Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.taliz skrev:Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Eller så finns det inte alls.HelectriC skrev:Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.taliz skrev:Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Självklart är det så, det är lite av förutsättningen.taliz skrev:Eller så finns det inte alls.HelectriC skrev:Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.taliz skrev:Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Förboka din Ioniq 5
Finns ju andra än Ionity som klarar 800volt
Alla laddare från Tritium klarar 800Volt trots att det bara är 50kw.
800 volt behövs om man ska ladda fortare än 200kw på vanlig ccs kablarna klarar bara 500ampere.
500*400 blir 200kw
Alla laddare från Tritium klarar 800Volt trots att det bara är 50kw.
800 volt behövs om man ska ladda fortare än 200kw på vanlig ccs kablarna klarar bara 500ampere.
500*400 blir 200kw
Re: Förboka din Ioniq 5
Uhm va? Har inte sett något om att "vanliga" tritium klarar 800V.Hoppsan_84 skrev:Finns ju andra än Ionity som klarar 800volt
Alla laddare från Tritium klarar 800Volt trots att det bara är 50kw.
800 volt behövs om man ska ladda fortare än 200kw på vanlig ccs kablarna klarar bara 500ampere.
500*400 blir 200kw
Förövrigt klarar ju Teslas V3 250kw med 400V.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Förboka din Ioniq 5
Hittar inget som styrker mitt påstående ang Tritium mer än mitt dåliga minne.
Stämmer bra att tesla klarar mer än 500A på sina V3 laddare.
Misstänker att det är därför deras CCS kabel är så kort.
Stämmer bra att tesla klarar mer än 500A på sina V3 laddare.
Misstänker att det är därför deras CCS kabel är så kort.
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Förboka din Ioniq 5
V3 är väl vätskekylda kablar. Tunnare än V2 samt att en kylfläkt startar i laddstolpen när man börjar att ladda.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Re: Förboka din Ioniq 5
De "stora" Tritium som ionity har är fullutrustade med moduler för att klara 350kw.Hoppsan_84 skrev:Hittar inget som styrker mitt påstående ang Tritium mer än mitt dåliga minne.
Stämmer bra att tesla klarar mer än 500A på sina V3 laddare.
Misstänker att det är därför deras CCS kabel är så kort.
Cirkle K och några andra har också sådana, men med hälften av modulerna. De levererar enligt Cirkle K 150kw, men i praktiken faktiskt 175kw 400V. Om man tittar på baksidan står 920V, dvs i teorin skall de nog klara 800V också. Vore intressant att se vad en Taycan får.
De små 50kw klarar dock inte 800V vad jag sett.
Teslas V3 är vätskekyld, därför den är betydligt tunnare än V2 trots att den levererar mkt högre effekt. Att den är "kort" är för att den är byggd för just Tesla, där alla bilar har laddporten bak till vänster. Rent praktiskt skulle det inte vara några problem för Tesla ett installera en längre kabel. Men det skulle kosta mer och inte ge någon fördel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?taliz skrev:Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.Zalman3 skrev:Taycan laddar med 150kW med 400V.taliz skrev:Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
martinot skrev:Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?taliz skrev:Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.Zalman3 skrev:Taycan laddar med 150kW med 400V.taliz skrev:Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow!
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vi-visste/Har snabbladdaren bara stöd för laddning med 400 V så kan Taycan bara laddas med 50 kW (!), OM man inte klickar i tillvalet On-Board DC-Charger som gör att Taycan kan ta emot 150 kW från en snabbladdare med 400 V spänning – men den kostar 4.400 kronor extra.
Tror dock att 150kW laddning är standard nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Grejen är ju att hela arkitekturen är byggd för 800V och för att kunna ladda på 400V så krävs det litemartinot skrev:Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?taliz skrev:Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.Zalman3 skrev:Taycan laddar med 150kW med 400V.taliz skrev:Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow!
konvertering i någon form (lite olika beroende på hur dom byggt upp det) och den utrustningen kostar alltså
en slant (allt är inte bättre med 800V-system som vissa verkar tro...än iaf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Vet inte om det är äkta men tror det i alla fall
https://web.archive.org/web/20201221220 ... servierung
https://web.archive.org/web/20201221220 ... servierung
Re: Förboka din Ioniq 5
Dragvikt? Allt annat kvittar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Även Ioniq 5 verkar gå få med kamera backspeglar.Camera-based side mirrors will be available as an option.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Och den typen av DC-DC-konverters har ofta vissa icke obetydande förluster i sig själva (ovanpå laddarens förluster).Bjelke skrev:Grejen är ju att hela arkitekturen är byggd för 800V och för att kunna ladda på 400V så krävs det litemartinot skrev:Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?taliz skrev:Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.Zalman3 skrev:Taycan laddar med 150kW med 400V.taliz skrev:Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow!
konvertering i någon form (lite olika beroende på hur dom byggt upp det) och den utrustningen kostar alltså
en slant (allt är inte bättre med 800V-system som vissa verkar tro...än iaf).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Tydligen så finns det eluttag både inne och utanför bilen.
https://www.hyundai.com/worldwide/en/ioniq/ioniq5
V2L : Vehicle to Loadprovides general electric power (110V/220V) inside and outside the vehicle
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Väldigt märkligt, då vi andra här på forumet upprepade gånger har fått höra att den ska kosta ungefär €45000 och därmed ligga nära Skoda Enyaq fast med bättre spec vilket skulle göra den betydligt mer prisvärd. Kanske ska man vänta till man har faktiska priser innan man börjar göra jämförelser?Zalman3 skrev:
viewtopic.php?f=27&t=22384
Re: Förboka din Ioniq 5
Som jag tolkar det så är från priset ca 45.000 euro.vigge50 skrev:Väldigt märkligt, då vi andra här på forumet upprepade gånger har fått höra att den ska kosta ungefär €45000 och därmed ligga nära Skoda Enyaq fast med bättre spec vilket skulle göra den betydligt mer prisvärd. Kanske ska man vänta till man har faktiska priser innan man börjar göra jämförelser?Zalman3 skrev:
viewtopic.php?f=27&t=22384
Ioniq 5, 4wd First Edition på 313hk kostar mellan 50.000 och 65.000 euro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Strömuttag från bilen är ju perfekt. Inte bara hemma vid strömavbrott, även när man är ute med husvagnen till exempel. Mycket bra.
Tyvärr verkar Ioniq 5 inte bli direkt prisvärd. 65k € betyder med svensk moms och vagnskadegaranti att vi rör oss en bit över 700k SEK. För en Hyundai. Galet.
Tyvärr verkar Ioniq 5 inte bli direkt prisvärd. 65k € betyder med svensk moms och vagnskadegaranti att vi rör oss en bit över 700k SEK. För en Hyundai. Galet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Bild på Ioniq 5 med kamera backspeglar.
https://thekoreancarblog.com/2020/12/29 ... a-mirrors/
Hyundai Ioniq 5 Spied with Camera Mirrors.
After we shared exclusively the specifications of Hyundai’s All-New Ioniq 5, today we have new spy pictures where the Ioniq 5 prototype was caught inside of a parking lot in South Korea wearing the production camera mirrors as well as the solar roof.
The Ioniq 5 First Edition has a dual motor specification and a maximum output of 313 horsepower. When fully charged, the maximum range is 450km (280 miles) based on 58kWh battery and under WLTP homologation. The reservation could be placed from December 18th to January 31st.
By the 2nd of February, Hyundai will allow to choose the colour and then customers will have time till February 16th to place the order. Vehicles will arrive by June/July 2021. The down payment is 1,000€ ($1,224). Ioniq 5 will be built using recently announced Hyundai Motor Group’s modular electric vehicle platform or E-GMP.
The Ionic 5 First Edition is packed with a dual motor system equipped with two motors, one in the front, one in the rear axle, allowing it to have AWD. The maximum output is 313 horsepower (230 kW). It takes 5.2 seconds from 0 to 100km/h. The battery capacity of Ioniq 5 First Edition is 58kWh. With one full charge, it can travel 450km based on WLTP.
We asked through the online chat and the assistan told us that 73kWh model will have up to 550km according to WLTP homologation but we don’t know if will arrive later as the 1st Edition is only available with the 58kWh battery pack. Also the Ioniq 5 First Edition will come with Solar roof, a system that we already have seen in the Sonata Hybrid.
In addition, the same 800V charging system as the Porsche Taycan was introduced. The battery can be charged up to 80% within 18 minutes when using Ionity, a 350kW super-fast charger exclusively for several company’s like Hyundai. Hyundai Motor Group’s patented multi-fast charging system (400V voltage boosted to 800V) was also installed.
The total length of the IONIC 5 is 4630mm and the wheelbase is 3000mm. Camera-based side mirrors will be available as an option. What do you think about the Ioniq 5? Would you buy one?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Det pratas om ett frånpris på ca 480.000kr i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
https://elbilforum.no/index.php?topic=53833.60
Da har vi fått litt mer info fra Importør.
Hyundai fabrikken holder kortene tett til brystet, helt til verdens lanseringen.
Vi vil få demobil i mnd. skifte Mai / Juni.
Ioniq5 kan bestilles som 2 eller 4 hjulsdrift.
Ca. 1400kg. hengervekt.
Godkjent for taklast.
Bildene som er vist av bil foreløpig, er av konseptbilen Hyundai 45.
Hyundai Ioniq 5, blir først vist under verdens lanseringen.
Antagelig slutten av Januar / begynnelsen av Februar -21. Ikke fått noen eksakt dato ennå.
Men noen av teaserne som Hyundai sender ut nå, er av Ioniq 5.
Etter verdens lanseringen, så er det mulig å sette seg på reservasjonsliste.
De som har meldt seg på interesselisten, vil hele tiden bli oppdatert.
Og få tilgang til reservasjonslisten når den blir opprettet.
4 hjulsdrift vil være tilgjengelig fra første stund.
Antatt levering før sommeren -21.
Ikke fått noen priser ennå.
4wd och dragvikt på ca 1.400kg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
https://elbilforum.no/index.php?topic=53833.45Fra Hyundai Østerrike
Med den nye IONIQ 5 leverer Hyundai det første kjøretøyet på den nylig publiserte E-GMP-plattformen. Det er neste generasjon av rimelig elektromobilitet på høyeste nivå. Denne revolusjonerende teknologien muliggjør en rekkevidde på over 500 km. I tillegg kan IONIQ 5 lade ca. 400 km med de ultrahurtige ladestasjonene fra Ionity * på en rekordladingstid på bare 18 minutter.
Inntil nå har dette teknologiske fremskrittet kun blitt forbeholdt premium-segmentet over € 110.000. Du kan nå glede deg over kjøreopplevelsen med den nye IONIQ 5 - valgfritt med firehjulsdrift eller bakhjulsdrift - og etter å ha trukket investerings- og e-mobilitetsbonusen fra bare € 35 800 eksklusiv moms.
* De ultrahurtige ladestasjonene fra Ionity er et joint venture mellom bilprodusentene BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz AG og Volkswagen Group med Audi og Porsche. Hvis du har spørsmål om Ionity-ladesystemet, kan du kontakte Østerrikes support på +43135805 60.
Verdenspremiere 2. februar
Den offisielle verdenspremieren vil finne sted 2. februar 2021. Med et gebyr på € 500, - inkludert moms, er en reservasjon allerede mulig - se nedenfor.
For å faktisk sikre 14% investeringspremie, vil du bli informert om de eksakte detaljene fra 3. februar. Først da skjer selve kjøpet. Hvis du bestemmer deg for noe annet, vil reservasjonsgebyret bli returnert til deg.
Orden og tilstand
Den underliggende tilstanden er listeprisen minus produsentens andel av statens e-mobilitetspremie. Hvis du bestiller innen midten av februar, kan levering antas i begynnelsen av andre halvår.
Det vi allerede vet: *
En trailerkobling for IONIQ 5 er planlagt, og modeller med soltak og toveis lading (nødstrømsgenerator, Vechicle-2-last med 3,5 kW) er også tilgjengelig.
Dimensjoner IONIQ 5:
Lengde 4.640
Bredde 1890
Høyde 1600
Akselavstand 3000
Tekniske data IONIQ 5:
Batterikapasitet 58 kWh 73 kWh
Effekt 218 hk / 313 hk 218 hk / 313 hk
Kjør bak / firehjuls bak / allhjul
Rekkevidde WLTP 450 km WLTP 550 km
Akselerasjon 7,9 sek 0-100 km / t 5,2 sek 0-100 km / t
* Informasjonen er foreløpig, dataene kan fortsatt endres før produksjonen starter.
Pratas om världspremiär den 2 februari och ett pris på
€ 35 800 eksklusiv moms.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Men det är efter bonusen på €5000, var snäll och ange priser innan bonus istället för efter.Zalman3 skrev:https://elbilforum.no/index.php?topic=53833.45Fra Hyundai Østerrike
Med den nye IONIQ 5 leverer Hyundai det første kjøretøyet på den nylig publiserte E-GMP-plattformen. Det er neste generasjon av rimelig elektromobilitet på høyeste nivå. Denne revolusjonerende teknologien muliggjør en rekkevidde på over 500 km. I tillegg kan IONIQ 5 lade ca. 400 km med de ultrahurtige ladestasjonene fra Ionity * på en rekordladingstid på bare 18 minutter.
Inntil nå har dette teknologiske fremskrittet kun blitt forbeholdt premium-segmentet over € 110.000. Du kan nå glede deg over kjøreopplevelsen med den nye IONIQ 5 - valgfritt med firehjulsdrift eller bakhjulsdrift - og etter å ha trukket investerings- og e-mobilitetsbonusen fra bare € 35 800 eksklusiv moms.
* De ultrahurtige ladestasjonene fra Ionity er et joint venture mellom bilprodusentene BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz AG og Volkswagen Group med Audi og Porsche. Hvis du har spørsmål om Ionity-ladesystemet, kan du kontakte Østerrikes support på +43135805 60.
Verdenspremiere 2. februar
Den offisielle verdenspremieren vil finne sted 2. februar 2021. Med et gebyr på € 500, - inkludert moms, er en reservasjon allerede mulig - se nedenfor.
For å faktisk sikre 14% investeringspremie, vil du bli informert om de eksakte detaljene fra 3. februar. Først da skjer selve kjøpet. Hvis du bestemmer deg for noe annet, vil reservasjonsgebyret bli returnert til deg.
Orden og tilstand
Den underliggende tilstanden er listeprisen minus produsentens andel av statens e-mobilitetspremie. Hvis du bestiller innen midten av februar, kan levering antas i begynnelsen av andre halvår.
Det vi allerede vet: *
En trailerkobling for IONIQ 5 er planlagt, og modeller med soltak og toveis lading (nødstrømsgenerator, Vechicle-2-last med 3,5 kW) er også tilgjengelig.
Dimensjoner IONIQ 5:
Lengde 4.640
Bredde 1890
Høyde 1600
Akselavstand 3000
Tekniske data IONIQ 5:
Batterikapasitet 58 kWh 73 kWh
Effekt 218 hk / 313 hk 218 hk / 313 hk
Kjør bak / firehjuls bak / allhjul
Rekkevidde WLTP 450 km WLTP 550 km
Akselerasjon 7,9 sek 0-100 km / t 5,2 sek 0-100 km / t
* Informasjonen er foreløpig, dataene kan fortsatt endres før produksjonen starter.
Pratas om världspremiär den 2 februari och ett pris på
€ 35 800 eksklusiv moms.