Det gäller tydligen att vara kort. Jag är runt 170cm. Jag sitter som en kung i Ioniq och fattar inte vad folk pratar om.Macki skrev:Ok då kan man ha roligare för de 20’ det taket kostar! Några på youtube har klagat att det är svårt att hitta en skön position i stolen, och då speciellt de som är lite längre, hur känner ni där?
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag sitter som en kung också. 182cm. Inga problem för styvfarsan på 195cm när han lånade bilen heller. Det är väl som vanligt att vissa kroppsformer inte passar helt enkelt. Superviktigt att långlåna en bil och testa om man inte vågar chansa. En provkörning på 30 min brukar inte vara tillräckligt.mati skrev:Det gäller tydligen att vara kort. Jag är runt 170cm. Jag sitter som en kung i Ioniq och fattar inte vad folk pratar om.Macki skrev:Ok då kan man ha roligare för de 20’ det taket kostar! Några på youtube har klagat att det är svårt att hitta en skön position i stolen, och då speciellt de som är lite längre, hur känner ni där?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det dåligt för batteriet att rulla iväg med kall bil? Förbrukningen verkar ju öka iaf! Hur motverkar man det? Är det genom att ställa avresetid i appen? Eller genom att sätta på AC (det hjälper väl bara värmen i kupén?).
Re: Förboka din Ioniq 5
Om någon är intresserad av en atlasvit IQ5’a RWD med ljusgrå klädsel till juni i år kan ni pm’a mig!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Blir perfekt om en Zombieapokalyps inträffar och elnätet dör. Då kan du fortfarande ladda bilen och kan köra vidare några km när bilen fått ladda någon veckaKlintan skrev:Wow! Kanske 18 månader för att ladda fullt då? Får vänta en stund på att åka hem igen från obygden.HelectriC skrev:Nja, inte så dåligt kanske. Jag har fått hela 22kWh sen juliKlintan skrev:Det jag sett på norska facebookgruppen är runt 10 kWh totalt från solpanelen för de som haft bilen sedan juni. Mer en gimmick än verklig nytta.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Förboka din Ioniq 5
192 cm och ingen problem alls i stolen.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Undrar samma. Någon som kan klargöra?Aida skrev:Är det dåligt för batteriet att rulla iväg med kall bil? Förbrukningen verkar ju öka iaf! Hur motverkar man det? Är det genom att ställa avresetid i appen? Eller genom att sätta på AC (det hjälper väl bara värmen i kupén?).
Re: Förboka din Ioniq 5
Mig veterligen tar inte batteriet skada om det är kallt. Den inre resistensen ökar och kapaciteten minskar, men det händer ingenting med batteriet. Däremot så är för höga temperaturer inte bra för batterihälsan.Skabb1 skrev:Undrar samma. Någon som kan klargöra?Aida skrev:Är det dåligt för batteriet att rulla iväg med kall bil? Förbrukningen verkar ju öka iaf! Hur motverkar man det? Är det genom att ställa avresetid i appen? Eller genom att sätta på AC (det hjälper väl bara värmen i kupén?).
Att förbrukningen är skyhög när man rullar iväg med kall bil beror främst på att den värmer kupén. Värmepumpen verka suga i sig 10kW eller ännu mer när den går för fullt. Vill man inte det så kan man förvärma bilen medan den är inkopplad i laddboxen. Då tas energin från elnätet (förbrukningsstatistiken ser roligare ut då). Men batteriet påverkas inte av det. Det värms inte upp eller så. Inte vad jag kan se i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Så man kan inte förvärma batteriet innan avfärd? Det kan man väl till Tesla?mati skrev:Mig veterligen tar inte batteriet skada om det är kallt. Den inre resistensen ökar och kapaciteten minskar, men det händer ingenting med batteriet. Däremot så är för höga temperaturer inte bra för batterihälsan.Skabb1 skrev:Undrar samma. Någon som kan klargöra?Aida skrev:Är det dåligt för batteriet att rulla iväg med kall bil? Förbrukningen verkar ju öka iaf! Hur motverkar man det? Är det genom att ställa avresetid i appen? Eller genom att sätta på AC (det hjälper väl bara värmen i kupén?).
Att förbrukningen är skyhög när man rullar iväg med kall bil beror främst på att den värmer kupén. Värmepumpen verka suga i sig 10kW eller ännu mer när den går för fullt. Vill man inte det så kan man förvärma bilen medan den är inkopplad i laddboxen. Då tas energin från elnätet (förbrukningsstatistiken ser roligare ut då). Men batteriet påverkas inte av det. Det värms inte upp eller så. Inte vad jag kan se i alla fall.
Re: Förboka din Ioniq 5
1) nejAida skrev:Så man kan inte förvärma batteriet innan avfärd? Det kan man väl till Tesla?mati skrev:Mig veterligen tar inte batteriet skada om det är kallt. Den inre resistensen ökar och kapaciteten minskar, men det händer ingenting med batteriet. Däremot så är för höga temperaturer inte bra för batterihälsan.Skabb1 skrev:Undrar samma. Någon som kan klargöra?Aida skrev:Är det dåligt för batteriet att rulla iväg med kall bil? Förbrukningen verkar ju öka iaf! Hur motverkar man det? Är det genom att ställa avresetid i appen? Eller genom att sätta på AC (det hjälper väl bara värmen i kupén?).
Att förbrukningen är skyhög när man rullar iväg med kall bil beror främst på att den värmer kupén. Värmepumpen verka suga i sig 10kW eller ännu mer när den går för fullt. Vill man inte det så kan man förvärma bilen medan den är inkopplad i laddboxen. Då tas energin från elnätet (förbrukningsstatistiken ser roligare ut då). Men batteriet påverkas inte av det. Det värms inte upp eller så. Inte vad jag kan se i alla fall.
2) ja
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Enligt tester jag sett så förvärmer den faktiskt batteriet också, men bara upp strax över 0 grader. Några har även fått igång så att det faktiskt händer något på battery care när man kör i senare uppdateringar. Har dock aldrig sett det på min. Så jag hoppas det blir bättre med kommande uppdateringar.Aida skrev:Så man kan inte förvärma batteriet innan avfärd? Det kan man väl till Tesla?
Önskar egentligen inte att den brassar på batterivärmaren som andra tillverkare gör och slösar energi när man bara ska en kort bit...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Fanns det inte nåt trick att avbryta laddning, sen starta värmaren och sen starta laddningen igen för att få igång batteriförvärmningen? (Åtminstone battery care %)DanneLKPG skrev:Enligt tester jag sett så förvärmer den faktiskt batteriet också, men bara upp strax över 0 grader. Några har även fått igång så att det faktiskt händer något på battery care när man kör i senare uppdateringar. Har dock aldrig sett det på min. Så jag hoppas det blir bättre med kommande uppdateringar.Aida skrev:Så man kan inte förvärma batteriet innan avfärd? Det kan man väl till Tesla?
Önskar egentligen inte att den brassar på batterivärmaren som andra tillverkare gör och slösar energi när man bara ska en kort bit...
Jag har ju dock inte fått min bil och kunnat testa nåt så ta detta med några nävar salt...
@Leo Wilson hade ju nån teknik för höga hastigheter, så han kanske även har svaret på denna?
Re: Förboka din Ioniq 5
Jadå nog värmer den batteriet vid förvärmning av kupén. Här är från ett färskt test jag gjorde på lunchen. Skärmdumparna från Carscanner är från före start av förvärmning från appen och när den är klar 15 minuter senare.DanneLKPG skrev:Enligt tester jag sett så förvärmer den faktiskt batteriet också, men bara upp strax över 0 grader. Några har även fått igång så att det faktiskt händer något på battery care när man kör i senare uppdateringar. Har dock aldrig sett det på min. Så jag hoppas det blir bättre med kommande uppdateringar.Aida skrev:Så man kan inte förvärma batteriet innan avfärd? Det kan man väl till Tesla?
Önskar egentligen inte att den brassar på batterivärmaren som andra tillverkare gör och slösar energi när man bara ska en kort bit...
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Skulle det där spela en roll om man har Winter mode på eller av?MrRun skrev:Jadå nog värmer den batteriet vid förvärmning av kupén. Här är från ett färskt test jag gjorde på lunchen. Skärmdumparna från Carscanner är från före start av förvärmning från appen och när den är klar 15 minuter senare.DanneLKPG skrev:Enligt tester jag sett så förvärmer den faktiskt batteriet också, men bara upp strax över 0 grader. Några har även fått igång så att det faktiskt händer något på battery care när man kör i senare uppdateringar. Har dock aldrig sett det på min. Så jag hoppas det blir bättre med kommande uppdateringar.Aida skrev:Så man kan inte förvärma batteriet innan avfärd? Det kan man väl till Tesla?
Önskar egentligen inte att den brassar på batterivärmaren som andra tillverkare gör och slösar energi när man bara ska en kort bit...
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Killgissning: NejTessi19 skrev:Skulle det där spela en roll om man har Winter mode på eller av?MrRun skrev:Jadå nog värmer den batteriet vid förvärmning av kupén. Här är från ett färskt test jag gjorde på lunchen. Skärmdumparna från Carscanner är från före start av förvärmning från appen och när den är klar 15 minuter senare.DanneLKPG skrev:Enligt tester jag sett så förvärmer den faktiskt batteriet också, men bara upp strax över 0 grader. Några har även fått igång så att det faktiskt händer något på battery care när man kör i senare uppdateringar. Har dock aldrig sett det på min. Så jag hoppas det blir bättre med kommande uppdateringar.Aida skrev:Så man kan inte förvärma batteriet innan avfärd? Det kan man väl till Tesla?
Önskar egentligen inte att den brassar på batterivärmaren som andra tillverkare gör och slösar energi när man bara ska en kort bit...
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Sen kan man köra en förvärmning till om man vill ha ännu varmare batteri (och lägre och lägre SoC )
Hittills test utan att ha laddsladden i.
Nästa test blir att se om den värmer batteriet samtidigt som den kan ladda/bevara SoC. Iofs värmer väl laddningen i sig lite. Värma kupén har den då inte velat göra då.
Hittills test utan att ha laddsladden i.
Nästa test blir att se om den värmer batteriet samtidigt som den kan ladda/bevara SoC. Iofs värmer väl laddningen i sig lite. Värma kupén har den då inte velat göra då.
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 3 gång.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Precis, jag tycker det är bara bra att den inte värmer batteriet.DanneLKPG skrev:Enligt tester jag sett så förvärmer den faktiskt batteriet också, men bara upp strax över 0 grader. Några har även fått igång så att det faktiskt händer något på battery care när man kör i senare uppdateringar. Har dock aldrig sett det på min. Så jag hoppas det blir bättre med kommande uppdateringar.Aida skrev:Så man kan inte förvärma batteriet innan avfärd? Det kan man väl till Tesla?
Önskar egentligen inte att den brassar på batterivärmaren som andra tillverkare gör och slösar energi när man bara ska en kort bit...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur tänker du nu, hur ska man annars ligga över 3 kWh per mil som vi med e-tron gör.mati skrev:Precis, jag tycker det är bara bra att den inte värmer batteriet.DanneLKPG skrev:Enligt tester jag sett så förvärmer den faktiskt batteriet också, men bara upp strax över 0 grader. Några har även fått igång så att det faktiskt händer något på battery care när man kör i senare uppdateringar. Har dock aldrig sett det på min. Så jag hoppas det blir bättre med kommande uppdateringar.Aida skrev:Så man kan inte förvärma batteriet innan avfärd? Det kan man väl till Tesla?
Önskar egentligen inte att den brassar på batterivärmaren som andra tillverkare gör och slösar energi när man bara ska en kort bit...
27,8 kWp solceller
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja just det. Glömde det.Dafro skrev:Hur tänker du nu, hur ska man annars ligga över 3 kWh per mil som vi med e-tron gör.mati skrev:Precis, jag tycker det är bara bra att den inte värmer batteriet.DanneLKPG skrev:Enligt tester jag sett så förvärmer den faktiskt batteriet också, men bara upp strax över 0 grader. Några har även fått igång så att det faktiskt händer något på battery care när man kör i senare uppdateringar. Har dock aldrig sett det på min. Så jag hoppas det blir bättre med kommande uppdateringar.Aida skrev:Så man kan inte förvärma batteriet innan avfärd? Det kan man väl till Tesla?
Önskar egentligen inte att den brassar på batterivärmaren som andra tillverkare gör och slösar energi när man bara ska en kort bit...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ledig dag idag, passade på att montera LED-ramp. Fick tag på Biltemas 42-482 vid jul och nu var det dags för montering. Norrmännen på Facebook verkar klara det på nolltid så det skulle inte ta så lång tid. Följde Matis råd från tråden och några direktmeddelanden. Det som tog tid mest var kabeldragningen, var svårare än jag trodde att få ner kabeln och fiska ut den genom lilla hålet. Min DT-kabel var för grov för att få ut, så jag fick kapa kabeln och dra upp den nerifrån och skarva ihop den.
Använde XBB fjärrelä, fungerade jättebra när jag skiftat plats för jordkabel, som inte satt rätt i min kabelsats.
Fäste blev till sist ett 51cm fäste från AD-bildelar, Biltemas extraljusfäste var alldeles för grovt och brett.
Tog rätt många timmar och en del svordomar, men jag är nöjd med resultatet, stor skillnad på ljuset. Blev inga bilder på monteringen ikväll, kan återkomma med det om det finns intresse.
Använde XBB fjärrelä, fungerade jättebra när jag skiftat plats för jordkabel, som inte satt rätt i min kabelsats.
Fäste blev till sist ett 51cm fäste från AD-bildelar, Biltemas extraljusfäste var alldeles för grovt och brett.
Tog rätt många timmar och en del svordomar, men jag är nöjd med resultatet, stor skillnad på ljuset. Blev inga bilder på monteringen ikväll, kan återkomma med det om det finns intresse.
Elbilist sedan 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Bilder är ALLTID trevligtKlintan skrev:Ledig dag idag, passade på att montera LED-ramp. Fick tag på Biltemas 42-482 vid jul och nu var det dags för montering. Norrmännen på Facebook verkar klara det på nolltid så det skulle inte ta så lång tid. Följde Matis råd från tråden och några direktmeddelanden. Det som tog tid mest var kabeldragningen, var svårare än jag trodde att få ner kabeln och fiska ut den genom lilla hålet. Min DT-kabel var för grov för att få ut, så jag fick kapa kabeln och dra upp den nerifrån och skarva ihop den.
Använde XBB fjärrelä, fungerade jättebra när jag skiftat plats för jordkabel, som inte satt rätt i min kabelsats.
Fäste blev till sist ett 51cm fäste från AD-bildelar, Biltemas extraljusfäste var alldeles för grovt och brett.
Tog rätt många timmar och en del svordomar, men jag är nöjd med resultatet, stor skillnad på ljuset. Blev inga bilder på monteringen ikväll, kan återkomma med det om det finns intresse.
(Speciellt om man är extra intresserad av den bilmodellen )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Gött att du fick till det. Nu kan du ge dig ut och belysa slätten.Klintan skrev:Ledig dag idag, passade på att montera LED-ramp. Fick tag på Biltemas 42-482 vid jul och nu var det dags för montering. Norrmännen på Facebook verkar klara det på nolltid så det skulle inte ta så lång tid. Följde Matis råd från tråden och några direktmeddelanden. Det som tog tid mest var kabeldragningen, var svårare än jag trodde att få ner kabeln och fiska ut den genom lilla hålet. Min DT-kabel var för grov för att få ut, så jag fick kapa kabeln och dra upp den nerifrån och skarva ihop den.
Använde XBB fjärrelä, fungerade jättebra när jag skiftat plats för jordkabel, som inte satt rätt i min kabelsats.
Fäste blev till sist ett 51cm fäste från AD-bildelar, Biltemas extraljusfäste var alldeles för grovt och brett.
Tog rätt många timmar och en del svordomar, men jag är nöjd med resultatet, stor skillnad på ljuset. Blev inga bilder på monteringen ikväll, kan återkomma med det om det finns intresse.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Så blev resultatet. Ska byta ut bultarna mot säkerhetstorx. Hur har ni andra resonerat med stöldskydd? Rampen kostade bara 899 kr, men tjuvar verkar inte ha några gränser. Blev av med ett huvemblem på gammelsaaben, kostade 30 kr på skroten för en ersättning.Bjelke skrev:Bilder är ALLTID trevligtKlintan skrev:Ledig dag idag, passade på att montera LED-ramp. Fick tag på Biltemas 42-482 vid jul och nu var det dags för montering. Norrmännen på Facebook verkar klara det på nolltid så det skulle inte ta så lång tid. Följde Matis råd från tråden och några direktmeddelanden. Det som tog tid mest var kabeldragningen, var svårare än jag trodde att få ner kabeln och fiska ut den genom lilla hålet. Min DT-kabel var för grov för att få ut, så jag fick kapa kabeln och dra upp den nerifrån och skarva ihop den.
Använde XBB fjärrelä, fungerade jättebra när jag skiftat plats för jordkabel, som inte satt rätt i min kabelsats.
Fäste blev till sist ett 51cm fäste från AD-bildelar, Biltemas extraljusfäste var alldeles för grovt och brett.
Tog rätt många timmar och en del svordomar, men jag är nöjd med resultatet, stor skillnad på ljuset. Blev inga bilder på monteringen ikväll, kan återkomma med det om det finns intresse.
(Speciellt om man är extra intresserad av den bilmodellen )
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har faktiskt inte tänkt på det. Man har ju ett 800V-batteri som kanske går att leda om så man får instant death penalty. Så gör man samhället en tjänst också.
Men säkerhetstorx är kanske lite mer lagom till att börja med.
Men säkerhetstorx är kanske lite mer lagom till att börja med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Klintan skrev:Ledig dag idag, passade på att montera LED-ramp. Fick tag på Biltemas 42-482 vid jul och nu var det dags för montering. Norrmännen på Facebook verkar klara det på nolltid så det skulle inte ta så lång tid. Följde Matis råd från tråden och några direktmeddelanden. Det som tog tid mest var kabeldragningen, var svårare än jag trodde att få ner kabeln och fiska ut den genom lilla hålet. Min DT-kabel var för grov för att få ut, så jag fick kapa kabeln och dra upp den nerifrån och skarva ihop den.
Använde XBB fjärrelä, fungerade jättebra när jag skiftat plats för jordkabel, som inte satt rätt i min kabelsats.
Fäste blev till sist ett 51cm fäste från AD-bildelar, Biltemas extraljusfäste var alldeles för grovt och brett.
Tog rätt många timmar och en del svordomar, men jag är nöjd med resultatet, stor skillnad på ljuset. Blev inga bilder på monteringen ikväll, kan återkomma med det om det finns intresse.
Ni som använt XBB trådlösa relä, vilket "recept" använde ni till OBD2 dongeln?
På XBBs hemsida verkar det inte som de har något för Ioniq 5?
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Av