Sida 1 av 268

Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 01:43
av Zalman3
Nu kan man tydligen förboka sin Ioniq 5.

20201222_013644.jpg
20201222_013826.jpg
We have access to some specifications of Hyundai’s All-New Ioniq 5 thanks to Austrian subsidiary who have published the first details after started accepting reservations for the Ioniq 5 First Edition, limited to 150 units.

The Ioniq 5 First Edition has a dual motor specification and a maximum output of 313 horsepower. When fully charged, the maximum range is 450km (280 miles) based on 58kWh battery and under WLTP homologation. The reservation could be placed from December 18th to January 31st.

By the 2nd of February, Hyundai will allow to choose the colour and then customers will have time till February 16th to place the order. Vehicles will arrive by June/July 2021. The down payment is 1,000€ ($1,224). Ioniq 5 will be built using recently announced Hyundai Motor Group’s modular electric vehicle platform or E-GMP.

The Ionic 5 First Edition is packed with a dual motor system equipped with two motors, one in the front, one in the rear axle, allowing it to have AWD. The maximum output is 313 horsepower (230 kW). It takes 5.2 seconds from 0 to 100km/h. The battery capacity of Ioniq 5 First Edition is 58kWh. With one full charge, it can travel 450km based on WLTP.
https://thekoreancarblog.com/2020/12/21 ... ange-wltp/

https://www.hyundai.at/e-mobilitaet/ion ... servierung

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 02:01
av iAkita
Batteriet är tydligen på 58 kWh. 20-80% på 18 minuter ger alltså en genomsnittlig laddeffekt på 116 kW i det intervallet. Det är väldigt bra jämfört med Kona och de flesta andra elbilar, men jag förstår inte vad det har med 800V systemet att göra, som de skriver i informationen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 02:04
av Zalman3
Nya IONIQ 5 är ett av de första elbilarna i världen från ett etablerat bilmärke som är utrustat med ett kraftfullt 800 volt elsystem. Detta stöder 11 kW vid laddning med växelström eller upp till 232 kW för ultrasnabb laddning med likström. 800-volts batterisystem leder till en konstant hög prestanda samt optimerar vikten och utrymmet i interiören.

Det dynamiska och innovativa designspråket i IONIQ 5 inspirerades av Hyundais designarv.

20201222_020656.jpg
20201222_015605.jpg
https://www.hyundai.news/eu/model-news/ ... ne-puzzle/

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 08:20
av heldiggrisen
Om den laddar ~40kWh på 18 minuter så kan den knappt vara uppe och dofta på 232kW?
Jag förstår häller inte hypen kring 800V.
Oavsett en välbehövd bil mtp konkurrensen för MY, men vad kommer den kosta med stora batteripaketet och AWD?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 08:50
av Credde
Undrar också vad priset blir - nån indikation på det?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 08:56
av Zalman3
Credde skrev:
Undrar också vad priset blir - nån indikation på det?
Lite dyrare än Hyundai Kona.

Från 45.000 euro.
https://www.ludego.com/hyundai-45/

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 11:12
av NiklasTesla
Om priset för denna är väldigt lågt samt design/teknik i övrigt är trevlig så kan den bli intressant.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 11:15
av Zalman3
Ioniq 5 har 3,5kW eluttag. Tydligen sätter man en adapter på CCS kontakten.
Ioniq 5 kontakt.jpg

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 11:28
av Zalman3
Tydligen har folk redan börjat förboka Ioniq 5.
Ioniq 5 beställt.jpg
Om man jämför mått med en VW ID4.

ID4
Längd 4584mm
Bredd 1852mm
Höjd 1612mm
Axelavstånd 2770mm
Bagageutrymme: 543 liter

Ioniq 5
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm


EDIT:
Ioniq 5 får drag, hoppas det blir minst 1.500kg i dragvikt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 11:52
av Bjelke
heldiggrisen skrev:
Om den laddar ~40kWh på 18 minuter så kan den knappt vara uppe och dofta på 232kW?
Jag förstår häller inte hypen kring 800V.
Oavsett en välbehövd bil mtp konkurrensen för MY, men vad kommer den kosta med stora batteripaketet och AWD?
Hypen är väl att försöka utnyttja att många går på skitsnacket om att 800V automatiskt betyder
snabbare laddning, vilket såklart är fullständigt fel, men som sagt alltid lurar det någon...

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 12:13
av Mickep
Väntar på test av vad 800V kommer innebära. (270 kW) är inget att fnysa åt. även om det är 350 kW man vill se. känns lite som "surt sa räven".

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 13:06
av martinot
Zalman3 skrev:
Ioniq 5 har 3,5kW eluttag. Tydligen sätter man en adapter på CCS kontakten.
Ioniq 5 kontakt.jpg
Det där var en rätt cool sak faktiskt! :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 13:53
av Revoltra
Pris?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 13:57
av Zalman3
Revoltra skrev:
Pris?
Något dyrare än Hyundai Kona.

Preis: um die 45.000 €
https://www.ludego.com/hyundai-45/

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 22 dec 2020 19:38
av Revoltra
Zalman3 skrev:
Revoltra skrev:
Pris?
Något dyrare än Hyundai Kona.

Preis: um die 45.000 €
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Jo, men är det 1st edition med två motorer?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 dec 2020 00:02
av taliz
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?

Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 dec 2020 01:46
av Zalman3
taliz skrev:
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?

Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 dec 2020 02:21
av taliz
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?

Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 dec 2020 07:43
av Zalman3
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?

Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.
Tror faktiskt att 150kW 400 V är standard nu.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 dec 2020 13:37
av taliz
Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 dec 2020 13:39
av HelectriC
taliz skrev:
Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 dec 2020 13:50
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.
Eller så finns det inte alls.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 dec 2020 14:16
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.
Eller så finns det inte alls.
Självklart är det så, det är lite av förutsättningen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 dec 2020 15:10
av Hoppsan_84
Finns ju andra än Ionity som klarar 800volt
Alla laddare från Tritium klarar 800Volt trots att det bara är 50kw.

800 volt behövs om man ska ladda fortare än 200kw på vanlig ccs kablarna klarar bara 500ampere.

500*400 blir 200kw

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 dec 2020 15:24
av taliz
Hoppsan_84 skrev:
Finns ju andra än Ionity som klarar 800volt
Alla laddare från Tritium klarar 800Volt trots att det bara är 50kw.

800 volt behövs om man ska ladda fortare än 200kw på vanlig ccs kablarna klarar bara 500ampere.

500*400 blir 200kw
Uhm va? Har inte sett något om att "vanliga" tritium klarar 800V.
Förövrigt klarar ju Teslas V3 250kw med 400V.