Ja man blir ju värsta preppern med V2L.markuswesterberg skrev:Måste säga att detta är det mest exalterande som har hänt på länge i teknikutvecklingen. Jag nästan kräver att MY Berlin får V2L. Sedan hoppas jag på att vi inom kort får allt på plats både regelmässigt och hårdvarumässigt/mjukvarumässigt som krävs för att man ska kunna mata sina hus och även elnätet med ström från bilen säkert och legalt. Vilka möjligheter detta ger!mati skrev:NextMove driver ett helt hus med en Ioniq 5. Trefas. De berättar inte hur de gör, men det funkar tydligen. Några idéer? Korsluter de alla tre faser? I så fall skulle en trefasmotor nog inte må så bra. Men allt annat borde funka som vanligt.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Så att man kan sno hushållsström på diverse gratisladdare? För strömavbrott kan väl inte vara ett så stort problem år 2021?markuswesterberg skrev:Måste säga att detta är det mest exalterande som har hänt på länge i teknikutvecklingen. Jag nästan kräver att MY Berlin får V2L. Sedan hoppas jag på att vi inom kort får allt på plats både regelmässigt och hårdvarumässigt/mjukvarumässigt som krävs för att man ska kunna mata sina hus och även elnätet med ström från bilen säkert och legalt. Vilka möjligheter detta ger!mati skrev:NextMove driver ett helt hus med en Ioniq 5. Trefas. De berättar inte hur de gör, men det funkar tydligen. Några idéer? Korsluter de alla tre faser? I så fall skulle en trefasmotor nog inte må så bra. Men allt annat borde funka som vanligt.
Re: Förboka din Ioniq 5
4 strömavbrott i år tycker jag är ett problem.MWall skrev:Så att man kan sno hushållsström på diverse gratisladdare? För strömavbrott kan väl inte vara ett så stort problem år 2021?markuswesterberg skrev:Måste säga att detta är det mest exalterande som har hänt på länge i teknikutvecklingen. Jag nästan kräver att MY Berlin får V2L. Sedan hoppas jag på att vi inom kort får allt på plats både regelmässigt och hårdvarumässigt/mjukvarumässigt som krävs för att man ska kunna mata sina hus och även elnätet med ström från bilen säkert och legalt. Vilka möjligheter detta ger!mati skrev:NextMove driver ett helt hus med en Ioniq 5. Trefas. De berättar inte hur de gör, men det funkar tydligen. Några idéer? Korsluter de alla tre faser? I så fall skulle en trefasmotor nog inte må så bra. Men allt annat borde funka som vanligt.
Och på vintern i -25 grader blir ett strömavbrott snabbt ett stort problem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Privata hushåll i Tyskland har huvudsakligen 1 fas, samma som i Norge och UK. Så det lär nog gå bra.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, jo att sko sig på andra är ju såklart ett huvudsyfte men bara en av fördelarna Nej, men bara faktumet att kunna använda bilen som powerbank genom att ladda den med solel om dagarna och mata huset med energin om nätterna på vintern, typ, är ju skitballt! Jag har länge velat ha en Powerwall men inte riktigt kunnat motivera köpet ekonomiskt men en bil måste jag ju ändå ha. Till och med två i mitt/vårt fall. Sedan öppnar ju detta liksom upp dörrarna för micro-grids ännu mer. Låt säga att en hel liten by, typ den jag bor i, går ihop och kopplar ned sig från EONs ruskigt dyra elnät, och istället samlar allt i en enda "hub", kanske gemensam solcellspark som alla drar ström ifrån, alternativt nyttjar allas bilbatterier vid behov? Jag bara fantiserar men just detta med att komma ifrån att elen ska produceras på ett ställe och skickas många mil dit den ska konsumeras med massa förluster på vägen, det känns riktigt spännande! Batterilagring är superviktigt för att få detta att fungera och bilbatterier kommer vi alla att ha snart. Stora dessutom med massa överflödig kapacitet för våra vardagliga behov. Detta är så bra för både miljö och i slutändan då också såklart plånboken.MWall skrev:Så att man kan sno hushållsström på diverse gratisladdare? För strömavbrott kan väl inte vara ett så stort problem år 2021?markuswesterberg skrev:Måste säga att detta är det mest exalterande som har hänt på länge i teknikutvecklingen. Jag nästan kräver att MY Berlin får V2L. Sedan hoppas jag på att vi inom kort får allt på plats både regelmässigt och hårdvarumässigt/mjukvarumässigt som krävs för att man ska kunna mata sina hus och även elnätet med ström från bilen säkert och legalt. Vilka möjligheter detta ger!mati skrev:NextMove driver ett helt hus med en Ioniq 5. Trefas. De berättar inte hur de gör, men det funkar tydligen. Några idéer? Korsluter de alla tre faser? I så fall skulle en trefasmotor nog inte må så bra. Men allt annat borde funka som vanligt.
Som jämförelse så har jag en elförbrukning på nästan 30 000 kWh om året. Det är ca 85 kWh per dag utslaget. Med 2 elbilar har man troligen ca 150 kWh lagringskapacitet och alltså nästan dubbelt så stor "bank" som behov en vanlig dag. I vårt fall kan vi ladda bilarna fullt helt grönt på firmans solcellsanläggning varje dag, året om nästan, och eftersom bilarna ändå står vid huset om nätterna kan jag mata huset med grön solel på natten från bilarna och låta husets (kommande) egen anläggning försörja huset på dagen. (Jag är mer än villig att betala förmånsskatt eller faktiskt kostnad eller vad man nu vill för elen vi "snor" från företaget om dagarna. För mig är det ganska självklart att en sådan skatt kommer att komma på plats inom kort. 2030 som det pratas om i videon i Tyskland lär ju bli 2023 i Sverige, typ )
Re: Förboka din Ioniq 5
Samma här. I vintras var vi nästan en hel dag utan ström. Och det var kallt! Jag kunde bara jobba tills batteriet i datorn var slut, dvs 2-3 timmar. Men på mitt kontor kunde jag inte sitta, det var alldeles för kallt. Jag satt i vardagsrummet med braskaminen igång. Kaffe och maten fick jag värma på gasolspisen i husvagnen. Men en Ioniq5 kommer sådana saker bara vara ett minne blott.Zalman3 skrev:4 strömavbrott i år tycker jag är ett problem.
Och på vintern i -25 grader blir ett strömavbrott snabbt ett stort problem.
Sen skulle jag ju av rent nörderi kunna tänka mig att driva diverse sladd-baserade apparater ute i trädgården via bilen. Utanför alla skarvsladdars aktionsradie. Jag har t.ex. en bäck som rinner genom tomten, ca 75m från närmaste vägguttag. Perfekt för bevattning. Men hittills har jag inte kunnat pumpa upp vatten eftersom sladden inte når så långt och en bensinpump vill jag såklart inte använda. Grannarna kör istället ner med en traktor och pumpar upp vatten med kraftuttaget. Jag kan ta bilen och pumpa elektriskt. Hur coolt är inte det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
En elbil med V2G kan ju köpa billig el på natten för kanske 10 öre per kWh och sälja på dagen för kanske 1 kr per kWh.
Märkligt blir ju om 2 grannar gör följande.
Granne 1 har ett fastprisavtal på kanske 30öre per kWh.
Granne 2 har ett rörligt pris.
När det rörliga elpriset är under 30 öre, då laddar båda grannar hos granne 2.
När elpriset överstiger 30 öre, då laddar båda hos granne 1.
Märkligt blir ju om 2 grannar gör följande.
Granne 1 har ett fastprisavtal på kanske 30öre per kWh.
Granne 2 har ett rörligt pris.
När det rörliga elpriset är under 30 öre, då laddar båda grannar hos granne 2.
När elpriset överstiger 30 öre, då laddar båda hos granne 1.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Va? I Tyskland är trefas lika vanligt som i Sverige. Alla har trefas.wheels skrev:Privata hushåll i Tyskland har huvudsakligen 1 fas, samma som i Norge och UK. Så det lär nog gå bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Fast i Sverige är det redan idag en drivmedelsförmån när man får ladda bilen på jobbet. Det är i själva verket ekonomiskt helt ointressant att låta arbetsgivaren betala för elen. Enda sättet att få det gratis är att helt enkelt inte berätta för Skatteverket. Men det är naturligtvis ingen som är så oärlig eller hur.markuswesterberg skrev:(Jag är mer än villig att betala förmånsskatt eller faktiskt kostnad eller vad man nu vill för elen vi "snor" från företaget om dagarna. För mig är det ganska självklart att en sådan skatt kommer att komma på plats inom kort. 2030 som det pratas om i videon i Tyskland lär ju bli 2023 i Sverige, typ )
I Tyskland är elbilsladdning på jobbet däremot inte förmånsgrundande. Arbetsgivaren får alltså med gott samvete ge bort elen till sina anställda. Och det är såklart superbra med tanke på vad elen kostar i Tyskland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Förboka din Ioniq 5
Väldigt OT nu men jag har också en bäck som jag samlar vatten ifrån. (OBS! Ej naturlig bäck så det är OK att ta vatten där, om någon undrar.) Jag leder vattnet från bäcken till två 1-kubiks tankar (IBC:er) som jag sedan pumpar vattnet från. Om du har lite fall går ju detta fint. Bara ett tips När vattnet överstiger en viss nivå i tankarna leds vattnet tillbaka till bäcken. Blir alltså som en liten reservoar som ständigt är fylld men aldrig svämmar över. Två dränkbara tryckvattenpumpar försörjer 2 slingor. 1 till spridarna för gräsmattan, 1 till droppbevattningen och rabatterna. Jag är löjligt stolt över mitt system som frugan brukar säga. Var ju bara tvungen att få skriva lite om det också. Förlåt.mati skrev:Samma här. I vintras var vi nästan en hel dag utan ström. Och det var kallt! Jag kunde bara jobba tills batteriet i datorn var slut, dvs 2-3 timmar. Men på mitt kontor kunde jag inte sitta, det var alldeles för kallt. Jag satt i vardagsrummet med braskaminen igång. Kaffe och maten fick jag värma på gasolspisen i husvagnen. Men en Ioniq5 kommer sådana saker bara vara ett minne blott.Zalman3 skrev:4 strömavbrott i år tycker jag är ett problem.
Och på vintern i -25 grader blir ett strömavbrott snabbt ett stort problem.
Sen skulle jag ju av rent nörderi kunna tänka mig att driva diverse sladd-baserade apparater ute i trädgården via bilen. Utanför alla skarvsladdars aktionsradie. Jag har t.ex. en bäck som rinner genom tomten, ca 75m från närmaste vägguttag. Perfekt för bevattning. Men hittills har jag inte kunnat pumpa upp vatten eftersom sladden inte når så långt och en bensinpump vill jag såklart inte använda. Grannarna kör istället ner med en traktor och pumpar upp vatten med kraftuttaget. Jag kan ta bilen och pumpa elektriskt. Hur coolt är inte det?
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Förboka din Ioniq 5
Haha, det visste jag faktiskt inte! Måste jag kolla med revisorn.mati skrev:Fast i Sverige är det redan idag en drivmedelsförmån när man får ladda bilen på jobbet. Det är i själva verket ekonomiskt helt ointressant att låta arbetsgivaren betala för elen. Enda sättet att få det gratis är att helt enkelt inte berätta för Skatteverket. Men det är naturligtvis ingen som är så oärlig eller hur.markuswesterberg skrev:(Jag är mer än villig att betala förmånsskatt eller faktiskt kostnad eller vad man nu vill för elen vi "snor" från företaget om dagarna. För mig är det ganska självklart att en sådan skatt kommer att komma på plats inom kort. 2030 som det pratas om i videon i Tyskland lär ju bli 2023 i Sverige, typ )
I Tyskland är elbilsladdning på jobbet däremot inte förmånsgrundande. Arbetsgivaren får alltså med gott samvete ge bort elen till sina anställda. Och det är såklart superbra med tanke på vad elen kostar i Tyskland.
Re: Förboka din Ioniq 5
korrekt!markuswesterberg skrev:Bara nyfiken men vad är det som är så illa med Ionity? Förutom att det finns för få och är för dyrt? Men det var kanske det du syftade på?HelectriC skrev:Ionity är bara ett stort jäkla skämt. Väldigt lite som jag tycker är rätt gjort med den satsningen. Nästan fascinerande hur fel man kan göra på så många punkter. Nu är kanske inte just kopplingen till Hyundai Ionitys fel, men de har säkert ett finger med i spelet.MrRun skrev:I Norge får de som beställer Ioniq 5 ett års Ionity-abonnemang. Varför inget liknande i Sverige? Skäms dom för laddnätverket i Sverige?
Vi har ingen information om när Charge myHyundai blir tillgängligt i Sverige säger Hyundai när jag frågar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Superkrångliga och icke-transparenta abonnemangsmodeller från alla olika tillverkare, får kanske tilläggas.HelectriC skrev:korrekt!markuswesterberg skrev:Bara nyfiken men vad är det som är så illa med Ionity? Förutom att det finns för få och är för dyrt? Men det var kanske det du syftade på?HelectriC skrev:Ionity är bara ett stort jäkla skämt. Väldigt lite som jag tycker är rätt gjort med den satsningen. Nästan fascinerande hur fel man kan göra på så många punkter. Nu är kanske inte just kopplingen till Hyundai Ionitys fel, men de har säkert ett finger med i spelet.MrRun skrev:I Norge får de som beställer Ioniq 5 ett års Ionity-abonnemang. Varför inget liknande i Sverige? Skäms dom för laddnätverket i Sverige?
Vi har ingen information om när Charge myHyundai blir tillgängligt i Sverige säger Hyundai när jag frågar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 01 maj 2021 08:42
Re: Förboka din Ioniq 5
Ni som beställt, har ni fått någon rabatt och isåfall vad? Tex på dragkrok, vinterdäck eller hela bilen?
Re: Förboka din Ioniq 5
Enligt min säljare så får dom inte ge rabatt på bilen eftersom den redan var nedsatt. Dragkrok finns inget pris på, men vinterdäck lyckades jag få rabatt på....Beastlander skrev:Ni som beställt, har ni fått någon rabatt och isåfall vad? Tex på dragkrok, vinterdäck eller hela bilen?
Dock får vi se vad som händer har tydligen strulat en hel del och min bokade bil vet dom inte när den kan byggas. Jag var dock väldigt tydlig vid beställningen att jag vill ha bilen tidigt men tydligen så var min färg (matt guld) redan fullbokad vid produktionen i juni.
Vem vet jag som trodde att "Alla" de vanliga bilmärken a stod för vad de sålde...
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har fått priset 12900, för avtagbar dragkrok. Har inte sett däck, eller passar andra modellers? Vad fick du för hjul/pris?Daven skrev:Enligt min säljare så får dom inte ge rabatt på bilen eftersom den redan var nedsatt. Dragkrok finns inget pris på, men vinterdäck lyckades jag få rabatt på....Beastlander skrev:Ni som beställt, har ni fått någon rabatt och isåfall vad? Tex på dragkrok, vinterdäck eller hela bilen?
Dock får vi se vad som händer har tydligen strulat en hel del och min bokade bil vet dom inte när den kan byggas. Jag var dock väldigt tydlig vid beställningen att jag vill ha bilen tidigt men tydligen så var min färg (matt guld) redan fullbokad vid produktionen i juni.
Vem vet jag som trodde att "Alla" de vanliga bilmärken a stod för vad de sålde...
Re: Förboka din Ioniq 5
De som testar Ioniq 5 är nöjda.
https://insideevs.com/reviews/503669/hy ... rst-drive/
Conclusion
The Hyundai Ioniq 5 delivers a lot of what it promises. I was really excited about the car, which is rare. I got out with the feeling: The car is full of high-tech.
I couldn't try the real highlight of the car, charging at 350 kW. But that is what more knowledgeable people did: Our charge analysis showed that Hyundai is not over-promising, because the car could actually be charged from 10 to 80 percent in 18 minutes.
The usable trunk, the ample space in the rear and the high variability inside also deserve praise.
And the fly in the ointment? Well, let's assume that the electronics issue will still be fixed before the market launch. Then there are still a few points of criticism in terms of intuitive operation, such as the air conditioning settings, the activation of the relax mode and maybe also the door handles. But otherwise ... Hyundai has earned an A. The Ioniq 5 is a winner,
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
På 1st ed pratades det om 2k netto i förmån. Bilskatten är 360kr/år på alla elbilar.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förboka din Ioniq 5
Tycker det är extremt ovanligt att folk som testar bilar inte är nöjda nu för tiden...Zalman3 skrev:De som testar Ioniq 5 är nöjda. /...
Åtminstone så länge bilen är mer 'premium' än en Lada eller motsvarande...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Förboka din Ioniq 5
Har egentligen svårt med testare som testar en bil som de köpt (el äger) Det är väldigt lätt att man undermedvetet rationaliserar och bortförklarar något man köpt. man försvarar sitt köp helt enkelt.
Bättre med testare som lånar bilar, det blir mer ärligt.
Bättre med testare som lånar bilar, det blir mer ärligt.
Re: Förboka din Ioniq 5
Mellan 25 -33k kr för 19" odubbade beroende på märke. Jag fick ca 8500 i rabatt.FredrikGr skrev:Jag har fått priset 12900, för avtagbar dragkrok. Har inte sett däck, eller passar andra modellers? Vad fick du för hjul/pris?Daven skrev:Enligt min säljare så får dom inte ge rabatt på bilen eftersom den redan var nedsatt. Dragkrok finns inget pris på, men vinterdäck lyckades jag få rabatt på....Beastlander skrev:Ni som beställt, har ni fått någon rabatt och isåfall vad? Tex på dragkrok, vinterdäck eller hela bilen?
Dock får vi se vad som händer har tydligen strulat en hel del och min bokade bil vet dom inte när den kan byggas. Jag var dock väldigt tydlig vid beställningen att jag vill ha bilen tidigt men tydligen så var min färg (matt guld) redan fullbokad vid produktionen i juni.
Vem vet jag som trodde att "Alla" de vanliga bilmärken a stod för vad de sålde...
Dock hoppade jag av affären för de inte kunde erbjuda mig det de sålde till mig, samt inte kunde lova någon form av tidsplan.
Jag hade en idé om att byta min Model 3 och få en av de första på marknaden för att sedan kunna byta ioniqen mot en model Y till våren/sommar 2022.
Re: Förboka din Ioniq 5
Bara nyfiken. På vilket sätt menar du då?Daven skrev:Mellan 25 -33k kr för 19" odubbade beroende på märke. Jag fick ca 8500 i rabatt.
Dock hoppade jag av affären för de inte kunde erbjuda mig det de sålde till mig, samt inte kunde lova någon form av tidsplan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag bokade en i matt guld av dom fyra 1st edition som min handlare hade tillgång till. Dock hade jag inte skrivit under några papper men den var bokade och det var inte problem enligt säljaren. Jag skulle komma in till handlaren i denna veckan o skriva under.mati skrev:Bara nyfiken. På vilket sätt menar du då?Daven skrev:Mellan 25 -33k kr för 19" odubbade beroende på märke. Jag fick ca 8500 i rabatt.
Dock hoppade jag av affären för de inte kunde erbjuda mig det de sålde till mig, samt inte kunde lova någon form av tidsplan.
Säljaren ringer och säger att första batchen som ska byggas i juni redan var fulltecknad, om jag inte vill ha en vit eller svart vilken jag tackade nej till. Jag skulle kunna tänka mig någon grå men helst den matt guldiga.
Nån dag senare så har säljaren fått ny info som är att 1st edition bilarna kommer att byggas parrallelt med de vanliga, där bokningen släpp den 12 maj. Då säger han också att deras bilar redan är specade och den som finns kvar som är i vit, den kan jag få om jag vill annars skulle han försöka få en 1st edition i guld senare men då vet han inte alls tillverkningen månad. 1st edition ska enligt honom tillverkas fram till oktober, vilket i värsta fall skulle kunna leda till att jag får bilen till jul. Jag hade ju räknat med utbetalning av bonusen runt Februari/Mars.
Jag hade gjort upp med säljaren att jag vill ha en av de första som kommer. Kommer nu den vanliga modellen också halvt parallellt så är inte jag lika övertygad om att andrahands värdet kommer hållas uppe första halvåret året.
Min tanke med bilen har ju varit en övergångsfas innan MY kommer (jag tror M3 kommer tappa kraftigt i pris när MY släpps så därför sälja min M3 nu till aktuellt högre pris),som med lite flyt inte tappar allt för mycket. Men eftersom jag inte vet när min bil ska komma så beslutade vi att vi hoppar av.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Förboka din Ioniq 5
Vi behöver inte fler SUVar utan mindre, energieffektivare och billiga elbilar med lång räckvidd/bra laddningsnätverk. När "Model 2" kommer som skall vara mindre och billigare då lär Model 3 tappa i pris.Daven skrev:Jag bokade en i matt guld av dom fyra 1st edition som min handlare hade tillgång till. Dock hade jag inte skrivit under några papper men den var bokade och det var inte problem enligt säljaren. Jag skulle komma in till handlaren i denna veckan o skriva under.mati skrev:Bara nyfiken. På vilket sätt menar du då?Daven skrev:Mellan 25 -33k kr för 19" odubbade beroende på märke. Jag fick ca 8500 i rabatt.
Dock hoppade jag av affären för de inte kunde erbjuda mig det de sålde till mig, samt inte kunde lova någon form av tidsplan.
Säljaren ringer och säger att första batchen som ska byggas i juni redan var fulltecknad, om jag inte vill ha en vit eller svart vilken jag tackade nej till. Jag skulle kunna tänka mig någon grå men helst den matt guldiga.
Nån dag senare så har säljaren fått ny info som är att 1st edition bilarna kommer att byggas parrallelt med de vanliga, där bokningen släpp den 12 maj. Då säger han också att deras bilar redan är specade och den som finns kvar som är i vit, den kan jag få om jag vill annars skulle han försöka få en 1st edition i guld senare men då vet han inte alls tillverkningen månad. 1st edition ska enligt honom tillverkas fram till oktober, vilket i värsta fall skulle kunna leda till att jag får bilen till jul. Jag hade ju räknat med utbetalning av bonusen runt Februari/Mars.
Jag hade gjort upp med säljaren att jag vill ha en av de första som kommer. Kommer nu den vanliga modellen också halvt parallellt så är inte jag lika övertygad om att andrahands värdet kommer hållas uppe första halvåret året.
Min tanke med bilen har ju varit en övergångsfas innan MY kommer (jag tror M3 kommer tappa kraftigt i pris när MY släpps så därför sälja min M3 nu till aktuellt högre pris),som med lite flyt inte tappar allt för mycket. Men eftersom jag inte vet när min bil ska komma så beslutade vi att vi hoppar av.
MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.