Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Kan vara jag som inte förstår vad ni menar här men vagnskada "ingår" ju första tre åren på en ny bil. Därför har man ju bara en halvförsäkring hos t.ex If som många av oss valt här.
Men om det händer något som täcks av vagnskadegarantin så är det Folksam som hanterar det och det är en bit över 10000kr i självrisk precis som på de flesta nya bilar.
Men om det händer något som täcks av vagnskadegarantin så är det Folksam som hanterar det och det är en bit över 10000kr i självrisk precis som på de flesta nya bilar.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är det även jag menar, att jag inte förstår försäkringssäljarens tugg. Dock om man får inbrott så går ju det som ev stjäls i bilen på hemförsäkringen så om man har olika där så åker man på två självrisker.MrRun skrev:Kan vara jag som inte förstår vad ni menar här men vagnskada "ingår" ju första tre åren på en ny bil. Därför har man ju bara en halvförsäkring hos t.ex If som många av oss valt här.
Men om det händer något som täcks av vagnskadegarantin så är det Folksam som hanterar det och det är en bit över 10000kr i självrisk precis som på de flesta nya bilar.
27,8 kWp solceller
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur är sikten genom bakrutan? Hur ofta behöver man tvätta av bakrutan vintertid? En orsak till digital bakrutan innerbackspegel är väl att bakrutan skitar igen.DanneLKPG skrev:Det är ett tillval som kostar 10k så det stryks från ens beställning bara.HelectriC skrev:intressant att se hur mkt kompensation de som beställt spegeln får? Det var ju väldigt aktuellt att ta mer betalt av köpare när Hyundai inte klarade att leverera MY22. Någonting säger mig att dom inte är lika villiga att ge komp. för utrustning som inte levereras.DanneLKPG skrev:Digital innerbackspegel skjuts upp till eventuellt MY24. Lite synd, men jag klarar mig utan som i dagsläget.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Förboka din Ioniq 5
Sommartid fungerar det utmärkt, bra sikt sällen extra behov till tvätt utöver tvättning av hela bilen (1x/mån).DrDR skrev:Hur är sikten genom bakrutan? Hur ofta behöver man tvätta av bakrutan vintertid? En orsak till digital bakrutan innerbackspegel är väl att bakrutan skitar igen.DanneLKPG skrev:Det är ett tillval som kostar 10k så det stryks från ens beställning bara.HelectriC skrev:intressant att se hur mkt kompensation de som beställt spegeln får? Det var ju väldigt aktuellt att ta mer betalt av köpare när Hyundai inte klarade att leverera MY22. Någonting säger mig att dom inte är lika villiga att ge komp. för utrustning som inte levereras.DanneLKPG skrev:Digital innerbackspegel skjuts upp till eventuellt MY24. Lite synd, men jag klarar mig utan som i dagsläget.
Vintertid: funkar ej, meningslöst att tvätta för att det är skitig mycket snabbt. Alltså det behövs med en vindrutetorkare. Tror inte en kamera hjälper i och med att det inte är mindre smutsig under vingen.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Förboka din Ioniq 5
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Förboka din Ioniq 5
Essential?Tellus skrev:
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, min vita (som Riddermark gav mig 575’ för) har de nu höjt priset på Blocket från 649800 till 655800.-Tellus skrev:https://www.blocket. se/annons/uppsala/hyundai_ioniq_5_72_6_kwh/102082698
500` Kommer ut på firma med påslag snart?
Jag som tyckte jag gjorde en bra affär.
(Den kostade 563’ i december)
Det är ju heeeeelt galet!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Förboka din Ioniq 5
Borta/såld nuTellus skrev:
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Förboka din Ioniq 5
Wilson skrev:Vad säger villkoren i avtalet? Är det verkligen så att att de kan annullera hur som helst?DanneLKPG skrev:20k skillnad om du lägger till Smart Sense, som ingick i MY22.Muhlegg skrev:Som jag förstår det är 30' rabatten från Hyundai så man kan nog förhandla om lite bättre återförsäljarrabatt om man beställer igen. För min bil var listpriset bara 10' högre nu så med den sänkta bonusen blir det samma pris som tidigare.DanneLKPG skrev:Utan att förhandla så är standardrabatten som erbjuds 30k. Lite fattigt när bilen har gått upp i pris och att vi som beställde MY22 hade 50-40k lanseringsrabatt. Samt att bonusen sänks med 20k om du får den 2023.Raptor skrev:Ni som blir tvungna att göra en ombeställning, vad får ni för pris?
