Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav MrRun » 04 maj 2021 14:02

markuswesterberg skrev:
mati skrev:NextMove driver ett helt hus med en Ioniq 5. Trefas. De berättar inte hur de gör, men det funkar tydligen. Några idéer? Korsluter de alla tre faser? I så fall skulle en trefasmotor nog inte må så bra. Men allt annat borde funka som vanligt.


Måste säga att detta är det mest exalterande som har hänt på länge i teknikutvecklingen. Jag nästan kräver att MY Berlin får V2L. Sedan hoppas jag på att vi inom kort får allt på plats både regelmässigt och hårdvarumässigt/mjukvarumässigt som krävs för att man ska kunna mata sina hus och även elnätet med ström från bilen säkert och legalt. Vilka möjligheter detta ger!

Ja man blir ju värsta preppern med V2L. :D
MrRun
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 24 sep 2020 13:36

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare MWall » 04 maj 2021 14:17

markuswesterberg skrev:
mati skrev:NextMove driver ett helt hus med en Ioniq 5. Trefas. De berättar inte hur de gör, men det funkar tydligen. Några idéer? Korsluter de alla tre faser? I så fall skulle en trefasmotor nog inte må så bra. Men allt annat borde funka som vanligt.


Måste säga att detta är det mest exalterande som har hänt på länge i teknikutvecklingen. Jag nästan kräver att MY Berlin får V2L. Sedan hoppas jag på att vi inom kort får allt på plats både regelmässigt och hårdvarumässigt/mjukvarumässigt som krävs för att man ska kunna mata sina hus och även elnätet med ström från bilen säkert och legalt. Vilka möjligheter detta ger!


Så att man kan sno hushållsström på diverse gratisladdare? För strömavbrott kan väl inte vara ett så stort problem år 2021?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 04 maj 2021 14:25

MWall skrev:
markuswesterberg skrev:
mati skrev:NextMove driver ett helt hus med en Ioniq 5. Trefas. De berättar inte hur de gör, men det funkar tydligen. Några idéer? Korsluter de alla tre faser? I så fall skulle en trefasmotor nog inte må så bra. Men allt annat borde funka som vanligt.


Måste säga att detta är det mest exalterande som har hänt på länge i teknikutvecklingen. Jag nästan kräver att MY Berlin får V2L. Sedan hoppas jag på att vi inom kort får allt på plats både regelmässigt och hårdvarumässigt/mjukvarumässigt som krävs för att man ska kunna mata sina hus och även elnätet med ström från bilen säkert och legalt. Vilka möjligheter detta ger!


Så att man kan sno hushållsström på diverse gratisladdare? För strömavbrott kan väl inte vara ett så stort problem år 2021?


4 strömavbrott i år tycker jag är ett problem.

Och på vintern i -25 grader blir ett strömavbrott snabbt ett stort problem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 9957
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav wheels » 04 maj 2021 14:28

Privata hushåll i Tyskland har huvudsakligen 1 fas, samma som i Norge och UK. Så det lär nog gå bra.
wheels
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare markuswesterberg » 04 maj 2021 15:11

MWall skrev:
markuswesterberg skrev:
mati skrev:NextMove driver ett helt hus med en Ioniq 5. Trefas. De berättar inte hur de gör, men det funkar tydligen. Några idéer? Korsluter de alla tre faser? I så fall skulle en trefasmotor nog inte må så bra. Men allt annat borde funka som vanligt.


Måste säga att detta är det mest exalterande som har hänt på länge i teknikutvecklingen. Jag nästan kräver att MY Berlin får V2L. Sedan hoppas jag på att vi inom kort får allt på plats både regelmässigt och hårdvarumässigt/mjukvarumässigt som krävs för att man ska kunna mata sina hus och även elnätet med ström från bilen säkert och legalt. Vilka möjligheter detta ger!


Så att man kan sno hushållsström på diverse gratisladdare? För strömavbrott kan väl inte vara ett så stort problem år 2021?


Ja, jo att sko sig på andra är ju såklart ett huvudsyfte men bara en av fördelarna ;) Nej, men bara faktumet att kunna använda bilen som powerbank genom att ladda den med solel om dagarna och mata huset med energin om nätterna på vintern, typ, är ju skitballt! Jag har länge velat ha en Powerwall men inte riktigt kunnat motivera köpet ekonomiskt men en bil måste jag ju ändå ha. Till och med två i mitt/vårt fall. Sedan öppnar ju detta liksom upp dörrarna för micro-grids ännu mer. Låt säga att en hel liten by, typ den jag bor i, går ihop och kopplar ned sig från EONs ruskigt dyra elnät, och istället samlar allt i en enda "hub", kanske gemensam solcellspark som alla drar ström ifrån, alternativt nyttjar allas bilbatterier vid behov? Jag bara fantiserar men just detta med att komma ifrån att elen ska produceras på ett ställe och skickas många mil dit den ska konsumeras med massa förluster på vägen, det känns riktigt spännande! Batterilagring är superviktigt för att få detta att fungera och bilbatterier kommer vi alla att ha snart. Stora dessutom med massa överflödig kapacitet för våra vardagliga behov. Detta är så bra för både miljö och i slutändan då också såklart plånboken.

Som jämförelse så har jag en elförbrukning på nästan 30 000 kWh om året. Det är ca 85 kWh per dag utslaget. Med 2 elbilar har man troligen ca 150 kWh lagringskapacitet och alltså nästan dubbelt så stor "bank" som behov en vanlig dag. I vårt fall kan vi ladda bilarna fullt helt grönt på firmans solcellsanläggning varje dag, året om nästan, och eftersom bilarna ändå står vid huset om nätterna kan jag mata huset med grön solel på natten från bilarna och låta husets (kommande) egen anläggning försörja huset på dagen. (Jag är mer än villig att betala förmånsskatt eller faktiskt kostnad eller vad man nu vill för elen vi "snor" från företaget om dagarna. För mig är det ganska självklart att en sådan skatt kommer att komma på plats inom kort. 2030 som det pratas om i videon i Tyskland lär ju bli 2023 i Sverige, typ :D)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Referralkod: olof60414

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav elbilist mati » 04 maj 2021 15:47

Zalman3 skrev:4 strömavbrott i år tycker jag är ett problem.

Och på vintern i -25 grader blir ett strömavbrott snabbt ett stort problem.

Samma här. I vintras var vi nästan en hel dag utan ström. Och det var kallt! Jag kunde bara jobba tills batteriet i datorn var slut, dvs 2-3 timmar. Men på mitt kontor kunde jag inte sitta, det var alldeles för kallt. Jag satt i vardagsrummet med braskaminen igång. Kaffe och maten fick jag värma på gasolspisen i husvagnen. Men en Ioniq5 kommer sådana saker bara vara ett minne blott.
Sen skulle jag ju av rent nörderi kunna tänka mig att driva diverse sladd-baserade apparater ute i trädgården via bilen. Utanför alla skarvsladdars aktionsradie. Jag har t.ex. en bäck som rinner genom tomten, ca 75m från närmaste vägguttag. Perfekt för bevattning. Men hittills har jag inte kunnat pumpa upp vatten eftersom sladden inte når så långt och en bensinpump vill jag såklart inte använda. Grannarna kör istället ner med en traktor och pumpar upp vatten med kraftuttaget. Jag kan ta bilen och pumpa elektriskt. Hur coolt är inte det? :geek:
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12936
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 04 maj 2021 15:48

En elbil med V2G kan ju köpa billig el på natten för kanske 10 öre per kWh och sälja på dagen för kanske 1 kr per kWh.

Märkligt blir ju om 2 grannar gör följande.

Granne 1 har ett fastprisavtal på kanske 30öre per kWh.
Granne 2 har ett rörligt pris.

När det rörliga elpriset är under 30 öre, då laddar båda grannar hos granne 2.

När elpriset överstiger 30 öre, då laddar båda hos granne 1.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 9957
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav elbilist mati » 04 maj 2021 15:49

wheels skrev:Privata hushåll i Tyskland har huvudsakligen 1 fas, samma som i Norge och UK. Så det lär nog gå bra.

Va? I Tyskland är trefas lika vanligt som i Sverige. Alla har trefas.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12936
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav elbilist mati » 04 maj 2021 15:56

markuswesterberg skrev:(Jag är mer än villig att betala förmånsskatt eller faktiskt kostnad eller vad man nu vill för elen vi "snor" från företaget om dagarna. För mig är det ganska självklart att en sådan skatt kommer att komma på plats inom kort. 2030 som det pratas om i videon i Tyskland lär ju bli 2023 i Sverige, typ :D)

Fast i Sverige är det redan idag en drivmedelsförmån när man får ladda bilen på jobbet. Det är i själva verket ekonomiskt helt ointressant att låta arbetsgivaren betala för elen. Enda sättet att få det gratis är att helt enkelt inte berätta för Skatteverket. Men det är naturligtvis ingen som är så oärlig eller hur. ;)
I Tyskland är elbilsladdning på jobbet däremot inte förmånsgrundande. Arbetsgivaren får alltså med gott samvete ge bort elen till sina anställda. Och det är såklart superbra med tanke på vad elen kostar i Tyskland.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 12936
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare markuswesterberg » 04 maj 2021 15:59

mati skrev:
Zalman3 skrev:4 strömavbrott i år tycker jag är ett problem.

Och på vintern i -25 grader blir ett strömavbrott snabbt ett stort problem.

Samma här. I vintras var vi nästan en hel dag utan ström. Och det var kallt! Jag kunde bara jobba tills batteriet i datorn var slut, dvs 2-3 timmar. Men på mitt kontor kunde jag inte sitta, det var alldeles för kallt. Jag satt i vardagsrummet med braskaminen igång. Kaffe och maten fick jag värma på gasolspisen i husvagnen. Men en Ioniq5 kommer sådana saker bara vara ett minne blott.
Sen skulle jag ju av rent nörderi kunna tänka mig att driva diverse sladd-baserade apparater ute i trädgården via bilen. Utanför alla skarvsladdars aktionsradie. Jag har t.ex. en bäck som rinner genom tomten, ca 75m från närmaste vägguttag. Perfekt för bevattning. Men hittills har jag inte kunnat pumpa upp vatten eftersom sladden inte når så långt och en bensinpump vill jag såklart inte använda. Grannarna kör istället ner med en traktor och pumpar upp vatten med kraftuttaget. Jag kan ta bilen och pumpa elektriskt. Hur coolt är inte det? :geek:


Väldigt OT nu men jag har också en bäck som jag samlar vatten ifrån. (OBS! Ej naturlig bäck så det är OK att ta vatten där, om någon undrar.) Jag leder vattnet från bäcken till två 1-kubiks tankar (IBC:er) som jag sedan pumpar vattnet från. Om du har lite fall går ju detta fint. Bara ett tips :) När vattnet överstiger en viss nivå i tankarna leds vattnet tillbaka till bäcken. Blir alltså som en liten reservoar som ständigt är fylld men aldrig svämmar över. Två dränkbara tryckvattenpumpar försörjer 2 slingor. 1 till spridarna för gräsmattan, 1 till droppbevattningen och rabatterna. Jag är löjligt stolt över mitt system som frugan brukar säga. :D Var ju bara tvungen att få skriva lite om det också. Förlåt.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Referralkod: olof60414

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bjelke, dnord, Martin E-tron, Moffe94, Ohmgren, pingflood, Snotling och 15 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.