Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MWall »

Elof skrev:
wheels skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Hade jag valt en MB S-klass hade fått sparken.
Kunderna hade inte tagit emot mig.
?

Varför inte?

Den förstår jag inte alls.
Zalman kanske rör sig i mer vänsterorienterade kretsar där en fet merca inte ses med blida ögon :)
Som kund ser jag ogärna att den som säljer sin tid till mig verkar tjäna oerhört mycket pengar, oavsett hur långt åt höger jag orienterar. Men andra kanske gillar det?

Är det verkligen så på riktigt? Trodde det var sånt man sa bara.

Det har väl inte med saken att göra heller? Folk gör olika prioriteringar och dessutom kan vederbörande ha pengar från nåt annat håll.

En Tesla sticker väl ännu mer i ögonen än en Mercedes för den delen. Då är du inte bara rik, du är en förbannad stadsbo/miljöpartist också.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

Det är såklart inte avgörande, men nog fan undrar man om rörmockaren dyker upp med en Escalade-pickis och rasslar med en Rolex på armen.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

mati skrev:
Elof skrev:
wheels skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Hade jag valt en MB S-klass hade fått sparken.
Kunderna hade inte tagit emot mig.
?

Varför inte?

Den förstår jag inte alls.
Zalman kanske rör sig i mer vänsterorienterade kretsar där en fet merca inte ses med blida ögon :)
Som kund ser jag ogärna att den som säljer sin tid till mig verkar tjäna oerhört mycket pengar, oavsett hur långt åt höger jag orienterar. Men andra kanske gillar det?
Tyvärr är detta ett mycket svenskt fenomen. Hade man inte haft den där jäkla förbannade jantelagen med sig hela tiden hade folk resonerat som så att ju fetare bil man har desto mer framgångsrik är man, och det betyder naturligtvis att jag är duktig på det jag gör och att andra är beredda att betala bra för min kompetens. Men så tänker man inte i Sverige tyvärr. Här är man avundsjuk och tycker att andra har det alldeles för bra. Här ska man se fattig ut och helst inte kunna nånting. Vill du vara rik och skylta med det så får du vinna på triss. Det är socialt mer accepterat tror jag.
För avundsjuka finns ju bara i Sverige?
I andra länder är alla bara glada för andras framgångs skull? Jag vet inte, men jag tycker inte det verkar så sannolikt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MWall »

Elof skrev:
För avundsjuka finns ju bara i Sverige?
I andra länder är alla bara glada för andras framgångs skull? Jag vet inte, men jag tycker inte det verkar så sannolikt.
Jag har ingen större erfarenhet av andra kulturer men jag vet ju att i vissa länder _vill_ man köpa av nån som t ex har en dyr bil eftersom han eller hon då måste vara duktig. Och man vill ju ha duktigt folk.

Samma sak med politiker. I t ex Italien röstar man på framgångsrika mångmiljonärer (Berlusconi et al) eftersom man ser deras rikedom som bevis för kompetens. Eller att de åtminstone är streetsmarta. I Sverige vill man helst ha "ödmjuka" nollor som politiker så man slipper vara avundsjuk på deras pengar.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

MWall skrev:
Elof skrev:
För avundsjuka finns ju bara i Sverige?
I andra länder är alla bara glada för andras framgångs skull? Jag vet inte, men jag tycker inte det verkar så sannolikt.
Jag har ingen större erfarenhet av andra kulturer men jag vet ju att i vissa länder _vill_ man köpa av nån som t ex har en dyr bil eftersom han eller hon då måste vara duktig. Och man vill ju ha duktigt folk.

Samma sak med politiker. I t ex Italien röstar man på framgångsrika mångmiljonärer (Berlusconi et al) eftersom man ser deras rikedom som bevis för kompetens. Eller att de åtminstone är streetsmarta. I Sverige vill man helst ha "ödmjuka" nollor som politiker så man slipper vara avundsjuk på deras pengar.
I politikerexemplet har du uppenbarligen en poäng. Huruvida den italienska metoden är att föredra är jag dock tveksam till.

Det är väl kanske inte framgång och pengar i sig som svensken har svårt för, utan de som skryter om det och framhäver det? Jag vet inte hur det är i andra kulturer med den saken, men jag är genuint intresserad av hur det är och varför.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Anonymous FTW »

MWall skrev:
Elof skrev:
För avundsjuka finns ju bara i Sverige?
I andra länder är alla bara glada för andras framgångs skull? Jag vet inte, men jag tycker inte det verkar så sannolikt.
Jag har ingen större erfarenhet av andra kulturer men jag vet ju att i vissa länder _vill_ man köpa av nån som t ex har en dyr bil eftersom han eller hon då måste vara duktig. Och man vill ju ha duktigt folk.

Samma sak med politiker. I t ex Italien röstar man på framgångsrika mångmiljonärer (Berlusconi et al) eftersom man ser deras rikedom som bevis för kompetens. Eller att de åtminstone är streetsmarta. I Sverige vill man helst ha "ödmjuka" nollor som politiker så man slipper vara avundsjuk på deras pengar.
Har vi så många Berlosconifigurer i Sverige som vill bli politiker då eller är politiskt intresserad?

Bert och Ian, båda civilt framgångsrika, Ian var ju till och med Greve, deras Ny Demokrati gick det ju bra för så längde de höll i spakarna.

Men annars då, om Petter Stordalen hade varit svensk och velat bli politiker så är det inte säkert att det hade gått dåligt för honom, kan inte se att han är illa omtyckt i Sverige på grund av att det gått bra för honom.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av nek0 »

Elof skrev:
Det är såklart inte avgörande, men nog fan undrar man om rörmockaren dyker upp med en Escalade-pickis och rasslar med en Rolex på armen.
Du kan väl alltid utbilda dig till rörmokare och starta eget. Jobb finns det gott om, så du kan jobba 16-20timmar dagligen och få ihop till en fin bil och Rolex. Jag fattar inte att man dömer ut folk efter det man har. Jag får ibland frågan: "Hur kan du byta bil så ofta"? Eller, hur kan du köpa en ny bil?
Svarar bara med ett ord "prioriteringar" .
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det behöver ju inte vara nån Berlusconi eller Bert. I Tyskland är det ganska vanligt att politiker är advokater, lärare, forskare osv. Det finns massor med tyska politiker som har doktortitel, kanske fler än man vet om, för alla skyltar ju inte med det. Jag skulle vilja påstå att nästan alla har någon form av akademisk bakgrund eller liknande. Allt annat är liksom inte tänkbart och skulle inte accepteras i befolkningen heller.
Svenska politiker då? Mmm. Just det.

Jösses vad det blev OT nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Jag säger bara ”Jan Emanuelsson” :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

Haha, jag svårt OT, men ändå.
Rätt bra jobbat av oss svenskar ändå att trots ultrainkompetenta politiker och en svårt avundsjuk befolkning ha näst flest miljardärer per capita efter Schweiz (skatteparadis undantagna).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »



Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Elof skrev:
Haha, jag svårt OT, men ändå.
Rätt bra jobbat av oss svenskar ändå att trots ultrainkompetenta politiker och en svårt avundsjuk befolkning ha näst flest miljardärer per capita efter Schweiz (skatteparadis undantagna).
Bra att du använde ordet trots och inte tack vare. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

mati skrev:
Elof skrev:
Haha, jag svårt OT, men ändå.
Rätt bra jobbat av oss svenskar ändå att trots ultrainkompetenta politiker och en svårt avundsjuk befolkning ha näst flest miljardärer per capita efter Schweiz (skatteparadis undantagna).
Bra att du använde ordet trots och inte tack vare. :D
Ja, alltså jag tycker ju inte att inkompetents och avundsjuka är bra grejer. Jag tvivlar bara på att det är så mycket vanligare här än någon annanstans.
Hur kan det komma sig att så många högutbildade väljer att bli politiker i Tyskland? Är det bra betalt?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
mati skrev:
Elof skrev:
Haha, jag svårt OT, men ändå.
Rätt bra jobbat av oss svenskar ändå att trots ultrainkompetenta politiker och en svårt avundsjuk befolkning ha näst flest miljardärer per capita efter Schweiz (skatteparadis undantagna).
Bra att du använde ordet trots och inte tack vare. :D
Ja, alltså jag tycker ju inte att inkompetents och avundsjuka är bra grejer. Jag tvivlar bara på att det är så mycket vanligare här än någon annanstans.
Hur kan det komma sig att så många högutbildade väljer att bli politiker i Tyskland? Är det bra betalt?
Högre krav från väljarna på att politiker och ledare skall vara pålästa/utbildade? Bättre och frikostigare skolsystem? Annan kultur?

Precis som den svenska/nordiska avundsjukan/jantelagen, så tror jag att det är mycket kulturellt betingat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Elof skrev:
Ja, alltså jag tycker ju inte att inkompetents och avundsjuka är bra grejer. Jag tvivlar bara på att det är så mycket vanligare här än någon annanstans.
Hur kan det komma sig att så många högutbildade väljer att bli politiker i Tyskland? Är det bra betalt?
Nej, det tror jag inte. Det är snarare så du måste vara hyfsat högutbildad om du vill bli politiker. Det gäller iofs vilken maktposition som helst. I Sverige får man ju ibland intrycket att det plockas folk lite random från gatan, spelar ingen större roll vilken bakgrund de har. Det tyska samhället är mycket mer hierarkiskt än det svenska. Utbildning värderas jättehögt. Det är en viktig statusmarkör. Det är därför så många skyltar med sina akademiska titlar. Samtidigt är skolsystemet inte lika flexibelt som det svenska där du kan plugga vad du vill när som helst i livet, gratis dessutom. I Tyskland bestäms redan efter grundskolan, som bara är fyra år, vilken väg du ska gå. Man får välja mellan gymnasiet, realskola eller folkskola. Då är man alltså 10-11 år gammal.
Klarar du inte att komma in på gymnasiet så har du nästan förlorat möjligheten att plugga på universitetet senare i livet. Man kan "plugga ikapp" i viss utsträckning, men det är inte särskilt många som gör det.
Du har alltså en strikt indelning av befolkningen i tre lika stora kategorier kan man säga. De som gått gymnasiet och troligen blivit akademiker. Det är dessa personer som får höga poster i samhället, chefer, politiker osv.
Sen har du alla (majoriteten kanske?) som gått realskolan som sedan gått någon form av lärlingsutbildning, kanske utbildat sig vidare senare, och längst nere, ja folkskolan då. Ett mycket mer utpräglat klassamhälle alltså.
Det är en helt annan kultur än här i Sverige. Det finns såklart nackdelar med båda systemen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bodes_dad »

Lite off topic kanske: ;)

Men har någon sett om det var glastak på 1st edition?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Bodes_dad skrev:
Lite off topic kanske: ;)

Men har någon sett om det var glastak på 1st edition?
Jag tror inte att det är glastak på den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lurwas
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 mar 2021 04:32
Ort: Vallentuna

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av lurwas »

Bodes_dad skrev:
Lite off topic kanske: ;)

Men har någon sett om det var glastak på 1st edition?
Här står det att 1:st edition kommer med "solar roof".

viewtopic.php?f=27&t=23558&start=40
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

lurwas skrev:
Bodes_dad skrev:
Lite off topic kanske: ;)

Men har någon sett om det var glastak på 1st edition?
Här står det att 1:st edition kommer med "solar roof".

viewtopic.php?f=27&t=23558&start=40
Vore trevligt i så fall. Men det står ingenting om det i specifikationen nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Anonymous FTW »

mati skrev:
Det behöver ju inte vara nån Berlusconi eller Bert. I Tyskland är det ganska vanligt att politiker är advokater, lärare, forskare osv. Det finns massor med tyska politiker som har doktortitel, kanske fler än man vet om, för alla skyltar ju inte med det. Jag skulle vilja påstå att nästan alla har någon form av akademisk bakgrund eller liknande. Allt annat är liksom inte tänkbart och skulle inte accepteras i befolkningen heller.
Svenska politiker då? Mmm. Just det.

Jösses vad det blev OT nu.
Sveriges politiker är i alla fall högre utbildade än sina väljare. Räcker inte det?
https://www.scb.se/hitta-statistik/arti ... a-valjare/

Sen verkar det som om du hittar de högutbildade till vänster på skalan, så tror du att hög utbildning automatiskt ger bra politiker så är det väl kanske till vänster du ska lägga din röst.

Åsa Romson räknar t.ex. upp detta på sin Likedinsida, men det gick nog inte riktigt som planerat med henne då hon fick sluta trots sin utbildning. Dock arbetar hon visst som forskare idag så hon är säkert duktig.

Stockholms universitet
Juris doktor/LL.DMiljörätt/Environmental law
2006–2012


Stockholms universitet
Jur. kand/LL.MMiljörätt
1996–2001


Stockholms universitet
Fil. kandSvenska
1991–1995

Göran Persson vet jag inte vad han har för utbildning men tror inte den är så omfattande som Åsa Romsons, ändå lyckades han som finansminister vända Sveriges finanser till det bättre från 90-talets lågkonjunktur. Han blev till och med statsminister efter det.
Vrjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 nov 2020 14:32

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Vrjorn »

Säljaren jag pratade med i onsdags så att de tillval som inte fanns till first edition var solceller eller glastak. I övrigt ganska maxad vad det gäller tillval. Dragkrok var det förberett för från fabrik. Montering på lokala verkstan/servicestället.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Anonymous FTW skrev:
Sveriges politiker är i alla fall högre utbildade än sina väljare. Räcker inte det?
Med tanke på hur dålig vår nuvarande regering är på både att hantera ekonomin och Corona; Nej. Uppenbarligen inte.

Ta även årets förändringar gällande förmånsbilar så är det uppenbart att det inte står rätt till med kunskaper.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av lator »

martinot skrev:
Anonymous FTW skrev:
Sveriges politiker är i alla fall högre utbildade än sina väljare. Räcker inte det?
Med tanke på hur dålig vår nuvarande regering är på både att hantera ekonomin och Corona; Nej. Uppenbarligen inte.

Ta även årets förändringar gällande förmånsbilar så är det uppenbart att det inte står rätt till med kunskaper.
Kan vi inte få slippa munhuggande om politik i trådar som denna...? :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

lator skrev:
martinot skrev:
Anonymous FTW skrev:
Sveriges politiker är i alla fall högre utbildade än sina väljare. Räcker inte det?
Med tanke på hur dålig vår nuvarande regering är på både att hantera ekonomin och Corona; Nej. Uppenbarligen inte.

Ta även årets förändringar gällande förmånsbilar så är det uppenbart att det inte står rätt till med kunskaper.
Kan vi inte få slippa munhuggande om politik i trådar som denna...? :(
"Står ju dig fritt att hoppa över de kommentarerna om de stör dig"... ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar