Det gör de så mycket de kan eftersom de får mindre EU-böter desto fler elbilar då får ut på marknaden innan årsskiftet. Så det är i princip ännu värre på många ICE-bilar om de på något sätt delar på samma trånga resurs som en elbil. (Vad det nu må vara, chip, produktion, transporter, processer, likviditet osv)mati skrev:Fast man hade ju kunnat omprioritera.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Förboka din Ioniq 5
Han säger i videon att han körde 110, men fick högre förbrukning än vad Björn fick i 120. Majoriteten av testerna brukar få runt 19-20 kWh/100km i 110, men Kris lyckades få 25.martinot skrev:Kanske han höll högre hastighet?DanneLKPG skrev:Jag kollar i princip på alla Carwow, Autogefühl och Björn Nylands videos oavsett vilken bil.icreate skrev:Kollar du fortfarande på tester för att bekräfta att du gjort ett bra köp?
Kris som blev länkad över kollar jag på ibland, men han känns ganska slarvig. Han fick dessutom mycket högre konsumtion än andra testare och ägare så jag vettetusan vad han gjorde.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Mätaren på Ioniq 5 visade mer exakt hastighet än övriga, som åkte långsammare i verkligheten än vad mätaren visade. Ioniq åkte 2,7 km/h fortare än övriga. I dessa hastigheter torde det göra signifikant skillnad i förbrukning. Jag känner inte till killen som gjort testerna och hur seriös och objektiv han är. Men nog borde man kanske ha mer exakta mätmetoder innan man lägger ut jämförande tabeller. Volvon är ju heller inte 4WD, som den testade versionen av Ioniq.martinot skrev:Kanske han höll högre hastighet?DanneLKPG skrev:Jag kollar i princip på alla Carwow, Autogefühl och Björn Nylands videos oavsett vilken bil.icreate skrev:Kollar du fortfarande på tester för att bekräfta att du gjort ett bra köp?
Kris som blev länkad över kollar jag på ibland, men han känns ganska slarvig. Han fick dessutom mycket högre konsumtion än andra testare och ägare så jag vettetusan vad han gjorde.
Sedan får man räkna med att en så "Hypad" och rosad bil kommer att få en hel del motreaktion, både i kommentarsfält och så kallade tester.
Re: Förboka din Ioniq 5
Det finns alltid folk som kommer fram till orimligt höga förbrukningssiffror. När e-tron lanserades så var det samma sak, en del påstod att den drog typ över 30kWh/100km i vanlig landsvägsfart. E-tron är visserligen törstig, men inte så mycket som en del ville ha det till. Jag antar att det är så att man kommer fram till det mätresultatet man är ute efter. Vill man visa att en bil är snål så kör man såklart försiktigare än när man kanske vill visa motsatsen. Testerna på YT är ju inte alltid objektiva.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Håller med, Kris är lite audi-porschefantast men kanske inte mer än TB är teslafantast. Jag litar ungefär lika mycket på de två och lägger på ett biasfilter. För jämförande tester vill man ju gärna att bilarna körs samtidigt. Däremot lägger de ju ändå upp mycket matnyttigt får man säga.mati skrev:Det finns alltid folk som kommer fram till orimligt höga förbrukningssiffror. När e-tron lanserades så var det samma sak, en del påstod att den drog typ över 30kWh/100km i vanlig landsvägsfart. E-tron är visserligen törstig, men inte så mycket som en del ville ha det till. Jag antar att det är så att man kommer fram till det mätresultatet man är ute efter. Vill man visa att en bil är snål så kör man såklart försiktigare än när man kanske vill visa motsatsen. Testerna på YT är ju inte alltid objektiva.
Re: Förboka din Ioniq 5
Samma gäller ju när det gäller mil som bilen går, ibland är 30 mil SUPERBRA och ibland är det katastrof. Beroende på vem man fråga.mati skrev:Det finns alltid folk som kommer fram till orimligt höga förbrukningssiffror. När e-tron lanserades så var det samma sak, en del påstod att den drog typ över 30kWh/100km i vanlig landsvägsfart. E-tron är visserligen törstig, men inte så mycket som en del ville ha det till. Jag antar att det är så att man kommer fram till det mätresultatet man är ute efter. Vill man visa att en bil är snål så kör man såklart försiktigare än när man kanske vill visa motsatsen. Testerna på YT är ju inte alltid objektiva.
Svår tid som konsument nu.
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu finns även Kris räckviddstest (oslo kristiansand tor) uppe. Lite högte förbrukning än väntat även där. Riktigt bra laddning dock. Verkar har varit bra motvind åt ena hållet också.
Re: Förboka din Ioniq 5
Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.Dodde skrev:Kris Rifas range test
Sen verkar det ju nästan som han har storm och det gör ju självklart något med förbrukningen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Så skulle det säkert kunna vara.HelectriC skrev:Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.Dodde skrev:Kris Rifas range test
Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?
Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Du väljer om det är på eller inte, blir som range mode på Tesla, där måste du också välja om det ska vara på eller inte. Har du range aktiverat så har jag för mig att batteriet inte tempereras i Tesla.martinot skrev:Så skulle det säkert kunna vara.HelectriC skrev:Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.Dodde skrev:Kris Rifas range test
Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?
Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Det låter ju som exakt samma sak, eller är det någon egentlig skillnad?wheels skrev:Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.icreate skrev:Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
HelectriC skrev:Du väljer om det är på eller inte, blir som range mode på Tesla, där måste du också välja om det ska vara på eller inte. Har du range aktiverat så har jag för mig att batteriet inte tempereras i Tesla.martinot skrev:Så skulle det säkert kunna vara.HelectriC skrev:Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.Dodde skrev:Kris Rifas range test
Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?
Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
Låter ju oavsett som extremt krångligt och oklart. Kan förstå om tom. erfarna testare och stora elbilsanvändare som Rifa missar det då.Bjelke skrev:Det låter ju som exakt samma sak, eller är det någon egentlig skillnad?wheels skrev:Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
På Tesla så har man ju automatisk batteriförvärming inför laddning på SuC. Hyundai borde anamma samma princip på Ioniq (om de vill göra det enkelt för sina användare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är lite oklart vid vilken temperatur den kickar in, men det verkar som den inte enbart hjälper till vid väldigt låga temperaturer. Jag har Winter mode aktiverat när jag vet att jag ska snabbladda på turen oavsett utetemp, så får den göra vad den kan för att hjälpa till helt enkelt. Kommer säkert någon som kan få fram faktisk data och mäta batteritemp med och utan.wheels skrev:Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.mati skrev:Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.icreate skrev:Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Re: Förboka din Ioniq 5
Satt en dragkrok på vår passat för ett antal år sedan. Fungerade perfekt för cykelhållare och enstaka illegala turer till soptippen. Sålde den i somras fortfarande utan att den var inkopplat och således utan el. Kontakten fanns så upptäcktes aldrig på bilprovning. Det var för mycket och svårt arbete och det skulle kosta mer en själva dragkroken att få hjälp av en verkstad…alvenzo skrev:Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.mati skrev:Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.icreate skrev:Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Här är en video där de satt en sensor runt helljuskabeln på Ioniq 5, så gör man ofta på nya bilar istället för att skarva kablar. Verkar fungera, leta reda på helljuskabeln (som verkar vara lättillgänglig) och se till att ordna 12v.alvenzo skrev:Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.mati skrev:Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.icreate skrev:Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Senast jag gjorde detta tjuvkopplade jag i mig på ena tråden som matar helljuset. Ett enkelt relä emellan och en extra säkring och så var det klart. Rent kopplingsmässigt var det jätteenkelt. Men det skulle ju dras kablar och borras hål och vad vet jag. Det tog flera timmar för mig. Och då var det ändå en hyfsat gammal bil med gott om plats under huven.alvenzo skrev:Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.mati skrev:Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.icreate skrev:Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Jag vet inte alls hur det funkar på moderna bilar. Kopplar man in sig på CAN-bus eller är det samma gamla metod att man knycker lite ström från det vanliga helljuset?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Han har något problem med att bilen stryper effekten ettag efter laddning, effekten verkar komma tillbaka i takt med att batteriet kyls ner. Kris Rifa tar upp samma problem i sin senaste video.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Kunde man se det andra han filmar?MrRun skrev:Björn livestreamar nu sin tur till polcirkeln.
Länken går bara till kameran i vindrutan…
(Säkert jag som är noob på hans live-sändningar )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej det finns bara den vinkeln under Livestream. Resten ser du sen i klippta videon på hans vanliga kanal.Bjelke skrev:Kunde man se det andra han filmar?MrRun skrev:Björn livestreamar nu sin tur till polcirkeln.
Länken går bara till kameran i vindrutan…
(Säkert jag som är noob på hans live-sändningar )
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19