Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Klintan skrev:
Nu står min bil hos handlaren. Väntar på leveransservice och eventuellt ta bort lite skyddsplast, det är inbokat 26/10 sedan tidigare. Inte som Tesla som bara river av plasten och låter kunden göra kontrollen. :-)
Kan tyvärr inte stressa på dem då Danske Bank är extremt långsamma med handläggningen av lånet. Lade upp det så fort jag fick regnr förra veckan och de behöver en vecka till på sig. DNB brukar lösa det på 10 minuter, men de kunde inte matcha Danske Banks villkor den här gången.
i5_1.png
Kul!
Grattis, jag får vänta lite längre tyvärr.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DavidS »

Skabb1 skrev:
Lutar åt att jag nog beställer en 20" i färgen Galactic Grey. Är dock lite fundersam på Mystic Olive Green som verkar lite cool.. Mer brun än grön verkar det dock vara. Någon som sett den färgen i verkligheten?

Har den! Cool färg. Tveksam till den i början, men väldigt spännande, har vuxit på mig över tid. Olivgrön kommer du dock aldrig se den, antar att det är det mystiska. Den kan dock vara mörkt grå (oftast), litet ljusare grå - nästan märklighet, lila, mörkgrön, brun etc beroende på ljus ute, ibland alla nyanser på en gång. Trivsam och spännande lack som gör sig bra på bilens rätt utmanande design i övrigt. Flera som spontant sett den när den stått på parkeringen och förklarat att de uppskattar den. Kul!
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mats E »

Kul att tråden är så levande. Det märks att I5 verkligen väcker intresse hos potentiella köpare, men även hos andra som har åsikter om bilen. Det är nog ett gott tecken. En bil som ingen bryr sig om är ju lite trist.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Den här tråden är på sidan 377 medan tråden om Mach-e bara har 35 sidor. Just saying.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av flipmac »

icreate skrev:
Den här tråden är på sidan 377 medan tråden om Mach-e bara har 35 sidor. Just saying.
Du borde skriva det i den tråden istället, för att inte sparka på den tråd som redan ligger så att säga... ;)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DavidS »

DavidS skrev:
Skabb1 skrev:
Lutar åt att jag nog beställer en 20" i färgen Galactic Grey. Är dock lite fundersam på Mystic Olive Green som verkar lite cool.. Mer brun än grön verkar det dock vara. Någon som sett den färgen i verkligheten?

Har den! Cool färg. Tveksam till den i början, men väldigt spännande, har vuxit på mig över tid. Olivgrön kommer du dock aldrig se den, antar att det är det mystiska. Den kan dock vara mörkt grå (oftast), litet ljusare grå - nästan märklighet, lila, mörkgrön, brun etc beroende på ljus ute, ibland alla nyanser på en gång. Trivsam och spännande lack som gör sig bra på bilens rätt utmanande design i övrigt. Flera som spontant sett den när den stått på parkeringen och förklarat att de uppskattar den. Kul!
Mystic Olive Green! Just olive Green är inte det som slår en... intressant oxkså, även om perspektivet förstås inte är helt rättvist, att se att en V90 ser ut som en småbil i jämförelse...
6FA92AF1-48F2-408D-8E03-ED4476EFE4E2.jpeg
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av SwedishAdvocate »

DavidS skrev:
Bild

.../ intressant oxkså, även om perspektivet förstås inte är helt rättvist, att se att en V90 ser ut som en småbil i jämförelse...
Rätt säker på att det skulle vara Hyundaien som såg ut som en småbil ifall du bytte plats på dem...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DavidS »

SwedishAdvocate skrev:
DavidS skrev:
Bild

.../ intressant oxkså, även om perspektivet förstås inte är helt rättvist, att se att en V90 ser ut som en småbil i jämförelse...
Rätt säker på att det skulle vara Hyundaien som såg ut som en småbil ifall du bytte plats på dem...

Om du tittar på hur bilarna fyller rutorna och tar i beaktande att Hyundaien är 15 cm högre inser du att det inte hjälper att byta plats på dem...
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av NiklasTesla »

DavidS skrev:
DavidS skrev:
Skabb1 skrev:
Lutar åt att jag nog beställer en 20" i färgen Galactic Grey. Är dock lite fundersam på Mystic Olive Green som verkar lite cool.. Mer brun än grön verkar det dock vara. Någon som sett den färgen i verkligheten?

Har den! Cool färg. Tveksam till den i början, men väldigt spännande, har vuxit på mig över tid. Olivgrön kommer du dock aldrig se den, antar att det är det mystiska. Den kan dock vara mörkt grå (oftast), litet ljusare grå - nästan märklighet, lila, mörkgrön, brun etc beroende på ljus ute, ibland alla nyanser på en gång. Trivsam och spännande lack som gör sig bra på bilens rätt utmanande design i övrigt. Flera som spontant sett den när den stått på parkeringen och förklarat att de uppskattar den. Kul!
Mystic Olive Green! Just olive Green är inte det som slår en... intressant oxkså, även om perspektivet förstås inte är helt rättvist, att se att en V90 ser ut som en småbil i jämförelse...
Hade varit så mkt bättre om den var i "Golfstorlek".

MVH
Brumbrum
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 okt 2021 13:53

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Brumbrum »

SwedishAdvocate skrev:
DavidS skrev:
Bild

.../ intressant oxkså, även om perspektivet förstås inte är helt rättvist, att se att en V90 ser ut som en småbil i jämförelse...
Rätt säker på att det skulle vara Hyundaien som såg ut som en småbil ifall du bytte plats på dem...
Om man byter plats på bilarna så ser ju V90:n ut att vara ÄNNU mindre! :lol:
i5.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
Jo, men det konstiga med I5 är ju att den ser liten ut och att folk delvis klagar över dess påstådda litenhet, framförallt bagagemässigt. Men jämförelsen på bilden visar ju tydligt vilken stor bjässe det egentligen är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Några av dessa 400 extratilldelade bilarna för leverans i år har tyvärr blivit försenade i tillverkningen.
Om ni beställt en sådan (och inte redan vet att den är tillverkad) så bör ni kolla med er ÅF så att det inte gäller er också. Ni blir säkert kontaktade, men jag hade kollat själv så att ni eventuellt hinner byta till en annan av dessa 400 som hunnits byggas.

Om ni inte bryr er om att få bilen i år så spelar det ingen roll såklart. Preliminärt för dessa försenade bilar verkar vara februari.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av alvenzo »

martinot skrev:
Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
De tenderar ju gå hand i hand. Tror ingen hade klagar på om den var 20% mindre med samma utrymme på insidan ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

alvenzo skrev:
martinot skrev:
Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
De tenderar ju gå hand i hand. Tror ingen hade klagar på om den var 20% mindre med samma utrymme på insidan ;)
Jo, det är ju lätt att öka lastutrymmet om man ökar den yttre storleken på bilen. Är ju ganska enkelt för vem som helst av biltillverkarna. Inget direkt svårt ingenjörsarbete.

(Därav att vi kanske har många onödigt stora SUV:ar på våra gator misstänker jag, förutom de som vill posera med stora bilar.)

Nu har jag bara kört Ioniq 5 själv, och inte hunnit att testa Model Y, men tyckte lastutrymmet inte kändes helt optimalt använt på Ioniq 5. Dock så fokuserade jag inte på det med tiden jag hade (utan mest på att pressa bilen med aktiv körning), men det lilla jag kikade på bagageutrymme så kändes det mindre än vad jag trott när jag sett bilen på enbart utsidan.

Skall försöka testa Model Y. Har fokuserat på Ioniq 5 för släktings räkning, som inte har råd med Tesla, och skälv kommer jag inte överväga att byta till MY förens den tyska optimerade versionen är ute.

Men det jag så långt sett av MY på YouTube och foton så tycker jag den känns lite smartare optimerad av innerutrymmen just i förhållande till sin yttre storlek. Känns som Tesla kanske gjort ett mycket bättre jobb här i att både få maximerat stora utrymmen i både frunk och trunk.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
alvenzo skrev:
martinot skrev:
Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
De tenderar ju gå hand i hand. Tror ingen hade klagar på om den var 20% mindre med samma utrymme på insidan ;)
Jo, det är ju lätt att öka lastutrymmet om man ökar den yttre storleken på bilen. Är ju ganska enkelt för vem som helst av biltillverkarna. Inget direkt svårt ingenjörsarbete.

(Därav att vi kanske har många onödigt stora SUV:ar på våra gator misstänker jag, förutom de som vill posera med stora bilar.)

Nu har jag bara kört Ioniq 5 själv, och inte hunnit att testa Model Y, men tyckte lastutrymmet inte kändes helt optimalt använt på Ioniq 5. Dock så fokuserade jag inte på det med tiden jag hade (utan mest på att pressa bilen med aktiv körning), men det lilla jag kikade på bagageutrymme så kändes det mindre än vad jag trott när jag sett bilen på enbart utsidan.

Skall försöka testa Model Y. Har fokuserat på Ioniq 5 för släktings räkning, som inte har råd med Tesla, och skälv kommer jag inte överväga att byta till MY förens den tyska optimerade versionen är ute.

Men det jag så långt sett av MY på YouTube och foton så tycker jag den känns lite smartare optimerad av innerutrymmen just i förhållande till sin yttre storlek. Känns som Tesla kanske gjort ett mycket bättre jobb här i att både få maximerat stora utrymmen i både frunk och trunk.
du fokuserade på att pressa ioniq5 med aktiv körning? Det är ju lite speciellt eftersom det inte alls är vad den bilen har att trumfa med och är väl inget som lyfts fram någonstans? Ang bagaget, så tycker de flesta som dig fram till man faktiskt börjar packa. Det är som med utsidan, man blir lurad av ögat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DavidS »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
alvenzo skrev:
martinot skrev:
Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
De tenderar ju gå hand i hand. Tror ingen hade klagar på om den var 20% mindre med samma utrymme på insidan ;)
Jo, det är ju lätt att öka lastutrymmet om man ökar den yttre storleken på bilen. Är ju ganska enkelt för vem som helst av biltillverkarna. Inget direkt svårt ingenjörsarbete.

(Därav att vi kanske har många onödigt stora SUV:ar på våra gator misstänker jag, förutom de som vill posera med stora bilar.)

Nu har jag bara kört Ioniq 5 själv, och inte hunnit att testa Model Y, men tyckte lastutrymmet inte kändes helt optimalt använt på Ioniq 5. Dock så fokuserade jag inte på det med tiden jag hade (utan mest på att pressa bilen med aktiv körning), men det lilla jag kikade på bagageutrymme så kändes det mindre än vad jag trott när jag sett bilen på enbart utsidan.

Skall försöka testa Model Y. Har fokuserat på Ioniq 5 för släktings räkning, som inte har råd med Tesla, och skälv kommer jag inte överväga att byta till MY förens den tyska optimerade versionen är ute.

Men det jag så långt sett av MY på YouTube och foton så tycker jag den känns lite smartare optimerad av innerutrymmen just i förhållande till sin yttre storlek. Känns som Tesla kanske gjort ett mycket bättre jobb här i att både få maximerat stora utrymmen i både frunk och trunk.
du fokuserade på att pressa ioniq5 med aktiv körning? Det är ju lite speciellt eftersom det inte alls är vad den bilen har att trumfa med och är väl inget som lyfts fram någonstans? Ang bagaget, så tycker de flesta som dig fram till man faktiskt börjar packa. Det är som med utsidan, man blir lurad av ögat.
Helt enig - en bil full av illusioner - allt är större än man tror. Det är bara baksätet som är exakt så enormt som det ser ut. Barnen klagar på att de är för långt bort från oss där fram...

Men bilen ska definitivt inte köras om man inte behöver, den ska åkas. Aktiv körning är dess sämsta gren, även om jag tycker att den växer på en och blir trevligare och trevligare. Om man kör helt avslappnat, låter sig gungas med och drar på det inbyggda fågelkvittret mår man väldigt bra när man kommer fram.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Barnen klagar på att de är för långt bort från oss där fram...
:lol:
Det kommer tonåringarna älska med varsin USB uttag :roll:
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Det som är trångt/litet är baksätet på bredden. Väldigt smal mittplats. Vi lånade hem en bil en kväll och visst vi får plats med 3 barn (varav 1 kudde, 1 framåtv. bilstol), inga problem bara man sätter var och en på rätt ställe. Det fanns några fungerande kombinationer men vissa var omöjliga. Så är det väl iofs i många bilar förutom model S t.ex men denna mittplats är väldigt smal.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
du fokuserade på att pressa ioniq5 med aktiv körning? Det är ju lite speciellt eftersom det inte alls är vad den bilen har att trumfa med och är väl inget som lyfts fram någonstans?
Absolut inte. Det är något jag gör med alla bilar som jag testar, oavsett om det är en slö pickup eller annat, för att testa var gränserna går någonstans. Hade inte väntat mig samma nivå hus Iq5 som hos tex. M3P eller PS2 PP (som är mina elbilsreferenser).

Men när du nu frågar och tar upp det, så var det tyvärr dock betydligt ännu sämre väghållning och körglädje än vad jag väntat mig. Extremt svajig i kurvorna, och fick lite obehagliga och oväntad sladd på bilen vid ett par tillfällen (lyckligtvis så lyckades jag med en hårsmån rädda fälgarna från gatstenskanterna). Är inte så förtjust i MS eller MX när man pressar de hårt (föredrar mindre små/mellanbilar som M3 och PS2 för aktiv körning), men detta var tyvärr långt ifrån el-SUV som den stora MX som jag kört innan. Det var lite av en besvikelse.

Dock mycket annat positivt med den, som jag skrivit om i tidigare inlägg, så för de som bara vill köra lugn transport A-B så kan den vara ett riktigt bra och fint val av bil. Så jag kan absolut rekommendera Iq5 för rätt släktingar och bekanta som främst är ute efter lugn transport. Där var bilen väldigt bekväm och behaglig att köra. Tog gupp och hårdheter väldigt mjukt och skönt (om man körde lungt), men lite svajigt/guppigt. Påminner mig lite om stora klassiska amerikanare.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
du fokuserade på att pressa ioniq5 med aktiv körning? Det är ju lite speciellt eftersom det inte alls är vad den bilen har att trumfa med och är väl inget som lyfts fram någonstans?
Absolut inte. Det är något jag gör med alla bilar som jag testar, oavsett om det är en pickup eller annat, för att testa var gränserna går någonstans. Hade inte väntat mig samma nivå som M3P eller PS2 PP.

Men när du nu frågar och tar upp det, så var det tyvärr dock betydligt ännu sämre väghållning och körglädje än vad jag väntat mig. Extremt svajig i kurvorna, och fick lite obehagliga och oväntad sladd på bilen vid ett par tillfällen (lyckligtvis så lyckades jag med en hårsmån rädda fälgarna från gatstenskanterna).

(Dock mycket annat positivt med den, som jag skrivit om i tidigare inlägg, så för de som bara vill köra lugn transport A-B så kan den vara ett riktigt bra och fint val av bil.)

Ok, annars kan man ju tänka sig att man fokuserar på det som är viktigt/höjdpunkterna med just den bil man provkör om man har som du tydligen hade begränsat med tid. Men det är kanske ett annat sätt att testa bil, hitta svagheterna och strunta i att undersöka fördelarna. På så sätt sparar man mycket pengar eftersom man alltid kommer hitta svagheter med alla bilar. Har svårt att tro att någon ens ser på att köpa ioniq5, som har som främsta kriterium att bilen ska köras och pressas aktivt. Då är man på fel plats, så jag antar att du hade resultatet färdigt innan du startade ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Ok, annars kan man ju tänka sig att man fokuserar på det som är viktigt/höjdpunkterna med just den bil man provkör om man har som du tydligen hade begränsat med tid. Men det är kanske ett annat sätt att testa bil, hitta svagheterna och strunta i att undersöka fördelarna. På så sätt sparar man mycket pengar eftersom man alltid kommer hitta svagheter med alla bilar. Har svårt att tro att någon ens ser på att köpa ioniq5, som har som främsta kriterium att bilen ska köra och pressas aktivt. Då är man på fel plats, så jag antar att du hade resultatet färdigt innan du startade ;)
Inte alls. Hade tid över på lunchen när jag var på en konferens/kick-off som inte var långt ifrån en Hyundaihandlare. Passade på att även köra lugnt och sakta med den, och se på alla fördelar. Testa infotainment mm för en släktings räkning, men släktingen får ju själv boka tid och testa själv för egen uppfattning när de blir dags (man kan ju bara provköra för andras räkning till en viss gräns). Samtidigt så kan jag inte låta bli att testa köra en bil aktivt. Lite skoj måste jag ju få ha själv ha när jag testkör en bil på min egna fritid! :D

Men även om jag inte väntade mig prestanda och körkänsla som hos PS2 eller M3, så var det ändå klart sämre än väntat även för att vara en stor budget-SUV. Förutom att vara svajig som en amerikanare, så kändes även styrkänslan lite geléaktig och väldigt frånvarande. Kör ju helt klart hellre en XC90, eller för lite tyska alternativ jag kört innan en BMW eller Mercedes SUV. Dit har Hyundai _en bra bit_ kvar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Ok, annars kan man ju tänka sig att man fokuserar på det som är viktigt/höjdpunkterna med just den bil man provkör om man har som du tydligen hade begränsat med tid. Men det är kanske ett annat sätt att testa bil, hitta svagheterna och strunta i att undersöka fördelarna. På så sätt sparar man mycket pengar eftersom man alltid kommer hitta svagheter med alla bilar. Har svårt att tro att någon ens ser på att köpa ioniq5, som har som främsta kriterium att bilen ska köra och pressas aktivt. Då är man på fel plats, så jag antar att du hade resultatet färdigt innan du startade ;)
Inte alls. Hade tid över på lunchen när jag var på en konferens/kick-off som inte var långt ifrån en Hyundaihandlare. Passade på att även köra lugnt och sakta med den, och se på alla fördelar. Testa infotainment mm för en släktings räkning, men släktingen får ju själv boka tid och testa själv för egen uppfattning när de blir dags (man kan ju bara provköra för andras räkning till en viss gräns). Samtidigt så kan jag inte låta bli att testa köra en bil aktivt. Lite skoj måste jag ju få ha själv ha när jag testkör en bil på min egna fritid! :D

Men även om jag inte väntade mig prestanda och körkänsla som hos PS2 eller M3, så var det ändå klart sämre än väntat även för att vara en stor budget-SUV. Förutom att vara svajig som en amerikanare, så kändes även styrkänslan lite geléaktig och väldigt frånvarande. Kör ju helt klart hellre en XC90, eller för lite tyska alternativ jag kört innan en BMW eller Mercedes SUV. Dit har Hyundai _en bra bit_ kvar.
Jag tycker du överdriver en del. Jag ser stora likheter med de Model S jag haft tidigare. Ungefär lika svajigt, det vill säga inte så extremt som du vill ha det till. Jag är ganska allergisk mot svajiga bilar och kan tex inte ha Model X för jag blir näst intill sjösjuk og barnen också, så den blev direkt avskriven efter ett längre test för några år sedan. Men självklart är den inte som sportigt designade sedaner som M3P och PS2 performance, men det blir lite som att köra BMW M4 och hoppas på en mjuk och komfortabel bil över den grövsta asfalten, det funkar liksom inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Allt beror på referensramen, har kört den med tre provkörningar och upplever det inte som något problem. Kan ju vara att jag giller mer den amerikanska gungning men så tyckte jag inte det var heller.
Har haft olika bilar innan men är inte så kritisk. Det kan vara svår att förstå för en del som har många krav på en bil. Jag tror även att jag är rätt så genomsnitt gällande bilval och krav.
Kanske att jag läser en hel del i förväg och uppskattar andras upplevelser är nog mindre vanlig för de flesta!

För många blir det en perfekt familjebil, för färre väljs den bort av olika anledningar.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Skriv svar