Aida skrev:Jag börjar bli orolig för att Hyundai Sverige inte fixat en P45 till Sverige som pressbil. Det är ju helt vansinnigt isf. Skeppa över en av alla de norskregistrerade som de hade i Valencia. Eller så får någon norrman el tysk avstå sin bil - måste prioriteras. Det kommer säkert sluta med att de svenska biltidningarna får tag på en rwd Essential (som han polacken) och ställer den mot fullutrustade MEB-bilar och sen kommer den att förlora pga att känslan går förlorad. Av ngn konstig anledning gör alltid svensk media så - tar in en BMW för 800 000 kr med all lull-lull (som Christer Glenning skulle ha sagt) och sedan räknat på ekonomin för en basutrustad på 400 000 kr…
Låter som en bra idé. Prio #1 borde vara pressbilar, och prio #2 borde vara demobilar i bilhallar. Först därefter borde de börja skeppa bilar till slutkunder.
Håller vidare med dig om det klassiskt bedrägliga, och för jämförelser svåra, med att det skiljer så enormt mycket mellan grundpris och de modeller som testas. Är både dåligt för press/journalister som inte alltid riktigt kan förhålla sig till det, men även för oss slutkunder där valen ibland blir extremt komplicerade.
Bytte själv nyss in vår gamla elbil till en ny elbil, och innan jag gjorde det så kikade jag efter olika alternativ på marknaden. Ett sådant elbilsalternativ var Taycan. Men även om den startade på någorlunda rimligt pris (ca 800), så när jag lagt på alla funktioner som jag var van vid sedan Tesla, och som jag praktiskt såg som mina egna baskrav, så var jag snabbt uppe i det dubbla (ca. 1,7). Så glappet mellan baspris/lockpris, och verkligt pris, blir tyvärr ofta allt för stort. Detta blir inte ett problem bara för journalister, men som i mitt fall även för mig som konsument. Att få en överblick och räkna på det hela blir extremt komplicerat.
Här gillar jag Tesla och deras mycket enklare koncept. Du får även i deras budgetmodeller med nästan allt du vill ha och behöver som konsument. Skiljer ganska lite förutom motorer och batteripaket. Har för mig att utrustningsnivån mellan tex. grundvarianten av M3 (SR+) och toppvarianten (P) är antalet högtalare och uppvärmingen i baksätena. Allt annat följer med som standard. Detta gör det mycket lättare för journalister att hantera, men att man även som slutkund får en alltid vettigt grundutrustad bil.