Vet inte, har bara laddat ionity 800V fram till nu, allt annat är så dyrtZalman3 skrev:Hur snabbt laddar du på en 400V CCS laddare?HelectriC skrev:Upptäckte idag att bilen har dubbelglas i alla fyra dörrar
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Han har bara laddat på Ionity, säger hanZalman3 skrev:Hur snabbt laddar du på en 400V CCS laddare?HelectriC skrev:Upptäckte idag att bilen har dubbelglas i alla fyra dörrar
Re: Förboka din Ioniq 5
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.
Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.
Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.
Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Från norska elbilforumetZalman3 skrev:Hur snabbt laddar du på en 400V CCS laddare?HelectriC skrev:Upptäckte idag att bilen har dubbelglas i alla fyra dörrar
https://elbilforum.no/index.php?topic=55716.0
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det samma människor? Eller en halmgubbe?MWall skrev:Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.
Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.
Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Jag tycker snabb snabbladdning är viktig, men inte viktigast.
De få ggr om året jag ska köra riktig långt, så kan det passa med att 1 av 4 laddstopp är ~40 minuter, resten vill jag att ska gå så snabbt som möjligt, men det er min personliga preferens.
Vad du tycker andra ska göra, bryr jag mig inte om.
Om jag har valet mellan två bilar där allt är ungefärlig lika bra (på pappret), så tar jag den som har potential till att ladda snabbast.
När den bilen i tillägg är mellan 50k och 200k billigare än konkurrenterna, så är det en ”no-brainer” för mig och mina behov.
För någon är tillgången till SuC viktigast, för andra är det storleken på frunken. För mig är det en allroundbil som inte kostar skjortan som är det viktigaste, och en ice finns inte på kartan. Att jag i tillägg slipper vänta på att bilen ska ladda klart, är en stor bonus.
Re: Förboka din Ioniq 5
Som bil tycker jag den är väldigt bra, väldigt flexibel inredning och platsutnyttjande. Enkel att köra, lite högre än vanlig sedan, men inte SUV-gungig. Ljudnivå och känsla på grejer är premiumnivå känns det som. Många gånger bättre än tex Hyundai Kona. Stereon är kanske inte den roligaste trots Bose.MWall skrev:Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.
Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.
Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Så vem säljer du? I5 eller PS2?HelectriC skrev:Som bil tycker jag den är väldigt bra, väldigt flexibel inredning och platsutnyttjande. Enkel att köra, lite högre än vanlig sedan, men inte SUV-gungig. Ljudnivå och känsla på grejer är premiumnivå känns det som. Många gånger bättre än tex Hyundai Kona. Stereon är kanske inte den roligaste trots Bose.MWall skrev:Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.
Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.
Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur är stolarna man kan vika bak till liggställning. Nu är det 20 minuters väntan på laddning, är det en ploj eller kommer de vara användbara?samma sak att skjuta tillbaka mittkonsolen, fungerar den som idé?
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag kör oftast samma filosofi. Har man ändå stannat för att ladda så kan man lika väl ladda ordentligt. Dels är det som du säger inte säkert att man får igång nästa laddare, och spilltiden för varje laddsession är ju rätt stor. Dels är det som MWall anmärker, dvs man hinner inte göra nåt på 15-20 minuter ändå. Vill man käka så får man ladda fullt.Aida skrev:Personligen så hade jag utan mkt kunskap om elbilskörning gjort helt annorlunda: jag hade laddat till 80 % varje gång ist o haft färre laddningsstopp. Jag menar det tar ju tid för varje laddning när man ska av motorvägen och backa till och få igång den fördömda laddstolpen. Man vet ju aldrig vad som händer på resan heller så alltid bra att ha buffert i batteriet. Mitt sätt gör ju också att man slipper köra i 100 km/h sista milen pga felberäkning…
Men allt beror ju på hur bråttom man har. Har man t.ex. inget att göra vid laddstoppet, dvs man står och stampar, så är det såklart fantastiskt med en bil som laddar snabbt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Inte vet jag. Vad är en halmgubbe? Är mest en allmän känsla att det gått från att försvara laddstopp till att det är bland det viktigaste att de är så korta som möjligt. Kanske är det en ny typ av elbilsförare som tillkommit? Eller så var folk inte helt uppriktiga förr?heldiggrisen skrev:Är det samma människor? Eller en halmgubbe?MWall skrev:Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.
Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.
Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Jag tycker snabb snabbladdning är viktig, men inte viktigast.
De få ggr om året jag ska köra riktig långt, så kan det passa med att 1 av 4 laddstopp är ~40 minuter, resten vill jag att ska gå så snabbt som möjligt, men det er min personliga preferens.
Vad du tycker andra ska göra, bryr jag mig inte om.
Om jag har valet mellan två bilar där allt är ungefärlig lika bra (på pappret), så tar jag den som har potential till att ladda snabbast.
När den bilen i tillägg är mellan 50k och 200k billigare än konkurrenterna, så är det en ”no-brainer” för mig och mina behov.
För någon är tillgången till SuC viktigast, för andra är det storleken på frunken. För mig är det en allroundbil som inte kostar skjortan som är det viktigaste, och en ice finns inte på kartan. Att jag i tillägg slipper vänta på att bilen ska ladda klart, är en stor bonus.
Jag förstår att folk använder sina bilar på olika sätt men med 40+ mils verklig räckvidd så kan inte många behöva snabbladda särskilt ofta. Kan jag tycka rent spontant iaf.
Re: Förboka din Ioniq 5
En fördel med snabb snabbladdning är att man inte blockerar laddaren lika länge som en bil som laddar långsammare. Så även om jag själv kanske inte har så himla bråttom är det kanske en i kön bakom mig som är stressad och vill komma vidare. Tyvärr har ju icke-Teslor problemet att vi får dela på betydligt färre laddare per elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag håller med om att det kan bli stressigt, ofta skulle man vilja veta att man har 45 minuters stopp eller mer utan att behöva flytta bilen för att slippa stressa.MWall skrev:Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.
Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.
Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
När vi laddade på Ionity i Värnamo i torsdags eftermiddag så var alla laddare upptagna när vi svängde in och vi fick vänta 7-8 min eller så innan vi kunde börja ladda eftersom bl a en eqc tvunget skulle upp i 100%. Som tur var kunde resten av familjen gå på toa medan vi väntade. Under tiden vi stod i kö kom ett par bilar till så vi ville inte ta upp laddaren onödigt länge och behövde egentligen bara ladda till ca 40% för att komma hem med god marginal. Vi hade bestämt oss för att äta "slow fast food" på det nya hamburgehaket som ligger 100 meter från Ionity (bra ställe förresten). Det tog lite tid att beställa och det resulterade i att man/jag hann få lite dåligt samvete när laddningen kom upp mot 70%. Vi laddade från 9 till 75% på lite under 35 minuter medan vi beställde och åt. Helst hade vi i det här fallet sett att det funnits en stor mängd lediga 50-75 kW laddare där vi inte behövt känna att vi var i vägen även om vi stått i 45-60 minuter men jag tror inte det fanns någon sådana där.
Samtidigt vill jag förstås gärna ha ännu snabbare laddningsmöjlighet i min PS2 om det varit möjligt. Egentligen hade det nog varit bäst om det funnits olika snabba laddare att välja på för olika tillfällen..
Re: Förboka din Ioniq 5
Tror det blir att sälja PS2 nu.heldiggrisen skrev:Så vem säljer du? I5 eller PS2?HelectriC skrev:Som bil tycker jag den är väldigt bra, väldigt flexibel inredning och platsutnyttjande. Enkel att köra, lite högre än vanlig sedan, men inte SUV-gungig. Ljudnivå och känsla på grejer är premiumnivå känns det som. Många gånger bättre än tex Hyundai Kona. Stereon är kanske inte den roligaste trots Bose.MWall skrev:Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.
Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.
Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Bara för att man laddar fort så måste man ju inte åka iväg med en gång, det är bara att ta den tid man behöver för mat, toa etc. Fördelen är att man kan ge platsen till nån annan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Du måste ju ut och flytta bilen.HelectriC skrev:Bara för att man laddar fort så måste man ju inte åka iväg med en gång, det är bara att ta den tid man behöver för mat, toa etc. Fördelen är att man kan ge platsen till nån annan.
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja självklart.MWall skrev:Du måste ju ut och flytta bilen.HelectriC skrev:Bara för att man laddar fort så måste man ju inte åka iväg med en gång, det är bara att ta den tid man behöver för mat, toa etc. Fördelen är att man kan ge platsen till nån annan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det finns ju en del här på forumet som bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda hemmavid, och förlitar sig på snabbladdare. För dom måste snabbare vara mycket bättre
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, antingen det eller AC-laddning på gatan el motsvarande. Antingen supersnabbt eller långsamt, halvsnabbt blir besvärligt i det fallet.wheels skrev:Det finns ju en del här på forumet som bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda hemmavid, och förlitar sig på snabbladdare. För dom måste snabbare vara mycket bättre
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Vilket också gör att man får några extra steg mot det dagliga 10k måletHelectriC skrev:Ja självklart.MWall skrev:Du måste ju ut och flytta bilen.HelectriC skrev:Bara för att man laddar fort så måste man ju inte åka iväg med en gång, det är bara att ta den tid man behöver för mat, toa etc. Fördelen är att man kan ge platsen till nån annan.
Om man kan få throughput på 3 bilar per timme(20-80%), så avhjälper det avsevärd köbildning mot tex PS2 som har throughput på 2 i timmen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Vi gör också ungefär så, vid resor över typ 40 mil som körs utan laddstopp så blir det första stoppet ofta lite längremati skrev:Jag kör oftast samma filosofi. Har man ändå stannat för att ladda så kan man lika väl ladda ordentligt. Dels är det som du säger inte säkert att man får igång nästa laddare, och spilltiden för varje laddsession är ju rätt stor. Dels är det som MWall anmärker, dvs man hinner inte göra nåt på 15-20 minuter ändå. Vill man käka så får man ladda fullt.Aida skrev:Personligen så hade jag utan mkt kunskap om elbilskörning gjort helt annorlunda: jag hade laddat till 80 % varje gång ist o haft färre laddningsstopp. Jag menar det tar ju tid för varje laddning när man ska av motorvägen och backa till och få igång den fördömda laddstolpen. Man vet ju aldrig vad som händer på resan heller så alltid bra att ha buffert i batteriet. Mitt sätt gör ju också att man slipper köra i 100 km/h sista milen pga felberäkning…
Men allt beror ju på hur bråttom man har. Har man t.ex. inget att göra vid laddstoppet, dvs man står och stampar, så är det såklart fantastiskt med en bil som laddar snabbt.
med lunch eller liknande och då kommer man ju typ minst 30 mil till innanför nästa stopp (om man nu ska åka längre
än 70 mil i vårt fall) vilket typ är våra längsta resor, och skulle vi åka ännu längre så blir stopp nummer 2 ibland något
drygt kanske (inte så himla farligt egentligen)
Vi åker alltså mer än 70 mil innanför det ens kan bli ett ”problem” med laddningen i vårt fall…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är ingen framkomlig väg i längden. Fler AC-stolpar i parkeringshus och längs gatorna behövs. Men i väntan på det, visst.wheels skrev:Det finns ju en del här på forumet som bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda hemmavid, och förlitar sig på snabbladdare. För dom måste snabbare vara mycket bättre
Re: Förboka din Ioniq 5
Laddar redan idag på max 20 min (om jag på resa skall ladda från 15-20% SoC och ända upp till 70-75% SoC). Normalt gör jag dock kortare stopp från 15-20% SoC till 50% SoC på ca. 10-12 min.MWall skrev:Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.
Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.
Fördelen är att man slipper äta skitmaten och sitta och häcka på dödstrista SuC med asfaltsöken runt om kring.
Man stannar istället där det är trevligt att stanna, där det finns god mat att äta och där man kan uppleva saker.
När vi reste senast med Teslan för en månad sedan så stannade vi i Arboga inne i centrum istället för att stanna och äta på SuC. Åt på en god indier, fick en guidad genomgång av ett medeltida kloster, och tog en trevlig promenad genom centrala Arboga. Först därefter så åkte vi in till Arboga SuC och tog en snabb påfyllning på 10-12 minuter. Kan man i framtiden få ner dessa snabbstopp till 5 minuter så vore det ju ännu mycket bättre.
Visst kunde vi tagit vår fossilbil, men var så tyst och trevligt att göra resan i vår nya M3 (mycket tystar än vår gamla som var rätt mycket mer både vindbrus och vägljud). Ångrar inte det en sekund. Frugan är förtjust i vår stora E-klass på semesterresor, men tyckte det var hur trevligt som helst att ta Teslan på semestern.
Att laddstoppet tog drygt 10 minuter istället för 5 minuter kunde vi överleva (även om jag gillar att Hyundai och andra flyttat tekniken framåt och kortat ner laddtiderna på ett mycket positivt sätt). Spelade inte så stor roll på en semesterresa på 4-6 timmar att den tog kanske 5 minuter längre. Hade ingen superbrådska eller tid att passa.
Så här såg våra matstopp och pauser ut på denna elbilsresan:
Istället för så här som på den förra elbilsresan jag gjorde:
[/quote]
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur är körkänslan jämfört med PS2 om du pressar bilarna att köra lite aktivt?HelectriC skrev:Som bil tycker jag den är väldigt bra, väldigt flexibel inredning och platsutnyttjande. Enkel att köra, lite högre än vanlig sedan, men inte SUV-gungig. Ljudnivå och känsla på grejer är premiumnivå känns det som. Många gånger bättre än tex Hyundai Kona. Stereon är kanske inte den roligaste trots Bose.MWall skrev:Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.
Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.
Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Förboka din Ioniq 5
Utan cyklar på kroken !martinot skrev:Hur är körkänslan jämfört med PS2 om du pressar bilarna att köra lite aktivt?HelectriC skrev:Som bil tycker jag den är väldigt bra, väldigt flexibel inredning och platsutnyttjande. Enkel att köra, lite högre än vanlig sedan, men inte SUV-gungig. Ljudnivå och känsla på grejer är premiumnivå känns det som. Många gånger bättre än tex Hyundai Kona. Stereon är kanske inte den roligaste trots Bose.MWall skrev:Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.
Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.
Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.
Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja man ska åka riktigt långt innan det blir ett problem. Vissa 100+ mila dagar på Autobahn kanske innehöll 1-2 laddningar i "onödan" men det är verkligen outliers.Bjelke skrev:Vi gör också ungefär så, vid resor över typ 40 mil som körs utan laddstopp så blir det första stoppet ofta lite längremati skrev:Jag kör oftast samma filosofi. Har man ändå stannat för att ladda så kan man lika väl ladda ordentligt. Dels är det som du säger inte säkert att man får igång nästa laddare, och spilltiden för varje laddsession är ju rätt stor. Dels är det som MWall anmärker, dvs man hinner inte göra nåt på 15-20 minuter ändå. Vill man käka så får man ladda fullt.Aida skrev:Personligen så hade jag utan mkt kunskap om elbilskörning gjort helt annorlunda: jag hade laddat till 80 % varje gång ist o haft färre laddningsstopp. Jag menar det tar ju tid för varje laddning när man ska av motorvägen och backa till och få igång den fördömda laddstolpen. Man vet ju aldrig vad som händer på resan heller så alltid bra att ha buffert i batteriet. Mitt sätt gör ju också att man slipper köra i 100 km/h sista milen pga felberäkning…
Men allt beror ju på hur bråttom man har. Har man t.ex. inget att göra vid laddstoppet, dvs man står och stampar, så är det såklart fantastiskt med en bil som laddar snabbt.
med lunch eller liknande och då kommer man ju typ minst 30 mil till innanför nästa stopp (om man nu ska åka längre
än 70 mil i vårt fall) vilket typ är våra längsta resor, och skulle vi åka ännu längre så blir stopp nummer 2 ibland något
drygt kanske (inte så himla farligt egentligen)
Vi åker alltså mer än 70 mil innanför det ens kan bli ett ”problem” med laddningen i vårt fall…