För mig var skillnaden 40k (och sänkt bonus) så fick deala lite för att det skulle vara värt...
Om jag som kund säger upp en beställning brukar handlaren kunna ta ut en avgift om hen är på det humöret. Åt andra hållet lär det ju inte vara skrivet att handlaren tänker leverera en bil ”om man har lust”. Känns inte som att en köpeavtal är värt ett dugg om det inte binder någon av parterna till något.
Fattar att man inte kan trolla fram en bil som inte finns, men det borde finnas goda möjligheter att få en senare modell till samma pris, om man nu inte avtalat bort att kunden skall hållas skadeslös vid utebliven leverans då.
För 12 år sedan köpte jag en ny bil på kampanj. Några dagar efteråt ringde handlaren och sade att det inte blir något köp. Till slut erkände de att de glömt att beställa bilen, och generalagenten ville inte längre ge handlaren kampanjpriset. Nu fanns det inget i avtalet som gav dem rätt att bryta kontraktet, så det blev ändå en bil till slut.
Detta utlåtande om just MY22 trasslet hos Hyundai kom alldeles nyss. Det verkar finnas fog för att ta detta vidare om man drabbats…
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... kopeavtal/
SoC resultat efter 4 veckors parkering
Parkerade min Ioniq 5 hos en god väns garageuppfart inför familjens 4-veckors semester. SoC var på 60%. Lämnade Schuko laddaren men glömde att ge bilnyckeln. Ingen större fara tänkte jag eftersom jag ju kan låsa upp bilen via BlueLink. Drygt 23 dagar in på semestern ber jag min vän att ladda bilen men till min förfäran så kan jag inte låsa upp bilen "remotely" pga av att bilen varit inaktiv under så lång tid och därmed påtalar appen mig om att den vill "spara på batteriet". När jag efter exakt 4 veckor trycker lite nervöst på bilnyckeln så öppnas låset och jag noterar att SoC värdet är exakt samma värde (60%) som när jag lämnade bilen. Jag har inga solceller på taket. Det står säkert i manualen hur länge bilen kan vara inaktiv innan ovannämnda begränsning kickar in, men dåligt av Hyundai att enbart tiden och inte SoC avgör huruvida man kan aktivera BlueLink.
Re: Förboka din Ioniq 5
Alla som är oroliga för att låta sina bilar stå några veckor kan ju komma ihåg att bilen stått på ett fraktfartyg i veckor strax innan leverans utan att vara inkopplad. M a o nemas problemas.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: SoC resultat efter 4 veckors parkering
Har för mig jag läst att gränsen är en vecka och att man måste "starta" eller köra bilen för att nollställa. Fjantigt låg gräns faktiskt. Borde gå att välja själv...Fuji skrev:Parkerade min Ioniq 5 hos en god väns garageuppfart inför familjens 4-veckors semester. SoC var på 60%. Lämnade Schuko laddaren men glömde att ge bilnyckeln. Ingen större fara tänkte jag eftersom jag ju kan låsa upp bilen via BlueLink. Drygt 23 dagar in på semestern ber jag min vän att ladda bilen men till min förfäran så kan jag inte låsa upp bilen "remotely" pga av att bilen varit inaktiv under så lång tid och därmed påtalar appen mig om att den vill "spara på batteriet". När jag efter exakt 4 veckor trycker lite nervöst på bilnyckeln så öppnas låset och jag noterar att SoC värdet är exakt samma värde (60%) som när jag lämnade bilen. Jag har inga solceller på taket. Det står säkert i manualen hur länge bilen kan vara inaktiv innan ovannämnda begränsning kickar in, men dåligt av Hyundai att enbart tiden och inte SoC avgör huruvida man kan aktivera BlueLink.
