Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Fun fact, var iväg på en liten skogstur och parkerade bilen. Kom tillbaks efter tre dagar och bilen har 3% högre SoC än när jag parkerade :D inte soligt hela tiden, vanligt sommarväder helt enkelt. Vampire drain, vad är det :D
Är det solpaneler på taket på Ioniq 5?
Inte standard, men P45 har det. Jag hade knappast betalt extra för det (20k om jag minns rätt), men när det nu är där är det lite kul.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HerrNilsson »

Inte sett mkt info alls om detta men här är lite info kring app-styrningen av bilen. Den verkar ju fixa det mesta man kan tänkas behöva.

IONIQ 5 - Bluelink elbil app | Hyundai
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

HerrNilsson skrev:
Inte sett mkt info alls om detta men här är lite info kring app-styrningen av bilen. Den verkar ju fixa det mesta man kan tänkas behöva.

IONIQ 5 - Bluelink elbil app | Hyundai
Länken fungerade inte för mig på min telefon så här är direktlänk för er med samma problem:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Jag börjar bli orolig för att Hyundai Sverige inte fixat en P45 till Sverige som pressbil. Det är ju helt vansinnigt isf. Skeppa över en av alla de norskregistrerade som de hade i Valencia. Eller så får någon norrman el tysk avstå sin bil - måste prioriteras. Det kommer säkert sluta med att de svenska biltidningarna får tag på en rwd Essential (som han polacken) och ställer den mot fullutrustade MEB-bilar och sen kommer den att förlora pga att känslan går förlorad. Av ngn konstig anledning gör alltid svensk media så - tar in en BMW för 800 000 kr med all lull-lull (som Christer Glenning skulle ha sagt) och sedan räknat på ekonomin för en basutrustad på 400 000 kr…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Jag börjar bli orolig för att Hyundai Sverige inte fixat en P45 till Sverige som pressbil. Det är ju helt vansinnigt isf. Skeppa över en av alla de norskregistrerade som de hade i Valencia. Eller så får någon norrman el tysk avstå sin bil - måste prioriteras. Det kommer säkert sluta med att de svenska biltidningarna får tag på en rwd Essential (som han polacken) och ställer den mot fullutrustade MEB-bilar och sen kommer den att förlora pga att känslan går förlorad. Av ngn konstig anledning gör alltid svensk media så - tar in en BMW för 800 000 kr med all lull-lull (som Christer Glenning skulle ha sagt) och sedan räknat på ekonomin för en basutrustad på 400 000 kr…
Låter som en bra idé. Prio #1 borde vara pressbilar, och prio #2 borde vara demobilar i bilhallar. Först därefter borde de börja skeppa bilar till slutkunder.

Håller vidare med dig om det klassiskt bedrägliga, och för jämförelser svåra, med att det skiljer så enormt mycket mellan grundpris och de modeller som testas. Är både dåligt för press/journalister som inte alltid riktigt kan förhålla sig till det, men även för oss slutkunder där valen ibland blir extremt komplicerade.

Bytte själv nyss in vår gamla elbil till en ny elbil, och innan jag gjorde det så kikade jag efter olika alternativ på marknaden. Ett sådant elbilsalternativ var Taycan. Men även om den startade på någorlunda rimligt pris (ca 800), så när jag lagt på alla funktioner som jag var van vid sedan Tesla, och som jag praktiskt såg som mina egna baskrav, så var jag snabbt uppe i det dubbla (ca. 1,7). Så glappet mellan baspris/lockpris, och verkligt pris, blir tyvärr ofta allt för stort. Detta blir inte ett problem bara för journalister, men som i mitt fall även för mig som konsument. Att få en överblick och räkna på det hela blir extremt komplicerat.

Här gillar jag Tesla och deras mycket enklare koncept. Du får även i deras budgetmodeller med nästan allt du vill ha och behöver som konsument. Skiljer ganska lite förutom motorer och batteripaket. Har för mig att utrustningsnivån mellan tex. grundvarianten av M3 (SR+) och toppvarianten (P) är antalet högtalare och uppvärmingen i baksätena. Allt annat följer med som standard. Detta gör det mycket lättare för journalister att hantera, men att man även som slutkund får en alltid vettigt grundutrustad bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Någon som beställt en I5 AWD och fått färsk info om när den i så fall levereras?

För övrigt såg jag en IRL utanför Grebbestad häromdagen. Stor bil!
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Det enda bekymmer jag har nu är höghastighetsförbrukningen, annars verkar bilen vara komplett för mitt bruk.
3e snabbaste bil 0-40(delat med etron GT) lovar ett lite tryck i magen också.
Nu är TBs excelark uppdaterat med I5 siffror.

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av SwedishAdvocate »

Aida skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
.../ Blir lite orättvist att jämföra de stora SUV:arna med den extremt effektiva M3 /...
Och samtidigt så blir det ju väldigt tydligt hur pass mycket mer energieffektiv en normal personbil som M3 med normal markfrigång är jämfört med en SUV/Crossover.

Tyvärr finns det ju inte så många normala elpersonbilar att välja på. I Golf-klass och större är det väl bara ID.3, Leaf, M3, MS, Polestar 2, e-tron gt och Taycan. Och MS går ju inte att få med drag. Och M3, e-tron gt och Taycan har inte halvkombilucka. Och PS2 har 'kinaaspekten'. Och den enda med kombilucka är Taycan Cross Turismo = mkt £...

Lite 'curiosa': Hur många SUV/Crossovers fanns det innan sena 90-talet?...
Lite kuriosa: hur många lågbyggda bilar fanns det innan 1950? ;)
Lite svårt att hitta de populäraste bilarna från 40-talet på en minut.

Här är iallafall tio från 40-talet. Inte de mest populära men ändå:

https://drivemag.com/red-calipers/the-m ... -the-1940s

Inte en enda med förhöjd markfrigång.

Oavsett... Vad menar du att poängen skulle vara?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

SwedishAdvocate skrev:
Aida skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
.../ Blir lite orättvist att jämföra de stora SUV:arna med den extremt effektiva M3 /...
Och samtidigt så blir det ju väldigt tydligt hur pass mycket mer energieffektiv en normal personbil som M3 med normal markfrigång är jämfört med en SUV/Crossover.

Tyvärr finns det ju inte så många normala elpersonbilar att välja på. I Golf-klass och större är det väl bara ID.3, Leaf, M3, MS, Polestar 2, e-tron gt och Taycan. Och MS går ju inte att få med drag. Och M3, e-tron gt och Taycan har inte halvkombilucka. Och PS2 har 'kinaaspekten'. Och den enda med kombilucka är Taycan Cross Turismo = mkt £...

Lite 'curiosa': Hur många SUV/Crossovers fanns det innan sena 90-talet?...
Lite kuriosa: hur många lågbyggda bilar fanns det innan 1950? ;)
Lite svårt att hitta de populäraste bilarna från 40-talet på en minut.

Här är iallafall tio från 40-talet. Inte de mest populära men ändå:

https://drivemag.com/red-calipers/the-m ... -the-1940s

Inte en enda med förhöjd markfrigång.

Oavsett... Vad menar du att poängen skulle vara?

Haha nu har du valt en skum lista iofs… Men om du kollar på familjebilarna på den listan så har alla mer än 16 cm markfrigång och alla är minst 160 cm höga. Dvs som Ioniq 5. Det är alltså inte en ny företeelse med högbyggda bilar. Är eg endast sedan mitten av 70-talet som den lågbyggda bilen haft företräde. Och det har gått till överdrift verkar många tycka - visst är bra för energiförbrukningen men i övrigt är det inte så kul att vika sig dubbel för att lyfta i saker och barn samt gå i och ur. Man har också sämre sikt. Pga krocksäkerhet och aerodynamik så har fönstren blivit mindre, mer lutande samt bilarna bredare och lägre - en 80-talsbil är betydligt enklare att navigera utrymmesmässigt. Jämför en 240 och en V90. Kan för övrigt nämnas att en 240 endast hade 2 cm lägre markfrigång än XC70 - 19 cm jfrt med 21 cm). Är inte så konstigt att folk väljer SUV.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av SwedishAdvocate »

Aida skrev:
.../ Är inte så konstigt att folk väljer SUV.
Vilken miljöpåverkan kommer ~4-5 miljarder SUVar ha och vilken miljöpåverkan kommer ~4-5 miljarder eldrivna bilar motsvarande en VW Golf kombi ha?

Att folk väljer SUV vore ju inget problem ifall vi hade ett överskott av förnyelsebar energi och tillräckligt med råvaror. Men som jag förstått det så ser inte verkligheten ut så. Långt ifrån...

You're either a part of the problem – or a part of the solution...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

SwedishAdvocate skrev:
Aida skrev:
.../ Är inte så konstigt att folk väljer SUV.
Vilken miljöpåverkan kommer ~4-5 miljarder SUVar ha och vilken miljöpåverkan kommer ~4-5 miljarder eldrivna bilar motsvarande en VW Golf kombi ha?

Att folk väljer SUV vore ju inget problem ifall vi hade ett överskott av förnyelsebar energi och tillräckligt med råvaror. Men som jag förstått det så ser inte verkligheten ut så. Långt ifrån...

You're either a part of the problem – or a part of the solution...
Jag har två olika scenario.
1. 1 allroundbil som funkar 100% av tiden. Måste få plats till hunden, och 1 stor koffert(min frus) och en Ica-kasse (min).
Jag har testat ID3, PS2, och M3, men de blir tyvärr för små för att täcka 5%, men fungerar utmärkt för 95%.
2. 2 bilar, en liten som täcker 95%, typ M3/PS2 samt en kombidiesel för 5%-turerna.
Mitt problem är att 5% turerna kommer ofta med kort varning när min fru kan ta lite extra ledigt, och då finns inte hyrbil på kartan. Vi sitter i den här sitsen nu, med en egolf som jag kör till 85% av tiden, och en diesel-Astra som vi kör till tippen och på långtur.

Nu vill jag bli av med ena bilen(ersätta båda med MY eller I5), finns inget syfte att ha två ur et resurssynpunkt.
Det bästa för mig varit en kombi-el, och de finns tyvärr inte. En elhybrid hade också funkat utmärkt, men efter att kört elbil ett tag nu, så känns det smutsigt att sätta sig in i ICE-igen.

Så om vi ska prata energi, råvaror och jordens begränsade resurser, så är nog en allround-elbil det bästa jag kan bidra med.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av alvenzo »

heldiggrisen skrev:
Det bästa för mig varit en kombi-el, och de finns tyvärr inte. En elhybrid hade också funkat utmärkt, men efter att kört elbil ett tag nu, så känns det smutsigt att sätta sig in i ICE-igen.

Så om vi ska prata energi, råvaror och jordens begränsade resurser, så är nog en allround-elbil det bästa jag kan bidra med.
Det kommer ju en vanlig kombi nu i vinter, ungefär samtidigt som ioniq 5, om du nu egentligen vill ha kombi.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av dd88 »

Såg en i Göteborg idag, efter allt snack om hur stor den är så tycker jag att den kändes liten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av SwedishAdvocate »

alvenzo skrev:
heldiggrisen skrev:
Det bästa för mig varit en kombi-el, och de finns tyvärr inte. En elhybrid hade också funkat utmärkt, men efter att kört elbil ett tag nu, så känns det smutsigt att sätta sig in i ICE-igen.

Så om vi ska prata energi, råvaror och jordens begränsade resurser, så är nog en allround-elbil det bästa jag kan bidra med.
Det kommer ju en vanlig kombi nu i vinter, ungefär samtidigt som ioniq 5, om du nu egentligen vill ha kombi.
Det har jag missat. Vilken är det?

:shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

alvenzo skrev:
heldiggrisen skrev:
Det bästa för mig varit en kombi-el, och de finns tyvärr inte. En elhybrid hade också funkat utmärkt, men efter att kört elbil ett tag nu, så känns det smutsigt att sätta sig in i ICE-igen.

Så om vi ska prata energi, råvaror och jordens begränsade resurser, så är nog en allround-elbil det bästa jag kan bidra med.
Det kommer ju en vanlig kombi nu i vinter, ungefär samtidigt som ioniq 5, om du nu egentligen vill ha kombi.
Har jag missat. Länk?
Edit: bryr mig inte så mycket om typ av kaross, men SUV/CUV är onödigt törstiga pga formspråket.
Jag tar gärna en kombi, men den måsta uppfylla vissa krav.
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Tänker du på MG 5 kombi?
Ska väl släppas i oktober.
Ca 400km WLTP.
Drag och V2L.

https://ev-database.org/car/1474/MG-MG5-Electric
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av SwedishAdvocate »

heldiggrisen skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Aida skrev:
.../ Är inte så konstigt att folk väljer SUV.
Vilken miljöpåverkan kommer ~4-5 miljarder SUVar ha och vilken miljöpåverkan kommer ~4-5 miljarder eldrivna bilar motsvarande en VW Golf kombi ha?

Att folk väljer SUV vore ju inget problem ifall vi hade ett överskott av förnyelsebar energi och tillräckligt med råvaror. Men som jag förstått det så ser inte verkligheten ut så. Långt ifrån...

You're either a part of the problem – or a part of the solution...
Jag har två olika scenario.
1. 1 allroundbil som funkar 100% av tiden. Måste få plats till hunden, och 1 stor koffert(min frus) och en Ica-kasse (min).
Jag har testat ID3, PS2, och M3, men de blir tyvärr för små för att täcka 5%, men fungerar utmärkt för 95%.
2. 2 bilar, en liten som täcker 95%, typ M3/PS2 samt en kombidiesel för 5%-turerna.
Mitt problem är att 5% turerna kommer ofta med kort varning när min fru kan ta lite extra ledigt, och då finns inte hyrbil på kartan. Vi sitter i den här sitsen nu, med en egolf som jag kör till 85% av tiden, och en diesel-Astra som vi kör till tippen och på långtur.

Nu vill jag bli av med ena bilen(ersätta båda med MY eller I5), finns inget syfte att ha två ur et resurssynpunkt.
Det bästa för mig varit en kombi-el, och de finns tyvärr inte. En elhybrid hade också funkat utmärkt, men efter att kört elbil ett tag nu, så känns det smutsigt att sätta sig in i ICE-igen.

Så om vi ska prata energi, råvaror och jordens begränsade resurser, så är nog en allround-elbil det bästa jag kan bidra med.
Ett förslag:

1. Det finns hundskydd för baksätet på bilar – bland annat 'skräddarsydda' sådana för Model 3. Mina föräldrar skaffade ett sådant till sin Model 3 för deras 25%labrador/75%Golden Retriver. Då skulle hunden kunna åka i baksätet. De kan se ut ungefär så här:
Bild
2. Om du skaffar en Model 3 skulle du kunna ha dina grejer i frunken samt eventuellt i det där utrymmet under golvet i det bakre bagageutrymmet.
3. Din fru skulle då kunna ha hela bagageutrymmet för sig själv. Eventuellt skulle hon även kunna ha någon stor slags väska som man kan spänna fast med säkerhetsbältet på en av de yttre sittplatserna i baksätet. Hunden skulle då åka på de andra två sätena.
4. Tippen klarar man eftersom Model 3 (fortfarande) går att få med dragkrok.

Det här förutsätter dock att din fru är införstådd i det som vi talat om ovan och är beredd på att göra den kompromissen att hon har tillgång till de utrymmena som nämnts ovan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
Tänker du på MG 5 kombi?
Ska väl släppas i oktober.
Ca 400km WLTP.
Drag och V2L.

https://ev-database.org/car/1474/MG-MG5-Electric
Bryter mot punkt 3 på min kravlista.
Inget jla kommunistprodukt. Jag stödjer inte genocidiska terror-regimen.
Kanske bryter den mot punkt 1 också gällande krocksäkerhet?
Punkt 2 är minst 2 timmar körning på motorväg mellan laddning, och det verkar gå.
Punkt 4 gällande priset, är också innanför, med råge, men det beror kanske på punkt 3?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Den där hund-grejen för baksätet är det jag har i åtanke för en av mina jyckar ifall jag bestämmer mig för en IQ5. Det borde ju funka fint.
Men jag vill se bilen irl först. Har ännu inte haft möjlighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

SwedishAdvocate skrev:
heldiggrisen skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Aida skrev:
.../ Är inte så konstigt att folk väljer SUV.
Vilken miljöpåverkan kommer ~4-5 miljarder SUVar ha och vilken miljöpåverkan kommer ~4-5 miljarder eldrivna bilar motsvarande en VW Golf kombi ha?

Att folk väljer SUV vore ju inget problem ifall vi hade ett överskott av förnyelsebar energi och tillräckligt med råvaror. Men som jag förstått det så ser inte verkligheten ut så. Långt ifrån...

You're either a part of the problem – or a part of the solution...
Jag har två olika scenario.
1. 1 allroundbil som funkar 100% av tiden. Måste få plats till hunden, och 1 stor koffert(min frus) och en Ica-kasse (min).
Jag har testat ID3, PS2, och M3, men de blir tyvärr för små för att täcka 5%, men fungerar utmärkt för 95%.
2. 2 bilar, en liten som täcker 95%, typ M3/PS2 samt en kombidiesel för 5%-turerna.
Mitt problem är att 5% turerna kommer ofta med kort varning när min fru kan ta lite extra ledigt, och då finns inte hyrbil på kartan. Vi sitter i den här sitsen nu, med en egolf som jag kör till 85% av tiden, och en diesel-Astra som vi kör till tippen och på långtur.

Nu vill jag bli av med ena bilen(ersätta båda med MY eller I5), finns inget syfte att ha två ur et resurssynpunkt.
Det bästa för mig varit en kombi-el, och de finns tyvärr inte. En elhybrid hade också funkat utmärkt, men efter att kört elbil ett tag nu, så känns det smutsigt att sätta sig in i ICE-igen.

Så om vi ska prata energi, råvaror och jordens begränsade resurser, så är nog en allround-elbil det bästa jag kan bidra med.
Ett förslag:

1. Det finns hundskydd för baksätet på bilar – bland annat 'skräddarsydda' sådana för Model 3. Mina föräldrar skaffade ett sådant till sin Model 3 för deras 25%labrador/75%Golden Retriver. Då skulle hunden kunna åka i baksätet. De kan se ut ungefär så här:
Bild
2. Om du skaffar en Model 3 skulle du kunna ha dina grejer i frunken samt eventuellt i det där utrymmet under golvet i det bakre bagageutrymmet.
3. Din fru skulle då kunna ha hela bagageutrymmet för sig själv. Eventuellt skulle hon även kunna ha någon stor slags väska som man kan spänna fast med säkerhetsbältet på en av de yttre sittplatserna i baksätet. Hunden skulle då åka på de andra två sätena.
4. Tippen klarar man eftersom Model 3 (fortfarande) går att få med dragkrok.

Det här förutsätter dock att din fru är införstådd i det som vi talat om ovan och är beredd på att göra den kompromissen att hon har tillgång till de utrymmena som nämnts ovan.
Varför ska jag köpa en M3 när jag får I5 för samma priset, och slipper kompromissa med bagaget?
Sen hyra släp varje gång jag ska på tippen?
M3 är inget alternativ tyvärr, men MY är mycket intressant när MiB kommer, se punkt 3 i förra inlägget.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju. ;)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

DanneLKPG skrev:
Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju. ;)
OT men senast betalade jag 79 spänn för Freetrailer. Inte ens utan försäkring är det gratis om man måste ha lite framförhållning.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

heldiggrisen skrev:
DanneLKPG skrev:
Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju. ;)
OT men senast betalade jag 79 spänn för Freetrailer. Inte ens utan försäkring är det gratis om man måste ha lite framförhållning.
Och jag är nog sjukt bortskämd med trailers nära mig för det finns så många att det i princip aldrig är svårt att få tag i en… Bra tjänst!

Jag är på din sida med att hellre ha en praktisk bil. IONIQ5 och Model Y är på min shortlist i dagläget. I5 är nog snäppet över då MY är så mycket dyrare trots mindre utrustning… Särskilt om SuC öppnas för I5.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av SwedishAdvocate »

DanneLKPG skrev:
Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju. ;)
Vad kostar en släpkärra om man köper en och ställer den någonstans på tomten eller på gatan utanför?

En ny för ~7000:- max om den har nätgrindsats runt om?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
DanneLKPG skrev:
Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju. ;)
Vad kostar en släpkärra om man köper en och ställer den någonstans på tomten eller på gatan utanför?

En ny för ~7000:- max om den har nätgrindsats runt om?...
Nej, de är tyvärr rätt dyra. Du får nästan räkna med det dubbla. Åtminstone om du vill ha en kärra som kan lasta nåt. Men en mindre 750kg-kärra kanske går att få tag på till det priset.
Jag köpte min kärra begagnad för 10 år sedan för 8000kr. Det var den billigaste jag kunde hitta. Men den saknar tyvärr gallergrindar. Däremot så är den bromsad och går att tippa. Den tål 1300kg tror jag.
Att hyra släpkärra är förstås billigare. Men det är extremt praktiskt att ha en egen kärra stående hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar