Om man har gummiskydden för baksätesryggen (tillbehör) så täcker det även glipan när man tar fram sätena som jag har förstått det.martinot skrev:Jo, den där glipan/hålet som bildas kanske inte känns som en helt genomtänkt lösning (hört flera som klagat på den konstruktionen).PapaD skrev:Det är klart att Ioniq5 är rymligare än min ID3, det förstår jag. ID3:an är verkligen nödbil för mig: Mina hundar måste jag hjälpa in med matta ut ur skuffen för att inte få klorepor, samt att jag bara får in den stora eller de två jakthundarna bak, inte alla tre. Men, jag tror inte det blir oproblematiskt i I5 heller: om man kör fram sätena måste man lägga igen hålet som skapas för att de inte skall riskera att trampa ner och göra illa sig. Hundbur kan man glömma med den sluttande rutan. Jag förstår att det rymmer många resväskor, men för mig skulle den inte bli speciellt mycket bättre. Intalar jag mig. När den finns begagnad om tre år kommer jag ändra mig.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Då är jag spekulant på din I5 om tre år. Leonbergern kan ha jakthundarna (Weimeraner/Petit Bleu de Gascogne) i knät. Skämt åsido: det är en underbar bil, och jag skulle nog förlåta bagaget. Låter som en funkis lösning att skjuta underredet bakåt som du säger.mati skrev:Jag har två stora schäfrar och jag utgår ifrån att de går in i Ioniq 5 när man skjuter fram baksätet. Det borde inte bara nåt bekymmer. Glipan som uppstår mellan lastgolvet och baksätet kan man täcka över genom att skjuta fram lastgolvet så det täcker glipan helt. Det bildas då förstås en ny glipa längst bak, men det är inget problem som jag ser det. Dels är det inget djupt utrymme därunder, dessutom är det så nära bakrutan att hundarna ändå inte kommer sitta där. Det går alltså att täcka över med en lämplig skiva.PapaD skrev:Det är klart att Ioniq5 är rymligare än min ID3, det förstår jag. ID3:an är verkligen nödbil för mig: Mina hundar måste jag hjälpa in med matta ut ur skuffen för att inte få klorepor, samt att jag bara får in den stora eller de två jakthundarna bak, inte alla tre. Men, jag tror inte det blir oproblematiskt i I5 heller: om man kör fram sätena måste man lägga igen hålet som skapas för att de inte skall riskera att trampa ner och göra illa sig. Hundbur kan man glömma med den sluttande rutan. Jag förstår att det rymmer många resväskor, men för mig skulle den inte bli speciellt mycket bättre. Intalar jag mig. När den finns begagnad om tre år kommer jag ändra mig.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Förboka din Ioniq 5
Sedan har man ju en nackdel med sedanluckan i M3 när man skall lasta saker. Där är ju en stor fördel med en halvkombilucka hos Iq5 istället.metchristian skrev:metchristian skrev:Jag kan säga att jag har sysslat med bilar i ca 17års tid med biluthyrning så har sett ett o annat bagageutrymme genom åren men här måste jag säga att det verkar som en rejäl synvilla på ionic5 för jag blev inte imponerad alls.. mitt intryck kanske blir ”förstört” av insynsskyddet eftersom måtten som nån här visar säger ju uppenbart att ionic5 inte är så dåligt men spontant kändes det inte så imponerande men skulle gärna testa me min golfbag etc så ska försöka åka till Ra Motor o ta me min golfbag så jag får en bra jämförelse mellan min model 3 o den.HelectriC skrev:De som klagar på bagaget, har ni verkligen testat med väskor eller liknande. Jag upplever det definitivt inte som litet när man väl börjar packa, däremot ger det intrycket av att vara litet Norman bara tittar in. Konstigt det där! Dessutom så bör man dra fram baksätetsraden om man ska ha så mkt som möjligt. Det är inte rimligt att jämföra i bakre läget eftersom benplatsen i baksätet då är gigantiskt! Jag har knappt upplevt någon bil med så mkt benplats i baksätet som i5 i bakersta läge.
Edit: 527liter står det på Hyundai hemsida o hitta någon uppgift på att model 3 ska va på 425 så det är skillnad men som sagt ögat blir rejält lurad..
(Men det sagt, för att vara en sedan, så är ju M3 faktiskt extremt rymlig och med stort lastutrymme.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Ok, mycket bra info! Låter som en klart vettig lösning och alternativ.DanneLKPG skrev:Om man har gummiskydden för baksätesryggen (tillbehör) så täcker det även glipan när man tar fram sätena som jag har förstått det.martinot skrev:Jo, den där glipan/hålet som bildas kanske inte känns som en helt genomtänkt lösning (hört flera som klagat på den konstruktionen).PapaD skrev:Det är klart att Ioniq5 är rymligare än min ID3, det förstår jag. ID3:an är verkligen nödbil för mig: Mina hundar måste jag hjälpa in med matta ut ur skuffen för att inte få klorepor, samt att jag bara får in den stora eller de två jakthundarna bak, inte alla tre. Men, jag tror inte det blir oproblematiskt i I5 heller: om man kör fram sätena måste man lägga igen hålet som skapas för att de inte skall riskera att trampa ner och göra illa sig. Hundbur kan man glömma med den sluttande rutan. Jag förstår att det rymmer många resväskor, men för mig skulle den inte bli speciellt mycket bättre. Intalar jag mig. När den finns begagnad om tre år kommer jag ändra mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
OM jag nu bestämmer mig för att ta bilen, och om jag är nöjd med den, så kommer jag troligen behålla den längre än tre år. Den har potential att bli en bil ungefär som vår e-Golf. En bil som inte kommer kosta massor att ha kvar efter garantitiden.PapaD skrev:Då är jag spekulant på din I5 om tre år. Leonbergern kan ha jakthundarna (Weimeraner/Petit Bleu de Gascogne) i knät. Skämt åsido: det är en underbar bil, och jag skulle nog förlåta bagaget. Låter som en funkis lösning att skjuta underredet bakåt som du säger.mati skrev:Jag har två stora schäfrar och jag utgår ifrån att de går in i Ioniq 5 när man skjuter fram baksätet. Det borde inte bara nåt bekymmer. Glipan som uppstår mellan lastgolvet och baksätet kan man täcka över genom att skjuta fram lastgolvet så det täcker glipan helt. Det bildas då förstås en ny glipa längst bak, men det är inget problem som jag ser det. Dels är det inget djupt utrymme därunder, dessutom är det så nära bakrutan att hundarna ändå inte kommer sitta där. Det går alltså att täcka över med en lämplig skiva.PapaD skrev:Det är klart att Ioniq5 är rymligare än min ID3, det förstår jag. ID3:an är verkligen nödbil för mig: Mina hundar måste jag hjälpa in med matta ut ur skuffen för att inte få klorepor, samt att jag bara får in den stora eller de två jakthundarna bak, inte alla tre. Men, jag tror inte det blir oproblematiskt i I5 heller: om man kör fram sätena måste man lägga igen hålet som skapas för att de inte skall riskera att trampa ner och göra illa sig. Hundbur kan man glömma med den sluttande rutan. Jag förstår att det rymmer många resväskor, men för mig skulle den inte bli speciellt mycket bättre. Intalar jag mig. När den finns begagnad om tre år kommer jag ändra mig.
En Leonberger skulle nog få plats. Kanske två hundar, men inte tre. Jag räknar med att en av mina hundar kanske får sitta i baksätet. Min schäferhane är av modellen större, i paritet med en Leonberger faktiskt. Egentligen skulle man behöva skaffa en VW Multivan eller liknande om hundarna verkligen skulle få trivas i bilen. Var faktiskt inne på det ett tag. Men de är inte direkt prisvärda, och de går inte på el. Ioniq 5 är en kompromiss i den punkten. Så är det. Men det är min nuvarande e-tron också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Kanske köpa i Lidköping och serva och ha övrig kontakt i Skövde/Mariestad?mati skrev:OM jag nu bestämmer mig för att ta bilen, och om jag är nöjd med den, så kommer jag troligen behålla den längre än tre år. Den har potential att bli en bil ungefär som vår e-Golf. En bil som inte kommer kosta massor att ha kvar efter garantitiden.PapaD skrev:Då är jag spekulant på din I5 om tre år. Leonbergern kan ha jakthundarna (Weimeraner/Petit Bleu de Gascogne) i knät. Skämt åsido: det är en underbar bil, och jag skulle nog förlåta bagaget. Låter som en funkis lösning att skjuta underredet bakåt som du säger.mati skrev:Jag har två stora schäfrar och jag utgår ifrån att de går in i Ioniq 5 när man skjuter fram baksätet. Det borde inte bara nåt bekymmer. Glipan som uppstår mellan lastgolvet och baksätet kan man täcka över genom att skjuta fram lastgolvet så det täcker glipan helt. Det bildas då förstås en ny glipa längst bak, men det är inget problem som jag ser det. Dels är det inget djupt utrymme därunder, dessutom är det så nära bakrutan att hundarna ändå inte kommer sitta där. Det går alltså att täcka över med en lämplig skiva.PapaD skrev:Det är klart att Ioniq5 är rymligare än min ID3, det förstår jag. ID3:an är verkligen nödbil för mig: Mina hundar måste jag hjälpa in med matta ut ur skuffen för att inte få klorepor, samt att jag bara får in den stora eller de två jakthundarna bak, inte alla tre. Men, jag tror inte det blir oproblematiskt i I5 heller: om man kör fram sätena måste man lägga igen hålet som skapas för att de inte skall riskera att trampa ner och göra illa sig. Hundbur kan man glömma med den sluttande rutan. Jag förstår att det rymmer många resväskor, men för mig skulle den inte bli speciellt mycket bättre. Intalar jag mig. När den finns begagnad om tre år kommer jag ändra mig.
En Leonberger skulle nog få plats. Kanske två hundar, men inte tre. Jag räknar med att en av mina hundar kanske får sitta i baksätet. Min schäferhane är av modellen större, i paritet med en Leonberger faktiskt. Egentligen skulle man behöva skaffa en VW Multivan eller liknande om hundarna verkligen skulle få trivas i bilen. Var faktiskt inne på det ett tag. Men de är inte direkt prisvärda, och de går inte på el. Ioniq 5 är en kompromiss i den punkten. Så är det. Men det är min nuvarande e-tron också.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Helt klart en möjlighet som man får överväga. Tyvärr har vi aldrig några ärenden i varken Skövde eller Mariestad, jag är således aldrig där. Fördelen med Lidköping är att min sambo jobbar där. Hon kör förbi verkstaden varje dag. Och även jag brukar köra uteslutande åt det hållet när det gäller jobbärenden osv. Det är rätt praktiskt att ha det så.Tessi19 skrev:Kanske köpa i Lidköping och serva och ha övrig kontakt i Skövde/Mariestad?
Jag är ju en människa som vill ha en bra kontakt med återförsäljaren och verkstaden när det kommer till bilar. Det ska vara lättvindigt, jag vill inte behöva jaga folk och jag vill inte spendera en massa tid på service/verkstadsbesök. Bilen kan vara hur bra som helst, men när det andra inte funkar blir det bara jobbigt.
Jag vet ju inte hur deras verstads- och servicepersonal är. Jag har aldrig sett nån förutom säljarna. Men jag får en dålig känsla i maggropen pga det oengagerande beteendet jag har fått uppleva såhär långt. Och som sagt, det jag har hört från andra var inte positivt.
Allt detta kan i slutändan leda till att jag ändå går och köper en ID4, trots att den är dyrare och trots att det är en sämre elbilsplattform. Men jag vet i alla fall hur verkstaden fungerar och jag känner dem alla. Det kan vara värt det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag blev också lite "chockad" av hur litet det kändes på grund av luckan, men efter att ha tittat lite på TeslaBjörns videor så blev jag lite imponerad istället. Den låg ju helt klart i top-skiktet på banan-testet. Var väl bara model X och en minibuss över om jag inte minns fel? Beror så klart på vad man behöver utrymmet till, men värt att kolla in.metchristian skrev:Jag kan säga att jag har sysslat med bilar i ca 17års tid med biluthyrning så har sett ett o annat bagageutrymme genom åren men här måste jag säga att det verkar som en rejäl synvilla på ionic5 för jag blev inte imponerad alls.. mitt intryck kanske blir ”förstört” av insynsskyddet eftersom måtten som nån här visar säger ju uppenbart att ionic5 inte är så dåligt men spontant kändes det inte så imponerande men skulle gärna testa me min golfbag etc så ska försöka åka till Ra Motor o ta me min golfbag så jag får en bra jämförelse mellan min model 3 o den.HelectriC skrev:De som klagar på bagaget, har ni verkligen testat med väskor eller liknande. Jag upplever det definitivt inte som litet när man väl börjar packa, däremot ger det intrycket av att vara litet Norman bara tittar in. Konstigt det där! Dessutom så bör man dra fram baksätetsraden om man ska ha så mkt som möjligt. Det är inte rimligt att jämföra i bakre läget eftersom benplatsen i baksätet då är gigantiskt! Jag har knappt upplevt någon bil med så mkt benplats i baksätet som i5 i bakersta läge.
Re: Förboka din Ioniq 5
Läst att du ibland åker till Göteborg mellan varven. Fuji i tråden verkar väldigt nöjd med sin ÅF där. Kanske det kan vara ett alternativ?mati skrev:Helt klart en möjlighet som man får överväga. Tyvärr har vi aldrig några ärenden i varken Skövde eller Mariestad, jag är således aldrig där. Fördelen med Lidköping är att min sambo jobbar där. Hon kör förbi verkstaden varje dag. Och även jag brukar köra uteslutande åt det hållet när det gäller jobbärenden osv. Det är rätt praktiskt att ha det så.Tessi19 skrev:Kanske köpa i Lidköping och serva och ha övrig kontakt i Skövde/Mariestad?
Jag är ju en människa som vill ha en bra kontakt med återförsäljaren och verkstaden när det kommer till bilar. Det ska vara lättvindigt, jag vill inte behöva jaga folk och jag vill inte spendera en massa tid på service/verkstadsbesök. Bilen kan vara hur bra som helst, men när det andra inte funkar blir det bara jobbigt.
Jag vet ju inte hur deras verstads- och servicepersonal är. Jag har aldrig sett nån förutom säljarna. Men jag får en dålig känsla i maggropen pga det oengagerande beteendet jag har fått uppleva såhär långt. Och som sagt, det jag har hört från andra var inte positivt.
Allt detta kan i slutändan leda till att jag ändå går och köper en ID4, trots att den är dyrare och trots att det är en sämre elbilsplattform. Men jag vet i alla fall hur verkstaden fungerar och jag känner dem alla. Det kan vara värt det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Men är väl inga problem Mati. Jag körde till Eslöv med min Volvo för service eftersom det var halva priset jämfört med Lund/Malmö. Komma dit vid 07.30. Sitta o läsa Aftonbladet och svara på mejl i deras lounge i 2 h - sen hämta bilen o köra hem. Man måste ju inte ha ett ärende dit. Är ju bara en gång per år. Hemma igen vid kl 10.mati skrev:Helt klart en möjlighet som man får överväga. Tyvärr har vi aldrig några ärenden i varken Skövde eller Mariestad, jag är således aldrig där. Fördelen med Lidköping är att min sambo jobbar där. Hon kör förbi verkstaden varje dag. Och även jag brukar köra uteslutande åt det hållet när det gäller jobbärenden osv. Det är rätt praktiskt att ha det så.Tessi19 skrev:Kanske köpa i Lidköping och serva och ha övrig kontakt i Skövde/Mariestad?
Jag är ju en människa som vill ha en bra kontakt med återförsäljaren och verkstaden när det kommer till bilar. Det ska vara lättvindigt, jag vill inte behöva jaga folk och jag vill inte spendera en massa tid på service/verkstadsbesök. Bilen kan vara hur bra som helst, men när det andra inte funkar blir det bara jobbigt.
Jag vet ju inte hur deras verstads- och servicepersonal är. Jag har aldrig sett nån förutom säljarna. Men jag får en dålig känsla i maggropen pga det oengagerande beteendet jag har fått uppleva såhär långt. Och som sagt, det jag har hört från andra var inte positivt.
Allt detta kan i slutändan leda till att jag ändå går och köper en ID4, trots att den är dyrare och trots att det är en sämre elbilsplattform. Men jag vet i alla fall hur verkstaden fungerar och jag känner dem alla. Det kan vara värt det.
Re: Förboka din Ioniq 5
Om det hade varit ett alternativ så hade jag kunnat behålla Teslan. Nej, jag är i Göteborg en gång vart annat år, typ. Det är i så fall sambon som åker ner lite oftare. Men henne kan jag inte belasta med sånt. Dessutom är det på helgerna, och då kan man ju inte lämna nån bil.martinot skrev:Läst att du ibland åker till Göteborg mellan varven. Fuji i tråden verkar väldigt nöjd med sin ÅF där. Kanske det kan vara ett alternativ?
Ja, det funkar om det är bara en gång per år. Men så brukar det ju tyvärr inte vara. Man får ju alltid utgå ifrån att bilen inte är felfri och att den behöver lämnas in betydligt oftare än så. Och längre än 2 timmar. Vår e-Golf är ett positivt undantag. Men om t.ex. Audi-verkstaden hade varit någon annanstans längre bort så hade jag troligen dumpat min e-tron i Vänern för länge sedan. Nej, jag vill ha en verkstad runt hörnet. Jag fungerar så. Jag vill inte lägga mer tid på bilen än nödvändigt. Det är ju alltid under arbetstid dessutom. Jag blir så himla stressad av att bara sitta och inte kunna jobba. Det var fantastiskt bra när jag hade en Volvo (som strulade hela tiden) och grannen var reservdelsansvarig på Bilia i Skara. Jag behövde inte göra ett dyft. Det var bara ställa bilen i hans uppfart och så fick jag hans tjänstebil under dagen. På kvällen fick jag bilen hemlevererad. Smidigare går det inte. Men nu är han pensionär och Volvo kan inte bygga elbilar. Det är alltså inget alternativ längre.Aida skrev:Men är väl inga problem Mati. Jag körde till Eslöv med min Volvo för service eftersom det var halva priset jämfört med Lund/Malmö. Komma dit vid 07.30. Sitta o läsa Aftonbladet och svara på mejl i deras lounge i 2 h - sen hämta bilen o köra hem. Man måste ju inte ha ett ärende dit. Är ju bara en gång per år. Hemma igen vid kl 10.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Tidigare skrevs det i tråden om VIN, varför skulle man vilja ha det i förväg?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Skulle tro för att registrera sig för Charge My Hyundai innan erbjudandetiden för billigare laddning löper ut.Tessi19 skrev:Tidigare skrevs det i tråden om VIN, varför skulle man vilja ha det i förväg?
Re: Förboka din Ioniq 5
Har för mig att man kan ta reda på vilken båt som bilen befinner sig på om man har VIN. Så att man vet ungefärlig status på sin bil.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Hej! Sett att flera här inne har beställt Ionic 5. Är nyfiken på om någon har lyckats pruta på priset? Eller kanske lyckats få med vinterdäck, dragkrok eller något annat? Tänker att vi kan dela med oss och hjälpa varann.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Re: Förboka din Ioniq 5
Tror det är svårt att pruta på bilar som redan är grymt bra prissatta med lanseringskampanjyamahafj skrev:Hej! Sett att flera här inne har beställt Ionic 5. Är nyfiken på om någon har lyckats pruta på priset? Eller kanske lyckats få med vinterdäck, dragkrok eller något annat? Tänker att vi kan dela med oss och hjälpa varann.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Dessutom bra tryck på bilarna
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 09 sep 2020 17:31
Re: Förboka din Ioniq 5
Efter att ha laddat 4 gånger på IONITY är jag lite besviken på laddhastigheten. Har inte varit i närheten av de 200 kW som har presenterats i flera tester. Vilka hastigheter har ni andra fått på 350 kW laddare? Är det 350 kW per stolpe eller delar man effekten med alla som laddar? Brukar effekten på IONITY vara ojämn?
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är för att batteriet är för kallt. Hyundai behöver uppdatera så att batterivärmaren kör tidigare än i dagsläget.Jakethesnake skrev:Efter att ha laddat 4 gånger på IONITY är jag lite besviken på laddhastigheten. Har inte varit i närheten av de 200 kW som har presenterats i flera tester. Vilka hastigheter har ni andra fått på 350 kW laddare? Är det 350 kW per stolpe eller delar man effekten med alla som laddar? Brukar effekten på IONITY vara ojämn?
Se till så att du har vinterläge påslaget i bilen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Fick i stort sett hastighet över 200kW i somras.
24kWh på 7min är helt ok
24kWh på 7min är helt ok
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 09 sep 2020 17:31
Re: Förboka din Ioniq 5
OK. Men blir inte batteriet uppvärmt när man kör? Var väl ca 13 grader idag men jag hade kört ca 15 mil motorväg innan laddningen. Får prova vinterläget. Tack för tips!DanneLKPG skrev:Det är för att batteriet är för kallt. Hyundai behöver uppdatera så att batterivärmaren kör tidigare än i dagsläget.Jakethesnake skrev:Efter att ha laddat 4 gånger på IONITY är jag lite besviken på laddhastigheten. Har inte varit i närheten av de 200 kW som har presenterats i flera tester. Vilka hastigheter har ni andra fått på 350 kW laddare? Är det 350 kW per stolpe eller delar man effekten med alla som laddar? Brukar effekten på IONITY vara ojämn?
Se till så att du har vinterläge påslaget i bilen.
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 09 sep 2020 17:31
Re: Förboka din Ioniq 5
Snyggt! Har du snabbladdat något under kallare dagar?HelectriC skrev:Fick i stort sett hastighet över 200kW i somras.
24kWh på 7min är helt ok
Re: Förboka din Ioniq 5
Inte mycket verkar det som. Sett ett par tester i Norgegruppen om det. Batterivärmaren hade knappt använt någon energi när man kollade grafen. Lär ju fixas med en uppdatering.Jakethesnake skrev:OK. Men blir inte batteriet uppvärmt när man kör? Var väl ca 13 grader idag men jag hade kört ca 15 mil motorväg innan laddningen. Får prova vinterläget. Tack för tips!DanneLKPG skrev:Det är för att batteriet är för kallt. Hyundai behöver uppdatera så att batterivärmaren kör tidigare än i dagsläget.Jakethesnake skrev:Efter att ha laddat 4 gånger på IONITY är jag lite besviken på laddhastigheten. Har inte varit i närheten av de 200 kW som har presenterats i flera tester. Vilka hastigheter har ni andra fått på 350 kW laddare? Är det 350 kW per stolpe eller delar man effekten med alla som laddar? Brukar effekten på IONITY vara ojämn?
Se till så att du har vinterläge påslaget i bilen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej, men kör till Sverige om 3 veckor, så får vi se.Jakethesnake skrev:Snyggt! Har du snabbladdat något under kallare dagar?HelectriC skrev:Fick i stort sett hastighet över 200kW i somras.
24kWh på 7min är helt ok
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Enligt uppgift från min ÅF igår är de 400 nytillverkade RWD Advanced som tilldelats Sverige planerade att skeppas den 6 oktober.
Det är fortfarande drygt 100 av dessa som inte är sålda.
Att få ut dessa till kund i år är högsta prioritet för Hyundai eftersom de behöver få ner det genomsnittliga värdet för koldioxidutsläpp på sålda bilar i Sverige.
Det är fortfarande drygt 100 av dessa som inte är sålda.
Att få ut dessa till kund i år är högsta prioritet för Hyundai eftersom de behöver få ner det genomsnittliga värdet för koldioxidutsläpp på sålda bilar i Sverige.
Re: Förboka din Ioniq 5
Bra info!icreate skrev:Enligt uppgift från min ÅF igår är de 400 nytillverkade RWD Advanced som tilldelats Sverige planerade att skeppas den 6 oktober.
Det är fortfarande drygt 100 av dessa som inte är sålda.
Att få ut dessa till kund i år är högsta prioritet för Hyundai eftersom de behöver få ner det genomsnittliga värdet för koldioxidutsläpp på sålda bilar i Sverige.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk