Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
Jo, det är ganska stor skillnad med 19". Du får testa. För övrigt så tycker jag min svärfars ID.4 med 20" är betydligt svajigare och mindre direkt än i5.
Har säkert hänt mkt med Raven, jag hade inte den.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
Checkade faktiskt inte däckstrycket. Vet inte ens hur man gör det? Infotainment var ju inte det sämsta, men ändå inte heller enkel att förstå eller i närheten av Tesla eller Polestar tex. Men tänker att om det var för lågt tryck i däcken så borde bilen varnat med det. Även om infotainment var medel (varken bäst, men inte heller sämst), så pep och plingade bilen hela tiden för en massa annat. Så tror inte bilen hade missat att plinga för om det var för lågt däckstryck. Tror säkert även de är noga att ha sådant rätt på demobilar som skall sälja bilarna för bilhandlaren.
Nej, den varnar inte eftersom rekommenderat tryck för tom bil med enbart förare är 2,5 bar. Men så fort man har fler passagerare och packning, så bör man ha iaf 2,9 på bakaxeln. Detta har jag dock märkt även ger en bättre körupplevelse vid enbart förare, trycket får man för övrigt fram genom att trycka på menyknappen på ratten, högra sidan.
Infotainmentsystemet håller jag med om, det är inte kul, dock kan man stänga av de flesta (inte alla) plingljud och trudelutter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Här var det kritiskt. :)

Har provkört fem gånger, senaste gången över en hel helg. Upplevde inte IONIQ 5 ett dugg svajig och den hade 19". En av dagarna så regnade det och det var inga problem heller. Angående pling så går allt att stänga av förutom "confirm"-ljudet när man trycker upp eller ner för att byta till ny skyltad hastighet (hittade det iaf inte). Har provkört ID.4 också (dock utan DCC) och den var bland det tråkigaste jag kört i elbilsväg (ID.3 är också snark).

Vi har helt klart olika preferenser.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
Jo, det är ganska stor skillnad med 19". Du får testa. För övrigt så tycker jag min svärfars ID.4 med 20" är betydligt svajigare och mindre direkt än i5.
Har säkert hänt mkt med Raven, jag hade inte den.
Intressant att man kan uppleva det så olika. Du tycker alltså att i5 känns tightare än ID4?
Jag tycker ju tom att ID4 har ett "mognare" chassi än Tesla, mkt mer välbalanserat. Det betyder ju dock inte att det är en roligare bil...

Minns att du höjde PS2 till skyarna också, den har ju ett riktigt vasst chassi jämförelsevis(milsvida skillnad mot i5 och ID4, bättre än M3P tom). Inte så att du är "lite" färgad av vad du äger för tillfället? ;)
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Här var det kritiskt. :)

Har provkört fem gånger, senaste gången över en hel helg. Upplevde inte IONIQ 5 ett dugg svajig och den hade 19". En av dagarna så regnade det och det var inga problem heller. Angående pling så går allt att stänga av förutom "confirm"-ljudet när man trycker upp eller ner för att byta till ny skyltad hastighet (hittade det iaf inte). Har provkört ID.4 också (dock utan DCC) och den var bland det tråkigaste jag kört i elbilsväg (ID.3 är också snark).

Vi har helt klart olika preferenser.
Visst kan man skapa en tråd där man inte får lov att ta upp annat en positiva aspekter (om det är det ni önskar).

Har inte teståkt ID4 eller ID3, men däremot andra SUV:ar. Inte Model Y än, men däremot Model X, och även XC90 och andra fossil-SUV:ar från Tyskland (främst BMW, men även min svågers Merca). Trots att jag hatar SUV:ar tack vare deras svajighet och dåliga körkänsla (jämfört med tighta sedaner/kombi) så har de alla andra ändå varit milsvida bättre än Iq5 gällande både vägprestanda och körkänsla när man pressar bilarna.

Åker man ara rakt fram från A-B så förstår jag att man inte märker någon skillnad.

Skall testa både ID4 och MY vid tillfälle, och återkomma i tråden när jag jämfört prestanda och körkänsla med de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
Skall testa både ID4 och MY vid tillfälle, och återkomma i tråden när jag jämfört prestanda och körkänsla med de.
Hoppas du slipper en tinnitus-Model Y då. Den blå i Norrköping var katastrof. Ett högfrekvent tjut så fort man gasade lite mer än halvt. Får du en sådan bil så får du inte ens hjälp av Tesla enligt tråden om ämnet...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
Jo, det är ganska stor skillnad med 19". Du får testa. För övrigt så tycker jag min svärfars ID.4 med 20" är betydligt svajigare och mindre direkt än i5.
Har säkert hänt mkt med Raven, jag hade inte den.
Intressant att man kan uppleva det så olika. Du tycker alltså att i5 känns tightare än ID4?
Jag tycker ju tom att ID4 har ett "mognare" chassi än Tesla, mkt mer välbalanserat. Det betyder ju dock inte att det är en roligare bil...

Minns att du höjde PS2 till skyarna också, den har ju ett riktigt vasst chassi jämförelsevis(milsvida skillnad mot i5 och ID4, bättre än M3P tom). Inte så att du är "lite" färgad av vad du äger för tillfället? ;)
Nej, alltså i5 är tusen mil från PS2 performance när det gäller väghållning, helt olika världar. Men i vardagen blev PS2 överdrivet hård. Hade man kunnat trycka på en knapp och byta mellan komfort och sport, så hade den varit en riktigt fin allrounder. i5 är inte alls på den nivån, men det betyder inte att i5 är dålig, och det betyder inte heller att den är svajig och gungig. Det är två helt olika bilar! Hade i5 varit gungig hade jag sålt den efter en vecka, jag avskyr gungiga bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Här var det kritiskt. :)

Har provkört fem gånger, senaste gången över en hel helg. Upplevde inte IONIQ 5 ett dugg svajig och den hade 19". En av dagarna så regnade det och det var inga problem heller. Angående pling så går allt att stänga av förutom "confirm"-ljudet när man trycker upp eller ner för att byta till ny skyltad hastighet (hittade det iaf inte). Har provkört ID.4 också (dock utan DCC) och den var bland det tråkigaste jag kört i elbilsväg (ID.3 är också snark).

Vi har helt klart olika preferenser.
Visst kan man skapa en tråd där man inte får lov att ta upp annat en positiva aspekter (om det är det ni önskar).

Har inte teståkt ID4 eller ID3, men däremot andra SUV:ar. Inte Model Y än, men däremot Model X, och även XC90 och andra fossil-SUV:ar från Tyskland (främst BMW, men även min svågers Merca). Trots att jag hatar SUV:ar tack vare deras svajighet och dåliga körkänsla (jämfört med tighta sedaner/kombi) så har de alla andra ändå varit milsvida bättre än Iq5 gällande både vägprestanda och körkänsla när man pressar bilarna.

Åker man ara rakt fram från A-B så förstår jag att man inte märker någon skillnad.

Skall testa både ID4 och MY vid tillfälle, och återkomma i tråden när jag jämfört prestanda och körkänsla med de.
Man kan inte på något sätt påstå att jag bara kör rakt fram, bor man på Vestlandet i Norge, så vet man inte vad rakt fram är :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

HelectriC skrev:
Infotainmentsystemet håller jag med om, det är inte kul, dock kan man stänga av de flesta (inte alla) plingljud och trudelutter.
@HelectriC
Du har möjligtvis inte ork och tid att sammanfatta vilka ljud det rör sig om, och förstås hur man stänger av dem?
Går det förresten att permanent stänga av det yttre ljudet för fotgängarskydd?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

icreate skrev:
HelectriC skrev:
Infotainmentsystemet håller jag med om, det är inte kul, dock kan man stänga av de flesta (inte alla) plingljud och trudelutter.
@HelectriC
Du har möjligtvis inte ork och tid att sammanfatta vilka ljud det rör sig om, och förstås hur man stänger av dem?
Går det förresten att permanent stänga av det yttre ljudet för fotgängarskydd?
Jag tyvärr inte ihåg alla ljud jag har deaktiverat, det gjordes första dagen i juli, så det är en stund sen, men det är bl.a. välkomsttrudelutt, avslutningstrudelutt, varningspip att inte glömma folk i baksätet, varningspip om man inte använder den inbyggda automatiska filbytaren (dvs om man inte vill vänta på att bilen ska byta fil själv vid lane assist). Var i inställningarna detta görs minns jag inte, bara att trycka runt överallt, så hittar man det.

Den utvändiga ljudet tar man bort genom att dra ut säkringen för det, blir inga felmeddelanden, men bilen blir helt tyst. Bara att trycka i igen om man säljer bilen eller vill ha tillbaks ljudet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av alvenzo »

HelectriC skrev:
icreate skrev:
HelectriC skrev:
Infotainmentsystemet håller jag med om, det är inte kul, dock kan man stänga av de flesta (inte alla) plingljud och trudelutter.
@HelectriC
Du har möjligtvis inte ork och tid att sammanfatta vilka ljud det rör sig om, och förstås hur man stänger av dem?
Går det förresten att permanent stänga av det yttre ljudet för fotgängarskydd?
Jag tyvärr inte ihåg alla ljud jag har deaktiverat, det gjordes första dagen i juli, så det är en stund sen, men det är bl.a. välkomsttrudelutt, avslutningstrudelutt, varningspip att inte glömma folk i baksätet, varningspip om man inte använder den inbyggda automatiska filbytaren (dvs om man inte vill vänta på att bilen ska byta fil själv vid lane assist). Var i inställningarna detta görs minns jag inte, bara att trycka runt överallt, så hittar man det.

Den utvändiga ljudet tar man bort genom att dra ut säkringen för det, blir inga felmeddelanden, men bilen blir helt tyst. Bara att trycka i igen om man säljer bilen eller vill ha tillbaks ljudet.
Just VESS på ioniq 5 är ju dock extremt diskret jämfört med typ alla andra elbilar jag haft :)
Fuji
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 jul 2021 13:59

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Fuji »

Var inne hos återförsäljaren idag för att kontrollera strålkastarinställningen. Som jag misstänkte så var de felinställda och pekade något nedåt och jag uppmanar alla I5 ägare att kontrollera ljusinställningen! Inte så konstigt att jag upplevde ljusbiilden som usel. Efter justering så har det blivit klart bättre räckvidd men även ljusbredden känns bättre. Dock kvarstår mitt omdöme att ljuset på I5 inte tillhör de bästa på marknaden. Verkstaden passade även på att uppdatera mjukvaran. Två st uppdateringar utfördes där den ena hade något att göra med lane assist funktionen och den andra uppdateringen vet jag inte riktigt vad det var. På servicespecifikationen står det "MCU upgrade - NE EV MCU MONITORING LOGIC UPDATE". Hoppas att det inte dröjer länge till innan OTA implementeras.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av PapaD »

Ang OTA: kommer de bilar som redan sålts uppgraderas för att få OTA? Eller är de förberedda för det? Som parentes är jag ID ägare och inte imponerad över VW's OTA: efter ett år kom den första. Och den innehöll ingenting egentligen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

PapaD skrev:
Ang OTA: kommer de bilar som redan sålts uppgraderas för att få OTA? Eller är de förberedda för det? Som parentes är jag ID ägare och inte imponerad över VW's OTA: efter ett år kom den första. Och den innehöll ingenting egentligen.
Ja, alla kommer få OTA.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Den utvändiga ljudet tar man bort genom att dra ut säkringen för det, blir inga felmeddelanden, men bilen blir helt tyst. Bara att trycka i igen om man säljer bilen eller vill ha tillbaks ljudet.
Det där var ju ett riktigt bra besked. En av de bästa grejerna med e-tron är att den inte brummar alls. Den har ingen fejk-motor. Och ljud-av-knappen i vår e-Golf är den mest frekvent använda knappen i hela bilen. Att trycka på den är det första jag gör. Alltid.
Jag bävar för att byta "ner" mig till en bil som brummar utan att det går att stänga av ljudet, vilket ju verkar vara det nya nu. Säkrings-tricket är ju super. :) Jag trodde att det skulle resultera i en massa varningar och ännu mera ljud.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
martinot skrev:
Skall testa både ID4 och MY vid tillfälle, och återkomma i tråden när jag jämfört prestanda och körkänsla med de.
Hoppas du slipper en tinnitus-Model Y då. Den blå i Norrköping var katastrof. Ett högfrekvent tjut så fort man gasade lite mer än halvt. Får du en sådan bil så får du inte ens hjälp av Tesla enligt tråden om ämnet...
Har läst om det innan, både i denna tråden och även i andra trådar, att MY surrar mycket.

Låter inte alls bra. Är extremt känslig för den typen av ljud.

Nu var det mest tänkt att provköra MY och ID4 på skoj för mig, men kommer inte byta bil själv på en ca. två års tid. Detta är orsaken till att jag prioriterat att provköra Iq5. Är inte själv alls intresserad av Ioniq 5 (och blev faktiskt lite mindre intresserad efter provkörningen, även om jag också blev positivt överraskad om annat) eller ID4/MEB. Tror nämligen att Iq5/Ev6 kan vara en utmärkt bil för rätt köpare som frågar mig om en elbil att kunna dra mycket, och mest fungera som lastbil A-B. Då passar den nog riktigt bra, och ligger dessutom väldigt bra till prismässigt inom budgetsegmentet.

Skulle inte heller personligen överväga en bil som jag inte vet med säkerhet har tillgång till Tesla SuC. Men är ju alltid kul att testa olika bilar, och många som frågar mig om råd bland släkt och bekanta då jag jobbat många år inom bilbranschen och nu haft elbil sedan 2019. Alla kommer inte att resa långt med sina bilar, och kör man mest normalt med utgångspunkt från hemmet så är ju laddnät ingen som helst avgörande faktor.

Förutom att jag inte är på gång att själv byta elbil nu (kommer skaffa en ny diesel till våren) då jag precis gjort så, så hade jag inte heller varit så lockad av att köpa en bil producerad i ett land med koncentrationsläger och rasåtskillnad/förföljelse. Något jag helst undviker om jag kan. Men det är ett personligt/moraliskt ställningstagande för just mig.

Är inte säker på att det ens blir MY i framtiden (har som sagt inte testat, och gillar min lilla M3:a grymt mycket), men byter jag så får det bli en tillverkad i Europa/Berlin som gäller för mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av slugger75 »

martinot skrev:

Förutom att jag inte är på gång att själv byta elbil nu (kommer skaffa en ny diesel till våren) då jag precis gjort så, så hade jag inte heller varit så lockad av att köpa en bil producerad i ett land med koncentrationsläger och rasåtskillnad/förföljelse. Något jag helst undviker om jag kan. Men det är ett personligt/moraliskt ställningstagande för just mig.

Är inte säker på att det ens blir MY i framtiden (har som sagt inte testat, och gillar min lilla M3:a grymt mycket), men byter jag så får det bli en tillverkad i Europa/Berlin som gäller för mig.
Lite off topic nu kanske, men är det Kina du menar att du inte vill köpa bilar från? Är det i så fall endast bilar, eller gäller ditt moraliska ställningstagande även t.ex. telefoner och datorer producerade där?

(Annars har väl just Tyskland inget vidare track rekord när det gäller koncentrationsläger mm. Bättre nuförtiden dock. )
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

slugger75 skrev:
(Annars har väl just Tyskland inget vidare track rekord när det gäller koncentrationsläger mm. Bättre nuförtiden dock. )
Är du helt säker på att det verkligen är bättre nuförtiden?

Bojkottar du tyska produkter då?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Förutom att jag inte är på gång att själv byta elbil nu (kommer skaffa en ny diesel till våren) då jag precis gjort så, så hade jag inte heller varit så lockad av att köpa en bil producerad i ett land med koncentrationsläger och rasåtskillnad/förföljelse. Något jag helst undviker om jag kan. Men det är ett personligt/moraliskt ställningstagande för just mig.
Blir lite nyfiken på vad som gör att du byter ut er diesel till till en ny diesel?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Förutom att jag inte är på gång att själv byta elbil nu (kommer skaffa en ny diesel till våren) då jag precis gjort så, så hade jag inte heller varit så lockad av att köpa en bil producerad i ett land med koncentrationsläger och rasåtskillnad/förföljelse. Något jag helst undviker om jag kan. Men det är ett personligt/moraliskt ställningstagande för just mig.
Blir lite nyfiken på vad som gör att du byter ut er diesel till till en ny diesel?
Har inte hittat någon herrgårdsvagn/kombi som går på ren el som kan ersätta vår nuvarande E-klass med de krav vi har. Tyvärr finns det knappt några kombi alls på elbilssidan. Är en klar lucka i utbudet där.

Hoppas att Volvo snart kommer med en BEV V90 eller Mercedes en BEV E-klass som man kan överväga (och bra tillhörande laddnät som kan konkurreras med diesel eller Tesla SuC).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av slugger75 »

martinot skrev:
slugger75 skrev:
(Annars har väl just Tyskland inget vidare track rekord när det gäller koncentrationsläger mm. Bättre nuförtiden dock. )
Är du helt säker på att det verkligen är bättre nuförtiden?

Bojkottar du tyska produkter då?
Nej jag bojkottar inget land. Jag överlåter till staten att sköta det ställningstagandet.

(Du glömde svara på min fråga). ;)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

slugger75 skrev:
martinot skrev:
slugger75 skrev:
(Annars har väl just Tyskland inget vidare track rekord när det gäller koncentrationsläger mm. Bättre nuförtiden dock. )
Är du helt säker på att det verkligen är bättre nuförtiden?

Bojkottar du tyska produkter då?
Nej jag bojkottar inget land. Jag överlåter till staten att sköta det ställningstagandet.
Extra fint om du levde på 30/40-talet. Då slipper du tänka själv och ta egna moraliska beslut. Vad härligt! :D

Kanske dock skall gå tillbaka till att diskutera Iq5 nu känner jag...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av slugger75 »

Japp det gör vi. Var bara nyfiken på hur du resonerade, men jag får klara mig utan ett svar!

Åter till Ioniq 5 då.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Holve »

Provkörde idag.
Jätte sköna stolar. Bra inställningsmöjligheter på stolen.
Ratten blev dock för långt bort när jag satt bra.

Vet inte vilken model det var då jag glömde fråga men den kändes inte super snabb.

Lite segt infotainmentsystem kanske. Fick trycka typ två gånger för att det skulle hända något eller så var jag bara för snabb med tryckandet.

Bra utrymmen i baksätet. Satt bra.

Bagaget kändes litet. Drog man för insynsskyddet blev det inte mycket kvar.

Blir nog en storsäljare men beställde jag idag skulle jag få den om 8 månader..
Senast redigerad av Holve, redigerad totalt 1 gånger.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Noterar att Hyundai har lagt till lite info på sin hemsida ang pris.
"Rek. lanseringspris gäller t.o.m. 2021-11-30 på tilldelad volym 2021."

Så en beställning idag på en bil med produktion 2022 innebär ordinarie pris?
Skriv svar