Har FN nåt med tekniska spec för bilar att göra? Trodde de sysslade mest med stävjande av krig och svältAida skrev:Många intressanta tankar från er. Mitt svar är att jag inte vet. Jag är absolut inte säker på något med den här bilen. Bilsäljaren förklarade för mig när jag ringde om att 12-voltsbatteriet var urladdat att det enligt lag inte får använda högspänningsbatteriet när bilen är avslagen. Så har jag också förstått det från andra trådar här på forumet. Exemplen som du använder Mati är ju aktivt aktiverade av föraren och inte automatiskt - kan ju vara skillnaden. Ladda in i batteriet går bra i avstängt läge.mati skrev:Exakt. Bilen använder högvoltsvatteriet hela tiden utan att man behöver starta den. Den kan köra AC/värme, V2L, utility-läge, och den toppar även 12V-batteriet när det behövs. Finns många exempel på att den gör just det sistnämnda.GustavE skrev:Hur kan elbilar köra sina 5 kW värmare eller AC om dom inte får använda stora batteriet när dom är parkerade?
Det enda man inte kan göra utan att trycka på start-knappen är att köra iväg. Men till och med det är en sanning med modifikation. Man kan ju köra remote utan att ens behöva sitta i bilen. Ioniq 5 gör det via fjärrnyckeln, Tesla gör det via appen. Bortsett från att Tesla inte ens har någon start-knapp.
På detta viset förklaras ju också i den här artikeln: https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-elbilar/
Beträffande lag Tessi19 så var det jag som språkligt tog en genväg. Tekniska regleringar för bilar brukar väl stadgas av FN och sedan finns undantag eller tillägg på olika marknader. Hos oss står de säkert i EU-direktiv som implementeras i Sverige genom förordningar. Men de gäller såsom lag.
Slutligen Mati så kan ju inte Ioniq 5 heller starta ACn genom appen
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Oh yes!HelectriC skrev:Har FN nåt med tekniska spec för bilar att göra? Trodde de sysslade mest med stävjande av krig och svältAida skrev:Många intressanta tankar från er. Mitt svar är att jag inte vet. Jag är absolut inte säker på något med den här bilen. Bilsäljaren förklarade för mig när jag ringde om att 12-voltsbatteriet var urladdat att det enligt lag inte får använda högspänningsbatteriet när bilen är avslagen. Så har jag också förstått det från andra trådar här på forumet. Exemplen som du använder Mati är ju aktivt aktiverade av föraren och inte automatiskt - kan ju vara skillnaden. Ladda in i batteriet går bra i avstängt läge.mati skrev:Exakt. Bilen använder högvoltsvatteriet hela tiden utan att man behöver starta den. Den kan köra AC/värme, V2L, utility-läge, och den toppar även 12V-batteriet när det behövs. Finns många exempel på att den gör just det sistnämnda.GustavE skrev:Hur kan elbilar köra sina 5 kW värmare eller AC om dom inte får använda stora batteriet när dom är parkerade?
Det enda man inte kan göra utan att trycka på start-knappen är att köra iväg. Men till och med det är en sanning med modifikation. Man kan ju köra remote utan att ens behöva sitta i bilen. Ioniq 5 gör det via fjärrnyckeln, Tesla gör det via appen. Bortsett från att Tesla inte ens har någon start-knapp.
På detta viset förklaras ju också i den här artikeln: https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-elbilar/
Beträffande lag Tessi19 så var det jag som språkligt tog en genväg. Tekniska regleringar för bilar brukar väl stadgas av FN och sedan finns undantag eller tillägg på olika marknader. Hos oss står de säkert i EU-direktiv som implementeras i Sverige genom förordningar. Men de gäller såsom lag.
Slutligen Mati så kan ju inte Ioniq 5 heller starta ACn genom appen
https://unece.org/transport/vehicle-regulations
Re: Förboka din Ioniq 5
Där ser man!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Finns det någon som vet hur många batteri celler en Ioniq5 Advanced 2021 ska ha, alltså den 72,6kwh versionen? Med carscanner får jag fram 180 med normal spänning och sedan 181-192 med 0,0 - 0,04V. Misstänker att de 12 extra finns 77kwh / 2022 modellen.
Skaffade carscanner pga HVAC problem, fanns idag nästan ingen kylning igen
Finns i alla fall massor med termometrar i bilen! Så den borde kunna få bra temperatur i bilen.
Skaffade carscanner pga HVAC problem, fanns idag nästan ingen kylning igen
Finns i alla fall massor med termometrar i bilen! Så den borde kunna få bra temperatur i bilen.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Låter rimligt att det är 15 moduler à 12 celler i våra bilar och 16 moduler i bilarna som har 77kWh. Jag har för mig att jag sett dessa siffror nånstans.
Min AC har också spökat igen idag. Fläkten lekte jo-jo hela tiden, trots att den var i manuellt läge så som vanligt. Det hindrar den helt uppenbart inte från att ändra hastighet hela tiden. Jag körde i början i läge 2, men plötsligt fick den fnatt och började blåsa alldeles för mycket. Sen sänkte jag till 1 men då blåste den alldeles för lite. Skillnaden mellan läge 1 och 2 var enorm. Det var inte första gången detta hände.
Sen testade jag att ändra temperaturen istället och gick från mina sedvanliga 19 grader till 20, men det gjorde ingen som helst skillnad. Sen kollade jag energiförbrukningen och den låg på stabila 300W. För att testa vad som händer ökade jag fläkten till max och satte temperaturen till 17 grader. Fortfarande 300W. Fläkten till 1 och fortfarande 300W.
Det känns som att min AC för ett helt eget liv. Antingen så är det en avancerad slumpgenerstor eller så finns det en dold AI i bilen som har fått för sig att den ska driva mig till vansinne.
Min AC har också spökat igen idag. Fläkten lekte jo-jo hela tiden, trots att den var i manuellt läge så som vanligt. Det hindrar den helt uppenbart inte från att ändra hastighet hela tiden. Jag körde i början i läge 2, men plötsligt fick den fnatt och började blåsa alldeles för mycket. Sen sänkte jag till 1 men då blåste den alldeles för lite. Skillnaden mellan läge 1 och 2 var enorm. Det var inte första gången detta hände.
Sen testade jag att ändra temperaturen istället och gick från mina sedvanliga 19 grader till 20, men det gjorde ingen som helst skillnad. Sen kollade jag energiförbrukningen och den låg på stabila 300W. För att testa vad som händer ökade jag fläkten till max och satte temperaturen till 17 grader. Fortfarande 300W. Fläkten till 1 och fortfarande 300W.
Det känns som att min AC för ett helt eget liv. Antingen så är det en avancerad slumpgenerstor eller så finns det en dold AI i bilen som har fått för sig att den ska driva mig till vansinne.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag testade idag när den inte ville kyla att just driva upp värmen med till 27 grader i bilen, det var inte svårt, för att sedan kyla till 17 grader, då drog den Max 1kwh och temperaturen ur utblåst blev lite kallare men dröjde ett tag tills det var normal temp igen. Blev lite skillnad när jag ändrade till recirkulation av luften men inget stort.
Hoppas på några riktig varma dagar till över 25 grader för att kunna testa mer. Nu kan jag i alla fall bättre hålla koll på alla mätvärde med carscanner.
Testade idag för första gången denna sommaren att snabbladda (för att testa), har inte kört längre resa med bilen under sommaren. Det var bra fart i alla fall på IONITY med upp till 220kw som högst när jag laddade från 30-50%. Vet jag i alla fall att det är möjligt med bilen innan det blir vinter igen med ynka Max 100kw om man har tur. Har fortfarande förhoppningar om att Hyundai kommer fixa det även för våra gamla första versioner.
Hoppas på några riktig varma dagar till över 25 grader för att kunna testa mer. Nu kan jag i alla fall bättre hålla koll på alla mätvärde med carscanner.
Testade idag för första gången denna sommaren att snabbladda (för att testa), har inte kört längre resa med bilen under sommaren. Det var bra fart i alla fall på IONITY med upp till 220kw som högst när jag laddade från 30-50%. Vet jag i alla fall att det är möjligt med bilen innan det blir vinter igen med ynka Max 100kw om man har tur. Har fortfarande förhoppningar om att Hyundai kommer fixa det även för våra gamla första versioner.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
1kW har jag också sett att min AC kan dra. Kortvarigt förvisso, och bara när det är riktigt varmt ute.
Jag har bara snabbladdat en gång i början på maj. Ganska varmt ute alltså. Då dimpade den runt omkring 60-70kW för det mesta. Kortvarigt gick den upp till 140kW efter en stund, men eftersom jag inte behövde ladda mer, och det var en snordyr CirkelK laddare, testade jag inte om den eventuellt hade kunnat öka laddeffekten lite till. Men det kändes som att den inte hade gjort det ändå. Jag utgår ifrån att den marknadsförda jättehöga laddhastigheten är mest en pr-grej. Tror inte de kommer fixa batterivärme på våra bilar. Då hade de väl redan gjort det. Antagligen saknar bilarna rent hårdvarumässigt möjligheten till detta. I praktiken spelar det ingen roll för mig med någon enstaka snabbladdning per år.
Jag har bara snabbladdat en gång i början på maj. Ganska varmt ute alltså. Då dimpade den runt omkring 60-70kW för det mesta. Kortvarigt gick den upp till 140kW efter en stund, men eftersom jag inte behövde ladda mer, och det var en snordyr CirkelK laddare, testade jag inte om den eventuellt hade kunnat öka laddeffekten lite till. Men det kändes som att den inte hade gjort det ändå. Jag utgår ifrån att den marknadsförda jättehöga laddhastigheten är mest en pr-grej. Tror inte de kommer fixa batterivärme på våra bilar. Då hade de väl redan gjort det. Antagligen saknar bilarna rent hårdvarumässigt möjligheten till detta. I praktiken spelar det ingen roll för mig med någon enstaka snabbladdning per år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Laddhastighet under sommar är definitivt ingen pr grej och jag hade 220kW många gånger och över 150 nästan hela laddsessionenerna när jag hade i5.mati skrev:1kW har jag också sett att min AC kan dra. Kortvarigt förvisso, och bara när det är riktigt varmt ute.
Jag har bara snabbladdat en gång i början på maj. Ganska varmt ute alltså. Då dimpade den runt omkring 60-70kW för det mesta. Kortvarigt gick den upp till 140kW efter en stund, men eftersom jag inte behövde ladda mer, och det var en snordyr CirkelK laddare, testade jag inte om den eventuellt hade kunnat öka laddeffekten lite till. Men det kändes som att den inte hade gjort det ändå. Jag utgår ifrån att den marknadsförda jättehöga laddhastigheten är mest en pr-grej. Tror inte de kommer fixa batterivärme på våra bilar. Då hade de väl redan gjort det. Antagligen saknar bilarna rent hårdvarumässigt möjligheten till detta. I praktiken spelar det ingen roll för mig med någon enstaka snabbladdning per år.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur varmt behöver det vara för att få max hastighet? Räcker det med svensk sommar, dvs mellan 10 och 20 grader, eller måste det vara varmare än så?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
I våras när jag provade en Ionity laddare så kom en EV6a och tog laddaren bredvid. Då var det ca 15-18grader ute.mati skrev:1kW har jag också sett att min AC kan dra. Kortvarigt förvisso, och bara när det är riktigt varmt ute.
Jag har bara snabbladdat en gång i början på maj. Ganska varmt ute alltså. Då dimpade den runt omkring 60-70kW för det mesta. Kortvarigt gick den upp till 140kW efter en stund, men eftersom jag inte behövde ladda mer, och det var en snordyr CirkelK laddare, testade jag inte om den eventuellt hade kunnat öka laddeffekten lite till. Men det kändes som att den inte hade gjort det ändå. Jag utgår ifrån att den marknadsförda jättehöga laddhastigheten är mest en pr-grej. Tror inte de kommer fixa batterivärme på våra bilar. Då hade de väl redan gjort det. Antagligen saknar bilarna rent hårdvarumässigt möjligheten till detta. I praktiken spelar det ingen roll för mig med någon enstaka snabbladdning per år.
Han kom in med 2% tror jag det var och efter några minuter var han uppe på runt 220-230kW.
Vill minnas att han nämnde att han hade peakat 237kW något gång.
Så det verkar absolut som att 200kW+ är uppnåeligt nu sommartid.
Re: Förboka din Ioniq 5
För min del var det i helgen på kvällen med 19-20 grader. Jag vet dock inte exakt vad temperaturen var på batterierna men någonstans 20-25 grader tror jag.mati skrev:Hur varmt behöver det vara för att få max hastighet? Räcker det med svensk sommar, dvs mellan 10 och 20 grader, eller måste det vara varmare än så?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Okej. Jag kommer inte ihåg hur varmt det var när jag laddade, men det var nog omkring 15 grader eller så. Då tog det en bra stund innan den kom ens över 70kW. I princip hade jag laddat klart då, men jag behövde å andra sidan inte mer än 20-30%. Hade jag laddat från tomt till 80% så hade den säkert orkat jobba upp sig till acceptabla nivåer. Jag var bara lite förvånad att det tog så lång tid att komma upp i en vettig hastighet. Visserligen lite bortskämd från e-tron som nästan alltid började med minst 140kW oavsett temperatur. Samtidigt drog den nästan dubbelt så mycket ström under färd också.Tessi19 skrev:För min del var det i helgen på kvällen med 19-20 grader. Jag vet dock inte exakt vad temperaturen var på batterierna men någonstans 20-25 grader tror jag.mati skrev:Hur varmt behöver det vara för att få max hastighet? Räcker det med svensk sommar, dvs mellan 10 och 20 grader, eller måste det vara varmare än så?
Men hade jag köpt Ioniq 5 för laddhastigheten så hade jag nog varit lite besviken. För mig spelar det ingen som helst roll om den laddar med 50 eller 200kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 27 mar 2022 21:01
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det någon här som fått bekräftat att deras MY2023 är tillverkad ?
Jag tillhör en av de 1200 som fick min 2022 avbokade och enl åf skulle dom börja tillverka dom 1200 i slutet av juli och 3 månader framåt
Jag tillhör en av de 1200 som fick min 2022 avbokade och enl åf skulle dom börja tillverka dom 1200 i slutet av juli och 3 månader framåt
Re: Förboka din Ioniq 5
Verkar vara komponentbrist igen som ger produktionsstopp: https://www.techgoing.com/hyundais-ioni ... ent/?amp=1
Edit: autocorrect
Edit: autocorrect
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Min ÅF säger att har man hört ett datum så är det hittepå. Ingen vet något om när vi får våra bilar.Silly Bear skrev:Är det någon här som fått bekräftat att deras MY2023 är tillverkad ?
Jag tillhör en av de 1200 som fick min 2022 avbokade och enl åf skulle dom börja tillverka dom 1200 i slutet av juli och 3 månader framåt
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Tar upp den här igen då det säkert kan hjälpa andra. Jag råkade ut för påkörning av djur med sprickor i plasten framtill som resultat.Aida skrev:Jag förstår inte heller när bägge självriskerna skulle kunna aktualiseras och bli ett problem? Tex om du själv är vållande och kör in i ett vajerräcke och en annan bil så täcker vagnskadegarantin din bil och trafikförsäkringen skadorna på vajerräcket och den andra bilen - IF har en självrisk om 1500 kr för trafikförsäkring. Så knappast försvarbart att gå till Folksam ens i detta extrema fall vilket aldrig får inträffa…Dafro skrev:Fast så är det väl inte, du kan ju utnyttja vagnskada utan att behöva nyttja dom andra och tvärtom. Tex skadegörelse och öven om man kör in i något tex en stolpe så täcks ju detta av vagnskada.MrRun skrev:Jag bytte också till If. Men värt att veta är, vilket killen på Folksam försökte locka mig kvar med, är att eftersom de är märkesförsäkring så är det dom som står för vagnskadegarantin oavsett vilket försäkringsbolag man har och då har man också ett självriskavdrag på den hos dom.
Detta täcks av vagnskadegarantin som ligger hos Folksam. Självrisk 7500kr. Min halvförsäkring har jag hos If och nu blev jag ju glad att jag hade tecknat tillägget Stor som innehåller självriskreducering upp till 10000kr på vagnskadegarantin så det kommer inte kosta mig något iaf.
Hade jag haft halvförsäkringen hos Folksam hade det inte heller kostat något men har man sin halvförsäkring någon annanstans kan det alltså vara bra att teckna något tillägg som innehåller självriskreducering om man inte vill åka på 7500kr. Kan ju hinna hända flera incidenter under 3 första åren där man behöver utnyttja vagnskadegarantin i värsta fall.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Min miljöbonus har tydligen trillat in. Fick en leasingfaktura på -1093 kr idag. Minus alltså. Ett bekymmer mindre. Det innebär alltså att Swedbank har skickat in ansökningsblanketten i februari. Två månader för sent, men bättre sent än aldrig.
Från nästa månad behöver jag fortsättningsvis bara betala 1512kr + moms för leasingen. Nu börjar det likna nåt.
Från nästa månad behöver jag fortsättningsvis bara betala 1512kr + moms för leasingen. Nu börjar det likna nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Grattis!mati skrev:Min miljöbonus har tydligen trillat in. Fick en leasingfaktura på -1093 kr idag. Minus alltså. Ett bekymmer mindre. Det innebär alltså att Swedbank har skickat in ansökningsblanketten i februari. Två månader för sent, men bättre sent än aldrig.
Från nästa månad behöver jag fortsättningsvis bara betala 1512kr + moms för leasingen. Nu börjar det likna nåt.
27,8 kWp solceller
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Det kan ju inte stämma, dom pengarna tog slut för flera år sedan jumati skrev:Min miljöbonus har tydligen trillat in. Fick en leasingfaktura på -1093 kr idag. Minus alltså. Ett bekymmer mindre. Det innebär alltså att Swedbank har skickat in ansökningsblanketten i februari. Två månader för sent, men bättre sent än aldrig.
Från nästa månad behöver jag fortsättningsvis bara betala 1512kr + moms för leasingen. Nu börjar det likna nåt.
Grattis då iaf, eller nåt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, det var ju en himla tur att pengarna faktiskt inte var slut denna gången. Det hade verkligen varit snopet att gå miste om miljöbonusen bara för att banken är så himla trög med att skicka in blanketten.Bjelke skrev:Det kan ju inte stämma, dom pengarna tog slut för flera år sedan ju
Grattis då iaf, eller nåt
Hursomhelst så har jag aldrig tagit med bonusen i min kalkyl. Jag har inte räknat med den. Det är ju trots allt en bonus och ingen mänsklig rättighet att få den. Så sett är jag väldigt nöjd nu. En trevlig kostnadsminskning för företaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Snacka om mycket bil för pengarna. Även om du har lite strul vi hoppas blir löst.mati skrev:Ja, det var ju en himla tur att pengarna faktiskt inte var slut denna gången. Det hade verkligen varit snopet att gå miste om miljöbonusen bara för att banken är så himla trög med att skicka in blanketten.Bjelke skrev:Det kan ju inte stämma, dom pengarna tog slut för flera år sedan ju
Grattis då iaf, eller nåt
Hursomhelst så har jag aldrig tagit med bonusen i min kalkyl. Jag har inte räknat med den. Det är ju trots allt en bonus och ingen mänsklig rättighet att få den. Så sett är jag väldigt nöjd nu. En trevlig kostnadsminskning för företaget.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, alla gånger är det mycket bil för pengarna. Strulet är ingenting som verkligen stör mig mer än att jag tycker att det är väldigt onödigt med så många buggar i mjukvaran. Men jag skulle inte sälja bilen för det eller så. Verkligen inte. Jag är nöjd med den och jag är glad att jag köpte den, ännu mer med tanke på prisutvecklingen.DanneLKPG skrev:Snacka om mycket bil för pengarna. Även om du har lite strul vi hoppas blir löst.mati skrev:Ja, det var ju en himla tur att pengarna faktiskt inte var slut denna gången. Det hade verkligen varit snopet att gå miste om miljöbonusen bara för att banken är så himla trög med att skicka in blanketten.Bjelke skrev:Det kan ju inte stämma, dom pengarna tog slut för flera år sedan ju
Grattis då iaf, eller nåt
Hursomhelst så har jag aldrig tagit med bonusen i min kalkyl. Jag har inte räknat med den. Det är ju trots allt en bonus och ingen mänsklig rättighet att få den. Så sett är jag väldigt nöjd nu. En trevlig kostnadsminskning för företaget.
Och nu efter att bonusen har kommit utgör bilen faktiskt en icke-kostnad. Försäkringen är nästan gratis, leasingen är obefintlig och förmånsvärdet är också relativt lågt. Helt sjukt när man tänker på hur många tusenlappar jag fick plöja ner i Audin varje månad för inte så länge sedan. För vilket mervärde egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Idag blev jag glatt överraskad när jag noterade att OTA äntligen fungerar!
Uppdateringen tog ca 1h och det verkar som om nya kartor laddades upp
samt lite andra funktioner rörande navigeringen.
Uppdateringen tog ca 1h och det verkar som om nya kartor laddades upp
samt lite andra funktioner rörande navigeringen.
Förboka din Ioniq 5
Igår har jag använd V2L för första gången på riktig.
Vi har två elbilar I5 och en gammal trotjänare Leaf 24kWh som har 17% degr. och för att ladda de har vi en laddbox Easee samt Tibber styrning och timmätning för el.
Vi kör inte jättemycket men har tyvärr pga jobbet behov till var sin bil vissa dagar. Det betyder att I5 ofta laddas till 80% på helger om elpriset ligger nära 10öre/kWh, och Leafen laddas nästan dagligen till 80% med oftast fram till nu för inte mer än 25 öre/kWh.
Senaste dagars höga elpriser även nattetid (75-100 öre/kWh) gör det lite svårare att ladda billigt. Igår natt var det några timma på natten med 7öre/kWh men som sagt mitt på natten. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att byta bil till laddaren mitt i natten men inte praktisk genomförbar, alltså vem gör det
Så jag laddade I5 under natten upp till 100% och på morgonen (vi behövde inte bilarna under dagen) satte Leafen på laddning med V2L adaptern. Efter tre timmarna var den laddat från 40-80% och Ioniq5 9% urladdat till 91%.
Så båda bilar laddade till normale laddnivåer för bara 7öre/kWh!
Kan tänka mig att det kommer att behövas oftare nu på vintern.
Vi har två elbilar I5 och en gammal trotjänare Leaf 24kWh som har 17% degr. och för att ladda de har vi en laddbox Easee samt Tibber styrning och timmätning för el.
Vi kör inte jättemycket men har tyvärr pga jobbet behov till var sin bil vissa dagar. Det betyder att I5 ofta laddas till 80% på helger om elpriset ligger nära 10öre/kWh, och Leafen laddas nästan dagligen till 80% med oftast fram till nu för inte mer än 25 öre/kWh.
Senaste dagars höga elpriser även nattetid (75-100 öre/kWh) gör det lite svårare att ladda billigt. Igår natt var det några timma på natten med 7öre/kWh men som sagt mitt på natten. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att byta bil till laddaren mitt i natten men inte praktisk genomförbar, alltså vem gör det
Så jag laddade I5 under natten upp till 100% och på morgonen (vi behövde inte bilarna under dagen) satte Leafen på laddning med V2L adaptern. Efter tre timmarna var den laddat från 40-80% och Ioniq5 9% urladdat till 91%.
Så båda bilar laddade till normale laddnivåer för bara 7öre/kWh!
Kan tänka mig att det kommer att behövas oftare nu på vintern.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Kul! Frågan är ju dock hur stora förluster det var i detta. Dvs. Hur mycket som faktiskt kom in i batteriet på din Leaf jämfört med hur mycket som togs ur easee-boxen/elcentralen. Samt hur mycket som togs ur i5 vs. mycket som finns i Leaf-batteriet. Har du mätt och koll på de siffrorna?Tessi19 skrev:Igår har jag använd V2L för första gången på riktig.
Vi har två elbilar I5 och en gammal trotjänare Leaf 24kWh som har 17% degr. och för att ladda de har vi en laddbox Easee samt Tibber styrning och timmätning för el.
Vi kör inte jättemycket men har tyvärr pga jobbet behov till var sin bil vissa dagar. Det betyder att I5 ofta laddas till 80% på helger om elpriset ligger nära 10öre/kWh, och Leafen laddas nästan dagligen till 80% med oftast fram till nu för inte mer än 25 öre/kWh.
Senaste dagars höga elpriser även nattetid (75-100 öre/kWh) gör det lite svårare att ladda billigt. Igår natt var det några timma på natten med 7öre/kWh men som sagt mitt på natten. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att byta bil till laddaren mitt i natten men inte praktisk genomförbar, alltså vem gör det
Så jag laddade I5 under natten upp till 100% och på morgonen (vi behövde inte bilarna under dagen) satte Leafen på laddning med V2L adaptern. Efter tre timmarna var den laddat från 40-80% och Ioniq5 9% urladdat till 91%.
Så båda bilar laddade till normale laddnivåer för bara 7öre/kWh!
Kan tänka mig att det kommer att behövas oftare nu på vintern.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld