Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Aida skrev:
Nu synes Hyundai ha löst frågan om uppvärmning av kupén från appen iaf. Detta fick jag i ett mejl där man gjorde reklam för uppdateringen av batteriuppvärmning inför snabbladdning:

”Med uppdateringen kommer du också att kunna direktstarta uppvärmning (eller nedkylning) av kupén via Bluelink®-appen, oavsett laddningsnivå och om bilen laddas eller inte.”

För övrigt den pinsamt dåliga svenska går utöver manualen - det här meddelandet fick jag av appen:
Jag svarar mig själv:

Jo för tusan! Nu funkar klimatkontroll från appen!!!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Då blir Mati glad ju ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

Bjelke skrev:
Då blir Mati glad ju ;)
Om den funkar för honom ja…
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Dafro skrev:
Bjelke skrev:
Då blir Mati glad ju ;)
Om den funkar för honom ja…
Ja det var ju den lilla haken då såklart :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Jag kan bekräfta att batteriförvärmning fungerar.
Hade igår med 8 grader ute lite tid att testa.

Körde iväg med 27% kvar i batteriet för en körning på 70 km hem.
Ställde in nav på Ionity charger och började köra (förresten det var konstigt att det efter uppdateringen blev en nederländsk röst som uttalade alla nav. anvisningar från engelskan, jag behövde ställa in röster fram och tillbaka från annat språk till engelska igen för att få det fungera. Att det är nederländsk är inte direkt konstigt för det brukar min fru ha i sina inställningar men att den i mina inställningar hängde kvar med nederländsk röst och resten på engelska, var smått roligt samt pinsamt hur buggigt systemet är, men inget nytt där...)

Att fortsätta med resan, efter 8-10 minuters körning såg jag snöflingan på display och byte till skärmen 'Energy information' som visade 3,7 kW för Battery Care.
IMG_0962.png
IMG_0963.PNG
IMG_0961.png
Batteriet hade då en Max temp på 12 grader och min på 8. Efter 10 minuter hade temperaturen i batteriet gått upp till 18 resp. 10 grader, 3 minuter senare blev det 20 resp. 12 och där stannade uppvärmningen och Battery Care återgick till 0,00 kW.
Jag följde temperaturen under fortsatte resan som skulle vara minst 30 minuter fram till Ionity charger. Temperaturen på batteriet gick neråt men inte så snabb som jag tänkte att det skulle göra med tanke på att Coolant temperature 2 gick snabbare ner till ungefär 11 grader (den gick med upp till 25 grader, när Heater var på som gick upp till max 43 grader).
Så vid ankomst till Ionity var temperaturen max 17 grader och 13 i några andra moduler.

Laddningen startade med 66kW och förstås åkte batteri temperaturen upp. Det tog 6 minuters laddning till batteriet hade nådd max 23 och min 14 grader varpå laddningen gick upp till 115kW, det dröjde dock ytterligare 4 minuter innan den lägsta temperaturen på batteriet var på 20 grader för att sedan kunna öka laddningen till 185 kW.
Batteriet hade laddat från 9% till 29% (motsvarande 30km till 129 km räckvidd).

Jag undrar om det hade varit bättre att starta navigation till Ionity 15 minuter före ankomst för att få en högre temperatur vid ankomsten, då kanske den hade börjat med direkt 120kW? Sedan blir det ju beroende på utetemperaturen och därmed batteri temperaturen hur länge det kommer att dröja innan 20 grader nås. Det är tydligt i alla fall att uppvärmningen stannar när max temperaturen blir 20 grader, jag hade hoppats att den skulle värma tills den lägsta batterimodulen var 20 grader i och med att den styr möjligheten till att ladda med högre hastigheter.
Vinterresan till fjällen (laddar väldigt sällan med HPC) kommer vara något enklare men inte alls att det kommer vara avgörande med batteriförvärmning. Avgörande kommer förmodligen fortfarande vara hur många laddare som är lediga när jag väl kommer fram där jag vill stanna. Det blir ju i alla fall så att när jag väl laddar att jag snabbare kan lämna över platsen till en annan!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Dafro skrev:
Bjelke skrev:
Då blir Mati glad ju ;)
Om den funkar för honom ja…
Ja det var ju den lilla haken då såklart :lol:
Jag fick ju samma mejl, så kanske.
Det jag inte begriper är att verkstaden har skyllt på min mobiltelefon och förklarat att det är därför appen inte kan starta ACn. Konstigt att Hyundai nu kommer med en buggfix som fixar felet i min mobil åt alla andra också. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Dafro skrev:
Bjelke skrev:
Då blir Mati glad ju ;)
Om den funkar för honom ja…
Ja det var ju den lilla haken då såklart :lol:
Jag fick ju samma mejl, så kanske.
Det jag inte begriper är att verkstaden har skyllt på min mobiltelefon och förklarat att det är därför appen inte kan starta ACn. Konstigt att Hyundai nu kommer med en buggfix som fixar felet i min mobil åt alla andra också. :?
Lite konstigt men Hyundai har väl kommit en bit längre med ota uppdateringar… :roll:
27,8 kWp solceller
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Tessi19 skrev:
Jag kan bekräfta att batteriförvärmning fungerar.
Hade igår med 8 grader ute lite tid att testa.

Körde iväg med 27% kvar i batteriet för en körning på 70 km hem.
Ställde in nav på Ionity charger och började köra (förresten det var konstigt att det efter uppdateringen blev en nederländsk röst som uttalade alla nav. anvisningar från engelskan, jag behövde ställa in röster fram och tillbaka från annat språk till engelska igen för att få det fungera. Att det är nederländsk är inte direkt konstigt för det brukar min fru ha i sina inställningar men att den i mina inställningar hängde kvar med nederländsk röst och resten på engelska, var smått roligt samt pinsamt hur buggigt systemet är, men inget nytt där...)

Att fortsätta med resan, efter 8-10 minuters körning såg jag snöflingan på display och byte till skärmen 'Energy information' som visade 3,7 kW för Battery Care.
IMG_0962.png
IMG_0963.PNG
IMG_0961.png
Batteriet hade då en Max temp på 12 grader och min på 8. Efter 10 minuter hade temperaturen i batteriet gått upp till 18 resp. 10 grader, 3 minuter senare blev det 20 resp. 12 och där stannade uppvärmningen och Battery Care återgick till 0,00 kW.
Jag följde temperaturen under fortsatte resan som skulle vara minst 30 minuter fram till Ionity charger. Temperaturen på batteriet gick neråt men inte så snabb som jag tänkte att det skulle göra med tanke på att Coolant temperature 2 gick snabbare ner till ungefär 11 grader (den gick med upp till 25 grader, när Heater var på som gick upp till max 43 grader).
Så vid ankomst till Ionity var temperaturen max 17 grader och 13 i några andra moduler.

Laddningen startade med 66kW och förstås åkte batteri temperaturen upp. Det tog 6 minuters laddning till batteriet hade nådd max 23 och min 14 grader varpå laddningen gick upp till 115kW, det dröjde dock ytterligare 4 minuter innan den lägsta temperaturen på batteriet var på 20 grader för att sedan kunna öka laddningen till 185 kW.
Batteriet hade laddat från 9% till 29% (motsvarande 30km till 129 km räckvidd).

Jag undrar om det hade varit bättre att starta navigation till Ionity 15 minuter före ankomst för att få en högre temperatur vid ankomsten, då kanske den hade börjat med direkt 120kW? Sedan blir det ju beroende på utetemperaturen och därmed batteri temperaturen hur länge det kommer att dröja innan 20 grader nås. Det är tydligt i alla fall att uppvärmningen stannar när max temperaturen blir 20 grader, jag hade hoppats att den skulle värma tills den lägsta batterimodulen var 20 grader i och med att den styr möjligheten till att ladda med högre hastigheter.
Vinterresan till fjällen (laddar väldigt sällan med HPC) kommer vara något enklare men inte alls att det kommer vara avgörande med batteriförvärmning. Avgörande kommer förmodligen fortfarande vara hur många laddare som är lediga när jag väl kommer fram där jag vill stanna. Det blir ju i alla fall så att när jag väl laddar att jag snabbare kan lämna över platsen till en annan!
Testade nu alldeles nyss med 6 grader ute att köra till IONITY i nav. som var 4,5 km.
35% kvar i batteriet. Snöflingan kom inom en minut och värmaren startade på 4 kW.
Så jag tror nog att jag kommer ställa in att jag kör mot laddaren under resans gång (eller att man då sätter på Batteri-konditionering i menyn).
Undrar om det finns en övre gräns gällande batteristatus innan värmare kan aktiveras. Trodde att jag läste tidigare någonstans att det skulle vara under 30% men det är det bevisligen inte.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Vadå? Kan man manuellt aktivera förvärmningen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Vadå? Kan man manuellt aktivera förvärmningen?
Nja nej.
Det som krävs är att man har ställt in en rutt i navigation till en snabbladdare med effekt >50kW. Sedan finns möjlighet att kryssa för i menyn om man vill använda batteri-konditionering (där det tidigare kallades Wintermode).
Jag föreställer mig att man därmed kan ändra den inställningen medans man kör och aktivera den 15-20 minuter före man kommer fram till laddaren under förutsättningen att man redan gör i nav. till den önskade snabbladdaren.

Edit: jag har en taxi resa (ungdomsskjuts) kvar ikväll så jag ska testa det ;)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Aha, då är jag med. Du menar att du navigerar till en snabbladdare, men istället för att låta bilen bestämma när den ska förvärma batteriet så tjongar du in Wintermode lagom innan du anländer till laddaren. Smart. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Det fungerar klockrent som jag beskriver ovan!
Och den fortsätter värma när man parkerar och fortsätter ha bilen på i P. Så även om man skulle behöva vänta på laddaren kan bilen se till att f en bättre laddtemperatur.
Tyvärr bryts värmning om man aktiverar Utility-mode.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Tessi19 skrev:
Det fungerar klockrent som jag beskriver ovan!
Och den fortsätter värma när man parkerar och fortsätter ha bilen på i P. Så även om man skulle behöva vänta på laddaren kan bilen se till att f en bättre laddtemperatur.
Tyvärr bryts värmning om man aktiverar Utility-mode.
Bra där! Intressant!
Utility-mode behöver man ändå bara om man ska stå still 1-2 timmar eller mer.
Ioniq 5 FE AWD
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

På tal om Ioniq 5 i vinterväglag så hade jag en obehaglig upplevelse förra vintern när ungen skulle inte till akuten.
Underkylt regn gjorde gatan glashal och regen i detta gjorde att bilen halkade runt. Gick över till snow mode och det var väldigt mycket tryggare.

Nu kör jag med dubbfria nordiska vilket säkert bidrog. Knappast specifikt för Håndajen men ändå en mindre kul upplevelse.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Skabb1 skrev:
På tal om Ioniq 5 i vinterväglag så hade jag en obehaglig upplevelse förra vintern när ungen skulle inte till akuten.
Underkylt regn gjorde gatan glashal och regen i detta gjorde att bilen halkade runt. Gick över till snow mode och det var väldigt mycket tryggare.

Nu kör jag med dubbfria nordiska vilket säkert bidrog. Knappast specifikt för Håndajen men ändå en mindre kul upplevelse.
Det är riktigt skönt med Snow Mode och ställbar regen!
Jag tyckte det var skitläskigt att köra på isgatorna i stan med min tidigare BMW i3S där man ej kunde stänga av regen/one pedal drive... Fick sitta på helspänn och vara sjukt försiktig.

Många som skriver att "man lär sig" och att det inte alls är ett problem med regen på vintern, men jag håller verkligen inte med dessa personer.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det är väl en smaksak antar jag. Jag är så van vid stark regen att jag får lite lätt panik när jag glömmer att den är avstängd och bilen bara rullar vidare när jag släpper gasen. Jag kan förvisso ibland göra så att jag stänger av regen tillfälligt för att jag vill rulla, t.ex. nedför en backe eller så. Det är extra smidigt i e-Golfen där man bara drar i växelspaken en gång, istället för en massa rattpaddlar som måste dras flera gånger. Men så fort jag har rullat färdigt så sätter jag på regen igen omedelbart.
Det var en sak som jag verkligen hatade med min e-tron, den stängde av regen varje gång man körde med farthållaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

mati skrev:
Det är väl en smaksak antar jag. Jag är så van vid stark regen att jag får lite lätt panik när jag glömmer att den är avstängd och bilen bara rullar vidare när jag släpper gasen. Jag kan förvisso ibland göra så att jag stänger av regen tillfälligt för att jag vill rulla, t.ex. nedför en backe eller så. Det är extra smidigt i e-Golfen där man bara drar i växelspaken en gång, istället för en massa rattpaddlar som måste dras flera gånger. Men så fort jag har rullat färdigt så sätter jag på regen igen omedelbart.
Det var en sak som jag verkligen hatade med min e-tron, den stängde av regen varje gång man körde med farthållaren.
I mitt fall med isgata kändes det inte som en smaksak utan som en viktig säkerhetsaspekt.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

MrRun skrev:
Tessi19 skrev:
Det fungerar klockrent som jag beskriver ovan!
Och den fortsätter värma när man parkerar och fortsätter ha bilen på i P. Så även om man skulle behöva vänta på laddaren kan bilen se till att f en bättre laddtemperatur.
Tyvärr bryts värmning om man aktiverar Utility-mode.
Bra där! Intressant!
Utility-mode behöver man ändå bara om man ska stå still 1-2 timmar eller mer.
Jag vet att det har skrivits tidigare någonstans att batteri konditionering inte går igång under viss laddstatus. Det gör det i alla fall inte under 15% har jag märkt. Var gränsen ligger vet jag då inte men skulle kunna vara 20%??
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OvePaHornet »

Tessi19 skrev:
MrRun skrev:
Tessi19 skrev:
Det fungerar klockrent som jag beskriver ovan!
Och den fortsätter värma när man parkerar och fortsätter ha bilen på i P. Så även om man skulle behöva vänta på laddaren kan bilen se till att f en bättre laddtemperatur.
Tyvärr bryts värmning om man aktiverar Utility-mode.
Bra där! Intressant!
Utility-mode behöver man ändå bara om man ska stå still 1-2 timmar eller mer.
Jag vet att det har skrivits tidigare någonstans att batteri konditionering inte går igång under viss laddstatus. Det gör det i alla fall inte under 15% har jag märkt. Var gränsen ligger vet jag då inte men skulle kunna vara 20%??
På EV6 är det ~24%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Skabb1 skrev:
I mitt fall med isgata kändes det inte som en smaksak utan som en viktig säkerhetsaspekt.[/quote]
Jag förstår. Men jag har aldrig känt så. Jag brukar för det mesta köra ganska försiktigt, och på vintern har jag alltid ägg under pedalen. Jag ändrade aldrig inställningen för regen i min gamla bakhjulsdrivna P85 heller, och den har jag kört på blankis många gånger när det begav sig. Har aldrig upplevt att det kändes otryggt eller läskigt. Jag kanske haft tur, jag vet inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

mati skrev:
Skabb1 skrev:
I mitt fall med isgata kändes det inte som en smaksak utan som en viktig säkerhetsaspekt.
Jag förstår. Men jag har aldrig känt så. Jag brukar för det mesta köra ganska försiktigt, och på vintern har jag alltid ägg under pedalen. Jag ändrade aldrig inställningen för regen i min gamla bakhjulsdrivna P85 heller, och den har jag kört på blankis många gånger när det begav sig. Har aldrig upplevt att det kändes otryggt eller läskigt. Jag kanske haft tur, jag vet inte.[/quote]
Jag förstår. Och en reflektionen är naturligtvis om regen är olika från bil till bil. Jag tror det var I-Pedal eller Lev3 jag hade. Tänker om tex andra tillverkare känner av mer om hjulen släpper och anpassar efter detta medan Hyundai hänvisar till Snow mode?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Skabb1 skrev:
mati skrev:
Skabb1 skrev:
I mitt fall med isgata kändes det inte som en smaksak utan som en viktig säkerhetsaspekt.
Jag förstår. Men jag har aldrig känt så. Jag brukar för det mesta köra ganska försiktigt, och på vintern har jag alltid ägg under pedalen. Jag ändrade aldrig inställningen för regen i min gamla bakhjulsdrivna P85 heller, och den har jag kört på blankis många gånger när det begav sig. Har aldrig upplevt att det kändes otryggt eller läskigt. Jag kanske haft tur, jag vet inte.
Jag förstår. Och en reflektionen är naturligtvis om regen är olika från bil till bil. Jag tror det var I-Pedal eller Lev3 jag hade. Tänker om tex andra tillverkare känner av mer om hjulen släpper och anpassar efter detta medan Hyundai hänvisar till Snow mode?[/quote]
Utan större erfarenhet av andra märken så känns iaf Teslas regen väldigt exakt på halt underlag, den
stryper effekten riktigt bra faktiskt och har varit så sedan länge också (inte alldeles i början vill jag minnas
för då satte jag den oftast på low om det var riktigt halt) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det stämmer nog. Jag har ibland undrat om regen har samma funktion som ABS, dvs att den inte tillåter att hjulen låser sig. För det kändes så. I Teslan alltså.
Jag har visserligen inte upplevt att bakhjulen på Ioniq5 blockerar på grund av regen på halt underlag, men det är ingen alltför vågad gissning att de mycket väl skulle kunna göra det bara det är tillräckligt halt. Hyundai har garanterat inte tagit hänsyn till detta i sin mjukvara. De litar på att föraren sköter detta med snow mode eller en svagare regen-inställning, precis som Skabb1 säger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

30000km på 7 månader ändå bra jobbat!
Tycker verkligen om bilen.
Är dock ute efter ny, kul och byta bil 8-)
Prövade lite olika bilar i helgen

Nissan ariya, gilla inte alls, så sjukt kort stolsdyna, satt inte skönt, och gilla inte assistenterna, ingen rabatt på bilen alls 707” med allt, stort batteri 4wd lägsta räntan 6,95% :lol:

Skoda Enyaq coupe RS, gilla jag rätt mycket med bra stolar, stooooort panorama tak, headupdisplay men extremt dålig väghållningsassistent mycket ping pong mellan linjerna, fråga en kompis som har en Enyaq om detta var normalt vilket det var, frågan även en kompis som har en id3 och han sa samma. Sen inget bra tryck i bilen när man har vant sig vad ioniq 5 gör. Fick bra rabatt på bilen tror totalt 47000:- och sluta på 711” mamba grön med allt. 5,2% ränta, går nog att få ner lite till.

Sen har jag varit spekulant på Q8 etron och fick bra pris på den och en ränta på 4,95% MEN jag var och prova den vanliga etron i helgen och jag tyckte det var ett steg bak från ioniq 5, den kändes gammal och lite utdaterad, hade en som jag sålde i februari men nu när jag hoppa in i en igen så kände jag inget habegär och vill absolut inte lägga 850-895” på en ”ny” bil

Jaja lite off topic här men lite kul och skriva av sig, blir kanske en ioniq 6 :D
4CAE5D7C-49C1-457C-96A9-2986112FA51D.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jag tycker också att I5 är svårslagen när man tittar på helheten. Mycket bil för pengarna, trots alla brister. Svårt att säga vad man skulle byta till, det finns liksom inget likvärdigt.
Det tråkiga är bara att Hyundai helt uppenbart inte vill sälja bilar i Sverige. Det kryllar ju av EV6 överallt, trots att den är dyrare. Ioniq 5 är verkligen en raritet på vägarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar