Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av markuswesterberg »

mati skrev:
markuswesterberg skrev:
(Jag är mer än villig att betala förmånsskatt eller faktiskt kostnad eller vad man nu vill för elen vi "snor" från företaget om dagarna. För mig är det ganska självklart att en sådan skatt kommer att komma på plats inom kort. 2030 som det pratas om i videon i Tyskland lär ju bli 2023 i Sverige, typ :D)
Fast i Sverige är det redan idag en drivmedelsförmån när man får ladda bilen på jobbet. Det är i själva verket ekonomiskt helt ointressant att låta arbetsgivaren betala för elen. Enda sättet att få det gratis är att helt enkelt inte berätta för Skatteverket. Men det är naturligtvis ingen som är så oärlig eller hur. ;)
I Tyskland är elbilsladdning på jobbet däremot inte förmånsgrundande. Arbetsgivaren får alltså med gott samvete ge bort elen till sina anställda. Och det är såklart superbra med tanke på vad elen kostar i Tyskland.
Haha, det visste jag faktiskt inte! Måste jag kolla med revisorn.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

markuswesterberg skrev:
HelectriC skrev:
MrRun skrev:
I Norge får de som beställer Ioniq 5 ett års Ionity-abonnemang. Varför inget liknande i Sverige? Skäms dom för laddnätverket i Sverige?
Vi har ingen information om när Charge myHyundai blir tillgängligt i Sverige säger Hyundai när jag frågar.
Ionity är bara ett stort jäkla skämt. Väldigt lite som jag tycker är rätt gjort med den satsningen. Nästan fascinerande hur fel man kan göra på så många punkter. Nu är kanske inte just kopplingen till Hyundai Ionitys fel, men de har säkert ett finger med i spelet.
Bara nyfiken men vad är det som är så illa med Ionity? Förutom att det finns för få och är för dyrt? Men det var kanske det du syftade på?
korrekt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
markuswesterberg skrev:
HelectriC skrev:
MrRun skrev:
I Norge får de som beställer Ioniq 5 ett års Ionity-abonnemang. Varför inget liknande i Sverige? Skäms dom för laddnätverket i Sverige?
Vi har ingen information om när Charge myHyundai blir tillgängligt i Sverige säger Hyundai när jag frågar.
Ionity är bara ett stort jäkla skämt. Väldigt lite som jag tycker är rätt gjort med den satsningen. Nästan fascinerande hur fel man kan göra på så många punkter. Nu är kanske inte just kopplingen till Hyundai Ionitys fel, men de har säkert ett finger med i spelet.
Bara nyfiken men vad är det som är så illa med Ionity? Förutom att det finns för få och är för dyrt? Men det var kanske det du syftade på?
korrekt!
Superkrångliga och icke-transparenta abonnemangsmodeller från alla olika tillverkare, får kanske tilläggas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Beastlander
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 maj 2021 08:42

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Beastlander »

Ni som beställt, har ni fått någon rabatt och isåfall vad? Tex på dragkrok, vinterdäck eller hela bilen?
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Daven »

Beastlander skrev:
Ni som beställt, har ni fått någon rabatt och isåfall vad? Tex på dragkrok, vinterdäck eller hela bilen?
Enligt min säljare så får dom inte ge rabatt på bilen eftersom den redan var nedsatt. Dragkrok finns inget pris på, men vinterdäck lyckades jag få rabatt på....
Dock får vi se vad som händer har tydligen strulat en hel del och min bokade bil vet dom inte när den kan byggas. Jag var dock väldigt tydlig vid beställningen att jag vill ha bilen tidigt men tydligen så var min färg (matt guld) redan fullbokad vid produktionen i juni.

Vem vet jag som trodde att "Alla" de vanliga bilmärken a stod för vad de sålde...
FredrikGr
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 apr 2021 09:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av FredrikGr »

Daven skrev:
Beastlander skrev:
Ni som beställt, har ni fått någon rabatt och isåfall vad? Tex på dragkrok, vinterdäck eller hela bilen?
Enligt min säljare så får dom inte ge rabatt på bilen eftersom den redan var nedsatt. Dragkrok finns inget pris på, men vinterdäck lyckades jag få rabatt på....
Dock får vi se vad som händer har tydligen strulat en hel del och min bokade bil vet dom inte när den kan byggas. Jag var dock väldigt tydlig vid beställningen att jag vill ha bilen tidigt men tydligen så var min färg (matt guld) redan fullbokad vid produktionen i juni.

Vem vet jag som trodde att "Alla" de vanliga bilmärken a stod för vad de sålde...
Jag har fått priset 12900, för avtagbar dragkrok. Har inte sett däck, eller passar andra modellers? Vad fick du för hjul/pris?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

De som testar Ioniq 5 är nöjda.

Conclusion
The Hyundai Ioniq 5 delivers a lot of what it promises. I was really excited about the car, which is rare. I got out with the feeling: The car is full of high-tech.

I couldn't try the real highlight of the car, charging at 350 kW. But that is what more knowledgeable people did: Our charge analysis showed that Hyundai is not over-promising, because the car could actually be charged from 10 to 80 percent in 18 minutes.

The usable trunk, the ample space in the rear and the high variability inside also deserve praise.

And the fly in the ointment? Well, let's assume that the electronics issue will still be fixed before the market launch. Then there are still a few points of criticism in terms of intuitive operation, such as the air conditioning settings, the activation of the relax mode and maybe also the door handles. But otherwise ... Hyundai has earned an A. The Ioniq 5 is a winner,
https://insideevs.com/reviews/503669/hy ... rst-drive/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Finns det uppgifter om förmånsvärde på Ioniq 5?
Bilskatt?
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bodes_dad »

På 1st ed pratades det om 2k netto i förmån. Bilskatten är 360kr/år på alla elbilar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av SwedishAdvocate »

Zalman3 skrev:
De som testar Ioniq 5 är nöjda. /...
Tycker det är extremt ovanligt att folk som testar bilar inte är nöjda nu för tiden...

Åtminstone så länge bilen är mer 'premium' än en Lada eller motsvarande...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Har egentligen svårt med testare som testar en bil som de köpt (el äger) Det är väldigt lätt att man undermedvetet rationaliserar och bortförklarar något man köpt. man försvarar sitt köp helt enkelt.
Bättre med testare som lånar bilar, det blir mer ärligt.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Daven »

FredrikGr skrev:
Daven skrev:
Beastlander skrev:
Ni som beställt, har ni fått någon rabatt och isåfall vad? Tex på dragkrok, vinterdäck eller hela bilen?
Enligt min säljare så får dom inte ge rabatt på bilen eftersom den redan var nedsatt. Dragkrok finns inget pris på, men vinterdäck lyckades jag få rabatt på....
Dock får vi se vad som händer har tydligen strulat en hel del och min bokade bil vet dom inte när den kan byggas. Jag var dock väldigt tydlig vid beställningen att jag vill ha bilen tidigt men tydligen så var min färg (matt guld) redan fullbokad vid produktionen i juni.

Vem vet jag som trodde att "Alla" de vanliga bilmärken a stod för vad de sålde...
Jag har fått priset 12900, för avtagbar dragkrok. Har inte sett däck, eller passar andra modellers? Vad fick du för hjul/pris?
Mellan 25 -33k kr för 19" odubbade beroende på märke. Jag fick ca 8500 i rabatt.
Dock hoppade jag av affären för de inte kunde erbjuda mig det de sålde till mig, samt inte kunde lova någon form av tidsplan.
Jag hade en idé om att byta min Model 3 och få en av de första på marknaden för att sedan kunna byta ioniqen mot en model Y till våren/sommar 2022.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Daven skrev:
Mellan 25 -33k kr för 19" odubbade beroende på märke. Jag fick ca 8500 i rabatt.
Dock hoppade jag av affären för de inte kunde erbjuda mig det de sålde till mig, samt inte kunde lova någon form av tidsplan.
Bara nyfiken. På vilket sätt menar du då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Daven »

mati skrev:
Daven skrev:
Mellan 25 -33k kr för 19" odubbade beroende på märke. Jag fick ca 8500 i rabatt.
Dock hoppade jag av affären för de inte kunde erbjuda mig det de sålde till mig, samt inte kunde lova någon form av tidsplan.
Bara nyfiken. På vilket sätt menar du då?
Jag bokade en i matt guld av dom fyra 1st edition som min handlare hade tillgång till. Dock hade jag inte skrivit under några papper men den var bokade och det var inte problem enligt säljaren. Jag skulle komma in till handlaren i denna veckan o skriva under.
Säljaren ringer och säger att första batchen som ska byggas i juni redan var fulltecknad, om jag inte vill ha en vit eller svart vilken jag tackade nej till. Jag skulle kunna tänka mig någon grå men helst den matt guldiga.
Nån dag senare så har säljaren fått ny info som är att 1st edition bilarna kommer att byggas parrallelt med de vanliga, där bokningen släpp den 12 maj. Då säger han också att deras bilar redan är specade och den som finns kvar som är i vit, den kan jag få om jag vill annars skulle han försöka få en 1st edition i guld senare men då vet han inte alls tillverkningen månad. 1st edition ska enligt honom tillverkas fram till oktober, vilket i värsta fall skulle kunna leda till att jag får bilen till jul. Jag hade ju räknat med utbetalning av bonusen runt Februari/Mars.

Jag hade gjort upp med säljaren att jag vill ha en av de första som kommer. Kommer nu den vanliga modellen också halvt parallellt så är inte jag lika övertygad om att andrahands värdet kommer hållas uppe första halvåret året.
Min tanke med bilen har ju varit en övergångsfas innan MY kommer (jag tror M3 kommer tappa kraftigt i pris när MY släpps så därför sälja min M3 nu till aktuellt högre pris),som med lite flyt inte tappar allt för mycket. Men eftersom jag inte vet när min bil ska komma så beslutade vi att vi hoppar av.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av NiklasTesla »

Daven skrev:
mati skrev:
Daven skrev:
Mellan 25 -33k kr för 19" odubbade beroende på märke. Jag fick ca 8500 i rabatt.
Dock hoppade jag av affären för de inte kunde erbjuda mig det de sålde till mig, samt inte kunde lova någon form av tidsplan.
Bara nyfiken. På vilket sätt menar du då?
Jag bokade en i matt guld av dom fyra 1st edition som min handlare hade tillgång till. Dock hade jag inte skrivit under några papper men den var bokade och det var inte problem enligt säljaren. Jag skulle komma in till handlaren i denna veckan o skriva under.
Säljaren ringer och säger att första batchen som ska byggas i juni redan var fulltecknad, om jag inte vill ha en vit eller svart vilken jag tackade nej till. Jag skulle kunna tänka mig någon grå men helst den matt guldiga.
Nån dag senare så har säljaren fått ny info som är att 1st edition bilarna kommer att byggas parrallelt med de vanliga, där bokningen släpp den 12 maj. Då säger han också att deras bilar redan är specade och den som finns kvar som är i vit, den kan jag få om jag vill annars skulle han försöka få en 1st edition i guld senare men då vet han inte alls tillverkningen månad. 1st edition ska enligt honom tillverkas fram till oktober, vilket i värsta fall skulle kunna leda till att jag får bilen till jul. Jag hade ju räknat med utbetalning av bonusen runt Februari/Mars.

Jag hade gjort upp med säljaren att jag vill ha en av de första som kommer. Kommer nu den vanliga modellen också halvt parallellt så är inte jag lika övertygad om att andrahands värdet kommer hållas uppe första halvåret året.
Min tanke med bilen har ju varit en övergångsfas innan MY kommer (jag tror M3 kommer tappa kraftigt i pris när MY släpps så därför sälja min M3 nu till aktuellt högre pris),som med lite flyt inte tappar allt för mycket. Men eftersom jag inte vet när min bil ska komma så beslutade vi att vi hoppar av.
Vi behöver inte fler SUVar utan mindre, energieffektivare och billiga elbilar med lång räckvidd/bra laddningsnätverk. När "Model 2" kommer som skall vara mindre och billigare då lär Model 3 tappa i pris.

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Vi behöver MER energieffektiva bilar, inte mindre ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

HelectriC skrev:
Vi behöver MER energieffektiva bilar, inte mindre ;)
Ja, han glömde kommatecknet efter mindre :shock:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

wheels skrev:
HelectriC skrev:
Vi behöver MER energieffektiva bilar, inte mindre ;)
Ja, han glömde kommatecknet efter mindre :shock:
Hence the smiley!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Mera film.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
MrRun skrev:
I Norge får de som beställer Ioniq 5 ett års Ionity-abonnemang. Varför inget liknande i Sverige? Skäms dom för laddnätverket i Sverige?
Vi har ingen information om när Charge myHyundai blir tillgängligt i Sverige säger Hyundai när jag frågar.
Ionity är bara ett stort jäkla skämt. Väldigt lite som jag tycker är rätt gjort med den satsningen. Nästan fascinerande hur fel man kan göra på så många punkter. Nu är kanske inte just kopplingen till Hyundai Ionitys fel, men de har säkert ett finger med i spelet.
Jo, en ganska stor besvikelse IMO. Hyundai är väl en av delägarna/partner numera (även om det inte var med från start).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Har egentligen svårt med testare som testar en bil som de köpt (el äger) Det är väldigt lätt att man undermedvetet rationaliserar och bortförklarar något man köpt. man försvarar sitt köp helt enkelt.
Bättre med testare som lånar bilar, det blir mer ärligt.
Håller med helt. Sällan det blir objektivt om man bara/främst "testar" saker man redan köpt och bestämt sig för.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jag snokade precis runt lite på goingelectric.de och tänkte kolla om det finns fler laddare än Ionity som kan leverera 800V. Och till min stora förvåning dök det upp en massa laddare. Även Fortums 175kW-laddare ska enligt uppgift kunna leverera 900V. Och det finns betydligt fler. Stämmer detta verkligen? Eller är det helt enkelt fel på sidan? Jag trodde att det är alltid 400V i vanliga fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Jag snokade precis runt lite på goingelectric.de och tänkte kolla om det finns fler laddare än Ionity som kan leverera 800V. Och till min stora förvåning dök det upp en massa laddare. Även Fortums 175kW-laddare ska enligt uppgift kunna leverera 900V. Och det finns betydligt fler. Stämmer detta verkligen? Eller är det helt enkelt fel på sidan? Jag trodde att det är alltid 400V i vanliga fall.
Har länkat tidigare till laddföretags roadmap.
De allra flesta har 800V i sin roadmap.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
wheels skrev:
Privata hushåll i Tyskland har huvudsakligen 1 fas, samma som i Norge och UK. Så det lär nog gå bra.
Va? I Tyskland är trefas lika vanligt som i Sverige. Alla har trefas.
I Norge har man väl 230v som systemspänning. Men i Tyskland har man väl 400v precis som i Sverige? Eller?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
wheels skrev:
Privata hushåll i Tyskland har huvudsakligen 1 fas, samma som i Norge och UK. Så det lär nog gå bra.
Va? I Tyskland är trefas lika vanligt som i Sverige. Alla har trefas.
I Norge har man väl 230v som systemspänning. Men i Tyskland har man väl 400v precis som i Sverige? Eller?
Stämmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar