alvenzo skrev:martinot skrev:Är det nu plötsligt en
fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)?
Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
De tenderar ju gå hand i hand. Tror ingen hade klagar på om den var 20% mindre med samma utrymme på insidan
Jo, det är ju lätt att öka lastutrymmet om man ökar den yttre storleken på bilen. Är ju ganska enkelt för vem som helst av biltillverkarna. Inget direkt svårt ingenjörsarbete.
(Därav att vi kanske har många onödigt stora SUV:ar på våra gator misstänker jag, förutom de som vill posera med stora bilar.)
Nu har jag bara kört Ioniq 5 själv, och inte hunnit att testa Model Y, men tyckte lastutrymmet inte kändes helt optimalt använt på Ioniq 5. Dock så fokuserade jag inte på det med tiden jag hade (utan mest på att pressa bilen med aktiv körning), men det lilla jag kikade på bagageutrymme så kändes det mindre än vad jag trott när jag sett bilen på enbart utsidan.
Skall försöka testa Model Y. Har fokuserat på Ioniq 5 för släktings räkning, som inte har råd med Tesla, och skälv kommer jag inte överväga att byta till MY förens den tyska optimerade versionen är ute.
Men det jag så långt sett av MY på YouTube och foton så tycker jag den känns lite smartare optimerad av innerutrymmen just i förhållande till sin yttre storlek. Känns som Tesla kanske gjort ett mycket bättre jobb här i att både få maximerat stora utrymmen i både frunk och trunk.