Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Dexter86 » 21 sep 2021 12:34

Precis så
Samt att det kanske är folk som vill se Advanced versionen irl innan dom köper (vilket bara kommer bara bättre intryck än essential) folk gillar se o klämma innan man handlar tror jag
Dexter86

Inläggav Sammen » 21 sep 2021 16:45

taliz skrev:
Dexter86 skrev:Dom kommer säljas utan minsta problem innan dom anländer, långt kvar till leverans, och skulle dom inte det så lär dom ryka såfort dom dyker in i hallen.
Då borde dom varit sålda redan kan man tycka.
Känns som det varit mkt hype runt denna modell, men när det väl kommer till kritan är det många som tvekar och hoppar av vad det verkar.

Ca 300 sålda på en vecka får väl anses vara ganska bra? Om en några dagar/en vecka har nog kvarvarande 100 gått åt dom med.

Vet inte om ÅF kontaktat eller gått ut med info om att den finns tillgänglig till alla intressenter som fått vända i dörren senaste månaderna heller.
Sammen

Inläggav Teslaägare HelectriC » 21 sep 2021 17:18

DanneLKPG skrev:
taliz skrev:
Dexter86 skrev:Dom kommer säljas utan minsta problem innan dom anländer, långt kvar till leverans, och skulle dom inte det så lär dom ryka såfort dom dyker in i hallen.
Då borde dom varit sålda redan kan man tycka.
Känns som det varit mkt hype runt denna modell, men när det väl kommer till kritan är det många som tvekar och hoppar av vad det verkar.

Och vad baserar du det på? Fint att helt random komma in och skriva sådär. Det var exakt 1 vecka sedan som dessa extra 400 bilar blev tillgängliga.

Majoriteten som hoppar av lär vara såna som behöver en bil snarast och inte kan vänta på långa leveranstider. 1 års väntan på AWD... När min ÅF annonserade om dessa RWD med leverans Nov/Dec så blev han nedringd hela veckan. Om det finns 100 bilar kvar så kan jag inte tänka mig att det är annat än dålig marknadsföring. Kommer dessa sedan ut på Blocket m.m. så lär det försvinna direkt. Omgående leverans lockar.

Du vet väl att om 2 här på forumet har gjort något, så är det signifikant för hela befolkningen ;)
Ioniq 5 -22 / VW eGolf -18
Tidigare elbilar Polestar 2 -21 / Jaguar i-Pace -19 / Hyundai Kona electric -19 / Model S 75D -17 / Model S 85 -14 / VW eGolf -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 21 sep 2021 17:20

Det kan finnas ett helt annat skäl att hoppa av affären. Och det är förmånsvärdet. Just nu ligger reduceringen av förmånsvärdet runt 211k för Ioniq 5 FE. Men bilen kostar 544k, vilket innebär att sänkningen efter 1 juli 2022 skulle bli högre, nämligen 50%, alltså 272k. Därmed får Ioniq5 ett kännbart lägre förmånsvärde om man väntar till 1 juli med att köpa den. Förutsatt såklart att förslaget går igenom.
e-Golf -18
e-tron 55 -19
Ioniq 5 First Edition beställt?
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare martinot » 21 sep 2021 17:26

Jakethesnake skrev:Efter att ha laddat 4 gånger på IONITY är jag lite besviken på laddhastigheten. Har inte varit i närheten av de 200 kW som har presenterats i flera tester. Vilka hastigheter har ni andra fått på 350 kW laddare? Är det 350 kW per stolpe eller delar man effekten med alla som laddar? Brukar effekten på IONITY vara ojämn?

Nej, Ionity delar inte på effekt. Du skall kunna få 350 kW per stolpe.
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Mats E » 21 sep 2021 17:29

Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ioniq 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...
Senast redigerad av Mats E 21 sep 2021 18:00, redigerad totalt 1 gång.
Mats E

Inläggav elbilist Tessi19 » 21 sep 2021 17:45

Mats E skrev:Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ionic 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...
Välkommen i I5 gänget på Tesla forum ;)
Tessi19
elbilist

Referralkod: Godfried49133

Inläggav Teslaägare martinot » 21 sep 2021 17:50

Mats E skrev:Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ionic 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...

Härligt! Grattis! :D
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Mats E » 21 sep 2021 17:56

Tessi19 skrev:
Mats E skrev:Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ioniq 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...
Välkommen i I5 gänget på Tesla forum ;)

Tack! Det verkar vara ett gäng med ovanligt god smak ;) Skämt åsido så har jag gillat alla elbilar jag provkört... Det var bara så att I5:an kändes helt rätt.
Senast redigerad av Mats E 21 sep 2021 18:00, redigerad totalt 1 gång.
Mats E

Inläggav Mats E » 21 sep 2021 17:57

martinot skrev:
Mats E skrev:Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ioniq 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...

Härligt! Grattis! :D

Tack!
Mats E

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon