Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Dream_theater_ skrev:
Vad tror ni om att koppla en oljefylld radiator till bilen och värma huset med V2L? Jag har ju såklart spotpris på el, och laddar billigare på natten.
Kör på. Jag kommer köra tvättmaskin och torktumlare från bilen i vinter om (när?) det är dyrt flera dagar i rad.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OvePaHornet »

Aida skrev:
Hmmmm skumt. Jag kommer osökt att tänka på uttrycket att det inte finns någon gratis lunch. Är det andra sorteringsdäck? Eller köper de in så massivt många däck att de får sådan jävulusiska rabatter? Låter märkligt i mina öron.
Håller med! Är generellt vääääldigt negativt inställd till t.ex. Däckonline. Jag kollar personligen på Hakkapeliitta 10 och ser inte hur dom ska kunna få tag på någon ”andra sortering” eller liknade i det fallet. Kollade även för skojs skull på en uppsättning Michelin Pilot Sport 4 S, samma sak där. Billigare att köpa privat än att köpa via jobbet för inköpspris…. :shock: Många gånger är däcken från dessa ”lågpris-ställen” bl.a. gjorda för andra marknader, vilket såklart inte framgår tydligt.
Tror att dom kan hålla dessa priser av samma anledning som du själv skriver, att dom köper såna enorma mängder!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Macki skrev:
Hahahaha jag kan säga att jag är väldigt avundsjuk på ditt regnummer också och byter mer än gärna :D
7A5551EA-DC9B-49C5-B178-BB527F5E8924.jpeg
Blev själv väldigt förvånad över förbrukningen och då har jag även awd samt 20” så din bör vara ännu effektivare 8-)
Jag vill inte byta bil, jag vill bara byta regplåt. Det måste väl gå eller? Får ringa Transportstyrelsen och förklara dilemmat. De måste ju naturligtvis ha förståelse för detta. Jag kan inte tänka mig nåt annat.

Jag hade en studiekompis/kollega i Tyskland som hade OS-RS231 tror jag. Osäker på sista siffran, men resten stämde. Så jäkla nära men ändå så fel. Hela bilen blev i princip oanvändbar för en dataingenjör liksom. Extra jobbigt eftersom man faktiskt oftast får välja regskylt i Tyskland, om önskeskylten är ledig. Han missade detta och fick utstå med en del hån och skratt. :lol:
Jag bara måste nämna vilken plåt jag såg igår, på en fossilare, därför den blir lite extra kul för oss som
hängt här några år för plåtar som LOL OIL och liknande har vi ju sett på flera elbilar osv, men den här
bilen hade YEH 01L !! :lol: Så jäkla bra eftersom den inte är personlig utan helt vanlig enligt nya systemet…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Lurkern »

Däckonline var ju lite av en logistiksensation när de kom. Eller Delticom som moderbolaget heter. 7 anställda och världens sortiment. De har inget eget lager utan speditören hämtar från storlager och kör direkt till kund.

Vet inte om det finns skumma lager, men teoretiskt bör de ha färskare däck än de parter som själva sitter på däcken i supply chain.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Off Grid Byggaren skrev:
DanneLKPG skrev:
Klintan skrev:
En norrman rapporterar i norska facebookgruppen att laddning fungerar i Brekkvasselv, V3-laddare. Fick endast 43 kW, men absolut bättre än ingenting.
Startet lading i Tesla appen, ventet 15 sekunder og koblet til. Lading startet med en gang. Ikke den store ladehastigheten(ca 43kw), men fungerer i alle fall uten å stoppe opp.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Såg det också. Ska bli intressant att se om fler kan rapportera samma. Sjukt slött dock, i5 på V2 ger åtminstone 100kW... :?
Hur fungerar det rent eltekniskt att ladda på 400 volts laddare med dessa 800 volts bilar?

Finns det en DC/DC omvandlare till 800 volt i Ionic 5, och vilken laddeffekt klarar den av isåfall?

Ladda idag på OKQ8 och den går upp till 147kw direkt, kom in med 28% och ladda till 84% på 20min 44kwh så snitt på 132kw är ju svin bra det med!

Hade varit kul och göra ett degraderings test då bilen gått 2300mil samt jag laddat rätt mycket DC och ofta hög SOC. Brukar sikta på 90% 8-)
EF40ED53-8716-4C1C-BA79-7182C0252D58.jpeg
AEB78E94-3B8F-43B7-B3FC-17128D3C1973.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Spännande. Vi skulle kunna jämföra då jag bara har snabbladdat en gång och jag brukar ladda till 50% till vardags. Min bil har gått 1050 mil.
Frågan är hur man skulle kunna göra ett degraderingstest. Då får man ju i princip ladda fullt och köra tomt. Jag ska till Göteborg nästa vecka. Ladda fullt kan jag göra, men det kommer inte bli tomt, jag kommer nog ha 20-25% kvar efter det. Vet inte om det räcker för att extrapolera och räkna ut degraderingen. Det blir nog väldigt grovt.
Jag gjorde detta senast i maj, och då kom jag fram till att jag hade ungefär 71kWh användbar kapacitet. Men allt mellan 70 och 72 är nog inom felmarginalen. Väldigt lite degradering i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

IMG_20220907_214030.jpg
Vildmarksvägen, Stekenjokk.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

icreate skrev:
IMG_20220907_214030.jpg
Vildmarksvägen, Stekenjokk.
Åååhhh vad jag älskar denna vägen. Har varit där många gånger som barn, åkt pulka mitt på sommarn, i shorts och t-shirt. :lol: Det är 30 år sedan jag har varit där senast.
Det hade varit kul att ta sig dit upp igen, men kände hittills att det är omöjligt med elbil. Var laddade ni nånstans? SuC faller ju bort eftersom det är V3 för det mesta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av LarsaR »

mati skrev:
icreate skrev:
IMG_20220907_214030.jpg
Vildmarksvägen, Stekenjokk.
Åååhhh vad jag älskar denna vägen. Har varit där många gånger som barn, åkt pulka mitt på sommarn, i shorts och t-shirt. :lol: Det är 30 år sedan jag har varit där senast.
Det hade varit kul att ta sig dit upp igen, men kände hittills att det är omöjligt med elbil. Var laddade ni nånstans? SuC faller ju bort eftersom det är V3 för det mesta.
Gäddede 22kW Mer, Klimpfjäll 11kW
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jaha okej, AC-laddning med andra ord. Ja, planerar man att övernatta så är det såklart ett fullt fungerande alternativ. Men om man dessutom vill åka sträckan med husvagn så blir det jobbigt att vara beroende av AC-laddstolpar. 6-7 timmars laddning var 20:e mil är ingen höjdare om man vill komma nånstans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Muhlegg »

Idag fick min bil ett chassinummer och förväntad leverans i december. Jag vågar inte ta ut något i förskott men det finns i varje fall en chans att den kommer på rätt sida av årsskiftet.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av LarsaR »

mati skrev:
Jaha okej, AC-laddning med andra ord. Ja, planerar man att övernatta så är det såklart ett fullt fungerande alternativ. Men om man dessutom vill åka sträckan med husvagn så blir det jobbigt att vara beroende av AC-laddstolpar. 6-7 timmars laddning var 20:e mil är ingen höjdare om man vill komma nånstans.
Förstår det, 290 km från Gäddede till Storuman där det finns en V2 150 kW (300 till Åsele, Mer 50 kW). Det är inte så himla tätt med laddare här uppe…
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

LarsaR skrev:
mati skrev:
Jaha okej, AC-laddning med andra ord. Ja, planerar man att övernatta så är det såklart ett fullt fungerande alternativ. Men om man dessutom vill åka sträckan med husvagn så blir det jobbigt att vara beroende av AC-laddstolpar. 6-7 timmars laddning var 20:e mil är ingen höjdare om man vill komma nånstans.
Förstår det, 290 km från Gäddede till Storuman där det finns en V2 150 kW (300 till Åsele, Mer 50 kW). Det är inte så himla tätt med laddare här uppe…
Nä, man blir väldigt begränsad i sitt val av rutt och resmål. Även utan husvagn skulle jag nog inte gärna vilja förlita mig på de få laddpunkterna som finns idag. Nu klarar ju bilen 45 mil utan större ansträngning på sommarn, framförallt på norrländska vägar där man inte kör så fort. Det är faktiskt riktigt bra ändå. Hade det funkat att ladda på SuC V3 så hade det faktist inte varit nåt bekymmer. Men så som det är nu tycker jag att det är lite för svajigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Vore intressant att testa V3, om det hänt något. Norrmannen som fick ut 43 kW ger ju visst hopp, det är ju bättre än ingenting. Har tyvärr inte vägarna förbi SuC på ett bra tag.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Muhlegg skrev:
Idag fick min bil ett chassinummer och förväntad leverans i december. Jag vågar inte ta ut något i förskott men det finns i varje fall en chans att den kommer på rätt sida av årsskiftet.
Grattis! Vilka tillval har du?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Muhlegg »

DanneLKPG skrev:
Muhlegg skrev:
Idag fick min bil ett chassinummer och förväntad leverans i december. Jag vågar inte ta ut något i förskott men det finns i varje fall en chans att den kommer på rätt sida av årsskiftet.
Grattis! Vilka tillval har du?
Tack! Det är en AWD Advance med Komfort Plus.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Blipblop »

Hur blev det med härvan om annullerade beställningar? Tror att det inte var rätt på konsumentbasis, men fick Hyundai stå för det?

Ser en 5a lite då och då, dom är riktigt cool!
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Muhlegg skrev:
DanneLKPG skrev:
Muhlegg skrev:
Idag fick min bil ett chassinummer och förväntad leverans i december. Jag vågar inte ta ut något i förskott men det finns i varje fall en chans att den kommer på rätt sida av årsskiftet.
Grattis! Vilka tillval har du?
Tack! Det är en AWD Advance med Komfort Plus.
Härligt! Min ombokade AWD Advance MY22->MY23 har alla tillval förutom digitala sidospeglar, så jag lär väl få se den i vår om jag har tur. Snart väntat 12 månader. :roll:
"Lider" i min RWD så länge, haha...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Silly Bear
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 mar 2022 21:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Silly Bear »

Muhlegg skrev:
Idag fick min bil ett chassinummer och förväntad leverans i december. Jag vågar inte ta ut något i förskott men det finns i varje fall en chans att den kommer på rätt sida av årsskiftet.


När hade du bokat din, jag bokade min september -21 och har inte hört ett pip
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Silly Bear skrev:
Muhlegg skrev:
Idag fick min bil ett chassinummer och förväntad leverans i december. Jag vågar inte ta ut något i förskott men det finns i varje fall en chans att den kommer på rätt sida av årsskiftet.
När hade du bokat din, jag bokade min september -21 och har inte hört ett pip
Tror inte det spelar någon roll. Alla ombokade hamnar i samma prio och sen tillverkas allt eftersom beroende på spec/tillval och färgval.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Muhlegg »

DanneLKPG skrev:
Silly Bear skrev:
Muhlegg skrev:
Idag fick min bil ett chassinummer och förväntad leverans i december. Jag vågar inte ta ut något i förskott men det finns i varje fall en chans att den kommer på rätt sida av årsskiftet.
När hade du bokat din, jag bokade min september -21 och har inte hört ett pip
Tror inte det spelar någon roll. Alla ombokade hamnar i samma prio och sen tillverkas allt eftersom beroende på spec/tillval och färgval.
Jag tog över en beställning så jag vet inte exakt när bokningen gjordes men senaste beskedet innan avbokningen var leverans i november så om den faktiskt kommer i december har jag haft otrolig tur.

Som Danne skriver så är det förmodligen konfigurationen som avgör. Just nu ska nog produktionsplanerarna bara få ut så många ombokade bilar som möjligt oavsett när de bokades.
Silly Bear
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 mar 2022 21:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Silly Bear »

Jo så är det säkert...


Får jag den inte innan nyår och får betala 30 extra plus förlora 20 i elbilsbonus kommer jag bli jävligt trött
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Silly Bear skrev:
Jo så är det säkert...


Får jag den inte innan nyår och får betala 30 extra plus förlora 20 i elbilsbonus kommer jag bli jävligt trött
Ja det är ju sånt som är så trist nu när det inte finns mycket stående i bilhallarna direkt :( man vet ju
inte när man får det man vill köpa liksom, och inte blir det bättre av att dom kan ändra reglerna för
bidrag och förmånsvärde osv på extremt kort tid i sammanhanget :(
Jag hade nog bytt ut den ena Teslan nu om det hade gått på något smidigt sätt men……
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Silly Bear skrev:
Jo så är det säkert...
Får jag den inte innan nyår och får betala 30 extra plus förlora 20 i elbilsbonus kommer jag bli jävligt trött
Och om bonusen ens finns kvar när vi får våra bilar. :?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

DanneLKPG skrev:
Silly Bear skrev:
Jo så är det säkert...
Får jag den inte innan nyår och får betala 30 extra plus förlora 20 i elbilsbonus kommer jag bli jävligt trött
Och om bonusen ens finns kvar när vi får våra bilar. :?
Skönt att man vet att man inte får någon bonus när ens bil kommer till midsommar. :D
27,8 kWp solceller
Skriv svar