Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Vad jag har fått höra så är det pga att den svenska (danska) importören låste dels pris och valuta vilket gjorde den så billig och att Hyundai då tjäna mer på att sälja den till andra marknader, så ja det är ju helt klart tråkigt men vi som fick tag på bilar gjorde en bra affär iallafall, om jag bygger min bil på hemsidan så kostar den exakt 100000:- mer idag och då får jag några fler kwh, bättre dämpare bak och lite annorlunda hård/mjukvara till uppvärmingen, kanske en torkare bak?
Maxar jag en ioniq 5 med vit färg så landar den på 745”
Tror den ioniq 6 jag vill ha kommer landa på 785”
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det är nog det som gör att man aldrig kan sälja den. Visst lär man få bra betalt, andrahandsvärdet är nog rekordhögt, men vad hjälper det? Det blir svårt att hitta en likvärdig bil till samma peng. Som du säger så är det minst 100-tusen mer man får hosta upp. Snarare 200-tusen.
Det blir nog exakt samma problem som jag har med e-Golfen. Det finns ingen bil som kan ersätta den, framförallt inte om jag vill något så när behålla den låga månadskostnaden som jag har nu. Allt nytt som finns att köpa ger inte ett tillräckligt högt mervärde som skulle kunna motivera de höga priserna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Jag tänker inte bara på ekonomin mer än att det känns bra att köra billigt iom jag kör mycket, sparar mycket pengar på det, vissa månader har jag 0:- i drivmedelkostnad och nu iom V2L så sänker jag min egen kostnad på elförbrukningen hemma också.
Men jag tycker det är kul att byta bil och tänker då att jag fick 60” tillbaka på min etron och nu 70” för min i5 och lär göra en bra affär när den väl säljs så då får nästa bil kosta lite extra tills elbilar börjar närma sig normen av vad en bil ska kosta.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Macki skrev:
Vad jag har fått höra så är det pga att den svenska (danska) importören låste dels pris och valuta vilket gjorde den så billig och att Hyundai då tjäna mer på att sälja den till andra marknader, så ja det är ju helt klart tråkigt men vi som fick tag på bilar gjorde en bra affär iallafall, om jag bygger min bil på hemsidan så kostar den exakt 100000:- mer idag och då får jag några fler kwh, bättre dämpare bak och lite annorlunda hård/mjukvara till uppvärmingen, kanske en torkare bak?
Maxar jag en ioniq 5 med vit färg så landar den på 745”
Tror den ioniq 6 jag vill ha kommer landa på 785”
mati skrev:
Det blir nog exakt samma problem som jag har med e-Golfen. Det finns ingen bil som kan ersätta den, framförallt inte om jag vill något så när behålla den låga månadskostnaden som jag har nu. Allt nytt som finns att köpa ger inte ett tillräckligt högt mervärde som skulle kunna motivera de höga priserna.
Sedan tror jag inte det bara är den danske generalagenten eller unikt för Hyundai. Min M3 LR är ca 90 000 dyrare jämfört med när jag köpte den förra året, och finns många fler liknande exempel från många biltillverkare och bilmodeller.

Nästan alla elbilar har stigit kraftigt i pris. En del halvledarbrist (och ökad kostnad), en stor del batteribrist (och ökad kostnad även där) och en stor del inflation och att svenska SEK sjunkit som en sten i värde.

Som ni bägge är inne på så är man dock inte så behjälpt att ha köpt "billigt". Den dagen man skall byta bil så kommer man ju själv att få köpa något för nya höga priser (även man får bra betalt för bilen man säljer). Det blir lite av ett nollsummespel i slutändan.

Du kommer inte billigare undan, men tre trevliga (och jag skulle påstå roligare) alternativ till e-Golf för er att kika på skulle kunna vara Mini Cooper SE, Fiat 500 eller Honda E. Kan rekommendera dig att provköra de den dagen (om) det blir aktuellt.

Det enklaste är nog dock att fortsätta med den e-Golf ni redan har (iaf. så länge garantierna är goda).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OvePaHornet »

Macki skrev:
Skoda Enyaq coupe RS, gilla jag rätt mycket med bra stolar, stooooort panorama tak, headupdisplay men extremt dålig väghållningsassistent mycket ping pong mellan linjerna, fråga en kompis som har en Enyaq om detta var normalt vilket det var, frågan även en kompis som har en id3 och han sa samma.
Säkert att du inte ”bara” körde med lane assist? Tryckte du på knappen på ratten för att aktivera travel assist? :?: Känner inte alls igen det du beskriver och åker idag en Q4:a (hade tidigare en Octavia 2020 med travel assist också), farsgubben sa samma sak som dig om hans Q4:a men han hade missat att aktivera travel assisten :roll: Har väldigt liten erfarenhet av I5/EV6 ”självkörning”, så kan inte jämföra med den tyvärr :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jag har tittat på några av dessa.
Honda e har vi provkört, sambon var förälskad i bilen. Och säljaren bjöd en fantasisumma för e-Golfen, nästan så att jag tror att han måste ha räknat fel. Det var t o m innan beg-priserna började rusa.
Men enfasladdning, att bilen är alldeles för liten, och den galet höga förbrukningen (runt 20kWh/100km när vi körde på småvägar) samt den löjligt korta räckvidden, blev en dealbreaker. Det är en stadsbil, inte mer.
Mini cooper är rolig, men det känns inte som att man får ett mervärde med den heller. Den är dyr, men mindre än Golfen, och räckvidden är ungefär samma. Så varför byta?
Fiat? Har jag inte ens funderat på. Känns spontant som ett misstag att byta en felfri dunderbra bil mot en italiensk småbil. Tror inte det.
Nä, Golfen har snart gått 10.000 mil och den får nog gå lika mycket till, förutsatt den inte börjar krångla eller nåt. Just nu känns det som att vi inte byter bort den förrän vi är tvungna.
Det är fullt realistiskt att jag byter bort min Ioniq 5 innan vi byter ut Golfen. Det skulle i så fall vara tredje bilen som Golfen "överlever".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Macki skrev:
Nissan ariya, gilla inte alls, så sjukt kort stolsdyna, satt inte skönt, och gilla inte assistenterna, ingen rabatt på bilen alls 707” med allt, stort batteri 4wd lägsta räntan 6,95% :lol:
Lämnade in min i5 idag på service och bad om Ariya som lånebil (min ÅF säljer både Nissan och Hyundai).
Det första jag märkte är som du säger stolsdynan. Den ger ju noll stöd och sätet gick inte att sänka alls. Sitter som i en skåpbil. Sen finns det inget vettigt armstöd för vänsterarmen. Jag har blivit för bortskämd med i5 där man sitter som i en skön fotölj med bra armstöd i samma höjd på båda sidor... Skärmarna kändes väldigt lågupplösta också. 360-kameran var dock bättre "ihopsydd" än den till i5.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

OvePaHornet skrev:
Macki skrev:
Skoda Enyaq coupe RS, gilla jag rätt mycket med bra stolar, stooooort panorama tak, headupdisplay men extremt dålig väghållningsassistent mycket ping pong mellan linjerna, fråga en kompis som har en Enyaq om detta var normalt vilket det var, frågan även en kompis som har en id3 och han sa samma.
Säkert att du inte ”bara” körde med lane assist? Tryckte du på knappen på ratten för att aktivera travel assist? :?: Känner inte alls igen det du beskriver och åker idag en Q4:a (hade tidigare en Octavia 2020 med travel assist också), farsgubben sa samma sak som dig om hans Q4:a men han hade missat att aktivera travel assisten :roll: Har väldigt liten erfarenhet av I5/EV6 ”självkörning”, så kan inte jämföra med den tyvärr :)
Jag kolla av både i menyn och med knappen och allt va på, prata som sagt även med två kompisar som jag skrev ovan. Men jag tyckte den va väldigt dålig, får kanske prova en annan om där va nått knas med just denna? Men jag kände faktist samma med Etronen, inte lika stabilt i mitten som med i5. Jag kör väldigt mycket med just assistenterna och tycker det är viktigt att de funkar, sen gillar jag även hur mycket man kan ställa in regen i i5 och även bromsa helt med paddlarna.
Här ser man också varför i5 känns så mycket snabbare för upp till 50km/h så matchar den mycket snabbare bilar, helt sjukt va den drar
1E76FAA8-505E-465D-9531-2E9C32709893.jpeg
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OvePaHornet »

Macki skrev:
Jag kolla av både i menyn och med knappen och allt va på, prata som sagt även med två kompisar som jag skrev ovan. Men jag tyckte den va väldigt dålig, får kanske prova en annan om där va nått knas med just denna? Men jag kände faktist samma med Etronen, inte lika stabilt i mitten som med i5. Jag kör väldigt mycket med just assistenterna och tycker det är viktigt att de funkar, sen gillar jag även hur mycket man kan ställa in regen i i5 och även bromsa helt med paddlarna.
Alla tycker vi olika! :) Har kört en herrans massa olika (nya) bilar och upplever VAG:s ”självkörning” som bland de bättre (för min körning). Har som sagt aldrig kört med assistenten på en I5/EV6 (fast jag både jobbar på Kia och väntar på en EV6 :roll: ) så jag kan tyvärr inte jämföra 8-)
Prova gärna igen, som du själv skriver, det är om jag inte missminner mig den högra/övre knappen som är travel assist. Lane assist är alltid aktiverad från start (jag stänger alltid av den). Du har säkert koll 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det är ju många som har klagat över självkörningen i Ioniq5 också. Folk tycker den är fladdrig och ping-pongig, medan jag själv tycker att den funkar ganska bra. Den är inte perfekt, men den gör det den ska göra.
Kan ju vara samma sak med VAGs system. En del tycker om det, en del inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Jag har tittat på några av dessa.
Honda e har vi provkört, sambon var förälskad i bilen. Och säljaren bjöd en fantasisumma för e-Golfen, nästan så att jag tror att han måste ha räknat fel. Det var t o m innan beg-priserna började rusa.
Men enfasladdning, att bilen är alldeles för liten, och den galet höga förbrukningen (runt 20kWh/100km när vi körde på småvägar) samt den löjligt korta räckvidden, blev en dealbreaker. Det är en stadsbil, inte mer.
Mini cooper är rolig, men det känns inte som att man får ett mervärde med den heller. Den är dyr, men mindre än Golfen, och räckvidden är ungefär samma. Så varför byta?
Fiat? Har jag inte ens funderat på. Känns spontant som ett misstag att byta en felfri dunderbra bil mot en italiensk småbil. Tror inte det.
Tycker själv att Minin är en mycket roligare bil att köra än Golf. Har hyrt och kört Golf mycket i sina olika generationer, och tycker generellt att det är en mycket trevlig bil. Även om Golf inte på något sätt är en dålig bil, så tycker jag att Minin är en hel del charmigare, personligare och roligare att köra. Så tycker absolut inte att du skall avfärda den.

Fiat 500 har jag inte testat, men en fördel att de har modeller med något större batteri och räckvidd än e-Golf, Mini och Honda E. Men samtidig är det också den kanske minsta bilen av de alla. Skall testa den någon gång, då jag ändå tycker den ser ut att ha mycket charm och känsla. Men innan dess så kan jag inte ge något personligt utlåtande om den.

Var mest att det kan vara skönt för er att veta att det iaf. finns lite vettiga alternativ på marknaden som kan vara värda att testa då VAG tyvärr slutat tillverka både e-Golf och e-Up (vilket jag tycker är synd).
mati skrev:
Nä, Golfen har snart gått 10.000 mil och den får nog gå lika mycket till, förutsatt den inte börjar krångla eller nåt. Just nu känns det som att vi inte byter bort den förrän vi är tvungna.
Det är fullt realistiskt att jag byter bort min Ioniq 5 innan vi byter ut Golfen. Det skulle i så fall vara tredje bilen som Golfen "överlever".
Tror det kan vara den billigaste och vettigaste strategin för er. Är helt med på det. Du har en mycket bra bil i eran e-Golf!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Macki skrev:
Här ser man också varför i5 känns så mycket snabbare för upp till 50km/h så matchar den mycket snabbare bilar, helt sjukt va den drar
Så länge man kört rakt fram på en rak platt väg så håller jag med. Problemet är när vägarna inte är fullt så raka.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mats E »

mati skrev:
Det är ju många som har klagat över självkörningen i Ioniq5 också. Folk tycker den är fladdrig och ping-pongig, medan jag själv tycker att den funkar ganska bra. Den är inte perfekt, men den gör det den ska göra.
Kan ju vara samma sak med VAGs system. En del tycker om det, en del inte.
Jag tyckte att det var mycket ping-pong i början. Men nu känns det stabilare. Jag vet inte om någon uppdatering förbättrat precisionen eller om det är att jag vant mig vid känslan. Jag använder ofta självkörningen, men man måste förstås hålla händerna på ratten och vara beredd på att korrigera, framför allt om det blir ett avbrott i de vita linjerna.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Mats E skrev:
mati skrev:
Det är ju många som har klagat över självkörningen i Ioniq5 också. Folk tycker den är fladdrig och ping-pongig, medan jag själv tycker att den funkar ganska bra. Den är inte perfekt, men den gör det den ska göra.
Kan ju vara samma sak med VAGs system. En del tycker om det, en del inte.
Jag tyckte att det var mycket ping-pong i början. Men nu känns det stabilare. Jag vet inte om någon uppdatering förbättrat precisionen eller om det är att jag vant mig vid känslan. Jag använder ofta självkörningen, men man måste förstås hålla händerna på ratten och vara beredd på att korrigera, framför allt om det blir ett avbrott i de vita linjerna.
Jag upplever också den som mycket bättre, den har ju aldrig kört ping pong utan gjort massa små justeringar med ratten men har man handen på ratten så gör den inte det och ligger spik rakt i mitten.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

martinot skrev:
Macki skrev:
Här ser man också varför i5 känns så mycket snabbare för upp till 50km/h så matchar den mycket snabbare bilar, helt sjukt va den drar
Så länge man kört rakt fram på en rak platt väg så håller jag med. Problemet är när vägarna inte är fullt så raka.
Jag tyckte inte den gjorde bort sig på bana när jag körde i våras, för vad den är då.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Tycker själv att Minin är en mycket roligare bil att köra än Golf. Har hyrt och kört Golf mycket i sina olika generationer
En vanlig Golf är ingenting jag skulle vilja ha, det finns inget roligt i den. Åtminstone inte med en vanlig diesel eller bensinmotor. En e-Golf är mycket roligare att köra, precis som alla elbilar är den piggare än en fossil-Golf och det ger en massa körglädje. Jag tycker till och med att en GTE, som hyllas av många testare, inte når upp till e-Golfens körglädje.
Sen är det i ärlighetens namn inte körglädje vi är ute efter i första hand. Det är en bonus, men inte avgörande. Vi behöver en trygg och tillförlitlig vardsgsbil som har kapacitet att lasta åtminstone en hund och ibland lite mer skrymmande grejer, där 4 vuxna kan sitta hyfsat bekvämt, och som inte kostar massor i drift och underhåll. Den får gärna klara 20 mil eller mer. Det finns inte jättemånga alternativ så som jag ser det. Hade Golfen dessutom fått dra släp och haft dubbelt så lång räckvidd så hade jag aldrig behövt köpa en Ioniq 5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
En vanlig Golf är ingenting jag skulle vilja ha, det finns inget roligt i den. Åtminstone inte med en vanlig diesel eller bensinmotor. En e-Golf är mycket roligare att köra, precis som alla elbilar är den piggare än en fossil-Golf och det ger en massa körglädje. Jag tycker till och med att en GTE, som hyllas av många testare, inte når upp till e-Golfens körglädje.
Sen är det i ärlighetens namn inte körglädje vi är ute efter i första hand. Det är en bonus, men inte avgörande. Vi behöver en trygg och tillförlitlig vardsgsbil som har kapacitet att lasta åtminstone en hund och ibland lite mer skrymmande grejer, där 4 vuxna kan sitta hyfsat bekvämt, och som inte kostar massor i drift och underhåll. Den får gärna klara 20 mil eller mer. Det finns inte jättemånga alternativ så som jag ser det. Hade Golfen dessutom fått dra släp och haft dubbelt så lång räckvidd så hade jag aldrig behövt köpa en Ioniq 5.
Håller med om fördelen med elektrisk drivlina. På pappret så är det färre hästkrafter i en Mini Cooper SE (184), men i verkligheten så är den i praktiken bättre och känns på många sätt piggare än en Mini JCW (306 hk).

Hund går fint för oss, men däremot så kan vi vara max tre i bilen då. Så behöver du en andrabil med fyra personer + hundar samtidigt så är en elektrisk Mini verkligen helt fel val. Finns inte heller med dragkrok (dock takräcke som tillval).

Jo, det är inte mest hästkrafterna jag jämför mellan Golf och Mini, utan den underbart sköna och roliga körkänslan som finns! Du måste testa om du har chansen någon gång så förstår du mig lite bättre! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Vet inte om det finns nån Mini-åf här nånstans. Holmgrens i Skövde kanske. Det är sällan jag åker åt det hållet. Jag får kolla vid tillfälle. Jag tvivlar inte på att den är skoj. Kanske farligt att provköra. :lol:
Honda e är som sagt också rolig, jag blev nästan åksjuk i den på grund av den extremt tajta vändradien. Det kändes som typ 2 meter eller nåt.
Vi brukar åka 4 vuxna när svärföräldrarna är här. Nu på senare tid har vi i 50% av fallen åkt Ioniq, men om Golfen ändå är i farten så tar vi den. De vill helst inte åka koreabil, och jag vill inte åka i deras ångdrivna Audi A2, då är e-Golfen en bra kompromiss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Vet inte om det finns nån Mini-åf här nånstans. Holmgrens i Skövde kanske. Det är sällan jag åker åt det hållet. Jag får kolla vid tillfälle. Jag tvivlar inte på att den är skoj. Kanske farligt att provköra. :lol:
Honda e är som sagt också rolig, jag blev nästan åksjuk i den på grund av den extremt tajta vändradien. Det kändes som typ 2 meter eller nåt.
Vi brukar åka 4 vuxna när svärföräldrarna är här. Nu på senare tid har vi i 50% av fallen åkt Ioniq, men om Golfen ändå är i farten så tar vi den. De vill helst inte åka koreabil, och jag vill inte åka i deras ångdrivna Audi A2, då är e-Golfen en bra kompromiss.
Jag förstår dem! :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Walker skrev:
mati skrev:
Vet inte om det finns nån Mini-åf här nånstans. Holmgrens i Skövde kanske. Det är sällan jag åker åt det hållet. Jag får kolla vid tillfälle. Jag tvivlar inte på att den är skoj. Kanske farligt att provköra. :lol:
Honda e är som sagt också rolig, jag blev nästan åksjuk i den på grund av den extremt tajta vändradien. Det kändes som typ 2 meter eller nåt.
Vi brukar åka 4 vuxna när svärföräldrarna är här. Nu på senare tid har vi i 50% av fallen åkt Ioniq, men om Golfen ändå är i farten så tar vi den. De vill helst inte åka koreabil, och jag vill inte åka i deras ångdrivna Audi A2, då är e-Golfen en bra kompromiss.
Jag förstår dem! :lol: :lol:
Hade du också föredragit en A2 bara för att den är tysk "premium"? Jag tror inte det. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
martinot skrev:
Tycker själv att Minin är en mycket roligare bil att köra än Golf. Har hyrt och kört Golf mycket i sina olika generationer
En vanlig Golf är ingenting jag skulle vilja ha, det finns inget roligt i den. Åtminstone inte med en vanlig diesel eller bensinmotor. En e-Golf är mycket roligare att köra, precis som alla elbilar är den piggare än en fossil-Golf och det ger en massa körglädje. Jag tycker till och med att en GTE, som hyllas av många testare, inte når upp till e-Golfens körglädje.
Sen är det i ärlighetens namn inte körglädje vi är ute efter i första hand. Det är en bonus, men inte avgörande. Vi behöver en trygg och tillförlitlig vardsgsbil som har kapacitet att lasta åtminstone en hund och ibland lite mer skrymmande grejer, där 4 vuxna kan sitta hyfsat bekvämt, och som inte kostar massor i drift och underhåll. Den får gärna klara 20 mil eller mer. Det finns inte jättemånga alternativ så som jag ser det. Hade Golfen dessutom fått dra släp och haft dubbelt så lång räckvidd så hade jag aldrig behövt köpa en Ioniq 5.
Prestandan har iaf ett reellt värde och det är vid omkörningar och när man svänger ut på en väg med typ
100km/h-gräns på för då är det ju helt enkelt mer trafiksäkert ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Statistik över nyregistrerade IONIQ 5 hittills under 2022:
Norge: 4286
Sverige: 374

Min ÅF skojade inte när han sa att Hyundai prioriterar länder där Hyundai sköter importen själva (t.ex i Norge) istället för tredjepart (som vi har). :|
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Muhlegg »

Idag hämtade jag ut min vinst i Hyundais Ioniq 5 lotteri! Det har bara blivit ca en timmes körning men jag är otroligt nöjd. Lite sämre ljudisolering än eTron och jag saknar Matrix belysningen men skön ipedal, snabbare app, bättre räckvidd, inte sportig men roligare att köra. Helhetsintrycket än så länge är en klart likvärdig bil men mycket billigare. Hoppas de kan ordna trådlös Android Auto bara så blir det full pott....
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Grattis. Köp Android-boxen som nämns tidigare här i tråden. Då får du Android Auto och mycket mycket mer. Den är perfekt för Ioniq 5.
Håller f ö med dig. Man saknar matrixljuset, men med en rejäl ljusramp glömmer man det snabbt. Jag har aldrig ångrat att jag bytte min e-tron mot Ioniq 5. Och som du säger, den är så mycket billigare. Senaste året har jag köpt en massa saker som jag tidigare inte haft råd med på grund av de dyra bilarna jag haft. Nu är man back to normal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

Kan bara hålla med Mati angående Android-boxen. Jag köpte den till min EV6:a efter tipset från honom, och den är alldeles strålande.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar