Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Fungerar summon om man tänker begå försäkringsbedrägeri? (Eller hur är det om man skulle råka köra över sin fru, är man skyldig då dvs det perfekta brottet).
Dvs stoppar summon om det är något i vägen?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Fungerar summon om man tänker begå försäkringsbedrägeri? (Eller hur är det om man skulle råka köra över sin fru, är man skyldig då dvs det perfekta brottet).
Dvs stoppar summon om det är något i vägen?
Du är enligt dagens trafikregler skyldig 100% för framförandet av ditt fordon. Även om du fjärrstyr det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Fungerar summon om man tänker begå försäkringsbedrägeri? (Eller hur är det om man skulle råka köra över sin fru, är man skyldig då dvs det perfekta brottet).
Dvs stoppar summon om det är något i vägen?
Prova ställ frun framför? :lol:
Kan se framför mig den uppgivna minen och sucken när bilen stannar. "Fan också, inte heller det funka".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
Fungerar summon om man tänker begå försäkringsbedrägeri? (Eller hur är det om man skulle råka köra över sin fru, är man skyldig då dvs det perfekta brottet).
Dvs stoppar summon om det är något i vägen?
Nu har jag inte testat just med frun, men jag utgår ifrån att sensorerna fram och bak är aktiverade och stoppar bilen om något är i vägen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
Mickep skrev:
Fungerar summon om man tänker begå försäkringsbedrägeri? (Eller hur är det om man skulle råka köra över sin fru, är man skyldig då dvs det perfekta brottet).
Dvs stoppar summon om det är något i vägen?
Nu har jag inte testat just med frun, men jag utgår ifrån att sensorerna fram och bak är aktiverade och stoppar bilen om något är i vägen.
Testa med nallen?
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:

Inte för att det har betydelse men läste om mitt citat och kan inte förstå detta fokus på elhissar… Isf borde ni ju reagerat och frågat:

”Men Advanced kan ju inte ha 100 elfönsterhissar!!!!???”

:lol: :lol:
Hmmm. Nu minns jag inte exakt vad som sagts vad av vem, men varför 100?

Var det inte frågan om att det var problem att leverera de bättre speccade (ej basmodeller) av Ioniq 5 pga. chipbrist till fönsterhissar?

Heldigrisen: Hur många chips skillnad mellan Essential och Advanced? Tycker jag höres otroligt ut, är det HUDen som ställer till det?


Aida: Säkert ett hundratal… Betänk att varje elhiss behöver ett eget chip…
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av alvenzo »

Jag förstår inte riktigt var ni pratar om, jag försöker få tag på en Essential med relativt snabb leverans men det är omöjligt, Advance och 4wd som rimligtvis har många fler chip får jag erbjudande om från varenda en?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

alvenzo skrev:
Jag förstår inte riktigt var ni pratar om, jag försöker få tag på en Essential med relativt snabb leverans men det är omöjligt, Advance och 4wd som rimligtvis har många fler chip får jag erbjudande om från varenda en?
Med leverans när?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Mickep skrev:
Fungerar summon om man tänker begå försäkringsbedrägeri? (Eller hur är det om man skulle råka köra över sin fru, är man skyldig då dvs det perfekta brottet).
Dvs stoppar summon om det är något i vägen?
Prova ställ frun framför? :lol:
Kan se framför mig den uppgivna minen och sucken när bilen stannar. "Fan också, inte heller det funka".
Ni har inte eventuellt övervägt möjligheten att frun också har sensorer som gör att hon troligen kommer flytta på sig när bilen kommer för nära?
I så fall får man ju avaktivera både fruns och bilens säkerhetssystem. Men det blir ju ganska omständligt. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Mickep skrev:
Fungerar summon om man tänker begå försäkringsbedrägeri? (Eller hur är det om man skulle råka köra över sin fru, är man skyldig då dvs det perfekta brottet).
Dvs stoppar summon om det är något i vägen?
Prova ställ frun framför? :lol:
Kan se framför mig den uppgivna minen och sucken när bilen stannar. "Fan också, inte heller det funka".
:lol: :lol: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
taliz skrev:
Mickep skrev:
Fungerar summon om man tänker begå försäkringsbedrägeri? (Eller hur är det om man skulle råka köra över sin fru, är man skyldig då dvs det perfekta brottet).
Dvs stoppar summon om det är något i vägen?
Prova ställ frun framför? :lol:
Kan se framför mig den uppgivna minen och sucken när bilen stannar. "Fan också, inte heller det funka".
Ni har inte eventuellt övervägt möjligheten att frun också har sensorer som gör att hon troligen kommer flytta på sig när bilen kommer för nära?
I så fall får man ju avaktivera både fruns och bilens säkerhetssystem. Men det blir ju ganska omständligt. :lol:
Jag antar att de kvinnliga sensorerna gör att hon flyttar. Man kan ju själv ta fobben i handen och ställa sig framför om man vill, se bara till att det finns bra livsförsäkring så att frun får ut något av det hela. Då har hon en fin bil och amorterat hus ;)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Sorry to spoil the fun but you’ll have to find other ways to end your marriage:
A0CE6557-B72B-4A9A-BA40-AB38A92181FB.jpeg
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Stannar den enbart för barnläkare?
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

HelectriC skrev:
Kan meddela att summonfunktionen är väldigt stabil. Funkar alltid och man behöver bara FOBen. Inte så väldigt avancerad, den kan köra fram och bak, men i gengäld funkar den alltså alltid! För lite plats att ta sig in i bilen pga att bilen vid sidan har parkerat för nära eller stor vattenpöl som man inte vill gå i, inga problem :D
Dessutom är den inte känslig för upp- eller nedförsbacke. Funkar i båda fall.

När vi ändå är inne på ämnet. Summonfunktionen kan också parkera åt dig - såväl fickparkering som vanlig ruta. Bara att trycka på Automatisk-parkeringshjälpsknappen på instrumentpanelen och köra max i 20 km/h så söker bilen efter parkeringsluckor. När den hittat en står det på skärmen STOP. När man stannat så visar den två val: När man sitter i bilen eller via Summon. Om man trycker på ikonen på skärmen för Remote Parking så trycker man i P-läget på växelväljaren och går ut ur bilen. Därefter trycker på backaknappen på bilnyckeln och håller den intryckt. Då parkerar bilen åt dig, dvs den svänger även.

För övrigt så ska bilen också svänga lite när du bara använder summonfunktionen - alltså i övriga fall utöver Smart parking. Tex om bilen står lite snett i parkeringsluckan som du beordrar bilen att köra ut från - om bilen detekterar att den inte kan köra ut rakt utan att snudda bilen bredvid så styr den lite för att få ut bilen.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

heldiggrisen skrev:
Stannar den enbart för barnläkare?

Jag gissar att engelska är ditt femtespråk. ;)

Pedestrian - Fotgängare/gångtrafikant
pediatrician - Barnläkare
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Aida skrev:
heldiggrisen skrev:
Stannar den enbart för barnläkare?

Jag gissar att engelska är ditt femtespråk. ;)

Pedestrian - Fotgängare/gångtrafikant
pediatrician - Barnläkare
Aha, det förklarar saken :lol:
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Såg att det inte stod något om automatiska utfällbara dörrhandtagen på utrustningslistan. Finns inte det i Sverige? I Norge måste man köpa soltak för att få det, men hos oss står det ingenting…

https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... ikationer/
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

DanneLKPG skrev:
Såg att det inte stod något om automatiska utfällbara dörrhandtagen på utrustningslistan. Finns inte det i Sverige? I Norge måste man köpa soltak för att få det, men hos oss står det ingenting…

https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... ikationer/

Det ingår på 1st edition. Jag är osäker på om det ingår i Advanced el om du måste köpa till komfortpaketet. Min killgissning är att det kommer med Advanced.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:
Aida skrev:

Inte för att det har betydelse men läste om mitt citat och kan inte förstå detta fokus på elhissar… Isf borde ni ju reagerat och frågat:

”Men Advanced kan ju inte ha 100 elfönsterhissar!!!!???”

:lol: :lol:
Hmmm. Nu minns jag inte exakt vad som sagts vad av vem, men varför 100?

Var det inte frågan om att det var problem att leverera de bättre speccade (ej basmodeller) av Ioniq 5 pga. chipbrist till fönsterhissar?

Heldigrisen: Hur många chips skillnad mellan Essential och Advanced? Tycker jag höres otroligt ut, är det HUDen som ställer till det?


Aida: Säkert ett hundratal… Betänk att varje elhiss behöver ett eget chip…
Ok. Got it! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Aida skrev:
HelectriC skrev:
Kan meddela att summonfunktionen är väldigt stabil. Funkar alltid och man behöver bara FOBen. Inte så väldigt avancerad, den kan köra fram och bak, men i gengäld funkar den alltså alltid! För lite plats att ta sig in i bilen pga att bilen vid sidan har parkerat för nära eller stor vattenpöl som man inte vill gå i, inga problem :D
Dessutom är den inte känslig för upp- eller nedförsbacke. Funkar i båda fall.

När vi ändå är inne på ämnet. Summonfunktionen kan också parkera åt dig - såväl fickparkering som vanlig ruta. Bara att trycka på Automatisk-parkeringshjälpsknappen på instrumentpanelen och köra max i 20 km/h så söker bilen efter parkeringsluckor. När den hittat en står det på skärmen STOP. När man stannat så visar den två val: När man sitter i bilen eller via Summon. Om man trycker på ikonen på skärmen för Remote Parking så trycker man i P-läget på växelväljaren och går ut ur bilen. Därefter trycker på backaknappen på bilnyckeln och håller den intryckt. Då parkerar bilen åt dig, dvs den svänger även.

För övrigt så ska bilen också svänga lite när du bara använder summonfunktionen - alltså i övriga fall utöver Smart parking. Tex om bilen står lite snett i parkeringsluckan som du beordrar bilen att köra ut från - om bilen detekterar att den inte kan köra ut rakt utan att snudda bilen bredvid så styr den lite för att få ut bilen.
Skojigt, det har jag inte testat!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av current »

Nu har jag kollat på denna bil live. Är inget snack, jag vill ha den. Säten supersköna, vinklingsbart lårstöd. Bra baksäte. Är 193cm lång inga problem sitta bak. Härlig känsla sitta i bilen. Bra skärmar, responsiva.

Enda nackdelarna skulle jag säga är något litet bagage och att man ej får levernanstid när man beställer samt alla beställningar är bindande. Lite svårt beställa en bil nu som kan komma om ett år, priserna och utbudet kanske är något helt annat när man får bilen.

Här behöver dom styra upp flödet så man i alla fall får en prel månad vid beställning som med Tesla. Eller ändra reglerna så man kan avboka om det tar för lång tid.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

current skrev:
Nu har jag kollat på denna bil live. Är inget snack, jag vill ha den. Säten supersköna, vinklingsbart lårstöd. Bra baksäte. Är 193cm lång inga problem sitta bak. Härlig känsla sitta i bilen. Bra skärmar, responsiva.

Enda nackdelarna skulle jag säga är något litet bagage och att man ej får levernanstid när man beställer samt alla beställningar är bindande. Lite svårt beställa en bil nu som kan komma om ett år, priserna och utbudet kanske är något helt annat när man får bilen.

Här behöver dom styra upp flödet så man i alla fall får en prel månad vid beställning som med Tesla. Eller ändra reglerna så man kan avboka om det tar för lång tid.

Reagerade du inte över rattens bussvinkel (liggande ratt) eller hur instrumentdisplayen skymdes av ratten? El att ratten inte kunde dras ut tillräckligt (för att undvika att slå i hörnet vid startknappen med knäet)?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Aida skrev:
HelectriC skrev:
Kan meddela att summonfunktionen är väldigt stabil. Funkar alltid och man behöver bara FOBen. Inte så väldigt avancerad, den kan köra fram och bak, men i gengäld funkar den alltså alltid! För lite plats att ta sig in i bilen pga att bilen vid sidan har parkerat för nära eller stor vattenpöl som man inte vill gå i, inga problem :D
Dessutom är den inte känslig för upp- eller nedförsbacke. Funkar i båda fall.

När vi ändå är inne på ämnet. Summonfunktionen kan också parkera åt dig - såväl fickparkering som vanlig ruta. Bara att trycka på Automatisk-parkeringshjälpsknappen på instrumentpanelen och köra max i 20 km/h så söker bilen efter parkeringsluckor. När den hittat en står det på skärmen STOP. När man stannat så visar den två val: När man sitter i bilen eller via Summon. Om man trycker på ikonen på skärmen för Remote Parking så trycker man i P-läget på växelväljaren och går ut ur bilen. Därefter trycker på backaknappen på bilnyckeln och håller den intryckt. Då parkerar bilen åt dig, dvs den svänger även.

För övrigt så ska bilen också svänga lite när du bara använder summonfunktionen - alltså i övriga fall utöver Smart parking. Tex om bilen står lite snett i parkeringsluckan som du beordrar bilen att köra ut från - om bilen detekterar att den inte kan köra ut rakt utan att snudda bilen bredvid så styr den lite för att få ut bilen.
Det där låter väldigt fränt. Frågan är om man någonsin vågar använda denna funktion. Jag har haft en Tesla med både summon och auto-park, dvs två funktioner som var helt oberoende av varandra, men båda funktionerna var helt värdelösa, helt oanvändbara. Ioniq 5 kombinerar alltså båda summon och auto-park i en gemensam funktion. Ojojoj. Hoppas Hyundai vet vad de gör. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av current »

Aida skrev:
current skrev:
Nu har jag kollat på denna bil live. Är inget snack, jag vill ha den. Säten supersköna, vinklingsbart lårstöd. Bra baksäte. Är 193cm lång inga problem sitta bak. Härlig känsla sitta i bilen. Bra skärmar, responsiva.

Enda nackdelarna skulle jag säga är något litet bagage och att man ej får levernanstid när man beställer samt alla beställningar är bindande. Lite svårt beställa en bil nu som kan komma om ett år, priserna och utbudet kanske är något helt annat när man får bilen.

Här behöver dom styra upp flödet så man i alla fall får en prel månad vid beställning som med Tesla. Eller ändra reglerna så man kan avboka om det tar för lång tid.

Reagerade du inte över rattens bussvinkel (liggande ratt) eller hur instrumentdisplayen skymdes av ratten? El att ratten inte kunde dras ut tillräckligt (för att undvika att slå i hörnet vid startknappen med knäet)?
Nix, tycker man satt perfekt. Ratten har mer bussvinkel än min model 3 men jag gillade det. Armbågarna vilade perfekt på mittkonsol och dörrsida. Kanske beror på vad man gillar. Jag gillar ju även VW Multivan just för samma anledning att man har ratten längre ner, bra armstöd osv. Ska provköra framöver så återkommer efter det.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev:
Reagerade du inte över rattens bussvinkel (liggande ratt) eller hur instrumentdisplayen skymdes av ratten? El att ratten inte kunde dras ut tillräckligt (för att undvika att slå i hörnet vid startknappen med knäet)?
Att ratten inte går att dra ut längre var det enda jag tyckte var lite synd och udda beslut från Hyundai, men det var ingen dealbreaker för mig. Resten kunde jag justera stolen ganska enkelt så att man ändå såg hela displayen. Har du HUD så gör det till och med inget om överdelen är täckt då det är samma info som syns i din vindruta.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar