Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla
Moderator: Redaktion
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855 Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå
Inlägg
av Zalman3 » 22 dec 2020 01:43
Nu kan man tydligen förboka sin Ioniq 5.
We have access to some specifications of Hyundai’s All-New Ioniq 5 thanks to Austrian subsidiary who have published the first details after started accepting reservations for the Ioniq 5 First Edition, limited to 150 units.
The Ioniq 5 First Edition has a dual motor specification and a maximum output of 313 horsepower. When fully charged, the maximum range is 450km (280 miles) based on 58kWh battery and under WLTP homologation. The reservation could be placed from December 18th to January 31st.
By the 2nd of February, Hyundai will allow to choose the colour and then customers will have time till February 16th to place the order. Vehicles will arrive by June/July 2021. The down payment is 1,000€ ($1,224). Ioniq 5 will be built using recently announced Hyundai Motor Group’s modular electric vehicle platform or E-GMP.
The Ionic 5 First Edition is packed with a dual motor system equipped with two motors, one in the front, one in the rear axle, allowing it to have AWD. The maximum output is 313 horsepower (230 kW). It takes 5.2 seconds from 0 to 100km/h. The battery capacity of Ioniq 5 First Edition is 58kWh. With one full charge, it can travel 450km based on WLTP.
https://thekoreancarblog.com/2020/12/21 ... ange-wltp/
https://www.hyundai.at/e-mobilitaet/ion ... servierung
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756 Blev medlem: 11 dec 2016 21:15
Inlägg
av iAkita » 22 dec 2020 02:01
Batteriet är tydligen på 58 kWh. 20-80% på 18 minuter ger alltså en genomsnittlig laddeffekt på 116 kW i det intervallet. Det är väldigt bra jämfört med Kona och de flesta andra elbilar, men jag förstår inte vad det har med 800V systemet att göra, som de skriver i informationen.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855 Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå
Inlägg
av Zalman3 » 22 dec 2020 02:04
Nya IONIQ 5 är ett av de första elbilarna i världen från ett etablerat bilmärke som är utrustat med ett kraftfullt 800 volt elsystem. Detta stöder 11 kW vid laddning med växelström eller upp till 232 kW för ultrasnabb laddning med likström. 800-volts batterisystem leder till en konstant hög prestanda samt optimerar vikten och utrymmet i interiören.
Det dynamiska och innovativa designspråket i IONIQ 5 inspirerades av Hyundais designarv.
https://www.hyundai.news/eu/model-news/ ... ne-puzzle/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402 Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Inlägg
av heldiggrisen » 22 dec 2020 08:20
Om den laddar ~40kWh på 18 minuter så kan den knappt vara uppe och dofta på 232kW?
Jag förstår häller inte hypen kring 800V.
Oavsett en välbehövd bil mtp konkurrensen för MY, men vad kommer den kosta med stora batteripaketet och AWD?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1367 Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/ christian81643
Inlägg
av Credde » 22 dec 2020 08:50
Undrar också vad priset blir - nån indikation på det?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855 Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå
Inlägg
av Zalman3 » 22 dec 2020 08:56
Credde skrev: Undrar också vad priset blir - nån indikation på det?
Lite dyrare än Hyundai Kona.
Från 45.000 euro.
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2499 Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/ niklas60543
Inlägg
av NiklasTesla » 22 dec 2020 11:12
Om priset för denna är väldigt lågt samt design/teknik i övrigt är trevlig så kan den bli intressant.
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855 Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå
Inlägg
av Zalman3 » 22 dec 2020 11:15
Ioniq 5 har 3,5kW eluttag. Tydligen sätter man en adapter på CCS kontakten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855 Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå
Inlägg
av Zalman3 » 22 dec 2020 11:28
Tydligen har folk redan börjat förboka Ioniq 5.
Om man jämför mått med en VW ID4.
ID4
Längd 4584mm
Bredd 1852mm
Höjd 1612mm
Axelavstånd 2770mm
Bagageutrymme: 543 liter
Ioniq 5
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
EDIT:
Ioniq 5 får drag, hoppas det blir minst 1.500kg i dragvikt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932 Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/ mikael1178
Inlägg
av Bjelke » 22 dec 2020 11:52
heldiggrisen skrev: Om den laddar ~40kWh på 18 minuter så kan den knappt vara uppe och dofta på 232kW?
Jag förstår häller inte hypen kring 800V.
Oavsett en välbehövd bil mtp konkurrensen för MY, men vad kommer den kosta med stora batteripaketet och AWD?
Hypen är väl att försöka utnyttja att många går på skitsnacket om att 800V automatiskt betyder
snabbare laddning, vilket såklart är fullständigt fel, men som sagt alltid lurar det någon...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP 100D -19
Mickep
Inlägg: 3683 Blev medlem: 08 mar 2016 13:07
Inlägg
av Mickep » 22 dec 2020 12:13
Väntar på test av vad 800V kommer innebära. (270 kW) är inget att fnysa åt. även om det är 350 kW man vill se. känns lite som "surt sa räven".
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025 Blev medlem: 13 maj 2019 19:22
Inlägg
av martinot » 22 dec 2020 13:06
Zalman3 skrev: Ioniq 5 har 3,5kW eluttag. Tydligen sätter man en adapter på CCS kontakten.
Ioniq 5 kontakt.jpg
Det där var en rätt cool sak faktiskt!
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92 Blev medlem: 26 aug 2020 16:50
Inlägg
av Revoltra » 22 dec 2020 19:38
Jo, men är det 1st edition med två motorer?
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902 Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Inlägg
av taliz » 23 dec 2020 00:02
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855 Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå
Inlägg
av Zalman3 » 23 dec 2020 01:46
taliz skrev: Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902 Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Inlägg
av taliz » 23 dec 2020 02:21
Zalman3 skrev: taliz skrev: Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855 Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå
Inlägg
av Zalman3 » 23 dec 2020 07:43
taliz skrev: Zalman3 skrev: taliz skrev: Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.
Tror faktiskt att 150kW 400 V är standard nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902 Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Inlägg
av taliz » 23 dec 2020 13:37
Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036 Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Inlägg
av HelectriC » 23 dec 2020 13:39
taliz skrev: Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902 Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Inlägg
av taliz » 23 dec 2020 13:50
HelectriC skrev: taliz skrev: Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.
Eller så finns det inte alls.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036 Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Inlägg
av HelectriC » 23 dec 2020 14:16
taliz skrev: HelectriC skrev: taliz skrev: Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.
Eller så finns det inte alls.
Självklart är det så, det är lite av förutsättningen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hoppsan_84
Inlägg: 283 Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Inlägg
av Hoppsan_84 » 23 dec 2020 15:10
Finns ju andra än Ionity som klarar 800volt
Alla laddare från Tritium klarar 800Volt trots att det bara är 50kw.
800 volt behövs om man ska ladda fortare än 200kw på vanlig ccs kablarna klarar bara 500ampere.
500*400 blir 200kw
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902 Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Inlägg
av taliz » 23 dec 2020 15:24
Hoppsan_84 skrev: Finns ju andra än Ionity som klarar 800volt
Alla laddare från Tritium klarar 800Volt trots att det bara är 50kw.
800 volt behövs om man ska ladda fortare än 200kw på vanlig ccs kablarna klarar bara 500ampere.
500*400 blir 200kw
Uhm va? Har inte sett något om att "vanliga" tritium klarar 800V.
Förövrigt klarar ju Teslas V3 250kw med 400V.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.