Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
Jo, men det konstiga med I5 är ju att den ser liten ut och att folk delvis klagar över dess påstådda litenhet, framförallt bagagemässigt. Men jämförelsen på bilden visar ju tydligt vilken stor bjässe det egentligen är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Några av dessa 400 extratilldelade bilarna för leverans i år har tyvärr blivit försenade i tillverkningen.
Om ni beställt en sådan (och inte redan vet att den är tillverkad) så bör ni kolla med er ÅF så att det inte gäller er också. Ni blir säkert kontaktade, men jag hade kollat själv så att ni eventuellt hinner byta till en annan av dessa 400 som hunnits byggas.

Om ni inte bryr er om att få bilen i år så spelar det ingen roll såklart. Preliminärt för dessa försenade bilar verkar vara februari.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av alvenzo »

martinot skrev:
Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
De tenderar ju gå hand i hand. Tror ingen hade klagar på om den var 20% mindre med samma utrymme på insidan ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

alvenzo skrev:
martinot skrev:
Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
De tenderar ju gå hand i hand. Tror ingen hade klagar på om den var 20% mindre med samma utrymme på insidan ;)
Jo, det är ju lätt att öka lastutrymmet om man ökar den yttre storleken på bilen. Är ju ganska enkelt för vem som helst av biltillverkarna. Inget direkt svårt ingenjörsarbete.

(Därav att vi kanske har många onödigt stora SUV:ar på våra gator misstänker jag, förutom de som vill posera med stora bilar.)

Nu har jag bara kört Ioniq 5 själv, och inte hunnit att testa Model Y, men tyckte lastutrymmet inte kändes helt optimalt använt på Ioniq 5. Dock så fokuserade jag inte på det med tiden jag hade (utan mest på att pressa bilen med aktiv körning), men det lilla jag kikade på bagageutrymme så kändes det mindre än vad jag trott när jag sett bilen på enbart utsidan.

Skall försöka testa Model Y. Har fokuserat på Ioniq 5 för släktings räkning, som inte har råd med Tesla, och skälv kommer jag inte överväga att byta till MY förens den tyska optimerade versionen är ute.

Men det jag så långt sett av MY på YouTube och foton så tycker jag den känns lite smartare optimerad av innerutrymmen just i förhållande till sin yttre storlek. Känns som Tesla kanske gjort ett mycket bättre jobb här i att både få maximerat stora utrymmen i både frunk och trunk.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
alvenzo skrev:
martinot skrev:
Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
De tenderar ju gå hand i hand. Tror ingen hade klagar på om den var 20% mindre med samma utrymme på insidan ;)
Jo, det är ju lätt att öka lastutrymmet om man ökar den yttre storleken på bilen. Är ju ganska enkelt för vem som helst av biltillverkarna. Inget direkt svårt ingenjörsarbete.

(Därav att vi kanske har många onödigt stora SUV:ar på våra gator misstänker jag, förutom de som vill posera med stora bilar.)

Nu har jag bara kört Ioniq 5 själv, och inte hunnit att testa Model Y, men tyckte lastutrymmet inte kändes helt optimalt använt på Ioniq 5. Dock så fokuserade jag inte på det med tiden jag hade (utan mest på att pressa bilen med aktiv körning), men det lilla jag kikade på bagageutrymme så kändes det mindre än vad jag trott när jag sett bilen på enbart utsidan.

Skall försöka testa Model Y. Har fokuserat på Ioniq 5 för släktings räkning, som inte har råd med Tesla, och skälv kommer jag inte överväga att byta till MY förens den tyska optimerade versionen är ute.

Men det jag så långt sett av MY på YouTube och foton så tycker jag den känns lite smartare optimerad av innerutrymmen just i förhållande till sin yttre storlek. Känns som Tesla kanske gjort ett mycket bättre jobb här i att både få maximerat stora utrymmen i både frunk och trunk.
du fokuserade på att pressa ioniq5 med aktiv körning? Det är ju lite speciellt eftersom det inte alls är vad den bilen har att trumfa med och är väl inget som lyfts fram någonstans? Ang bagaget, så tycker de flesta som dig fram till man faktiskt börjar packa. Det är som med utsidan, man blir lurad av ögat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DavidS »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
alvenzo skrev:
martinot skrev:
Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
De tenderar ju gå hand i hand. Tror ingen hade klagar på om den var 20% mindre med samma utrymme på insidan ;)
Jo, det är ju lätt att öka lastutrymmet om man ökar den yttre storleken på bilen. Är ju ganska enkelt för vem som helst av biltillverkarna. Inget direkt svårt ingenjörsarbete.

(Därav att vi kanske har många onödigt stora SUV:ar på våra gator misstänker jag, förutom de som vill posera med stora bilar.)

Nu har jag bara kört Ioniq 5 själv, och inte hunnit att testa Model Y, men tyckte lastutrymmet inte kändes helt optimalt använt på Ioniq 5. Dock så fokuserade jag inte på det med tiden jag hade (utan mest på att pressa bilen med aktiv körning), men det lilla jag kikade på bagageutrymme så kändes det mindre än vad jag trott när jag sett bilen på enbart utsidan.

Skall försöka testa Model Y. Har fokuserat på Ioniq 5 för släktings räkning, som inte har råd med Tesla, och skälv kommer jag inte överväga att byta till MY förens den tyska optimerade versionen är ute.

Men det jag så långt sett av MY på YouTube och foton så tycker jag den känns lite smartare optimerad av innerutrymmen just i förhållande till sin yttre storlek. Känns som Tesla kanske gjort ett mycket bättre jobb här i att både få maximerat stora utrymmen i både frunk och trunk.
du fokuserade på att pressa ioniq5 med aktiv körning? Det är ju lite speciellt eftersom det inte alls är vad den bilen har att trumfa med och är väl inget som lyfts fram någonstans? Ang bagaget, så tycker de flesta som dig fram till man faktiskt börjar packa. Det är som med utsidan, man blir lurad av ögat.
Helt enig - en bil full av illusioner - allt är större än man tror. Det är bara baksätet som är exakt så enormt som det ser ut. Barnen klagar på att de är för långt bort från oss där fram...

Men bilen ska definitivt inte köras om man inte behöver, den ska åkas. Aktiv körning är dess sämsta gren, även om jag tycker att den växer på en och blir trevligare och trevligare. Om man kör helt avslappnat, låter sig gungas med och drar på det inbyggda fågelkvittret mår man väldigt bra när man kommer fram.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Barnen klagar på att de är för långt bort från oss där fram...
:lol:
Det kommer tonåringarna älska med varsin USB uttag :roll:
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Det som är trångt/litet är baksätet på bredden. Väldigt smal mittplats. Vi lånade hem en bil en kväll och visst vi får plats med 3 barn (varav 1 kudde, 1 framåtv. bilstol), inga problem bara man sätter var och en på rätt ställe. Det fanns några fungerande kombinationer men vissa var omöjliga. Så är det väl iofs i många bilar förutom model S t.ex men denna mittplats är väldigt smal.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
du fokuserade på att pressa ioniq5 med aktiv körning? Det är ju lite speciellt eftersom det inte alls är vad den bilen har att trumfa med och är väl inget som lyfts fram någonstans?
Absolut inte. Det är något jag gör med alla bilar som jag testar, oavsett om det är en slö pickup eller annat, för att testa var gränserna går någonstans. Hade inte väntat mig samma nivå hus Iq5 som hos tex. M3P eller PS2 PP (som är mina elbilsreferenser).

Men när du nu frågar och tar upp det, så var det tyvärr dock betydligt ännu sämre väghållning och körglädje än vad jag väntat mig. Extremt svajig i kurvorna, och fick lite obehagliga och oväntad sladd på bilen vid ett par tillfällen (lyckligtvis så lyckades jag med en hårsmån rädda fälgarna från gatstenskanterna). Är inte så förtjust i MS eller MX när man pressar de hårt (föredrar mindre små/mellanbilar som M3 och PS2 för aktiv körning), men detta var tyvärr långt ifrån el-SUV som den stora MX som jag kört innan. Det var lite av en besvikelse.

Dock mycket annat positivt med den, som jag skrivit om i tidigare inlägg, så för de som bara vill köra lugn transport A-B så kan den vara ett riktigt bra och fint val av bil. Så jag kan absolut rekommendera Iq5 för rätt släktingar och bekanta som främst är ute efter lugn transport. Där var bilen väldigt bekväm och behaglig att köra. Tog gupp och hårdheter väldigt mjukt och skönt (om man körde lungt), men lite svajigt/guppigt. Påminner mig lite om stora klassiska amerikanare.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
du fokuserade på att pressa ioniq5 med aktiv körning? Det är ju lite speciellt eftersom det inte alls är vad den bilen har att trumfa med och är väl inget som lyfts fram någonstans?
Absolut inte. Det är något jag gör med alla bilar som jag testar, oavsett om det är en pickup eller annat, för att testa var gränserna går någonstans. Hade inte väntat mig samma nivå som M3P eller PS2 PP.

Men när du nu frågar och tar upp det, så var det tyvärr dock betydligt ännu sämre väghållning och körglädje än vad jag väntat mig. Extremt svajig i kurvorna, och fick lite obehagliga och oväntad sladd på bilen vid ett par tillfällen (lyckligtvis så lyckades jag med en hårsmån rädda fälgarna från gatstenskanterna).

(Dock mycket annat positivt med den, som jag skrivit om i tidigare inlägg, så för de som bara vill köra lugn transport A-B så kan den vara ett riktigt bra och fint val av bil.)

Ok, annars kan man ju tänka sig att man fokuserar på det som är viktigt/höjdpunkterna med just den bil man provkör om man har som du tydligen hade begränsat med tid. Men det är kanske ett annat sätt att testa bil, hitta svagheterna och strunta i att undersöka fördelarna. På så sätt sparar man mycket pengar eftersom man alltid kommer hitta svagheter med alla bilar. Har svårt att tro att någon ens ser på att köpa ioniq5, som har som främsta kriterium att bilen ska köras och pressas aktivt. Då är man på fel plats, så jag antar att du hade resultatet färdigt innan du startade ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Ok, annars kan man ju tänka sig att man fokuserar på det som är viktigt/höjdpunkterna med just den bil man provkör om man har som du tydligen hade begränsat med tid. Men det är kanske ett annat sätt att testa bil, hitta svagheterna och strunta i att undersöka fördelarna. På så sätt sparar man mycket pengar eftersom man alltid kommer hitta svagheter med alla bilar. Har svårt att tro att någon ens ser på att köpa ioniq5, som har som främsta kriterium att bilen ska köra och pressas aktivt. Då är man på fel plats, så jag antar att du hade resultatet färdigt innan du startade ;)
Inte alls. Hade tid över på lunchen när jag var på en konferens/kick-off som inte var långt ifrån en Hyundaihandlare. Passade på att även köra lugnt och sakta med den, och se på alla fördelar. Testa infotainment mm för en släktings räkning, men släktingen får ju själv boka tid och testa själv för egen uppfattning när de blir dags (man kan ju bara provköra för andras räkning till en viss gräns). Samtidigt så kan jag inte låta bli att testa köra en bil aktivt. Lite skoj måste jag ju få ha själv ha när jag testkör en bil på min egna fritid! :D

Men även om jag inte väntade mig prestanda och körkänsla som hos PS2 eller M3, så var det ändå klart sämre än väntat även för att vara en stor budget-SUV. Förutom att vara svajig som en amerikanare, så kändes även styrkänslan lite geléaktig och väldigt frånvarande. Kör ju helt klart hellre en XC90, eller för lite tyska alternativ jag kört innan en BMW eller Mercedes SUV. Dit har Hyundai _en bra bit_ kvar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Ok, annars kan man ju tänka sig att man fokuserar på det som är viktigt/höjdpunkterna med just den bil man provkör om man har som du tydligen hade begränsat med tid. Men det är kanske ett annat sätt att testa bil, hitta svagheterna och strunta i att undersöka fördelarna. På så sätt sparar man mycket pengar eftersom man alltid kommer hitta svagheter med alla bilar. Har svårt att tro att någon ens ser på att köpa ioniq5, som har som främsta kriterium att bilen ska köra och pressas aktivt. Då är man på fel plats, så jag antar att du hade resultatet färdigt innan du startade ;)
Inte alls. Hade tid över på lunchen när jag var på en konferens/kick-off som inte var långt ifrån en Hyundaihandlare. Passade på att även köra lugnt och sakta med den, och se på alla fördelar. Testa infotainment mm för en släktings räkning, men släktingen får ju själv boka tid och testa själv för egen uppfattning när de blir dags (man kan ju bara provköra för andras räkning till en viss gräns). Samtidigt så kan jag inte låta bli att testa köra en bil aktivt. Lite skoj måste jag ju få ha själv ha när jag testkör en bil på min egna fritid! :D

Men även om jag inte väntade mig prestanda och körkänsla som hos PS2 eller M3, så var det ändå klart sämre än väntat även för att vara en stor budget-SUV. Förutom att vara svajig som en amerikanare, så kändes även styrkänslan lite geléaktig och väldigt frånvarande. Kör ju helt klart hellre en XC90, eller för lite tyska alternativ jag kört innan en BMW eller Mercedes SUV. Dit har Hyundai _en bra bit_ kvar.
Jag tycker du överdriver en del. Jag ser stora likheter med de Model S jag haft tidigare. Ungefär lika svajigt, det vill säga inte så extremt som du vill ha det till. Jag är ganska allergisk mot svajiga bilar och kan tex inte ha Model X för jag blir näst intill sjösjuk og barnen också, så den blev direkt avskriven efter ett längre test för några år sedan. Men självklart är den inte som sportigt designade sedaner som M3P och PS2 performance, men det blir lite som att köra BMW M4 och hoppas på en mjuk och komfortabel bil över den grövsta asfalten, det funkar liksom inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Allt beror på referensramen, har kört den med tre provkörningar och upplever det inte som något problem. Kan ju vara att jag giller mer den amerikanska gungning men så tyckte jag inte det var heller.
Har haft olika bilar innan men är inte så kritisk. Det kan vara svår att förstå för en del som har många krav på en bil. Jag tror även att jag är rätt så genomsnitt gällande bilval och krav.
Kanske att jag läser en hel del i förväg och uppskattar andras upplevelser är nog mindre vanlig för de flesta!

För många blir det en perfekt familjebil, för färre väljs den bort av olika anledningar.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Jag tycker du överdriver en del. Jag ser stora likheter med de Model S jag haft tidigare. Ungefär lika svajigt, det vill säga inte så extremt som du vill ha det till. Jag är ganska allergisk mot svajiga bilar och kan tex inte ha Model X för jag blir näst intill sjösjuk og barnen också, så den blev direkt avskriven efter ett längre test för några år sedan.
Jag gillar inte heller körkänslan i MX, men tycker ändå att det var ett rejält stort steg sämre (eller ett par) hos Iq5. Blev själv rätt förvånad över den stora skillnaden (även med hänsyn taget till prisskillnaden). Speciellt styrkänslan var _enormt_ mycket sämre än alla andra SUV jag kört. Men även väghållning och körkänslan var den sämsta jag kört. Detta även jämfört med alla svenska och tyska klumpiga fossil-SUV:ar jag har hyrt och lånat innan (som inte har fördelen av låg tyngdpunkt som elbilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker du överdriver en del. Jag ser stora likheter med de Model S jag haft tidigare. Ungefär lika svajigt, det vill säga inte så extremt som du vill ha det till. Jag är ganska allergisk mot svajiga bilar och kan tex inte ha Model X för jag blir näst intill sjösjuk og barnen också, så den blev direkt avskriven efter ett längre test för några år sedan.
Jag gillar inte heller körkänslan i MX, men tycker ändå att det var ett rejält stort steg sämre (eller ett par) hos Iq5. Blev själv rätt förvånad över den stora skillnaden (även med hänsyn taget till prisskillnaden). Speciellt styrkänslan var _enormt_ mycket sämre än alla andra SUV jag kört. Men även väghållning och körkänslan var den sämsta jag kört. Detta även jämfört med alla svenska och tyska klumpiga fossil-SUV:ar jag har hyrt och lånat innan (som inte har fördelen av låg tyngdpunkt som elbilar).
Då tror jag helt klart att vi har olika setup på bilarna vi kört, jag har kört många SUVar och i5 (som jag för övrigt knappt kan kalla SUV, men ok) är inte en av de sämre. Du bör nog prova en annan bil som dessutom har 20" med riktigt däckstryck.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
Checkade faktiskt inte däckstrycket. Vet inte ens hur man gör det? Infotainment var ju inte det sämsta, men ändå inte heller enkel att förstå eller i närheten av Tesla eller Polestar tex. Men tänker att om det var för lågt tryck i däcken så borde bilen varnat med det. Även om infotainment var medel (varken bäst, men inte heller sämst), så pep och plingade bilen hela tiden för en massa annat. Så tror inte bilen hade missat att plinga för om det var för lågt däckstryck. Tror säkert även de är noga att ha sådant rätt på demobilar som skall sälja bilarna för bilhandlaren.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
Jo, det är ganska stor skillnad med 19". Du får testa. För övrigt så tycker jag min svärfars ID.4 med 20" är betydligt svajigare och mindre direkt än i5.
Har säkert hänt mkt med Raven, jag hade inte den.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
Checkade faktiskt inte däckstrycket. Vet inte ens hur man gör det? Infotainment var ju inte det sämsta, men ändå inte heller enkel att förstå eller i närheten av Tesla eller Polestar tex. Men tänker att om det var för lågt tryck i däcken så borde bilen varnat med det. Även om infotainment var medel (varken bäst, men inte heller sämst), så pep och plingade bilen hela tiden för en massa annat. Så tror inte bilen hade missat att plinga för om det var för lågt däckstryck. Tror säkert även de är noga att ha sådant rätt på demobilar som skall sälja bilarna för bilhandlaren.
Nej, den varnar inte eftersom rekommenderat tryck för tom bil med enbart förare är 2,5 bar. Men så fort man har fler passagerare och packning, så bör man ha iaf 2,9 på bakaxeln. Detta har jag dock märkt även ger en bättre körupplevelse vid enbart förare, trycket får man för övrigt fram genom att trycka på menyknappen på ratten, högra sidan.
Infotainmentsystemet håller jag med om, det är inte kul, dock kan man stänga av de flesta (inte alla) plingljud och trudelutter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Här var det kritiskt. :)

Har provkört fem gånger, senaste gången över en hel helg. Upplevde inte IONIQ 5 ett dugg svajig och den hade 19". En av dagarna så regnade det och det var inga problem heller. Angående pling så går allt att stänga av förutom "confirm"-ljudet när man trycker upp eller ner för att byta till ny skyltad hastighet (hittade det iaf inte). Har provkört ID.4 också (dock utan DCC) och den var bland det tråkigaste jag kört i elbilsväg (ID.3 är också snark).

Vi har helt klart olika preferenser.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
Jo, det är ganska stor skillnad med 19". Du får testa. För övrigt så tycker jag min svärfars ID.4 med 20" är betydligt svajigare och mindre direkt än i5.
Har säkert hänt mkt med Raven, jag hade inte den.
Intressant att man kan uppleva det så olika. Du tycker alltså att i5 känns tightare än ID4?
Jag tycker ju tom att ID4 har ett "mognare" chassi än Tesla, mkt mer välbalanserat. Det betyder ju dock inte att det är en roligare bil...

Minns att du höjde PS2 till skyarna också, den har ju ett riktigt vasst chassi jämförelsevis(milsvida skillnad mot i5 och ID4, bättre än M3P tom). Inte så att du är "lite" färgad av vad du äger för tillfället? ;)
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Här var det kritiskt. :)

Har provkört fem gånger, senaste gången över en hel helg. Upplevde inte IONIQ 5 ett dugg svajig och den hade 19". En av dagarna så regnade det och det var inga problem heller. Angående pling så går allt att stänga av förutom "confirm"-ljudet när man trycker upp eller ner för att byta till ny skyltad hastighet (hittade det iaf inte). Har provkört ID.4 också (dock utan DCC) och den var bland det tråkigaste jag kört i elbilsväg (ID.3 är också snark).

Vi har helt klart olika preferenser.
Visst kan man skapa en tråd där man inte får lov att ta upp annat en positiva aspekter (om det är det ni önskar).

Har inte teståkt ID4 eller ID3, men däremot andra SUV:ar. Inte Model Y än, men däremot Model X, och även XC90 och andra fossil-SUV:ar från Tyskland (främst BMW, men även min svågers Merca). Trots att jag hatar SUV:ar tack vare deras svajighet och dåliga körkänsla (jämfört med tighta sedaner/kombi) så har de alla andra ändå varit milsvida bättre än Iq5 gällande både vägprestanda och körkänsla när man pressar bilarna.

Åker man ara rakt fram från A-B så förstår jag att man inte märker någon skillnad.

Skall testa både ID4 och MY vid tillfälle, och återkomma i tråden när jag jämfört prestanda och körkänsla med de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar