Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Lofet2 »

Jag började fundera på om min kommande bil kommer behöva extraljus. Jag kommer utvärdera nu under vintern så får jag se hur det blir inför hösten. Har någon sett bilder på hur detta har lösts på ett snyggt sätt?

Alla dessa biltankar som snurrar med 3 dagar kvar till leverans :roll:
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Lofet2 skrev:
Jag började fundera på om min kommande bil kommer behöva extraljus. Jag kommer utvärdera nu under vintern så får jag se hur det blir inför hösten. Har någon sett bilder på hur detta har lösts på ett snyggt sätt?

Alla dessa biltankar som snurrar med 3 dagar kvar till leverans :roll:
Det finns bl a i Elbilforum.no.
https://elbilforum.no/index.php?topic=57776.0
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Lofet2 skrev:
Jag började fundera på om min kommande bil kommer behöva extraljus. Jag kommer utvärdera nu under vintern så får jag se hur det blir inför hösten. Har någon sett bilder på hur detta har lösts på ett snyggt sätt?

Alla dessa biltankar som snurrar med 3 dagar kvar till leverans :roll:
Se till så att din ÅF gör en ljusinställning innan leverans. Det är större skillnad än man tror efteråt.

Söker du på ledbar i norska gruppen så finns det mängder med exempel. Snyggast tycker jag är när man har höjt regplåten lite och satt den under. :)

https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=61AA670D
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=61AA1353


Länk till gruppen:
https://www.facebook.com/groups/2434131916878608/
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Lofet2 »

DanneLKPG skrev:
Lofet2 skrev:
Jag började fundera på om min kommande bil kommer behöva extraljus. Jag kommer utvärdera nu under vintern så får jag se hur det blir inför hösten. Har någon sett bilder på hur detta har lösts på ett snyggt sätt?

Alla dessa biltankar som snurrar med 3 dagar kvar till leverans :roll:
Se till så att din ÅF gör en ljusinställning innan leverans. Det är större skillnad än man tror efteråt.

Söker du på ledbar i norska gruppen så finns det mängder med exempel. Snyggast tycker jag är när man har höjt regplåten lite och satt den under. :)

https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=61AA670D
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=61AA1353


Länk till gruppen:
https://www.facebook.com/groups/2434131916878608/
Tack för länkar! Ja den placeringen ser verkligen helt okej ut! När den sitter ovanför regplåten blir den lite påträngande på designen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Nu har min säljare enligt utsago tagit hem ett gäng gummimattor till mig som jag ska få. Det är ju riktigt trevligt med tanke på hur länge jag har fått vänta hittills. Då finns det alltså dragkrok, däck och gummimattor. Men fortfarande ingen bil i sikte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Till info, så funkar i5 med AWD bra till att göra donuts med. Kom snö igår och körde runt med kidsen på en parkeringsplats. Deaktiverade ESP och körde i sport mode. Riktigt fina cirklar blev det, tyvärr inga bilder, så ni får ta mig på ordet. Kids approved :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

HelectriC skrev:
Till info, så funkar i5 med AWD bra till att göra donuts med. Kom snö igår och körde runt med kidsen på en parkeringsplats. Deaktiverade ESP och körde i sport mode. Riktigt fina cirklar blev det, tyvärr inga bilder, så ni får ta mig på ordet. Kids approved :D
Grymt, då kommer jag inte sakna Subarun! :D
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Okej, nu fick jag det här totalt om bakfoten. Donuts i min värld är nånting man äter och jag trodde såklart att du har använt V2L-funktionen för att ansluta nåt köksredskap för att tilllaga munkar med. Fattade inte alls vad det har med AWD att göra. Men nu tror jag att jag fattar. :lol: :oops:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

En vecka kvar tills jag hämtar min om allt går rätt denna gång... :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
En vecka kvar tills jag hämtar min om allt går rätt denna gång... :lol:
Gott! Har du även fått provkört nu innan du hämtar ut?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
En vecka kvar tills jag hämtar min om allt går rätt denna gång... :lol:
Gott! Har du även fått provkört nu innan du hämtar ut?
Måste blandat ihop mig med någon annan för jag har provkört säkert 10 gånger och lånat både Essential och Advanced över en helg vardera. :D Har kört massor!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

DanneLKPG skrev:
martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
En vecka kvar tills jag hämtar min om allt går rätt denna gång... :lol:
Gott! Har du även fått provkört nu innan du hämtar ut?
Måste blandat ihop mig med någon annan för jag har provkört säkert 10 gånger och lånat både Essential och Advanced över en helg vardera. :D Har kört massor!
:shock: Jag som trodde jag var besatt men du har alltså provkört 10ggr och dessutom beställt två bilar? :lol:

Hämtar kanske min nästa vecka också, står hos Åf. :D HI5.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
En vecka kvar tills jag hämtar min om allt går rätt denna gång... :lol:
Gott! Har du även fått provkört nu innan du hämtar ut?
Måste blandat ihop mig med någon annan för jag har provkört säkert 10 gånger och lånat både Essential och Advanced över en helg vardera. :D Har kört massor!
Wow, hur har du lyckats med det? Jag har bara gjort en enda liten provkörning på mindre än 20 minuter i en Essential. Vad jag vet så har de inte ens fått någon officiell demobil här. Den jag har kört var en "omgjord" kundbil, i väntan på den riktiga demobilen. Jag får hoppas att demobilen kommer före "min", för annars måste jag köpa grisen i säcken, och det vill jag verkligen inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
DanneLKPG skrev:
martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
En vecka kvar tills jag hämtar min om allt går rätt denna gång... :lol:
Gott! Har du även fått provkört nu innan du hämtar ut?
Måste blandat ihop mig med någon annan för jag har provkört säkert 10 gånger och lånat både Essential och Advanced över en helg vardera. :D Har kört massor!
Wow, hur har du lyckats med det? Jag har bara gjort en enda liten provkörning på mindre än 20 minuter i en Essential. Vad jag vet så har de inte ens fått någon officiell demobil här. Den jag har kört var en "omgjord" kundbil, i väntan på den riktiga demobilen. Jag får hoppas att demobilen kommer före "min", för annars måste jag köpa grisen i säcken, och det vill jag verkligen inte.
BilByter Norrköping har Advanced.
BilByter Linköping har Essential.

Har beställt min bil i Linköping (men samma kedja som Norrköping) och lånat lite då och då när jag haft tråkigt eller när jag ville kolla upp något. Ibland har jag även skyllt på att sambon måste provköra igen också haha... Inte lika hårt pressat på provkörningar nu som i början. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

MrRun skrev:
:shock: Jag som trodde jag var besatt men du har alltså provkört 10ggr och dessutom beställt två bilar? :lol:

Hämtar kanske min nästa vecka också, står hos Åf. :D HI5.
Haha japp... Sån är jag. :D Blir lite smått nördig när jag beställer dyra saker.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
En vecka kvar tills jag hämtar min om allt går rätt denna gång... :lol:
Gott! Har du även fått provkört nu innan du hämtar ut?
Måste blandat ihop mig med någon annan för jag har provkört säkert 10 gånger och lånat både Essential och Advanced över en helg vardera. :D Har kört massor!
Sant. Blandade ihop dig med mati här i tråden. Trodde faktiskt att du redan fått din. :)

10 ggr, det var mig tusan rejält testat! Aldrig varit med om någon som testat i närheten så noggrant. Gediget! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
Sant. Blandade ihop dig med mati här i tråden. Trodde faktiskt att du redan fått din. :)

10 ggr, det var mig tusan rejält testat! Aldrig varit med om någon som testat i närheten så noggrant. Gediget! :D
Hehe om du minns hur galen tråden var förr med gissningar och rykten om funktioner som finns/inte finns i Sverige etc så fick jag ju åka ut och se med egna ögon.
Sen var jag ju tvungen att låna igen och köra i mörker för att testa helljus etc. Använde det som ursäkt för att låna över en hel helg då det inte blev mörkt förens efter stängning. :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

Provkörde en gång i Linköping, men man borde provköra fler gånger. Tyckte att den var över förväntan men bagaget är väl lite knappt för mig med hundbur, fick skjuta fram sätet rätt långt. Men spiken k kistan var att man inte fick privatleasa och den låååånga levtiden och då var jag öndå inte så sent på bollen. Har inte sett några än men ska bli kul med lite andra bilar än M3 i trafiken.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Vadå kan man inte privatleasa den??? Jag var inne på att göra det istället för företagsleasing. Då är man lite mer oberoende, slipper tänka på moms och förmånsvärdet, och man behöver inte göra sig av med bilen ifall man tar en anställning igen. Finns alltså inte den möjligheten menar du? Det var inte bra alls. Det fanns inte i min värld att det inte skulle gå.
Nu får jag ta mig en ordentlig funderare. :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Marsa »

Varför skulle man inte kunna privatleasa Ioniq 5?

https://www.hyundai.se/privatleasing/io ... gfEALw_wcB

Det enda jag hört var att man initialt sa att de 400 "extrabilarna" inte skulle kunna leasas, men det ändrade nan på sedan. När jag köpte min (en av de 400) frågade säljaren om jag ville köpa eller leasa.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Marsa skrev:
Varför skulle man inte kunna privatleasa Ioniq 5?

https://www.hyundai.se/privatleasing/io ... gfEALw_wcB

Det enda jag hört var att man initialt sa att de 400 "extrabilarna" inte skulle kunna leasas, men det ändrade nan på sedan. När jag köpte min (en av de 400) frågade säljaren om jag ville köpa eller leasa.
Precis. Det var det jag tittat på tidigare. Det borde ju då gå att privatleasa den. Ganska billigt dessutom. Ungefär en tusenlapp billigare än att ha den som förmånsbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Makkari »

Hämtade äntligen ut min Advanced RWD cyber gray i tisdags! En av de 400 med 20" och komfortpaket. På sitter dubbdäck på original 20" fälgar, riktigt snygga tycker jag!
i5d.jpg
I5c.jpg
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Makkari skrev:
Hämtade äntligen ut min Advanced RWD cyber gray i tisdags! En av de 400 med 20" och komfortpaket. På sitter dubbdäck på original 20" fälgar, riktigt snygga tycker jag!
i5d.jpg
I5c.jpg
Grattis! Mycket snygg!
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Dafro skrev:
Provkörde en gång i Linköping, men man borde provköra fler gånger. Tyckte att den var över förväntan men bagaget är väl lite knappt för mig med hundbur, fick skjuta fram sätet rätt långt. Men spiken k kistan var att man inte fick privatleasa och den låååånga levtiden och då var jag öndå inte så sent på bollen. Har inte sett några än men ska bli kul med lite andra bilar än M3 i trafiken.
Det går absolut att privatleasa den. Det var som andra skrev precis i början där som vissa ÅF hellre ville sälja än leasa ut dessa 400 extrabilarna. Gissar på bättre provision?
Om du ska provköra igen så skulle jag rekommendera att testa Advanced-versionen som finns i Norrköping. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Fnorrr
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 nov 2021 16:21

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Fnorrr »

Makkari skrev:
Hämtade äntligen ut min Advanced RWD cyber gray i tisdags! En av de 400 med 20" och komfortpaket. På sitter dubbdäck på original 20" fälgar, riktigt snygga tycker jag!
i5d.jpg
I5c.jpg
Vart man ju inte lite sugen på att få sin levererad :)
Skriv svar