(Annars har väl just Tyskland inget vidare track rekord när det gäller koncentrationsläger mm. Bättre nuförtiden dock. )
Är du helt säker på att det verkligen är bättre nuförtiden?
Bojkottar du tyska produkter då?
Nej jag bojkottar inget land. Jag överlåter till staten att sköta det ställningstagandet.
Extra fint om du levde på 30/40-talet. Då slipper du tänka själv och ta egna moraliska beslut. Vad härligt!
Kanske dock skall gå tillbaka till att diskutera Iq5 nu känner jag...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag undrar hur många I5 Hyundai skulle kunna sälja om fabrikerna kunde hålla jämna steg med beställningarna. Man verkar hålla igen med reklamen då det ändå inte går att leverera bilar. Det måste vara surt att inte kunna ösa på med reklam för en bil som skulle sälja i massor.
Noterar att Hyundai har lagt till lite info på sin hemsida ang pris.
"Rek. lanseringspris gäller t.o.m. 2021-11-30 på tilldelad volym 2021."
Så en beställning idag på en bil med produktion 2022 innebär ordinarie pris?
Det stämmer och det har varit så hela tiden, men nu är det även förtydligat på hemsidan. Min ÅF sa att man kommer hålla priset (så länge man beställer innan 30/11) pga ”sveda och värk” med lång leveranstid. Det verkar lite olika.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jag undrar hur många I5 Hyundai skulle kunna sälja om fabrikerna kunde hålla jämna steg med beställningarna. Man verkar hålla igen med reklamen då det ändå inte går att leverera bilar. Det måste vara surt att inte kunna ösa på med reklam för en bil som skulle sälja i massor.
Jag undrar hur många I5 Hyundai skulle kunna sälja om fabrikerna kunde hålla jämna steg med beställningarna. Man verkar hålla igen med reklamen då det ändå inte går att leverera bilar. Det måste vara surt att inte kunna ösa på med reklam för en bil som skulle sälja i massor.
Löjligt många skulle jag gissa på!
Tror jag också. Se bara hur många ID4 man plötsligt ser överallt. Och även den bilen antar jag skulle kunna säljas mer av om det hade funnits fler. Men tillgången är ju begränsad, avsiktligt eller oavsiktligt, det låter jag vara osagt. Jag tror inte att Ioniq5 skulle säljas sämre än ID4, om det bara hade funnits bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag undrar hur många I5 Hyundai skulle kunna sälja om fabrikerna kunde hålla jämna steg med beställningarna. Man verkar hålla igen med reklamen då det ändå inte går att leverera bilar. Det måste vara surt att inte kunna ösa på med reklam för en bil som skulle sälja i massor.
Löjligt många skulle jag gissa på!
Bådar ju gott för andrahandsvärdet.
Jag har ju en liten plan B. Eftersom jag redan nu tror/hoppas/inser att jag bara MÅSTE ha en Tesla siktar jag på att det dyker upp en SR+ av Y nästa år. Då kan jag sälja IQ5’an utan förlust och få bilen jag vill ha.
…ja, ja, vi får se. Jag kanske blir jättenöjd med Håndajen också…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jag undrar hur många I5 Hyundai skulle kunna sälja om fabrikerna kunde hålla jämna steg med beställningarna. Man verkar hålla igen med reklamen då det ändå inte går att leverera bilar. Det måste vara surt att inte kunna ösa på med reklam för en bil som skulle sälja i massor.
Löjligt många skulle jag gissa på!
Bådar ju gott för andrahandsvärdet.
Jag har ju en liten plan B. Eftersom jag redan nu tror/hoppas/inser att jag bara MÅSTE ha en Tesla siktar jag på att det dyker upp en SR+ av Y nästa år. Då kan jag sälja IQ5’an utan förlust och få bilen jag vill ha.
…ja, ja, vi får se. Jag kanske blir jättenöjd med Håndajen också…
Ja det var ju därför jag tyckte att Mati kunde hämta ut sin bil nu och ändå kunna sälja den
till sommaren om det behövdes mycket troligt helt utan eller mycket liten värdeminskning…
Jag undrar hur många I5 Hyundai skulle kunna sälja om fabrikerna kunde hålla jämna steg med beställningarna. Man verkar hålla igen med reklamen då det ändå inte går att leverera bilar. Det måste vara surt att inte kunna ösa på med reklam för en bil som skulle sälja i massor.
Löjligt många skulle jag gissa på!
Bådar ju gott för andrahandsvärdet.
Jag har ju en liten plan B. Eftersom jag redan nu tror/hoppas/inser att jag bara MÅSTE ha en Tesla siktar jag på att det dyker upp en SR+ av Y nästa år. Då kan jag sälja IQ5’an utan förlust och få bilen jag vill ha.
…ja, ja, vi får se. Jag kanske blir jättenöjd med Håndajen också…
Ja det var ju därför jag tyckte att Mati kunde hämta ut sin bil nu och ändå kunna sälja den
till sommaren om det behövdes mycket troligt helt utan eller mycket liten värdeminskning…
Om man får sin miljöbonus…. Dröjer den kan det vara att man behöver ha bilen mycket längre
Jag undrar hur många I5 Hyundai skulle kunna sälja om fabrikerna kunde hålla jämna steg med beställningarna. Man verkar hålla igen med reklamen då det ändå inte går att leverera bilar. Det måste vara surt att inte kunna ösa på med reklam för en bil som skulle sälja i massor.
Löjligt många skulle jag gissa på!
Bådar ju gott för andrahandsvärdet.
Jag har ju en liten plan B. Eftersom jag redan nu tror/hoppas/inser att jag bara MÅSTE ha en Tesla siktar jag på att det dyker upp en SR+ av Y nästa år. Då kan jag sälja IQ5’an utan förlust och få bilen jag vill ha.
…ja, ja, vi får se. Jag kanske blir jättenöjd med Håndajen också…
Ja det var ju därför jag tyckte att Mati kunde hämta ut sin bil nu och ändå kunna sälja den
till sommaren om det behövdes mycket troligt helt utan eller mycket liten värdeminskning…
Jo, jag håller mig den möjligheten öppen. OM det verkligen finns en beställd bil för mig, vilket jag fortfarande inte är helt övertygad om. Det finns för många konstigheter med detta.
Men visst, jag behöver ju ändå en bil, och att behålla e-tronen längre än några månader till finns inte utrymme för. Dessutom ser det just nu ut som att begagnatpriserna för e-tron håller sig på en hyfsat hög nivå. Man får ju passa på så länge det varar.
Jag tror kanske inte att det går att sälja Ioniqen helt utan förlust om ett halvår, men det borde ju i alla fall inte bli en brakförlust. Frågan är om leasingavtalet tillåter det. Jag har ju som sagt inget skriftligt, så jag vet inte om man kan göra så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag undrar hur många I5 Hyundai skulle kunna sälja om fabrikerna kunde hålla jämna steg med beställningarna. Man verkar hålla igen med reklamen då det ändå inte går att leverera bilar. Det måste vara surt att inte kunna ösa på med reklam för en bil som skulle sälja i massor.
Löjligt många skulle jag gissa på!
Bådar ju gott för andrahandsvärdet.
Jag har ju en liten plan B. Eftersom jag redan nu tror/hoppas/inser att jag bara MÅSTE ha en Tesla siktar jag på att det dyker upp en SR+ av Y nästa år. Då kan jag sälja IQ5’an utan förlust och få bilen jag vill ha.
…ja, ja, vi får se. Jag kanske blir jättenöjd med Håndajen också…
Ja det var ju därför jag tyckte att Mati kunde hämta ut sin bil nu och ändå kunna sälja den
till sommaren om det behövdes mycket troligt helt utan eller mycket liten värdeminskning…
Om man får sin miljöbonus…. Dröjer den kan det vara att man behöver ha bilen mycket längre
Ja det är ett grundvillkor såklart (fast sjukt korkat att det inte bara räcker med 6 månader och sedan är man
fri att sälja om man vill, den fördröjningen som ev kommer efter är ju myndighetens fel liksom)…
Kanske lite OT, men man undrar vad som händer om man får bilen efter sommaren. Man ansöker ju om bonus 6 månader efteråt. 2022 är det ju tänkt att bonusen ska vara 70.000, däremot 50.000 året efter. Är det bonusen för 2023 som gäller om man får bilen efter juni 2022?
Förutom introduktionsrabatten kan det ju i så fall vara ett till incitament för att köpa en bil snart (om det nu överhuvudtaget är möjligt).
Kanske lite OT, men man undrar vad som händer om man får bilen efter sommaren. Man ansöker ju om bonus 6 månader efteråt. 2022 är det ju tänkt att bonusen ska vara 70.000, däremot 50.000 året efter. Är det bonusen för 2023 som gäller om man får bilen efter juni 2022?
Förutom introduktionsrabatten kan det ju i så fall vara ett till incitament för att köpa en bil snart (om det nu överhuvudtaget är möjligt).
Det är påställningsdatum som spelar roll. Ställer du på bilen 2021-12-30 är det 2021 års belopp som gäller när du får klimatbonusen under 2022.
Kanske lite OT, men man undrar vad som händer om man får bilen efter sommaren. Man ansöker ju om bonus 6 månader efteråt. 2022 är det ju tänkt att bonusen ska vara 70.000, däremot 50.000 året efter. Är det bonusen för 2023 som gäller om man får bilen efter juni 2022?
Förutom introduktionsrabatten kan det ju i så fall vara ett till incitament för att köpa en bil snart (om det nu överhuvudtaget är möjligt).
Nä, man "ansöker" om bonusen så fort den registreras. Du får ett papper hem från transportstyrelsen efter någon vecka där du bekräftar det hela.
Det är "bara" utbetalningen som fördröjs tills man ägt bilen 6 mån.
Åker och klämmer på en Ioniq 5 nästa vecka med en släkting som är sugen på den.
Något speciellt att kika/prova på?
Testa liggfunktionen på stolarna, ganska nice att chilla i
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Åker och klämmer på en Ioniq 5 nästa vecka med en släkting som är sugen på den.
Något speciellt att kika/prova på?
Testa liggfunktionen på stolarna, ganska nice att chilla i
Fast det förutsätter att demobilen är en Advanced. Det finns inte många sådana i Sverige. Jag har bara sett den på bild hittills.
Hade samma problem när jag skulle provköra. Fanns inte en enda Advanced att få testköra eller ens se/provsitta i bilhallen. Förstår inte hur ÅF tänker där?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hade samma problem när jag skulle provköra. Fanns inte en enda Advanced att få testköra eller ens se/provsitta i bilhallen. Förstår inte hur ÅF tänker där?
De har inget annat val. Essential är det enda de har fått. Man får alltså snarare ställa frågan hur generalagenten tänker när de bara skickar basutrustade Essential bilar till alla återförsäljare. Ett säkert sätt att skrämma bort potentiella kunder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14