Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av alvenzo »

Är det verkligen ett totalt krav att använda 19" däck? Min säljare sa det nämligen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

alvenzo skrev:
Är det verkligen ett totalt krav att använda 19" däck? Min säljare sa det nämligen.
Vadå krav? Det finns ju bevisligen Ioniq5 med större fälgar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

mati skrev:
alvenzo skrev:
Är det verkligen ett totalt krav att använda 19" däck? Min säljare sa det nämligen.
Vadå krav? Det finns ju bevisligen Ioniq5 med större fälgar.
Vår broder menar ju naturligtvis krav på MINST 19 tumsfälgar. Detta sa min säljare till mig också. Han varnade för att vinterdäck på fälg kommer att bli väldigt dyra. Men hur lyckades då norrmännen få på 18-tumsfälgar?! Det var väl på en fyrhjulsdriven? (Och den lär väl ändå inte ha större bromsskivor eller annan utformning med större mått än bakhjulsdriven? - iofs vet jag att Volvo V90 D3 fick bakbromsarna fram också i syfte att spara pengar så att den bilen med annorlunda sexväxlad automatlåda (övriga sortimentet har åttaväxlad) kunde pressas ner under 7,5 basbelopp vilket innebar att alla V90 förutom den kräver 18 tum (D3 har 17 tum). Men bromsskivorna på en V90 är stora som pizzor - jag har svårt att tro att I5 skulle ha större så att 18 tum inte skulle passa
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Megahjuls konfigurator har med 18" för Ioniq 5. I regbeviset står säkert inte 18" med som godkänd dimension, men det verkar fungera.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av alvenzo »

mati skrev:
alvenzo skrev:
Är det verkligen ett totalt krav att använda 19" däck? Min säljare sa det nämligen.
Vadå krav? Det finns ju bevisligen Ioniq5 med större fälgar.
Givetvis krav på minst 19". Min säljare sa att däcken är riktigt dyra just för att de måste vara minst 19, jag ser ju ingen riktig poäng med så stora däck om jag inte måste ha det.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Enligt manualen är det 19” eller 20” som gäller
DC7BB305-5E7F-4068-9111-6A0643F7F07E.jpeg
Är det pga accelerationen att W/Y krävs, bilen har spärr på 180?kmt?
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

heldiggrisen skrev:
Enligt manualen är det 19” eller 20” som gäller
DC7BB305-5E7F-4068-9111-6A0643F7F07E.jpeg
Är det pga accelerationen att W/Y krävs, bilen har spärr på 180?kmt?

Jaaa exakt denna fråga har jag också ställt i ett tidigare inlägg. Hmmmm accelerationen kanske har något med det att göra jaa. Har jag inte tänkt på.

Nu har UK fått sina första bilar också:
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Alla fälgar är ju inte kostruerade likadant. Storlek och djup på "släppet" skiljer sig. När jag körde rally fick jag bara ha max 16" fälgar, och med 300mm skivor var det bara ett märke (som jag hittade) där fälgen inte tog i. Om 18" fälgen inte tar i så är det bara att välja ett däck med lite högre sida så man får samma höjd som orginaldäcket.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

wheels skrev:
Alla fälgar är ju inte kostruerade likadant. Storlek och djup på "släppet" skiljer sig. När jag körde rally fick jag bara ha max 16" fälgar, och med 300mm skivor var det bara ett märke (som jag hittade) där fälgen inte tog i. Om 18" fälgen inte tar i så är det bara att välja ett däck med lite högre sida så man får samma höjd som orginaldäcket.
Jag länkade bild som bevisar att det fungerar med 18”.
Frågan är om det är lämpligt utifrån garanti-och försäkrings-synpunkt?
Edit:Vad säger svensk lag om att köra på dimensioner som inte är enligt specifikation?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

alvenzo skrev:
mati skrev:
alvenzo skrev:
Är det verkligen ett totalt krav att använda 19" däck? Min säljare sa det nämligen.
Vadå krav? Det finns ju bevisligen Ioniq5 med större fälgar.
Givetvis krav på minst 19". Min säljare sa att däcken är riktigt dyra just för att de måste vara minst 19, jag ser ju ingen riktig poäng med så stora däck om jag inte måste ha det.
Ah okej. Då är jag med. Jag utgick ifrån att du menade större än 19", alla vill ju alltid ha så stora hjul som möjligt av någon för mig obegriplig anledning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

heldiggrisen skrev:
wheels skrev:
Alla fälgar är ju inte kostruerade likadant. Storlek och djup på "släppet" skiljer sig. När jag körde rally fick jag bara ha max 16" fälgar, och med 300mm skivor var det bara ett märke (som jag hittade) där fälgen inte tog i. Om 18" fälgen inte tar i så är det bara att välja ett däck med lite högre sida så man får samma höjd som orginaldäcket.
Jag länkade bild som bevisar att det fungerar med 18”.
Frågan är om det är lämpligt utifrån garanti-och försäkrings-synpunkt?
Edit:Vad säger svensk lag om att köra på dimensioner som inte är enligt specifikation?
Många kör med så stora fälgar dom får plats med, och så länge spårvidden är inom toleranserna verkar inte polisen ha nåt problem.
Anmäler man till försäkringsbolaget att man har dyra fälgar kanske man får en dyrare försäkring, eller dom säger att dom bara ersätter standardfälgarna.
Fälgarna skall ju ha orsakat nån skada om det skall bli problem med garantin
Edit: Bilbesiktningen har aldrig sagt något till mig när jag haft för stor diameter fälg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Ser att 60st, Ioniq 5 är förregistrerade.
5 är registrerade, utgår ifrån att de är demobilar hos handlare.
Bara att åka och provköra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev:
Frågan är om man vågar sig dit och kolla… Man kanske blir lika besviken som polacken… Essential är ju inte riktigt samma sak som First Edition…

Jag kommer ihåg när jag spanade in en Opel Astra och fick provköra den minst utrustade med kassa stolar mm. Så simpel med sin lilla skärm. Luktade plast. Plastbavkapslar. Men sen beställde jag ändå. Och när jag fick min fullutrustade med läderklädsel, automat, pulver under huven, massage o ac i stolarna, elbaklucka tredelat baksäte, matrix strålkastare mm. En helt annan bil - underbar.
Var där precis nyss och kikade i Linköping. Trots låg utrustning kändes den riktigt trevlig! Över förväntan! Ser fram emot att få provköra (börjar nästa vecka).
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Walker skrev:
Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.
Intressanta synpunkter.

Har tyvärr inte kunnat se den varken exteriört eller interiört i verkligheten, men även utsidan tycker jag (iaf. på foto och film) ser väldigt billig och plastig ut.

Har man tur så kanske KIA EV6 är syskonet som lyfter Ioniq 5 till högre kvalitet (precis som Enyaq vs ID4). Har du haft möjlighet att kika på EV6?

Tycker EV6 ser mycket mindre "robot" och mindre "space" ut än Ioniq 5 (lite för mycket transformer för min smak). Kanske KIA och EV6 är det mer "vuxna" alternativet som gäller?

Det jag inte gillar med PS2, är att man sitter insjunken så långt ner, och väldigt innesluten trång känsla. Där tycker jag ju att både Iq5/EV6 och ID/Enyaq-bilarna iaf på bild/film ser ut att vara mer luftiga ljusa (men man måste ju provköra och uppleva själv innan man kan bedöma en bil)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Walker skrev:
Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.
Intressanta synpunkter.

Har tyvärr inte kunnat se den varken exteriört eller interiört i verkligheten, men även utsidan tycker jag (iaf. på foto och film) ser väldigt billig och plastig ut.

Har man tur så kanske KIA EV6 är syskonet som lyfter Ioniq 5 till högre kvalitet (precis som Enyaq vs ID4). Har du haft möjlighet att kika på EV6?

Tycker EV6 ser mycket mindre "robot" och mindre "space" ut än Ioniq 5 (lite för mycket transformer för min smak). Kanske KIA och EV6 är det mer "vuxna" alternativet som gäller?

Det jag inte gillar med PS2, är att man sitter insjunken så långt ner, och väldigt innesluten trång känsla. Där tycker jag ju att både Iq5/EV6 och ID/Enyaq-bilarna iaf på bild/film ser ut att vara mer luftiga ljusa (men man måste ju provköra och uppleva själv innan man kan bedöma en bil)?
Det kommer ju en mer "premium" variant på samma platta inom kort, Genesis GV60.
Förhoppningsvis är den trevligare. Men de har lite udda smak i Asien...

viewtopic.php?f=27&t=25699
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Nej, jag ska kolla imorgon. Vi får se om man kan knöla in vovvarna på nåt sätt. Med nedfällt baksäte måste det ju vara möjligt. Jag har ju inga elefanter. Så vansinnigt mycket mindre än e-tron kan den ju inte vara, och den funkar t o m med uppfällt baksäte.
En Volvo XC40 kommer jag däremot inte skaffa. Jag ser inte på vilket sätt den bilen ska vara intressant för mig. Rent tekniskt ligger den ju ljusår bakom Hyundai. Och jag köper inte en random kines-SUV bara för att den är eldriven.
Jag ser två alternativ just nu.
1. Ioniq 5, förutsatt den faller mig i smaken
2. Behålla e-tron leasingperionen ut, dvs till april 2022. Om det inte kommit en bra bil fram tills dess kommer jag skaffa en gammal dieselhärk så länge, dvs tills det finns en kombi som går på el.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Nej, jag ska kolla imorgon. Vi får se om man kan knöla in vovvarna på nåt sätt. Med nedfällt baksäte måste det ju vara möjligt. Jag har ju inga elefanter. Så vansinnigt mycket mindre än e-tron kan den ju inte vara, och den funkar t o m med uppfällt baksäte.
En Volvo XC40 kommer jag däremot inte skaffa. Jag ser inte på vilket sätt den bilen ska vara intressant för mig. Rent tekniskt ligger den ju ljusår bakom Hyundai. Och jag köper inte en random kines-SUV bara för att den är eldriven.
Jag ser två alternativ just nu.
1. Ioniq 5, förutsatt den faller mig i smaken
2. Behålla e-tron leasingperionen ut, dvs till april 2022. Om det inte kommit en bra bil fram tills dess kommer jag skaffa en gammal dieselhärk så länge, dvs tills det finns en kombi som går på el.
Jo, även om jag gillar Volvo-kvaliteten hos PS2 (som gammal Volvo-ägare och massor av kombi), så känns ju batteritekniken och allt annat dåtid. e-GMP känns ju verkligen framtid, och som batterikemi, kylning och laddteknik som (iaf. just nu) ligger absolut allra längst fram. Även passerat Tesla med råge och gått ordentligt förbi.

Du har förresten inte kikat på, eller funderat på syskonet EV6 istället?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Du har förresten inte kikat på, eller funderat på syskonet EV6 istället?
Nej, varför? Den är både dyrare och dessutom ful som stryk tycker jag.
Jag gillar Ioniq5 och dess fräcka design, både interiört och exteriört. Jag tycker att EV6 är alldeles för vanlig och tråkig. Och om det nu är så att Ioniq5 är för liten för mig och mina hundar så är väl EV6 inget fungerande alternativ heller. Den är väl knappast större.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Du har förresten inte kikat på, eller funderat på syskonet EV6 istället?
Nej, varför? Den är både dyrare och dessutom ful som stryk tycker jag.
Jag gillar Ioniq5 och dess fräcka design, både interiört och exteriört. Jag tycker att EV6 är alldeles för vanlig och tråkig. Och om det nu är så att Ioniq5 är för liten för mig och mina hundar så är väl EV6 inget fungerande alternativ heller. Den är väl knappast större.
Nej, det skall vara exakt samma storlek. Så får hundburarna inte plats i Ioniq 5 så får de det nog inte i EV6 heller (tyvärr). Så jag tänkte just designmässigt och ur kvalitetskänsla.

Själv är jag en sådan där "tråkig" person som gärna medvetet väljer bilar som inte sticker ut från mängden. :D
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Walker skrev:
Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.
Roligt att man kan tycka så olika! Provkörde XC40 P8 i vintras och tyckte inte den var något särskilt. Den var iaf inte lika klaustrofobisk som Polestar 2. IONIQ5 kändes stor och luftig i förarsätet. Exakt som jag vill ha det efter att man vant sig vid BMW i3S. Tyckte inte den kändes plastig alls och det var förvånande stort bagage, särskilt när man flyttade fram baksätet lite.

Du jämför dessutom i princip maxutrustad XC40 mot den billigaste varianten av IONIQ5.
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Du har förresten inte kikat på, eller funderat på syskonet EV6 istället?
Nej, varför? Den är både dyrare och dessutom ful som stryk tycker jag.
Jag gillar Ioniq5 och dess fräcka design, både interiört och exteriört. Jag tycker att EV6 är alldeles för vanlig och tråkig. Och om det nu är så att Ioniq5 är för liten för mig och mina hundar så är väl EV6 inget fungerande alternativ heller. Den är väl knappast större.
Nej, det skall vara exakt samma storlek. Så jag tänkte just mer designmässigt.

Själv är jag en sådan där "tråkig" person som gärna medvetet väljer bilar som inte sticker ut från mängden. :D
Ja, alltså jag gillar ju Golfen just för att den är så vanlig. Så sett är jag likadan. Jag vill inte sticka ut. Men just EV6 gillar jag inte alls designmässigt. Då är IQ5 mycket roligare tycker jag. Och hade jag velat smälta in utan att sticka ut alls i mängden hade jag nog behövt skaffa en gammal Volvo 740 eller en vrålande pick-up. Det är sånt man kör här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:

Själv är jag en sådan där "tråkig" person som gärna medvetet väljer bilar som inte sticker ut från mängden. :D
Ja, alltså jag gillar ju Golfen just för att den är så vanlig. Så sett är jag likadan. Jag vill inte sticka ut. Men just EV6 gillar jag inte alls designmässigt. Då är IQ5 mycket roligare tycker jag. Och hade jag velat smälta in utan att sticka ut alls i mängden hade jag nog behövt skaffa en gammal Volvo 740 eller en vrålande pick-up. Det är sånt man kör här.
Ha, ha, då hade jag nog inte smält in där! :D

Förstår vad du menar dock. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Inte så jätte imponerad ändå.

Efter 10 min så har Ioniq 5 nått 55% och laddat ca 34 kWh. Men samtidigt så har Teslan också laddat ca 34kWh.
Efter 15 min så har Ioniq 5 nått 71% och laddat ca 47 kWh. Men samtidigt så har Teslan också laddat ca 43kWh.
Utgår ifrån att Teslan år snålare per mil så skillnaden i praktiken är inte stor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar