Jo väljer man till komfortpaketet för 9900kr så blir den lika som FE tyckte jag mig se när jag jämförde.Jack Straw skrev:Kan vara jag som är ytterst dålig på tyda listorna. Men är inte First edition identisk med advanced utrustningsmässigt förutom att FE har elmanövrerad 2 sätesrad? Vad jag kan se ingår inte övriga utrustningen som finns i komfortpaketet i First edition. Sett till att då vissa fått betala extra för Oliver green på som nu är standard var First edition inte så mycket till lanseringskampanj. Men jag kanske har missat nåt?
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... on/?page=2
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... er/?page=2
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Ioniq 5 FE AWD
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 01 maj 2021 08:42
Re: Förboka din Ioniq 5
Lite märkligt att de släpper First Edition och sedan en exakt likadan version i standarduppsättningen? Och ingen verkar veta vad som gäller.
Det känns lite som att de bara lockat in folk att göra beställningar med FE.. Undra om de kommer sänka priser på FE eller inkludera andra saker så att inte de som beställt FE känner sig lurade..
Det känns lite som att de bara lockat in folk att göra beställningar med FE.. Undra om de kommer sänka priser på FE eller inkludera andra saker så att inte de som beställt FE känner sig lurade..
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 27 aug 2020 10:53
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja nu har jag också lyckas hitta samtliga komponenter ur komfortpaketet i First edition, det gjorde ju FE erbjudandet något förmånligare i alla fall, om än marginellt.MrRun skrev:Jo väljer man till komfortpaketet för 9900kr så blir den lika som FE tyckte jag mig se när jag jämförde.Jack Straw skrev:Kan vara jag som är ytterst dålig på tyda listorna. Men är inte First edition identisk med advanced utrustningsmässigt förutom att FE har elmanövrerad 2 sätesrad? Vad jag kan se ingår inte övriga utrustningen som finns i komfortpaketet i First edition. Sett till att då vissa fått betala extra för Oliver green på som nu är standard var First edition inte så mycket till lanseringskampanj. Men jag kanske har missat nåt?
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... on/?page=2
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... er/?page=2
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag fick intrycket från en ÅF att man från Hyundai skulle hålla samma pris som FE eftersom det blev så få FE till Sverige. Nu finns ju dessutom lite valmöjligheter vilket gör det kanske mer fördelaktigt att vara tvåa på bollen, men annars tycker jag att det är sunt resonerat.Jack Straw skrev:Ja nu har jag också lyckas hitta samtliga komponenter ur komfortpaketet i First edition, det gjorde ju FE erbjudandet något förmånligare i alla fall, om än marginellt.MrRun skrev:Jo väljer man till komfortpaketet för 9900kr så blir den lika som FE tyckte jag mig se när jag jämförde.Jack Straw skrev:Kan vara jag som är ytterst dålig på tyda listorna. Men är inte First edition identisk med advanced utrustningsmässigt förutom att FE har elmanövrerad 2 sätesrad? Vad jag kan se ingår inte övriga utrustningen som finns i komfortpaketet i First edition. Sett till att då vissa fått betala extra för Oliver green på som nu är standard var First edition inte så mycket till lanseringskampanj. Men jag kanske har missat nåt?
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... on/?page=2
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... er/?page=2
Re: Förboka din Ioniq 5
Hmm. Låter lite stökigt.Tessi19 skrev:Ja det är nu frågan, vad får man och hur påverkas andra handsvärdet?
Jag beställde en RWD Mystic olive green (MOG) (som var då 7900 extra men är nu standard färg). 552900kr total alltså dyrare än RWD advanced med komfort paket i.o.m. att färgen MOG är nu standard
ÅF säger sig inte veta något. De försöker bara boka deras allokeringar. Det som nu verkar komma först på lanseringshelgen blir INTE first edition utan RWD mindre batteriet och essential utrustning.
Kaotisk lansering det är!
Jag skulle ringa Hyundai Sverige om ÅF inte har koll, eller om de inte sköter sig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är tyvärr så att Hyundai Sverige inte är/var nåbar och i deras Chatt på hemsida ville de inte svara på frågor om Ioniq5 utan hänvisade till ÅF.martinot skrev:Hmm. Låter lite stökigt.Tessi19 skrev:Ja det är nu frågan, vad får man och hur påverkas andra handsvärdet?
Jag beställde en RWD Mystic olive green (MOG) (som var då 7900 extra men är nu standard färg). 552900kr total alltså dyrare än RWD advanced med komfort paket i.o.m. att färgen MOG är nu standard
ÅF säger sig inte veta något. De försöker bara boka deras allokeringar. Det som nu verkar komma först på lanseringshelgen blir INTE first edition utan RWD mindre batteriet och essential utrustning.
Kaotisk lansering det är!
Jag skulle ringa Hyundai Sverige om ÅF inte har koll, eller om de inte sköter sig.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja och ÅF är lika pålästa om Ionic 5 som jag är så varför skulle man ringa dem?Tessi19 skrev:Det är tyvärr så att Hyundai Sverige inte är/var nåbar och i deras Chatt på hemsida ville de inte svara på frågor om Ioniq5 utan hänvisade till ÅF.martinot skrev:Hmm. Låter lite stökigt.Tessi19 skrev:Ja det är nu frågan, vad får man och hur påverkas andra handsvärdet?
Jag beställde en RWD Mystic olive green (MOG) (som var då 7900 extra men är nu standard färg). 552900kr total alltså dyrare än RWD advanced med komfort paket i.o.m. att färgen MOG är nu standard
ÅF säger sig inte veta något. De försöker bara boka deras allokeringar. Det som nu verkar komma först på lanseringshelgen blir INTE first edition utan RWD mindre batteriet och essential utrustning.
Kaotisk lansering det är!
Jag skulle ringa Hyundai Sverige om ÅF inte har koll, eller om de inte sköter sig.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Re: Förboka din Ioniq 5
Skulle nästan säga att kunderna är mer pålästa. Med tex länken ovan igår till bilkonfigurator var mycket bra hjälp att vara förberedd.Mr_Ewing skrev:Ja och ÅF är lika pålästa om Ionic 5 som jag är så varför skulle man ringa dem?Tessi19 skrev:Det är tyvärr så att Hyundai Sverige inte är/var nåbar och i deras Chatt på hemsida ville de inte svara på frågor om Ioniq5 utan hänvisade till ÅF.martinot skrev:Hmm. Låter lite stökigt.Tessi19 skrev:Ja det är nu frågan, vad får man och hur påverkas andra handsvärdet?
Jag beställde en RWD Mystic olive green (MOG) (som var då 7900 extra men är nu standard färg). 552900kr total alltså dyrare än RWD advanced med komfort paket i.o.m. att färgen MOG är nu standard
ÅF säger sig inte veta något. De försöker bara boka deras allokeringar. Det som nu verkar komma först på lanseringshelgen blir INTE first edition utan RWD mindre batteriet och essential utrustning.
Kaotisk lansering det är!
Jag skulle ringa Hyundai Sverige om ÅF inte har koll, eller om de inte sköter sig.
Hoppas jag kan förhandla till så att min tidiga bokning blir ändå lite mer förmånligt.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
När jag anmälde intresse för First Edition på hemsidan tog det ett par dagar innan min åf fick mina data från Hyundai centralt. Då var alla FE redan slut.
Eftersom beställningssidan som det länkades till här igår också ledde fram till ett formulär som som skulle hanteras på samma sätt så valde jag att ringa min åf kl 14 istället.
Han tyckte att generalagenten skött detta dåligt. Han hade hoppats på att man skulle kunna få beställa obegränsat och sedan få leverans i tur och ordning, men sa att så inte var fallet. Åf skulle bara få sig tilldelat ett mindre antal bilar även i denna sväng.
Jag bad honom beställa en bil till mig kl 15. Efter en timme ringde han upp och sa att han beställt en bil åt mig, men att det blev en dyrare variant än jag önskat. Jag uppfattade det som att de skulle bygga bilarna i en viss ordning och att man skulle få vänta längre om man inte valde komfortpaketet.
Min åf hade bara fått beställa 5 bilar. Min bil kommer att byggas 9 juli och leverans beräknas till oktober.
Eftersom beställningssidan som det länkades till här igår också ledde fram till ett formulär som som skulle hanteras på samma sätt så valde jag att ringa min åf kl 14 istället.
Han tyckte att generalagenten skött detta dåligt. Han hade hoppats på att man skulle kunna få beställa obegränsat och sedan få leverans i tur och ordning, men sa att så inte var fallet. Åf skulle bara få sig tilldelat ett mindre antal bilar även i denna sväng.
Jag bad honom beställa en bil till mig kl 15. Efter en timme ringde han upp och sa att han beställt en bil åt mig, men att det blev en dyrare variant än jag önskat. Jag uppfattade det som att de skulle bygga bilarna i en viss ordning och att man skulle få vänta längre om man inte valde komfortpaketet.
Min åf hade bara fått beställa 5 bilar. Min bil kommer att byggas 9 juli och leverans beräknas till oktober.
Re: Förboka din Ioniq 5
Samma upplevelse att ÅF har varit omedvetna om Hyundais planer och strategi och drabbas av det inklusive kunder.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Någon som vet om man fortfarande kommer ha kvar kravet med att byta kylväskan till batteriet var 4500:e mil på dessa
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag vet inte men har svårt att tänka mig det på en helt ny plattform.Erxon skrev:Någon som vet om man fortfarande kommer ha kvar kravet med att byta kylväskan till batteriet var 4500:e mil på dessa
Re: Förboka din Ioniq 5
Visst ska man serva varje år och var 1.500 mil?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är vad min säljare så till mig, pris var inget han kände till heller.Zalman3 skrev:Visst ska man serva varje år och var 1.500 mil?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
NejBjelke skrev:Mati har du hört något om service?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- binsell-gerdin
- Teslaägare
- Inlägg: 87
- Blev medlem: 01 apr 2016 21:23
Re: Förboka din Ioniq 5
Om man köper en bil annat än forts edition och vill ha stora batteriet och 4wd kommer det då räknas som extrautrustning med det upplägg de har på sin beställningssida? Det kommer ju göra förmånsvärdet skyhögt i så fall... I forts edition ingår det väl så så blir det rimligen ej förmånshöjande. Vad tror ni?
Re: Förboka din Ioniq 5
binsell-gerdin skrev:Om man köper en bil annat än forts edition och vill ha stora batteriet och 4wd kommer det då räknas som extrautrustning med det upplägg de har på sin beställningssida? Det kommer ju göra förmånsvärdet skyhögt i så fall... I forts edition ingår det väl så så blir det rimligen ej förmånshöjande. Vad tror ni?
Jag tror/hoppas inte det går som tillbehör hos Skatteverket, vore snudd på tjänstefel.
Re: Förboka din Ioniq 5
Tja, det nuvarande systemet är rätt crazy allmänt, och mycket av en tombola.backe skrev:binsell-gerdin skrev:Om man köper en bil annat än forts edition och vill ha stora batteriet och 4wd kommer det då räknas som extrautrustning med det upplägg de har på sin beställningssida? Det kommer ju göra förmånsvärdet skyhögt i så fall... I forts edition ingår det väl så så blir det rimligen ej förmånshöjande. Vad tror ni?
Jag tror/hoppas inte det går som tillbehör hos Skatteverket, vore snudd på tjänstefel.
Därav att SKV själva föreslagit nya regler som är både enklare och rättvisare (som våra folkvalda tyvärr inte nappat på).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är ju fullt logiskt att Skatteverket inte heller gillar nuvarande system som bygger på hur många bananer som ryms i frunken multiplicerat med dagens datum minus nederbördsmängden kommande helg. Ingen vettig människa vill rimligen jobba under sådana förutsättningar. Och det är ju alltid SKV som får skiten, fast det är inte deras fel. Det är de som måste leva med reglerna.martinot skrev:Tja, det nuvarande systemet är rätt crazy allmänt, och mycket av en tombola.backe skrev:binsell-gerdin skrev:Om man köper en bil annat än forts edition och vill ha stora batteriet och 4wd kommer det då räknas som extrautrustning med det upplägg de har på sin beställningssida? Det kommer ju göra förmånsvärdet skyhögt i så fall... I forts edition ingår det väl så så blir det rimligen ej förmånshöjande. Vad tror ni?
Jag tror/hoppas inte det går som tillbehör hos Skatteverket, vore snudd på tjänstefel.
Därav att SKV själva föreslagit nya regler som är både enklare och rättvisare (som våra folkvalda tyvärr inte nappat på).
Att regeringen ändå väljer att ignorera SKVs förslag, som dessutom hyllas av alla parter utanför regeringskansliet, är bara djupt beklagligt. Det säger en del om regeringen och dess ideologi.
Själv vet jag inte ännu om jag ska privatleasa eller företagsleasa Ioniq 5. Det finns till och med eventuellt möjligheten för mig att bli anställd igen, vilket är ett ganska lockande alternativ. Och eftersom möjligheten till en hyfsat billig förmånsbil var en av anledningarna för mig att starta eget, och den möjligheten försvinner nu, kan jag i princip återgå till "det vanliga livet" nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
En reflektion efter att (för tillfället) sållat bort panoramatak).
Solcellstak i all ära, men om man vill räkna hem ett sånt får man räkna på väldigt långt ägande/livstid och/eller högt elpris.
19.900kr/10år/365dgr => 5,45kr/dag som ska tjänas in på 10år. Med ett elpris på 1kr ska bilen alltså lyckas producera 5,45kwh per dag.
1m2 solceller verkar ju producera typ 200kwh/år i Sverige enligt https://hemsol.se/vanliga-fragor/verkni ... solceller/
Med den effekten (och kalkylerade elpriset) skulle det ta 100år att tjäna in de 19.900.
Bara en trött kvällsfundering.
Solcellstak i all ära, men om man vill räkna hem ett sånt får man räkna på väldigt långt ägande/livstid och/eller högt elpris.
19.900kr/10år/365dgr => 5,45kr/dag som ska tjänas in på 10år. Med ett elpris på 1kr ska bilen alltså lyckas producera 5,45kwh per dag.
1m2 solceller verkar ju producera typ 200kwh/år i Sverige enligt https://hemsol.se/vanliga-fragor/verkni ... solceller/
Med den effekten (och kalkylerade elpriset) skulle det ta 100år att tjäna in de 19.900.
Bara en trött kvällsfundering.
Re: Förboka din Ioniq 5
Du har naturligtvis helt rätt. Solceller på en bil kan inte vara mycket mer än en gimmick. Nördigt och häftigt, men man ska inte förvänta sig några mirakulösa räckviddsförbättringar. Framförallt inte för den som parkerar sin bil hemma i garaget såklart.
Men även om man står i gassande solsken så antar jag att energin som A/Cn kräver för att kyla ner kupén igen överstiger solcellernas energitillskott med råge.
Men även om man står i gassande solsken så antar jag att energin som A/Cn kräver för att kyla ner kupén igen överstiger solcellernas energitillskott med råge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Tror de sagt att den optimalt skall ge 20 kwh/år.
Några mil extra per år. Inget revolutionerande men är väl en kul sak. Tror inte man skall förvänta sig att den inte skall behöva ladda utan mer att den håller elektroniken igång.
Några mil extra per år. Inget revolutionerande men är väl en kul sak. Tror inte man skall förvänta sig att den inte skall behöva ladda utan mer att den håller elektroniken igång.
Re: Förboka din Ioniq 5
Fast det är väl absolut ingen, som någonsin trodde att det taket uteslutande skulle stå för framdrivningsenergin?Mickep skrev:Tror de sagt att den optimalt skall ge 20 kwh/år.
Några mil extra per år. Inget revolutionerande men är väl en kul sak. Tror inte man skall förvänta sig att den inte skall behöva ladda utan mer att den håller elektroniken igång.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14