna?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Om du läser mitt inlägg igen, så jämför jag MY LR AWD mot Ioniq 5 Advanced AWD.

Jag kommer ha min bil i 8 år, jag är mycket tveksam till att MY har 130k bättre värdeminskning under den tiden.

Jag jämför SuC mot Ionity, försatt Ionity är dyrast. Jämför man SuC med alla andra, så har inte SuC större tillgänglighet där jag kör.

Självklart är bilarna olika, MY har sina fördelar, och I5 sina. Men jag klarar aldrig att försvara skillnaden på 130k i pris, varken för mig själv eller min fru.

I tillägg till priset, så har I5 V2L och HUD på sin sida, två saker jag personligen prioriterar.
Missade att du jämförde med Ioniq 5 AWD. Då känns det lite mer riktigt.

Jo, alla bilar har sina fördelar- och nackdelar. På spec. så känns ju Ioniq 5 som en extremt lyckad och prisvärd bil. Är mest imponerad av drivlina/laddeffekt, och gillar verkligen V2L (mest som nörd, men kan ju även vara en mycket praktisk sak).

Det sagt så är SuC-nätet ganska bra (till väldigt bra) där jag kört, men kan absolut köpa att det kan vara dåligt på sina håll. Var är det som SuC saknas för dig?

HUD är kul extra som jag gärna sett, men inget jag saknar i vardagen. Då tycker jag att en bra Autopilot är viktigare, även om Teslas inte är perfekt och kan bli bättre.

Apropå det; har du hunnit att jämföra Autopilot eller liknande körassistansfunktioner mellan bilarna?
Inget i SuC som saknas för mig. SuC är den absolut bästa ”laddkedjan” för mina behov, men tycker jag det är värt priset? Njjei, kanske 50k, men inte 130.

På pappret har I5 alla AP funktioner jag behöver (nivå 2 autonom), vet inte om den är bättre eller sämre mot Teslas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:

Inget i SuC som saknas för mig. SuC är den absolut bästa ”laddkedjan” för mina behov, men tycker jag det är värt priset? Njjei, kanske 50k, men inte 130.

På pappret har I5 alla AP funktioner jag behöver (nivå 2 autonom), vet inte om den är bättre eller sämre mot Teslas.
Då kanske jag missförstod dig. Ber om ursäkt isf.

Tänkte på din kommentar "Jag jämför SuC mot Ionity, försatt Ionity är dyrast. Jämför man SuC med alla andra, så har inte SuC större tillgänglighet där jag kör."

Vilket jag inte ifrågasätter, men vara bara nyfiken på vilka delar i landet det saknades för dig (finns många platser där SuC inte finns, köper det)?

Fanns inte AP-funktioner när du testkörde? Är det något som Hyundai kommer med senare via OTA-uppdateringar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Känns ändå rätt så skönt att Ionityavtal är på plats, nog en bricka som faller på plats om man har tänkt att ta steget över till icke-tesla.
Skillnaden på 3,10kr kWh hos Ionity och vad Tesla tar på sina SuC är näst intill obefintlig.

Sen kostar Ioniq 5 ungefär 130k mindre än TMY LR, det är runt räknat 80 år med Ionityabonnemang.

Sen kommer det andra ting till TCO, men de tror jag är hyfsat lika om det står en I5 eller MY på uppfarten.
Laddkostnaderna blir rätt lika håller jag med om, och om något troligen lite dyrare på Tesla SuC (sedan är de så sällan man snabbladdar så tillgänlighet skulle jag säga trumfar pris när man väl måste ladda på resa).

Däremot så är jag extremt tveksam till att jämföra priset på en MY LR rakt av med en Ioniq 5? Är Ioniq 5 för exempel AWD?

Har ingen aning om hur stor värdeminskningen kommer vara på Ioniq 5, men hos Tesla så har de varit extremt låga. Vilket har en enormt stor påverkan på TCO.

Tycker Ioniq 5 verkar kunna bli en enormt stark konkurrent, men kanske främst lite mer mot MEB-bilarna än mot Tesla (även om det säkert kan förekomma i vissa fall).
Om du läser mitt inlägg igen, så jämför jag MY LR AWD mot Ioniq 5 Advanced AWD.

Jag kommer ha min bil i 8 år, jag är mycket tveksam till att MY har 130k bättre värdeminskning under den tiden.

Jag jämför SuC mot Ionity, försatt Ionity är dyrast. Jämför man SuC med alla andra, så har inte SuC större tillgänglighet där jag kör.

Självklart är bilarna olika, MY har sina fördelar, och I5 sina. Men jag klarar aldrig att försvara skillnaden på 130k i pris, varken för mig själv eller min fru.

I tillägg till priset, så har I5 V2L och HUD på sin sida, två saker jag personligen prioriterar.

I5 är den första utmanaren till MY imho. Det finns många på pappret, men när man bygger Enyaq, ID4, e-Mustang etc, så försvarar inte priset avsaknaden av SuC.

Men för 130k???? No-brainer för mitt behov. MY måste sänkas minst 50k i pris för att fortfarande vara intressant.

Jag förstår inte varför inte I5 kan vara en stark konkurrent till MY, vad har MY som inte I5 har som försvarar prisskillnaden?
Visst är MY och I5 konkurrenter. Dock tror jag på en rejäl prissänkning av MY när den väl finns ute på marknaden.
Dessutom tror jag på små volymer av I5 under överskådlig framtid.

Tesla pratar om att de kan tillverka 500.000 MY om året.
Det kommer I5 inte i närheten av på den Europeiska marknaden.

Kan tänka mig att både VW och Tesla kan tillverka elbilar i Europa i stora volymer och därmed till allt lägre pris.
Har svårare att tro att Kia/Hyundai kommer upp i samma volymer, och har därmed svårare att hänga med i priskriget.

Skoda Enyaq är ju redan nere på 23.000 euro I Tyskland efter rabatt och stöd.
https://www.ludego.com/produkt-kategori ... -enyaq-iv/

Medans Ioniq 5 ligger på 32.289 €
https://www.ludego.com/produkt-kategori ... i-ioniq-5/

Lite märkligt att ID4 säljer så dåligt i Kina.
Kommer VW att börja skeppa överblivna ID4 bilar till Europa?

Och kommer 100kWh batteriet med 600km WLTP räckvidd till alla MEB bilar 2022, som har 170kW laddning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Känns ändå rätt så skönt att Ionityavtal är på plats, nog en bricka som faller på plats om man har tänkt att ta steget över till icke-tesla.
Skillnaden på 3,10kr kWh hos Ionity och vad Tesla tar på sina SuC är näst intill obefintlig.

Sen kostar Ioniq 5 ungefär 130k mindre än TMY LR, det är runt räknat 80 år med Ionityabonnemang.

Sen kommer det andra ting till TCO, men de tror jag är hyfsat lika om det står en I5 eller MY på uppfarten.
Laddkostnaderna blir rätt lika håller jag med om, och om något troligen lite dyrare på Tesla SuC (sedan är de så sällan man snabbladdar så tillgänlighet skulle jag säga trumfar pris när man väl måste ladda på resa).

Däremot så är jag extremt tveksam till att jämföra priset på en MY LR rakt av med en Ioniq 5? Är Ioniq 5 för exempel AWD?

Har ingen aning om hur stor värdeminskningen kommer vara på Ioniq 5, men hos Tesla så har de varit extremt låga. Vilket har en enormt stor påverkan på TCO.

Tycker Ioniq 5 verkar kunna bli en enormt stark konkurrent, men kanske främst lite mer mot MEB-bilarna än mot Tesla (även om det säkert kan förekomma i vissa fall).
Om du läser mitt inlägg igen, så jämför jag MY LR AWD mot Ioniq 5 Advanced AWD.

Jag kommer ha min bil i 8 år, jag är mycket tveksam till att MY har 130k bättre värdeminskning under den tiden.

Jag jämför SuC mot Ionity, försatt Ionity är dyrast. Jämför man SuC med alla andra, så har inte SuC större tillgänglighet där jag kör.

Självklart är bilarna olika, MY har sina fördelar, och I5 sina. Men jag klarar aldrig att försvara skillnaden på 130k i pris, varken för mig själv eller min fru.

I tillägg till priset, så har I5 V2L och HUD på sin sida, två saker jag personligen prioriterar.

I5 är den första utmanaren till MY imho. Det finns många på pappret, men när man bygger Enyaq, ID4, e-Mustang etc, så försvarar inte priset avsaknaden av SuC.

Men för 130k???? No-brainer för mitt behov. MY måste sänkas minst 50k i pris för att fortfarande vara intressant.

Jag förstår inte varför inte I5 kan vara en stark konkurrent till MY, vad har MY som inte I5 har som försvarar prisskillnaden?
Visst är MY och I5 konkurrenter. Dock tror jag på en rejäl prissänkning av MY när den väl finns ute på marknaden.
Dessutom tror jag på små volymer av I5 under överskådlig framtid.

Tesla pratar om att de kan tillverka 500.000 MY om året.
Det kommer I5 inte i närheten av på den Europeiska marknaden.


Kan tänka mig att både VW och Tesla kan tillverka elbilar i Europa i stora volymer och därmed till allt lägre pris.
Har svårare att tro att Kia/Hyundai kommer upp i samma volymer, och har därmed svårare att hänga med i priskriget.

Skoda Enyaq är ju redan nere på 23.000 euro I Tyskland efter rabatt och stöd.
https://www.ludego.com/produkt-kategori ... -enyaq-iv/

Medans Ioniq 5 ligger på 32.289 €
https://www.ludego.com/produkt-kategori ... i-ioniq-5/

Lite märkligt att ID4 säljer så dåligt i Kina.
Kommer VW att börja skeppa överblivna ID4 bilar till Europa?

Och kommer 100kWh batteriet med 600km WLTP räckvidd till alla MEB bilar 2022, som har 170kW laddning?
Varför kommer inte I5 upp i 500k på den Europeiska marknaden?

Hyundai producerar 4 miljoner bilar per år, och ska gå över till hel-elektriska drivlinor.
Om efterfrågan finns, och Hyundai tjänar pengar på den, så finns kapaciteten där för att producera 1 miljon+ I5 per år, minst.

Om råvarorna räcker till.

Jag tror inte I5 kommer levereras i 500k till EU redan nästa år, men det kommer inte MY göras häller, men 2023 kommer det bli fullt ös hos båda.

Så får vi se vem av oss som killgissar bäst.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

I förra inlägget nämndes 2023 som året då ”det händer”….
…var inte 2020 det året? :roll: :lol: :lol: :lol:
Edit: för att förtydliga mitt svar. Löften och utfästelser inom elbilsbranchen måste tas med stora skopor salt.
När jag började hänga här pratade alla om 2020 som det året Tesla skulle dränkas av alla billiga, bra elbilar med lååååååång räckvidd som skulle vara extremt mycket billigare än Tesla.
Idag har vi facit på det.
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Walker skrev:
I förra inlägget nämndes 2023 som året då ”det händer”….
…var inte 2020 det året? :roll: :lol: :lol: :lol:
Och innan dess 2019. Och innan dess.... :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

mati skrev:
Walker skrev:
I förra inlägget nämndes 2023 som året då ”det händer”….
…var inte 2020 det året? :roll: :lol: :lol: :lol:
Och innan dess 2019. Och innan dess.... :lol:
Det finns jo redan "billiga" bra elbilar på marknaden???

Nu är det produktionstakten som ska upp, och det tror jag inte händer för 2023.

Kom ihåg att innan M3 kom, så fanns det bara ett par användbara elbilar under "en miljon".

Nu finns det ett trettiotals olika modeller och versioner, så jag tycker 7/2020(PS2) till nu har varit det "året det händer".

Det året då Tesla fick reell konkurrens.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av dd88 »

Är ju även en drös med fossilbilstillverkare som ska gå i konkurs pga att dom inte är redo för omställning som hände för ett par år sen, eller var det nu? 2025? Ja 2030 då händer det.

Man ska nog inte lägga för mycket värde i antaganden som kommer från personer som baserar sina spådomar på ideologi.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

dd88 skrev:
Är ju även en drös med fossilbilstillverkare som ska gå i konkurs pga att dom inte är redo för omställning som hände för ett par år sen, eller var det nu? 2025? Ja 2030 då händer det.

Man ska nog inte lägga för mycket värde i antaganden som kommer från personer som baserar sina spådomar på ideologi.
Ford&Toyota sliter.

Fler och fler länder sätter nu kortare & kortare datum för avveckling av fossilbränslen.

Man behöver ingen magisterexamen för att förutspå att de som inte hänger med nu, kommer få det svårt att klara sig post-petroleum.

Sen kommer man alltid att få skit om man är bland de första att varna, sen när det går några år ,så var det självklart något "alla visste".

It's tough to stay ahead.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av dd88 »

Kommer definitivt röras om i grytan, men att någon av de stora skulle försvinna ser jag som extremt osannolikt, snarare att dom har möjlighet att fördröja omställningen ytterligare med hot om arbetstillfällen och påverkan av import/export.

Sen händer det definitivt mer bakom kulisserna, 2025 skulle jag gissa blir en brytpunkt där konsument, marknad och byråkrati möts. Då lär det finnas en drös modeller som attraherar den stora massan.

Personligen ser jag fram emot nya A6.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Norska tillbehörskatalogen:
I5-tillb.png
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Kommer definitivt röras om i grytan, men att någon av de stora skulle försvinna ser jag som extremt osannolikt, snarare att dom har möjlighet att fördröja omställningen ytterligare med hot om arbetstillfällen och påverkan av import/export.
Tror inte att de som missar att satsa i tid på BEV-framtiden, och är sena på bollen, automatiskt kommer försvinna. Däremot så tror jag den kan droppa ner i listan till att bli mindre tillverkare (tex. som jag förutspår att Toyota på sikt kommer droppa ner från plats #1 i världen, och bli kraftigt omsprungna av VAG), och kommer behöva avskeda folk och skala ner sina volymer. De biltillverkare som det går allra sämst för, kanske kommer säljas (antingen med fabriker och allt, eller i sämsta fall endast varumärket) till konkurrenter som köper upp de.

Men tror det är osannolikt att vi kommer tappa några varumärken per se (de är alltid säljbara, som tex. när kineserna köpta "MG" från engelsmännen och numera klistrar på sina 100% kinesiska elbilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

MrRun skrev:
Norska tillbehörskatalogen:
Fartsstripar och ledbelysning?
Jag är sålt!!!
Men var är madrassen?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

HUNDGALLER!!!!! Tack Hyundai. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

dom har ett roligt tält också som kopplas på bilen med öppen bagagelucka, men det verkar inte vara med i denna katalog.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
dom har ett roligt tält också som kopplas på bilen med öppen bagagelucka, men det verkar inte vara med i denna katalog.
Om ni vill tälta i bilen, så kan jag rekommendera det här:
https://www.campingvaruhuset.se/fortalt ... er-air-300#
Vi sover i bilen, hunden i tältet
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
dom har ett roligt tält också som kopplas på bilen med öppen bagagelucka, men det verkar inte vara med i denna katalog.
Om ni vill tälta i bilen, så kan jag rekommendera det här:
https://www.campingvaruhuset.se/fortalt ... er-air-300#
Vi sover i bilen, hunden i tältet
Egentligen så ser jag inget vidare användningsområde för tält kopplat till bilen eftersom bilen sällan är där vi vill tälta. Iaf inte på en parkeringsplats. Är säkert annorlunda i typ USA där man kan köra ”överallt” och parkera var som helst ute i naturen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
dom har ett roligt tält också som kopplas på bilen med öppen bagagelucka, men det verkar inte vara med i denna katalog.
Om ni vill tälta i bilen, så kan jag rekommendera det här:
https://www.campingvaruhuset.se/fortalt ... er-air-300#
Vi sover i bilen, hunden i tältet
Egentligen så ser jag inget vidare användningsområde för tält kopplat till bilen eftersom bilen sällan är där vi vill tälta. Iaf inte på en parkeringsplats. Är säkert annorlunda i typ USA där man kan köra ”överallt” och parkera var som helst ute i naturen.
Då får jag också gärna rekommendera de tusentals husbilsuppställningsplastsar som har dykt upp runtom i Europa senaste åren. Många även på gräs, men hunden har säng, så han bryr sig inte om det är asfalt under tältgolvet.

Pro-mobil har en app som heter Stellplatz radar (på tyska). Mycket bra om man vill luckra bort de som inte har tillgång på el tex.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

För att kämpa den här tråden tillbaka på spåret, så tror jag I5 lär bli en utmärkt "microcamper".
Tillgång till ~50kWh el från V2L-uttagen gör att man kan driva båda fritösen, kokplattor och kaffebryggare.
Skriv svar