Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jkl79 skrev:
Vid 120-130 låg den norr om 20kWh/100km, nånstans mellan 21,5-22,5kWh skulle jag kunna tänka mig utan att ha gjort några empiriska tester. Rent spontant märks det att det är en bil där räckvidden får lida en hel del om man ska köra fortare än säg 100-105km/h.
Jag har skrivit det förut, men jag tycker inte att en sådan förbrukning i motorvägsfart är så himla farlig faktiskt. Det är absolut ett värde man kan förvänta sig. Jag är kanske e-tron skadad, den drar oftast mer än så i vanlig landsvägsfart. Men även min förra Model S hamnade runt 21-21kWh/100km eller mer när man körde 130. Och även vår e-Golf som är extremt snål till vardags, ligger norr om 20kWh/100km i dessa hastigheter.
Det är fysikens lagar som bestämmer och Ioniq 5 är en stor bil. Betydligt större än Kona och gamla Ioniq.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Just nu hämtar Björn Nyland ut bilen. :D
Screenshot_20210612-205908_YouTube.jpg
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av R2_m3 »

ja snart börjar Björns livestream av hans tester:
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

MrRun skrev:
Just nu hämtar Björn Nyland ut bilen. :D
Tror han är ganska kåt på att äntligen få testa den :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Är det seriöst någon som sitter och ser på hela hans resa? Det är ju fasen mer intressant att se färg torka på väggen :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tellus »

HelectriC skrev:
Är det seriöst någon som sitter och ser på hela hans resa? Det är ju fasen mer intressant att se färg torka på väggen :?
Kollar nu från början :) ca 1500 pers som kollar live nu.
Verkar knocka konkurrenterna, tex polestar/id4
Man behöver inte glo på dumburken,går o göra annat samtidigt, rätt intressanta diskussioner ibland. Många som livechattar.
Vikt 2200kg med Bjørn och en del last
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det blir nog en sammanfattning snart. Så slipper man titta på en långfilm som är till 99,9% ointressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

244 Wh/km i 120 km i timmen. Det är 10% mer än ID4 GTX på 21-tums fälgar, så den är inte särskilt glad i hög fart. I realiteten spelar det inte så stor roll, det blir ändå till att stanna vid samma laddare oavsett vilken av dem man kör.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Maw »

iAkita skrev:
244 Wh/km i 120 km i timmen. Det är 10% mer än ID4 GTX på 21-tums fälgar, så den är inte särskilt glad i hög fart. I realiteten spelar det inte så stor roll, det blir det ändå till att stanna vid samma laddare oavsett vilken av dem man kör.
Betydligt mer än Polestar 2 med standard 19" också. Kanske kan en PS2 med PP dra så mycket i 120 men jag tror inte det

Edit: var det torra eller våta vägar? Takbox? Nåt annat?
Eldsig
Inlägg: 194
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Eldsig »

iAkita skrev:
244 Wh/km i 120 km i timmen. Det är 10% mer än ID4 GTX på 21-tums fälgar, så den är inte särskilt glad i hög fart. I realiteten spelar det inte så stor roll, det blir det ändå till att stanna vid samma laddare oavsett vilken av dem man kör.
Usch, får lite e-tron vibbar igen. Men den verkar ju vara snål i lägre farter iaf. Hoppas att 19" gör de 7% skillnad som Hyundai säger.
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Eldsig skrev:
iAkita skrev:
244 Wh/km i 120 km i timmen. Det är 10% mer än ID4 GTX på 21-tums fälgar, så den är inte särskilt glad i hög fart. I realiteten spelar det inte så stor roll, det blir det ändå till att stanna vid samma laddare oavsett vilken av dem man kör.
Usch, får lite e-tron vibbar igen. Men den verkar ju vara snål i lägre farter iaf. Hoppas att 19" gör de 7% skillnad som Hyundai säger.

Tyvärr så är det 19 tumfälgar på Björns Ioniq 5…
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Eldsig skrev:
iAkita skrev:
244 Wh/km i 120 km i timmen. Det är 10% mer än ID4 GTX på 21-tums fälgar, så den är inte särskilt glad i hög fart. I realiteten spelar det inte så stor roll, det blir det ändå till att stanna vid samma laddare oavsett vilken av dem man kör.
Usch, får lite e-tron vibbar igen. Men den verkar ju vara snål i lägre farter iaf. Hoppas att 19" gör de 7% skillnad som Hyundai säger.
Det är om man ska köra motorväg mellan 30 och 35 mil det här blir ett problem. Ska man köra mindre så behöver man inte ladda, och ska man köra mer så får man ladda oavsett konkurrent i samma prisklass.
Skillnad i pris med några öre milen blir det självklart, men på körningar över 35 mil så spelar valet av laddstation större roll än några % skillnad i förbrukning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

iAkita skrev:
244 Wh/km i 120 km i timmen. Det är 10% mer än ID4 GTX på 21-tums fälgar, så den är inte särskilt glad i hög fart. I realiteten spelar det inte så stor roll, det blir det ändå till att stanna vid samma laddare oavsett vilken av dem man kör.
Det är nåt som inte stämmer, det är samma hastighet och förbrukning jag fick med 4 cyklar bak bilen. Jag är helt säker på att förbrukningen är lägre utan cyklar bak och jag har dessutom 20” på min.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Maw »

heldiggrisen skrev:
Eldsig skrev:
iAkita skrev:
244 Wh/km i 120 km i timmen. Det är 10% mer än ID4 GTX på 21-tums fälgar, så den är inte särskilt glad i hög fart. I realiteten spelar det inte så stor roll, det blir det ändå till att stanna vid samma laddare oavsett vilken av dem man kör.
Usch, får lite e-tron vibbar igen. Men den verkar ju vara snål i lägre farter iaf. Hoppas att 19" gör de 7% skillnad som Hyundai säger.
Det är om man ska köra motorväg mellan 30 och 35 mil det här blir ett problem. Ska man köra mindre så behöver man inte ladda, och ska man köra mer så får man ladda oavsett konkurrent i samma prisklass.
Skillnad i pris med några öre milen blir det självklart, men på körningar över 35 mil så spelar valet av laddstation större roll än några % skillnad i förbrukning.
Nej, i praktiken så har det inte så stor betydelse. Det är bara förvånande eftersom deras tidigare bilar varit så effektiva. Kanske kommer det mjukvaruppdateringar som minskar förbrukningen så småningom.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Maw »

HelectriC skrev:
iAkita skrev:
244 Wh/km i 120 km i timmen. Det är 10% mer än ID4 GTX på 21-tums fälgar, så den är inte särskilt glad i hög fart. I realiteten spelar det inte så stor roll, det blir det ändå till att stanna vid samma laddare oavsett vilken av dem man kör.
Det är nåt som inte stämmer, det är samma hastighet och förbrukning jag fick med 4 cyklar bak bilen. Jag är helt säker på att förbrukningen är lägre utan cyklar bak och jag har dessutom 20” på min.
Han kanske har dåligt däcktryck eller en broms som ligger på lite. Det finns alltid risk för felkällor.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Maw skrev:
HelectriC skrev:
iAkita skrev:
244 Wh/km i 120 km i timmen. Det är 10% mer än ID4 GTX på 21-tums fälgar, så den är inte särskilt glad i hög fart. I realiteten spelar det inte så stor roll, det blir det ändå till att stanna vid samma laddare oavsett vilken av dem man kör.
Det är nåt som inte stämmer, det är samma hastighet och förbrukning jag fick med 4 cyklar bak bilen. Jag är helt säker på att förbrukningen är lägre utan cyklar bak och jag har dessutom 20” på min.
Han kanske har dåligt däcktryck eller en broms som ligger på lite. Det finns alltid risk för felkällor.
”Winter mode” till, som han tysken i regnet hade?
Edit: motvind? Eller kör han ABA?
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
244 Wh/km i 120 km i timmen. Det är 10% mer än ID4 GTX på 21-tums fälgar, så den är inte särskilt glad i hög fart. I realiteten spelar det inte så stor roll, det blir det ändå till att stanna vid samma laddare oavsett vilken av dem man kör.
Det var faktiskt värre än jag trodde, nu har den ju högre Cd än både ID4 och Polestar 2 så det kanske inte är så konstigt, skulle gissa på att frontarean är större också. Tur att min far inte köpte en sådan, hade nog inte blivit nöjd med den räckvidden på motorväg.
heldiggrisen skrev:
Det är om man ska köra motorväg mellan 30 och 35 mil det här blir ett problem. Ska man köra mindre så behöver man inte ladda, och ska man köra mer så får man ladda oavsett konkurrent i samma prisklass.
Skillnad i pris med några öre milen blir det självklart, men på körningar över 35 mil så spelar valet av laddstation större roll än några % skillnad i förbrukning.
Med 244 Wh/km kommer man precis under 30 mil om man använder exakt hela batteriet, det gör man ju inte oftast utan man har ju lite marginal iaf så man lär komma runt 27 mil. Nu vet jag inte hur vädret var men när jag kikade tidigare såg det ut att vara bra väder, så vid sämre väderlek kan det bli riktigt tight. 120 km/h är inte direkt motorvägsfart när man kör i Sverige, jag är inte ensam med att ligga över 130 km/h i vänsterfilen om vi säger så.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5407
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
.../ Det är bara förvånande eftersom deras tidigare bilar varit så effektiva. Kanske kommer det mjukvaruppdateringar som minskar förbrukningen så småningom.
När jag tittar på den här bilen tycker jag inte det är ett dugg förvånande. En kantig Crossover utan tearshape-format bakparti (som t.ex. Model 3 eller Model Y).

Så vitt jag vet så går det inte att trolla med aerodynamik...

Det är av just den här anledningen som jag tycker det är så synd att det fortfarande inte finns en vettig el-kombi eller fler vanliga bilar som inte är SUV/Crossovers och som har halvkombilucka. Den enda som är på ingång är väl BMW i4. Och det är väl ~ett halvår tills den är här...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:
244 Wh/km i 120 km i timmen. Det är 10% mer än ID4 GTX på 21-tums fälgar, så den är inte särskilt glad i hög fart. I realiteten spelar det inte så stor roll, det blir det ändå till att stanna vid samma laddare oavsett vilken av dem man kör.
Det var faktiskt värre än jag trodde, nu har den ju högre Cd än både ID4 och Polestar 2 så det kanske inte är så konstigt, skulle gissa på att frontarean är större också. Tur att min far inte köpte en sådan, hade nog inte blivit nöjd med den räckvidden på motorväg.
heldiggrisen skrev:
Det är om man ska köra motorväg mellan 30 och 35 mil det här blir ett problem. Ska man köra mindre så behöver man inte ladda, och ska man köra mer så får man ladda oavsett konkurrent i samma prisklass.
Skillnad i pris med några öre milen blir det självklart, men på körningar över 35 mil så spelar valet av laddstation större roll än några % skillnad i förbrukning.
Med 244 Wh/km kommer man precis under 30 mil om man använder exakt hela batteriet, det gör man ju inte oftast utan man har ju lite marginal iaf så man lär komma runt 27 mil. Nu vet jag inte hur vädret var men när jag kikade tidigare såg det ut att vara bra väder, så vid sämre väderlek kan det bli riktigt tight. 120 km/h är inte direkt motorvägsfart när man kör i Sverige, jag är inte ensam med att ligga över 130 km/h i vänsterfilen om vi säger så.
Den som kör lagligt, kommer lätt 30-35 mil, och eftersom I5 laddar så snabbt, så tar man igen det på laddstationen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
Den som kör lagligt, kommer lätt 30-35 mil, och eftersom I5 laddar så snabbt, så tar man igen det på laddstationen.
Om du med lätt menar i bra väder på sommaren, ja visst. Undrar vad som händer vid 10 grader och regn, och/eller motvind. Hade ju en S75D innan som drog mindre än så, hade inte velat få mindre räckvidd än den faktiskt. Men oavsett är det lite trist att bli begränsad i hur man kör av bilen.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

HelectriC skrev:
iAkita skrev:
244 Wh/km i 120 km i timmen. Det är 10% mer än ID4 GTX på 21-tums fälgar, så den är inte särskilt glad i hög fart. I realiteten spelar det inte så stor roll, det blir det ändå till att stanna vid samma laddare oavsett vilken av dem man kör.
Det är nåt som inte stämmer, det är samma hastighet och förbrukning jag fick med 4 cyklar bak bilen. Jag är helt säker på att förbrukningen är lägre utan cyklar bak och jag har dessutom 20” på min.
Jag tror Björn testar awd versionen. Har du rwd? I så fall kan det vara förklaringen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
.../ Det är bara förvånande eftersom deras tidigare bilar varit så effektiva. Kanske kommer det mjukvaruppdateringar som minskar förbrukningen så småningom.
När jag tittar på den här bilen tycker jag inte det är ett dugg förvånande. En kantig Crossover utan tearshape-format bakparti (som t.ex. Model 3 eller Model Y).

Så vitt jag vet så går det inte att trolla med aerodynamik...

Det är av just den här anledningen som jag tycker det är så synd att det fortfarande inte finns en vettig el-kombi eller fler vanliga bilar som inte är SUV/Crossovers och som har halvkombilucka. Den enda som är på ingång är väl BMW i4. Och det är väl ~ett halvår tills den är här...
Japp. Känns som det är väl mycket ineffektiv SUV-form på den. Lite likt den annars också fina och laddeffektiva e-tron. Känns som IQ5 är mer ett billigare alternativ till e-tron, än ett billigare alternativ till M3 och PS2.

Rena SUV:ar (som i stora kantiga) kommer alltid att slösa mer energi. Oavsett om de går på bensin eller el.

Både ID4 och MY är ju en form av "mild-SUV" med mycket mer energisnåla former än stora kantiga "full-SUV":ar.

Så på det sättet, och ur den synvinkeln, så är IQ5 nog ändå inte fel för sin klass, och den typ av "törstig" biltyp och bilform som det är. Känns dessutom som de lyckats enorm väl med laddeffektiviteten (långt bättre än de bästa Tesla), som till en bra del kommer kompensera fint för sin törstighet.

Så totalt sätt är jag ändå grymt imponerad av IQ5.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

4,99. 0-100m/h
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Tesla M3 mot Ioniq 5.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar