Det är ju fullt logiskt att Skatteverket inte heller gillar nuvarande system som bygger på hur många bananer som ryms i frunken multiplicerat med dagens datum minus nederbördsmängden kommande helg. Ingen vettig människa vill rimligen jobba under sådana förutsättningar. Och det är ju alltid SKV som får skiten, fast det är inte deras fel. Det är de som måste leva med reglerna.martinot skrev:Tja, det nuvarande systemet är rätt crazy allmänt, och mycket av en tombola.backe skrev:binsell-gerdin skrev:Om man köper en bil annat än forts edition och vill ha stora batteriet och 4wd kommer det då räknas som extrautrustning med det upplägg de har på sin beställningssida? Det kommer ju göra förmånsvärdet skyhögt i så fall... I forts edition ingår det väl så så blir det rimligen ej förmånshöjande. Vad tror ni?
Jag tror/hoppas inte det går som tillbehör hos Skatteverket, vore snudd på tjänstefel.
Därav att SKV själva föreslagit nya regler som är både enklare och rättvisare (som våra folkvalda tyvärr inte nappat på).
Att regeringen ändå väljer att ignorera SKVs förslag, som dessutom hyllas av alla parter utanför regeringskansliet, är bara djupt beklagligt. Det säger en del om regeringen och dess ideologi.
Själv vet jag inte ännu om jag ska privatleasa eller företagsleasa Ioniq 5. Det finns till och med eventuellt möjligheten för mig att bli anställd igen, vilket är ett ganska lockande alternativ. Och eftersom möjligheten till en hyfsat billig förmånsbil var en av anledningarna för mig att starta eget, och den möjligheten försvinner nu, kan jag i princip återgå till "det vanliga livet" nu.