Dock såklart bra att den inte dragit något under tiden.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, det är en vecka. Står bilen stilla längre än så dör allting. Vampire drain är obefintligt eller rentav icke-existerande även under den första veckan när bilen fortfarande är i livet, precis som du säger. Det är milt sagt fånigt att Hyundai anser att man ska spara batteri på det viset.
Jag tror att det är en gammal gen från bilens fossil-förflutna. En fossilbil med sitt mikroskopiska batteri måste rimligen spara på ström, eftersom den inte kan fylla på 12V-batteriet av sig själv. Det är ju alla möjliga grejer som drar ström, och skulle inte bilen gå i djupsömn efter några dagar så skulle blybatteriet tömmas. Så gör alla fossilbilar. Men i en elbil känns det lite förlegat, eftersom det är försumbara mängder med energi i relation till vad som finns lagrat i högvoltsbatteriet.
Jag tror att det är en gammal gen från bilens fossil-förflutna. En fossilbil med sitt mikroskopiska batteri måste rimligen spara på ström, eftersom den inte kan fylla på 12V-batteriet av sig själv. Det är ju alla möjliga grejer som drar ström, och skulle inte bilen gå i djupsömn efter några dagar så skulle blybatteriet tömmas. Så gör alla fossilbilar. Men i en elbil känns det lite förlegat, eftersom det är försumbara mängder med energi i relation till vad som finns lagrat i högvoltsbatteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är exakt en vecka, sedan kopplas Bluelink bort.
Jag hade ’vampire drain’ från 57 till 53% den veckan när det var så oerhörd varmt i slutet juni efter midsommar när bilen stod i garaget. När det blev normal temp igen var det var ingen drain längre
Jag hade ’vampire drain’ från 57 till 53% den veckan när det var så oerhörd varmt i slutet juni efter midsommar när bilen stod i garaget. När det blev normal temp igen var det var ingen drain längre
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Undrar vad den har gjort med strömmen då? Varför tappar den SoC när det är varmt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Något som jag undrade också, har annars aldrig upptäckt att den tappar laddning trots att vi regelbundet inte kör bilen en hel vecka.mati skrev:Undrar vad den har gjort med strömmen då? Varför tappar den SoC när det är varmt?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
mati skrev:Ja, det är en vecka. Står bilen stilla längre än så dör allting. Vampire drain är obefintligt eller rentav icke-existerande även under den första veckan när bilen fortfarande är i livet, precis som du säger. Det är milt sagt fånigt att Hyundai anser att man ska spara batteri på det viset.
Jag tror att det är en gammal gen från bilens fossil-förflutna. En fossilbil med sitt mikroskopiska batteri måste rimligen spara på ström, eftersom den inte kan fylla på 12V-batteriet av sig själv. Det är ju alla möjliga grejer som drar ström, och skulle inte bilen gå i djupsömn efter några dagar så skulle blybatteriet tömmas. Så gör alla fossilbilar. Men i en elbil känns det lite förlegat, eftersom det är försumbara mängder med energi i relation till vad som finns lagrat i högvoltsbatteriet.
Nu är jag inte alls med dig Mati. När tändningen är av så är högvoltsbatteriet helt avstängt och bortkopplat enligt lag. Då har ju bilen endast 12-voltsbatteriet att tillgå. Det är alltså detta som dräneras och ska sparas på. Bluelink dränerar lätt detta batteri. Det är alltså fortfarande precis som en fossilbil!
Re: Förboka din Ioniq 5
Nja, håller nog med Mati.Aida skrev:mati skrev:Ja, det är en vecka. Står bilen stilla längre än så dör allting. Vampire drain är obefintligt eller rentav icke-existerande även under den första veckan när bilen fortfarande är i livet, precis som du säger. Det är milt sagt fånigt att Hyundai anser att man ska spara batteri på det viset.
Jag tror att det är en gammal gen från bilens fossil-förflutna. En fossilbil med sitt mikroskopiska batteri måste rimligen spara på ström, eftersom den inte kan fylla på 12V-batteriet av sig själv. Det är ju alla möjliga grejer som drar ström, och skulle inte bilen gå i djupsömn efter några dagar så skulle blybatteriet tömmas. Så gör alla fossilbilar. Men i en elbil känns det lite förlegat, eftersom det är försumbara mängder med energi i relation till vad som finns lagrat i högvoltsbatteriet.
Nu är jag inte alls med dig Mati. När tändningen är av så är högvoltsbatteriet helt avstängt och bortkopplat enligt lag. Då har ju bilen endast 12-voltsbatteriet att tillgå. Det är alltså detta som dräneras och ska sparas på. Bluelink dränerar lätt detta batteri. Det är alltså fortfarande precis som en fossilbil!
Det finns en del energi från högvoltsbatteri att använda för att toppa upp 12v batteri, så håller med att det är förlegat. Avstängt eller ej mjukvaran (med hardvaran) borde klara det provet!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur menar du? Enligt lag får bilen inte aktivera högvoltsbatteriet. Det startas först när du trycker på startknappen och då aktiveras det av 12%-voltsbatteriet. Om det hade funkat som du vill så hade j 12-voltsbatteriet inte behövt finnas i en elbil. Hade räckt med en transformator för att szs växla ned volten…Tessi19 skrev:Nja, håller nog med Mati.Aida skrev:mati skrev:Ja, det är en vecka. Står bilen stilla längre än så dör allting. Vampire drain är obefintligt eller rentav icke-existerande även under den första veckan när bilen fortfarande är i livet, precis som du säger. Det är milt sagt fånigt att Hyundai anser att man ska spara batteri på det viset.
Jag tror att det är en gammal gen från bilens fossil-förflutna. En fossilbil med sitt mikroskopiska batteri måste rimligen spara på ström, eftersom den inte kan fylla på 12V-batteriet av sig själv. Det är ju alla möjliga grejer som drar ström, och skulle inte bilen gå i djupsömn efter några dagar så skulle blybatteriet tömmas. Så gör alla fossilbilar. Men i en elbil känns det lite förlegat, eftersom det är försumbara mängder med energi i relation till vad som finns lagrat i högvoltsbatteriet.
Nu är jag inte alls med dig Mati. När tändningen är av så är högvoltsbatteriet helt avstängt och bortkopplat enligt lag. Då har ju bilen endast 12-voltsbatteriet att tillgå. Det är alltså detta som dräneras och ska sparas på. Bluelink dränerar lätt detta batteri. Det är alltså fortfarande precis som en fossilbil!
Det finns en del energi från högvoltsbatteri att använda för att toppa upp 12v batteri, så håller med att det är förlegat. Avstängt eller ej mjukvaran (med hardvaran) borde klara det provet!
Förboka din Ioniq 5
Bilen laddar ju även i avstängd läge enligt videos som finns ovan av engelskans. Det är därmed inte rimligt att Bluelink funktionalitet stängs av.Aida skrev:Hur menar du? Enligt lag får bilen inte aktivera högvoltsbatteriet. Det startas först när du trycker på startknappen och då aktiveras det av 12%-voltsbatteriet. Om det hade funkat som du vill så hade j 12-voltsbatteriet inte behövt finnas i en elbil. Hade räckt med en transformator för att szs växla ned volten…Tessi19 skrev:Nja, håller nog med Mati.Aida skrev:mati skrev:Ja, det är en vecka. Står bilen stilla längre än så dör allting. Vampire drain är obefintligt eller rentav icke-existerande även under den första veckan när bilen fortfarande är i livet, precis som du säger. Det är milt sagt fånigt att Hyundai anser att man ska spara batteri på det viset.
Jag tror att det är en gammal gen från bilens fossil-förflutna. En fossilbil med sitt mikroskopiska batteri måste rimligen spara på ström, eftersom den inte kan fylla på 12V-batteriet av sig själv. Det är ju alla möjliga grejer som drar ström, och skulle inte bilen gå i djupsömn efter några dagar så skulle blybatteriet tömmas. Så gör alla fossilbilar. Men i en elbil känns det lite förlegat, eftersom det är försumbara mängder med energi i relation till vad som finns lagrat i högvoltsbatteriet.
Nu är jag inte alls med dig Mati. När tändningen är av så är högvoltsbatteriet helt avstängt och bortkopplat enligt lag. Då har ju bilen endast 12-voltsbatteriet att tillgå. Det är alltså detta som dräneras och ska sparas på. Bluelink dränerar lätt detta batteri. Det är alltså fortfarande precis som en fossilbil!
Det finns en del energi från högvoltsbatteri att använda för att toppa upp 12v batteri, så håller med att det är förlegat. Avstängt eller ej mjukvaran (med hardvaran) borde klara det provet!
NB vilken lag och vad definieras i den som är relaterat till elbilar? Kan inte tänka mig att det finns en uppdatering av en lag som tar hänsyn till elbilar men förvåna mig
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Är du säker på att man inte får aktivera högspänningen för att ladda 12V när det behövs?Aida skrev:Hur menar du? Enligt lag får bilen inte aktivera högvoltsbatteriet. Det startas först när du trycker på startknappen och då aktiveras det av 12%-voltsbatteriet. Om det hade funkat som du vill så hade j 12-voltsbatteriet inte behövt finnas i en elbil. Hade räckt med en transformator för att szs växla ned volten…Tessi19 skrev:Nja, håller nog med Mati.Aida skrev:mati skrev:Ja, det är en vecka. Står bilen stilla längre än så dör allting. Vampire drain är obefintligt eller rentav icke-existerande även under den första veckan när bilen fortfarande är i livet, precis som du säger. Det är milt sagt fånigt att Hyundai anser att man ska spara batteri på det viset.
Jag tror att det är en gammal gen från bilens fossil-förflutna. En fossilbil med sitt mikroskopiska batteri måste rimligen spara på ström, eftersom den inte kan fylla på 12V-batteriet av sig själv. Det är ju alla möjliga grejer som drar ström, och skulle inte bilen gå i djupsömn efter några dagar så skulle blybatteriet tömmas. Så gör alla fossilbilar. Men i en elbil känns det lite förlegat, eftersom det är försumbara mängder med energi i relation till vad som finns lagrat i högvoltsbatteriet.
Nu är jag inte alls med dig Mati. När tändningen är av så är högvoltsbatteriet helt avstängt och bortkopplat enligt lag. Då har ju bilen endast 12-voltsbatteriet att tillgå. Det är alltså detta som dräneras och ska sparas på. Bluelink dränerar lätt detta batteri. Det är alltså fortfarande precis som en fossilbil!
Det finns en del energi från högvoltsbatteri att använda för att toppa upp 12v batteri, så håller med att det är förlegat. Avstängt eller ej mjukvaran (med hardvaran) borde klara det provet!
I den här Youtube videon så verkar det som om VW löst det så.
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur kan elbilar köra sina 5 kW värmare eller AC om dom inte får använda stora batteriet när dom är parkerade?
Re: Förboka din Ioniq 5
Exakt. Bilen använder högvoltsvatteriet hela tiden utan att man behöver starta den. Den kan köra AC/värme, V2L, utility-läge, och den toppar även 12V-batteriet när det behövs. Finns många exempel på att den gör just det sistnämnda.GustavE skrev:Hur kan elbilar köra sina 5 kW värmare eller AC om dom inte får använda stora batteriet när dom är parkerade?
Det enda man inte kan göra utan att trycka på start-knappen är att köra iväg. Men till och med det är en sanning med modifikation. Man kan ju köra remote utan att ens behöva sitta i bilen. Ioniq 5 gör det via fjärrnyckeln, Tesla gör det via appen. Bortsett från att Tesla inte ens har någon start-knapp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Många intressanta tankar från er. Mitt svar är att jag inte vet. Jag är absolut inte säker på något med den här bilen. Bilsäljaren förklarade för mig när jag ringde om att 12-voltsbatteriet var urladdat att det enligt lag inte får använda högspänningsbatteriet när bilen är avslagen. Så har jag också förstått det från andra trådar här på forumet. Exemplen som du använder Mati är ju aktivt aktiverade av föraren och inte automatiskt - kan ju vara skillnaden. Ladda in i batteriet går bra i avstängt läge.mati skrev:Exakt. Bilen använder högvoltsvatteriet hela tiden utan att man behöver starta den. Den kan köra AC/värme, V2L, utility-läge, och den toppar även 12V-batteriet när det behövs. Finns många exempel på att den gör just det sistnämnda.GustavE skrev:Hur kan elbilar köra sina 5 kW värmare eller AC om dom inte får använda stora batteriet när dom är parkerade?
Det enda man inte kan göra utan att trycka på start-knappen är att köra iväg. Men till och med det är en sanning med modifikation. Man kan ju köra remote utan att ens behöva sitta i bilen. Ioniq 5 gör det via fjärrnyckeln, Tesla gör det via appen. Bortsett från att Tesla inte ens har någon start-knapp.
På detta viset förklaras ju också i den här artikeln: https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-elbilar/
Beträffande lag Tessi19 så var det jag som språkligt tog en genväg. Tekniska regleringar för bilar brukar väl stadgas av FN och sedan finns undantag eller tillägg på olika marknader. Hos oss står de säkert i EU-direktiv som implementeras i Sverige genom förordningar. Men de gäller såsom lag.
Slutligen Mati så kan ju inte Ioniq 5 heller starta ACn genom appen
Re: Förboka din Ioniq 5
Jo, min kan det. Men den startar inte ACn förrän jag har kopplat in laddsladden. Även om jag har startat ACn via appen flera timmar tidigare så väntar bilen tills laddsladden sitter i. Och sen går det inte att stänga av den igen och bilen går inte heller att nå via appen längre.Aida skrev:Många intressanta tankar från er. Mitt svar är att jag inte vet. Jag är absolut inte säker på något med den här bilen. Bilsäljaren förklarade för mig när jag ringde om att 12-voltsbatteriet var urladdat att det enligt lag inte får använda högspänningsbatteriet när bilen är avslagen. Så har jag också förstått det från andra trådar här på forumet. Exemplen som du använder Mati är ju aktivt aktiverade av föraren och inte automatiskt - kan ju vara skillnaden. Ladda in i batteriet går bra i avstängt läge.mati skrev:Exakt. Bilen använder högvoltsvatteriet hela tiden utan att man behöver starta den. Den kan köra AC/värme, V2L, utility-läge, och den toppar även 12V-batteriet när det behövs. Finns många exempel på att den gör just det sistnämnda.GustavE skrev:Hur kan elbilar köra sina 5 kW värmare eller AC om dom inte får använda stora batteriet när dom är parkerade?
Det enda man inte kan göra utan att trycka på start-knappen är att köra iväg. Men till och med det är en sanning med modifikation. Man kan ju köra remote utan att ens behöva sitta i bilen. Ioniq 5 gör det via fjärrnyckeln, Tesla gör det via appen. Bortsett från att Tesla inte ens har någon start-knapp.
På detta viset förklaras ju också i den här artikeln: https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-elbilar/
Beträffande lag Tessi19 så var det jag som språkligt tog en genväg. Tekniska regleringar för bilar brukar väl stadgas av FN och sedan finns undantag eller tillägg på olika marknader. Hos oss står de säkert i EU-direktiv som implementeras i Sverige genom förordningar. Men de gäller såsom lag.
Slutligen Mati så kan ju inte Ioniq 5 heller starta ACn genom appen
Och sitter sladden redan i när jag vill starta ACn så händer ingenting alls (tror jag).
Så jo, det går att starta ACn via appen, men det är fullständigt meningslöst och oanvändbart. Måste vara en av de mest kreativa buggar som bildvärlden har skådat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14