Det intressantaste är nog priserna ändå. Notera att Ioniq 5 RWD är en hel del dyrare än ID4 GTX och sjukt mycket dyrare än Audin. Allt står upp och ner liksom. Vi får ändå säga att vi i Sverige har fått otroligt bra priser. Inte så konstigt att Hyundai inte vill leverera några bilar hit till oss.
2nd that.
Och med Hyundais introduktionsrabatt november ut som grädde på moset.
Det intressantaste är nog priserna ändå. Notera att Ioniq 5 RWD är en hel del dyrare än ID4 GTX och sjukt mycket dyrare än Audin. Allt står upp och ner liksom. Vi får ändå säga att vi i Sverige har fått otroligt bra priser. Inte så konstigt att Hyundai inte vill leverera några bilar hit till oss.
Njae de skriver faktiskt om det i testet. De skriver att Audin är helt barskrapad och inte grundläggande saker ingår. Likaså innehåller inte GTX samma utrustning som i Sverige. Hyundaien saknar också värmepump i Österrike (gör alla utom VW).
De avslutar resonemanget med att om de tar de billigare alternativen (I5 Essential etc) så är helt plötsligt Audin dyrast av de fyra och har fortfarande minst utrustning…
Bilagan Screenshot_20210913-113035_Chrome.jpg finns inte längre
Så hög förbrukning(25kWh/100km) hade jag på motorväg i 130 med full bil samt 4 cyklar bak på kroken, så man ska nog inte helt acceptera det som oerfarna(?) journalister skriver.
Hur ser ni på att köpa sk Europeiska friktionsvinterdäck istället för nordiska dito. Har ingen koll på skillnaden mellan nordiska/eropeiska vinterdäck.
Mina förutsättningar: bilkörning 98% runt större ringleder inom Göteborgsområdet och möjligen en tripp till Skåne i vinter via motorväg. Inga fjällresor. https://hyundaizubehoer.de/de/ioniq-5-n ... color.html
Europeiska friktionsdäck brukar väl va bättre på våt asfalt, men sämre på snö och is än nordiska dito.
Någon som vet varför man måste byta kylvätska vartannat år? Tesla behöver inte byta alls, och så stor skillnad kan det väl knappast vara? Eller är det helt olika system?
Någon som vet varför man måste byta kylvätska vartannat år? Tesla behöver inte byta alls, och så stor skillnad kan det väl knappast vara? Eller är det helt olika system?
Det är kontroll med byte vid behov på Tesla. Som det skall vara. Kia eNiro hade ngt konstigt krav på extremt lågjoniserad vätska, tolkade det som att de inte hade kontroll på korrosion. Den kylarvätskan är dyr! Hoppas inte GMP plattformen dras med den, men ngt måste de väl lärt sig?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Hur ser ni på att köpa sk Europeiska friktionsvinterdäck istället för nordiska dito. Har ingen koll på skillnaden mellan nordiska/eropeiska vinterdäck.
Mina förutsättningar: bilkörning 98% runt större ringleder inom Göteborgsområdet och möjligen en tripp till Skåne i vinter via motorväg. Inga fjällresor. https://hyundaizubehoer.de/de/ioniq-5-n ... color.html
Europeiska friktionsdäck brukar väl va bättre på våt asfalt, men sämre på snö och is än nordiska dito.
Just det. Kontinentala vinterdäck brukar ju kallas för "autobahndäck". De ger bättre grepp på våta vägar och i kalla temperaturer jämfört med sommardäck. Men på is och snö är de sämre än nordiska vinterdäck, som i sin tur inte är så bra på barmark och i höga hastigheter.
När jag bodde kvar i Tyskland brukade jag såklart köra på kontinentala vinterdäck, även när jag var här i Sverige. Det var oftast inget problem, och på vägen hit och tillbaka (dvs på motorvägen) var dessa däck säkert att föredra. Men väl häruppe (Skaraborg) så kunde det bli lite äventyrligt när vägarna var oplogade eller till och med isiga. Jag hade inte velat ha dessa däck för daglig pendling eller så. Jag bytte sedermera till nordiska friktionsdäck.
Numera jobbar jag alltid hemifrån och kan oftast välja när jag ska ta bilen. Dessutom är det sällan vinter numera. Jag tror att kontinentala vinterdäck skulle fungera jättebra för mig idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.
Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?
Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?
Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?
Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?
OK, intressant. Vet du om din kabel är 1-fas eller 3-fas?
Om den är 1-fas är ju fallet löst 7,4 kw ska du få som max isf. Om du har en 1-fas kabel och kan ladda så snabbt betyder det att bilen kan ta emot mer än 16A enfas vilket känns skönt. Också det jag kommer fram till om jag läser gamla trådar i Norge-gruppen.
Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?
Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?
OK, intressant. Vet du om din kabel är 1-fas eller 3-fas?
Om den är 1-fas är ju fallet löst 7,4 kw ska du få som max isf. Om du har en 1-fas kabel och kan ladda så snabbt betyder det att bilen kan ta emot mer än 16A enfas vilket känns skönt. Också det jag kommer fram till om jag läser gamla trådar i Norge-gruppen.
Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?
Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?
OK, intressant. Vet du om din kabel är 1-fas eller 3-fas?
Om den är 1-fas är ju fallet löst 7,4 kw ska du få som max isf. Om du har en 1-fas kabel och kan ladda så snabbt betyder det att bilen kan ta emot mer än 16A enfas vilket känns skönt. Också det jag kommer fram till om jag läser gamla trådar i Norge-gruppen.
Det är 3 fas
Hehe, ok, då sket testet sig lite men jag har hoppet kvar Tack.
Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.
Nu är ju stora frågan vad du menar med södra halvan? Menar du Göteborg och nedåt som brukar ses som södra Sverige eller menar du faktiskt södra halvan som är nånstans omkring Östersund? Menar du att Europeiska friktionsdäck är bra i Härjedalen, Jämtland, Västernorrland etc? För det skulle inte jag tro, men jag kan inte detta mer än vad som sägs om vad bilarna som kör av vägen på väg upp till fjällen har för däck etc.
Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.
Nu är ju stora frågan vad du menar med södra halvan? Menar du Göteborg och nedåt som brukar ses som södra Sverige eller menar du faktiskt södra halvan som är nånstans omkring Östersund? Menar du att Europeiska friktionsdäck är bra i Härjedalen, Jämtland, Västernorrland etc? För det skulle inte jag tro, men jag kan inte detta mer än vad som sägs om vad bilarna som kör av vägen på väg upp till fjällen har för däck etc.
jag kör iaf i norska fjäll, Hemsedal, Geilo, Hardangervidda etc. De områdena kallas nog inte för söder iaf
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Enligt uppgift så ska många (alla?) handlare fått extra bilar tilldelade av Hyundai för leverans Nov/Dec i år. Runt 400 bilar.
Verkar gälla RWD Advanced med komfortpaket (några med soltak) och lite blandade färger.
Så om ni är ute efter en sådan så bör ni kontakta er lokala ÅF snarast.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.
Enligt uppgift så ska många (alla?) handlare fått extra bilar tilldelade av Hyundai för leverans Nov/Dec i år. Runt 400 bilar.
Verkar gälla RWD Advanced med komfortpaket (några med soltak) och lite blandade färger.
Så om ni är ute efter en sådan så bör ni kontakta er lokala ÅF snarast.
Min säljare ringde mig idag om vad som måste varit dessa. Fick lägga till 20" fälgar och komfortpaket för att passa in min cyber gray rwd advanced utan tillval i tilldelningen, men nu äntligen har jag ett förväntat leveransfönster
Enligt uppgift så ska många (alla?) handlare fått extra bilar tilldelade av Hyundai för leverans Nov/Dec i år. Runt 400 bilar.
Verkar gälla RWD Advanced med komfortpaket (några med soltak) och lite blandade färger.
Så om ni är ute efter en sådan så bör ni kontakta er lokala ÅF snarast.
Min säljare ringde mig idag om vad som måste varit dessa. Fick lägga till 20" fälgar och komfortpaket för att passa in min cyber gray rwd advanced utan tillval i tilldelningen, men nu äntligen har jag ett förväntat leveransfönster
Härligt! Grattis!
Ringde min ÅF och snodde en RWD Advanced Teal-Green med 20”, svart inredning, soltak och komfortpaketet… Leverans Nov/Dec. Tanken är att ha den tills vi får en med AWD om ett år eller om vi kanske byter till något annat då, vi får se. 40k lanseringsrabatt + 70k miljöbonus gjorde att vi kände att det kan vara värt. Vi ska flytta i februari så det blir skönt att ha en större bil med dragkrok istället för vår nuvarande BMW i3S 120Ah.
Sambon var väl inte så jättenöjd att vi i princip spontanköpte bilen, men hon litar på att jag har koll. ”Du tittar ju alltid på han norrmannen på youtube”.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jag gjorde samma som du och beställde snabbt en RWD Advanced för att ha fram till dess att min beställda AWD kommer. Alla de 400 bilarna de tilldelats har 20-tum, men annars finns det lite olika varianter på utrustning och färger.
Men till skillnad från dig så har jag inte hunnit prata med frun alls än.