Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av snowman »

mati skrev:
Marsa skrev:
DrDR skrev:
Vi Bilägare har med I5 i sitt långteststall. I senaste podden så spekulerade de i att Tesla kanske tycker att EV6/I5 laddar för bra så att de inte är så sugna på att lösa SuC v3-kompatibiliteten. Vem vet, kanske ligger nåt i det.
Ja, det kan ju svida lite för Tesla att bli slagna av en konkurrent i core elbils funktionalitet. Både laddhasigheten och V2L är ju grenar som Tesla måste jobba mer på för att fullt ut kunna behålla ledartröjan.
Det tror jag är väldigt långsökt. För det första så finns ju en risk att I5 och EV6 bilarna slår ut v3-laddarna när de försöka ladda. Det har ju hänt som jag förstår det, och det kan knappast ligga i Teslas intresse. Dessutom finns ju andra bilar som laddar grymt snabbt också. Det är ju inte bara toppeffekten som räknas utan hela laddkurvan, och då är det t.ex. e-tron som slår Tesla med hästlängder.
I så fall får de väl sätta upp skyltar att vissa bilar inte är välkomna eftersom de är för bra. Skulle inte tro det.
På vilket sätt skulle en I5/EV6 "slå ut" en v3-laddare?
Maxas inte I5/EV6 på runt 140-160kW dessutom om man bara laddar på en 400v-laddare? De hastigheterna kommer väl även vissa modeller av Tesla upp i på v3-laddare?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

snowman skrev:
På vilket sätt skulle en I5/EV6 "slå ut" en v3-laddare?
Maxas inte I5/EV6 på runt 140-160kW dessutom om man bara laddar på en 400v-laddare? De hastigheterna kommer väl även vissa modeller av Tesla upp i på v3-laddare?
EV6 och Ioniq 5 är inte kompatibla med SuC v3. Det är inte bara så att de inte kan ladda, utan det har även rapporterats att laddarna har slutat fungera helt och hållet efter att en Ioniq 5 har försökt att ladda där.
Var maxtaket för 400V-laddning ligger är högst oklart. De flesta laddare som kan leverera mer än 150kW kan också leverera 800V. Och SuC v3, som är både 400V och över 150kW, fungerar som sagt inte alls för oss.

En del Tesla-modeller kan i princip maxa en v3-laddare, alltså avsevärt mer än 140-160kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Ebenezum
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 feb 2018 13:30

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Ebenezum »

När jag laddat på Tesla V2 med min Ioniq 5 så har jag alltid fått 96-97kW max. Någonstans har jag läst att Teslas stolpar ger max 480V och det skulle stämma bra för vid 96kW blir det 200A vilket om jag fattat rätt är maximal ström för den ursprungliga CCS-standarden.
Så antagligen kan inte Ioniq 5 och Teslas mjukvara prata ihop sig om vad som gäller och den ena eller den andra safear och stoppar vid 200A.

CCS på Ioniq 5 klarar uppenbarligen mer då jag på Ionity sett över 300A när jag närmat mig 220kW i effekt.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

220623-uppdateringen är ute nu. Installerat och testat. Äntligen automatiskt tema beroende på ljusförhållanden. Samt ska AA (använder jag ej) var förbättrad med helskärm + crispigare bild.
Bilen har fått sig en liten omdesign på "hemskärmen" också. Samt nya kartor såklart. Än så länge verkar det liiite rappare också, men det kanske är placebo eller så den beter sig när den är fräscht omstartad.

Ingen aning om den kommer komma som OTA. I Norge har man skickat ut mail idag om att OTA är försenat, men ingenting om att man skulle behöva installera senare än 220211 för att OTA Ska fungera.
Så det kanske fungerar direkt när uppdateringen väl skickas ut? Orkar man inte vänta så installera via USB som vanligt. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

Jag hittar bara en "Navigation updater" app som erbjuder en May 2022 update för NAvigation and Software. Finns det en annan update app?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Chilla skrev:
Jag hittar bara en "Navigation updater" app som erbjuder en May 2022 update för NAvigation and Software. Finns det en annan update app?
Har inte du haft din bil ett tag? Det är ju så varje gång det släpps en ny att Hyundai skriver fel text eller ingen alls. :D
Tar du ner senaste i Nav Updater så är det 220623.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Har installerat uppdateringen idag. Jag ser ingen skillnad eller omdesign. Allt ser exakt likadant ut. Vad är det som ska vara annorlunda?
Men jag har i alla fall fått auto-läget för skärmtemat så man slipper pilla in en ny tid varje vecka. Positivt.
Det kan vara inbillning men jag tycker att kartan i navigatorn visar kanske lite fler detaljer i utzoomat läge.
Återstår att se om de har lyckats fixa några buggar också.

Jag uppdaterade faktiskt under färd. Det gick fint. Men samtidigt inser man att det inte är några vitala system som påverkas av uppdateringen. Det är bara kosmetiska ändringar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

De drivrutiner jag hade när jag fick bilen i maj hade en datumstämpel ifrån sommaren-21. Det kändes fel och jag kontaktade killarna på verkstaden som bad om screenshots och bad att få återkomma om mina drivrutiner. Det tog dem två dagar att återkoppla och säga att det var minsann de senaste drivrutinerna jag hade.

Jag luskade reda på "Navigation updater" programmet och laddade efter mycket om och men ner och installerade uppdateringen ifrån Feb-22. Något som enligt Hyundai boysen tydligen inte existerade då jag redan hade det senaste...

Så jag är nog lite osäker på vad som egentligen är vad som gäller med hänsyn till "det senaste".

Har nu laddat ner vad som fanns att tillgå i "Navigation updater" och ska prova att installera den.
Vill bara passa på att dela med mig till Mati av vad som står på i "Navigation updater" nu när jag laddat ner drivrutinerna, med tanke på att han uppdaterade under färd.
"Updating while idling may violate the relevant traffic regulation. Please be sure to comply with your local traffic regulations before proceeding with the update."

Så det var ju tur att du gjorde uppdateringen under färd och inte medans du stod stilla "på tomgång" för det kan tydligen vara ett problem :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Hihi, det var ju tur det. :D
Jag hade startat uppdateringen här hemma, men det tog evigheter och jag behövde använda bilen under tiden den tuggade. Jag chansade och startade bilen och det gick fint.
På skärmen stod sedan hela tiden ett meddelande att uppdateringen återupptas så fort bilen stängs av igen. Men procentstapeln fortsatte växa hela tiden. När den hade nått 100% för andra gången så startade skärmen om och uppdateringen verkade vara avslutad.
Det som inte funkade under tiden var backkamera, multimedia och allt annat som bara kan skötas via skärmen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Hihi, det var ju tur det. :D
Jag hade startat uppdateringen här hemma, men det tog evigheter och jag behövde använda bilen under tiden den tuggade. Jag chansade och startade bilen och det gick fint.
På skärmen stod sedan hela tiden ett meddelande att uppdateringen återupptas så fort bilen stängs av igen. Men procentstapeln fortsatte växa hela tiden. När den hade nått 100% för andra gången så startade skärmen om och uppdateringen verkade vara avslutad.
Det som inte funkade under tiden var backkamera, multimedia och allt annat som bara kan skötas via skärmen.
Hur var det med AC då Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Den beter sig fortfarande på samma konstiga sätt. De första 10-15 minuterna lallar den bara omkring och gör nästan ingenting. Varken blåser eller kyler nämnvärt. Sen gasar den plötsligt på som fan, helt utan att man förstår varför. Så har det varit nu de senaste dagarna när det var väldigt varmt ute. Jag byter hela tiden mellan fläktlägena och försöker att få det bra, det är inte så att man bara kan låta den gå och automatiken sköter allt. Man får joxa hela tiden. Helt värdelöst. Mjukvaruuppdateringen har inte ändrat nånting på detta.
Helt obegripligt att värmen på vintern kan fungera så fantastiskt bra, man bara ställer in 22 grader och så behöver man inte bry sig mer, medan kyla på sommarn är den i särklass sämsta automatiska klimatanläggningen jag någonsin haft i en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Den beter sig fortfarande på samma konstiga sätt. De första 10-15 minuterna lallar den bara omkring och gör nästan ingenting. Varken blåser eller kyler nämnvärt. Sen gasar den plötsligt på som fan, helt utan att man förstår varför. Så har det varit nu de senaste dagarna när det var väldigt varmt ute. Jag byter hela tiden mellan fläktlägena och försöker att få det bra, det är inte så att man bara kan låta den gå och automatiken sköter allt. Man får joxa hela tiden. Helt värdelöst. Mjukvaruuppdateringen har inte ändrat nånting på detta.
Helt obegripligt att värmen på vintern kan fungera så fantastiskt bra, man bara ställer in 22 grader och så behöver man inte bry sig mer, medan kyla på sommarn är den i särklass sämsta automatiska klimatanläggningen jag någonsin haft i en bil.
Som har mer specifik med din bil att göra (och några fler) i och med att det ändå finns en del I5 ägare utan dessa problem.
Hoppas verkligen att er löser sig någon gång inte värdig bilen som för övrigt växer bara i allt (jag vet Walker att du tycker annorlunda;) )
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jag funderar faktiskt på om den styr ACn via utetermometern och inte hur varmt eller kallt det faktiskt är inne i kupén. Det är ingenting jag har riktiga belägg för mer än att jag får en känsla att det är så den gör. Jag tycker att jag har observerat att utetemperaturen måste passera 25 grader och då börjar ACn plötsligt gasa på. Kan dock vara inbillning eller en slump.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Har installerat uppdateringen idag. Jag ser ingen skillnad eller omdesign. Allt ser exakt likadant ut. Vad är det som ska vara annorlunda?
Men jag har i alla fall fått auto-läget för skärmtemat så man slipper pilla in en ny tid varje vecka. Positivt.
Det kan vara inbillning men jag tycker att kartan i navigatorn visar kanske lite fler detaljer i utzoomat läge.
Återstår att se om de har lyckats fixa några buggar också.

Jag uppdaterade faktiskt under färd. Det gick fint. Men samtidigt inser man att det inte är några vitala system som påverkas av uppdateringen. Det är bara kosmetiska ändringar.
Omdesignen är på bilen (som har batteriprocenten i mitten) på "hemskärmen". Andra fälgar och lite mer distinkta bakljus. Säkert någon mer detalj som är ändrat. Sen har laddningsskärmen ändrats från snurrande cirkel till staplar som rör sig.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Idag står GOM:en på 240km vid 50% SoC. Det motsvarar faktiskt exakt WLTP räckvidden (480km). Har aldrig sett detta tidigare. Den brukar i vanliga fall stå runt 210km vid 50% SoC. Jag körde med helt avstängd AC igår, dvs till och med utan fläkt. Anledningen var inte att jag ville snåla på elektronerna utan jag har ledsnat på AC:ns hittepå-beteende med till synes helt slumpmässiga fläkthastigheter och random väme/kyla. Och det blev kanonbra. Trevligt att förbrukningen blev så mycket lägre som en sidoefeffekt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Idag står GOM:en på 240km vid 50% SoC. Det motsvarar faktiskt exakt WLTP räckvidden (480km). Har aldrig sett detta tidigare. Den brukar i vanliga fall stå runt 210km vid 50% SoC. Jag körde med helt avstängd AC igår, dvs till och med utan fläkt. Anledningen var inte att jag ville snåla på elektronerna utan jag har ledsnat på AC:ns hittepå-beteende med till synes helt slumpmässiga fläkthastigheter och random väme/kyla. Och det blev kanonbra. Trevligt att förbrukningen blev så mycket lägre som en sidoefeffekt.
Om AC läste på engelska Ioniq5 forum att det konstiga AC beteende som din bil har löst sig med en ny PTC (som även fick men min hade dessutom inte gas i systemet).
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

D5F362A4-B88C-432C-90DA-6D3FD14F065D.jpeg
Är det inte en intervall på 3000mil? Får ringa Hyundai imorgon.
Vill dock hylla Hyundai i Arlöv (utanför Malmö)
Super trevliga och fantastiskt hjälpsamma!
Hyundai i Malmö (MMC ) däremot kommer jag aldrig sätta min fot någonsin!
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av NiklasTesla »

Macki skrev:
D5F362A4-B88C-432C-90DA-6D3FD14F065D.jpeg
Är det inte en intervall på 3000mil? Får ringa Hyundai imorgon.
Vill dock hylla Hyundai i Arlöv (utanför Malmö)
Super trevliga och fantastiskt hjälpsamma!
Hyundai i Malmö (MMC ) däremot kommer jag aldrig sätta min fot någonsin!
Återkom gärna med vad service kostade samt hur Hyundai ställer sig kring garanti om du skippar service?

MVH
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

NiklasTesla skrev:
Macki skrev:
D5F362A4-B88C-432C-90DA-6D3FD14F065D.jpeg
Är det inte en intervall på 3000mil? Får ringa Hyundai imorgon.
Vill dock hylla Hyundai i Arlöv (utanför Malmö)
Super trevliga och fantastiskt hjälpsamma!
Hyundai i Malmö (MMC ) däremot kommer jag aldrig sätta min fot någonsin!
Återkom gärna med vad service kostade samt hur Hyundai ställer sig kring garanti om du skippar service?

MVH
Första service bör kosta 1800-2200kr beroende på ÅF.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Fick pratat med Hyundai och det är 3000mil som gäller men bilarna är inställda på 1500 så de måste in och ändra det.
Angående att strunta i service så förlorar man garantin
3000mil/1år service kostar hos Hyundai Arlöv 1766:-
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Idag står GOM:en på 240km vid 50% SoC. Det motsvarar faktiskt exakt WLTP räckvidden (480km). Har aldrig sett detta tidigare. Den brukar i vanliga fall stå runt 210km vid 50% SoC. Jag körde med helt avstängd AC igår, dvs till och med utan fläkt. Anledningen var inte att jag ville snåla på elektronerna utan jag har ledsnat på AC:ns hittepå-beteende med till synes helt slumpmässiga fläkthastigheter och random väme/kyla. Och det blev kanonbra. Trevligt att förbrukningen blev så mycket lägre som en sidoefeffekt.
Om AC läste på engelska Ioniq5 forum att det konstiga AC beteende som din bil har löst sig med en ny PTC (som även fick men min hade dessutom inte gas i systemet).
Intressant. Det är ju en sak till, och det är det tråkiga faktum att det är omöjligt att starta ACn via appen. Appen säger att det gick bra, men när man kommer till bilen så går ACn inte. Det har aldrig fungerat.
Det tråkiga är ju bara att verkstaden tar betalt för felsökning. Och ju mer de söker (och inte hittar felet) desto mer kostar det. Jag funderar på att helt enkelt betala första fakturan på 1031 spänn, som jag redan fått, och så åker jag till Mariestad istället. Har ändå bokat en tid där för mjukvaruuppdatering.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Jag tycker inte du ska betala! Helt klart nått fel på den, jag har aldrig problem att starta med appen och jag gör det dagligen nu när det är varmt. Den kyler också på bra! Bara att du inte kan starta den med app tyder ju på fel. Du får tjata ihjäl dom så brukar de ge sig
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Idag står GOM:en på 240km vid 50% SoC. Det motsvarar faktiskt exakt WLTP räckvidden (480km). Har aldrig sett detta tidigare. Den brukar i vanliga fall stå runt 210km vid 50% SoC. Jag körde med helt avstängd AC igår, dvs till och med utan fläkt. Anledningen var inte att jag ville snåla på elektronerna utan jag har ledsnat på AC:ns hittepå-beteende med till synes helt slumpmässiga fläkthastigheter och random väme/kyla. Och det blev kanonbra. Trevligt att förbrukningen blev så mycket lägre som en sidoefeffekt.
Om AC läste på engelska Ioniq5 forum att det konstiga AC beteende som din bil har löst sig med en ny PTC (som även fick men min hade dessutom inte gas i systemet).
Intressant. Det är ju en sak till, och det är det tråkiga faktum att det är omöjligt att starta ACn via appen. Appen säger att det gick bra, men när man kommer till bilen så går ACn inte. Det har aldrig fungerat.
Det tråkiga är ju bara att verkstaden tar betalt för felsökning. Och ju mer de söker (och inte hittar felet) desto mer kostar det. Jag funderar på att helt enkelt betala första fakturan på 1031 spänn, som jag redan fått, och så åker jag till Mariestad istället. Har ändå bokat en tid där för mjukvaruuppdatering.
Jag tycker fortfarande du ska kräva att få jämföra med en annan IONIQ 5. Kanske någon annan som läser här som bor nära din ÅF som kan åka och visa hur det ska vara?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Här är senaste infon som jag sett angående laddproblemet på Tesla SuC V3.
Källa: Facebookgruppen IONIQ 5 Owners Group Norway ( elbil )
292160968_10224897213791718_7190053034247616820_n.jpg
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Sista meningen säger väl allt. Min slutsats är att den som vill ha en bil som kan ladda på SuC v3 måste byta märke. Hänger det på Hyundai så är det kört.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar