Jag kan bekräfta att batteriförvärmning fungerar.
Hade igår med 8 grader ute lite tid att testa.
Körde iväg med 27% kvar i batteriet för en körning på 70 km hem.
Ställde in nav på Ionity charger och började köra (förresten det var konstigt att det efter uppdateringen blev en nederländsk röst som uttalade alla nav. anvisningar från engelskan, jag behövde ställa in röster fram och tillbaka från annat språk till engelska igen för att få det fungera. Att det är nederländsk är inte direkt konstigt för det brukar min fru ha i sina inställningar men att den i mina inställningar hängde kvar med nederländsk röst och resten på engelska, var smått roligt samt pinsamt hur buggigt systemet är, men inget nytt där...)
Att fortsätta med resan, efter 8-10 minuters körning såg jag snöflingan på display och byte till skärmen 'Energy information' som visade 3,7 kW för Battery Care.
Batteriet hade då en Max temp på 12 grader och min på 8. Efter 10 minuter hade temperaturen i batteriet gått upp till 18 resp. 10 grader, 3 minuter senare blev det 20 resp. 12 och där stannade uppvärmningen och Battery Care återgick till 0,00 kW.
Jag följde temperaturen under fortsatte resan som skulle vara minst 30 minuter fram till Ionity charger. Temperaturen på batteriet gick neråt men inte så snabb som jag tänkte att det skulle göra med tanke på att Coolant temperature 2 gick snabbare ner till ungefär 11 grader (den gick med upp till 25 grader, när Heater var på som gick upp till max 43 grader).
Så vid ankomst till Ionity var temperaturen max 17 grader och 13 i några andra moduler.
Laddningen startade med 66kW och förstås åkte batteri temperaturen upp. Det tog 6 minuters laddning till batteriet hade nådd max 23 och min 14 grader varpå laddningen gick upp till 115kW, det dröjde dock ytterligare 4 minuter innan den lägsta temperaturen på batteriet var på 20 grader för att sedan kunna öka laddningen till 185 kW.
Batteriet hade laddat från 9% till 29% (motsvarande 30km till 129 km räckvidd).
Jag undrar om det hade varit bättre att starta navigation till Ionity 15 minuter före ankomst för att få en högre temperatur vid ankomsten, då kanske den hade börjat med direkt 120kW? Sedan blir det ju beroende på utetemperaturen och därmed batteri temperaturen hur länge det kommer att dröja innan 20 grader nås. Det är tydligt i alla fall att uppvärmningen stannar när max temperaturen blir 20 grader, jag hade hoppats att den skulle värma tills den lägsta batterimodulen var 20 grader i och med att den styr möjligheten till att ladda med högre hastigheter.
Vinterresan till fjällen (laddar väldigt sällan med HPC) kommer vara något enklare men inte alls att det kommer vara avgörande med batteriförvärmning. Avgörande kommer förmodligen fortfarande vara hur många laddare som är lediga när jag väl kommer fram där jag vill stanna. Det blir ju i alla fall så att när jag väl laddar att jag snabbare kan lämna över platsen till en annan!