Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Off Grid Byggaren » 03 maj 2021 20:26

Är det bara 1-fas prylar kan alla tre faserna matas med en fas.

Otäckt med en stickpropp i båda ändorna på skarvsladden.

Undrar när första elolycksfallet inträffar med V2H?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 03 maj 2021 20:26

Galet bra!

Screenshot_20210503-212519_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav elbilist mati » 03 maj 2021 20:35

Off Grid Byggaren skrev:Är det bara 1-fas prylar kan alla tre faserna matas med en fas.

Jag hittade en sådan manick här hemma i en gammal snickarverkstad för några år sedan. Ett dubbelt vägguttag utan matning. Strömmen kom från ett annat vägguttag med en förlängningssladd som hade stickpropp i båda ändorna. Säkert och bra. Jag stod nog i flera sekunder och undrade om det verkligen var det jag såg eller om jag drömde på nåt vis.
:shock: Han som hade bott här tidigare och uppenbarligen byggt denna "uppfinning" var smed här i byn.
Någon elektriker fanns nog inte då.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Gargamel » 03 maj 2021 20:57

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:Är det bara 1-fas prylar kan alla tre faserna matas med en fas.

Jag hittade en sådan manick här hemma i en gammal snickarverkstad för några år sedan. Ett dubbelt vägguttag utan matning. Strömmen kom från ett annat vägguttag med en förlängningssladd som hade stickpropp i båda ändorna. Säkert och bra. Jag stod nog i flera sekunder och undrade om det verkligen var det jag såg eller om jag drömde på nåt vis.
:shock: Han som hade bott här tidigare och uppenbarligen byggt denna "uppfinning" var smed här i byn.

Bild
Gargamel

Inläggav Teslaägare Front242 » 03 maj 2021 21:19

Är det den danske elektrikern som Eddie Meduza sjunger om, som har kopplat här?
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Referralkod: joachim85306

Inläggav elbilist mati » 04 maj 2021 06:07

Gargamel skrev:
mati skrev:

Bild

Exakt så. Men den var utan bruksanvisning och sladden var flera meter lång och gick genom hela rummet. Respekten för el verkar vara låg i vissa kretsar. :D
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav MrRun » 04 maj 2021 09:05

I Norge får de som beställer Ioniq 5 ett års Ionity-abonnemang. Varför inget liknande i Sverige? Skäms dom för laddnätverket i Sverige?
Vi har ingen information om när Charge myHyundai blir tillgängligt i Sverige säger Hyundai när jag frågar.
MrRun

Inläggav Teslaägare HelectriC » 04 maj 2021 10:58

MrRun skrev:I Norge får de som beställer Ioniq 5 ett års Ionity-abonnemang. Varför inget liknande i Sverige? Skäms dom för laddnätverket i Sverige?
Vi har ingen information om när Charge myHyundai blir tillgängligt i Sverige säger Hyundai när jag frågar.

Ionity är bara ett stort jäkla skämt. Väldigt lite som jag tycker är rätt gjort med den satsningen. Nästan fascinerande hur fel man kan göra på så många punkter. Nu är kanske inte just kopplingen till Hyundai Ionitys fel, men de har säkert ett finger med i spelet.
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare markuswesterberg » 04 maj 2021 12:51

HelectriC skrev:
MrRun skrev:I Norge får de som beställer Ioniq 5 ett års Ionity-abonnemang. Varför inget liknande i Sverige? Skäms dom för laddnätverket i Sverige?

Ionity är bara ett stort jäkla skämt. Väldigt lite som jag tycker är rätt gjort med den satsningen. Nästan fascinerande hur fel man kan göra på så många punkter. Nu är kanske inte just kopplingen till Hyundai Ionitys fel, men de har säkert ett finger med i spelet.

Bara nyfiken men vad är det som är så illa med Ionity? Förutom att det finns för få och är för dyrt? Men det var kanske det du syftade på?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Referralkod: olof60414

Inläggav Teslaägare markuswesterberg » 04 maj 2021 13:11

mati skrev:NextMove driver ett helt hus med en Ioniq 5. Trefas. De berättar inte hur de gör, men det funkar tydligen. Några idéer? Korsluter de alla tre faser? I så fall skulle en trefasmotor nog inte må så bra. Men allt annat borde funka som vanligt.

Måste säga att detta är det mest exalterande som har hänt på länge i teknikutvecklingen. Jag nästan kräver att MY Berlin får V2L. Sedan hoppas jag på att vi inom kort får allt på plats både regelmässigt och hårdvarumässigt/mjukvarumässigt som krävs för att man ska kunna mata sina hus och även elnätet med ström från bilen säkert och legalt. Vilka möjligheter detta ger!
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Referralkod: olof60414

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon