Ja, lanseringshelg. Just det. Jag fick också mejlet och tänkte ge Hyundai en sista chans. Så jag åkte in till stan. Antiklimaxen kunde inte varit större. Inte en människa på plats, förutom en ensam säljare, men inte min. Säljaren var extremt upptagen och kom aldrig ut ur sin bås. Demobilen var samma Essential som jag redan kört. Den stod ute, nånstans mellan alla andra bilar på parkeringen. Inte ett spår av lanseringsevent. Jag var tvungen att kolla mejlet för att se om jag hade tagit fel på datumet.
Jag åkte därifrån utan att prata med någon.
Gjorde detsamma! Var där vid 12:20. En säljare, H., ute på gården visandes en beg Peugeot, tomt i hallen. Endast en såld essential i hallen. Hade hoppats på en kopp kaffe åtminstone.
Precis. Eller kanske ett enkelt "hej". Nix.
Det är mycket möjligt att jag kommer avstå från denna bil på grund av återförsäljarens totala ointresse. Lite tråkigt, men det är helheten som viktig, inte bara själva bilen.
MWall skrev:
Tråkigt. Du har det verkligen motigt på bilfronten. Känner mig lite skyldig som var med och övertygade dig om att byta din privatägda p85 mot en företagsleasad 90D. Var ju där det började.
Annars rekommenderar jag att behålla det du har. Kan du inte köpa ut Audin?
Haha, nej, det är verkligen inte ditt fel. Att behålla eller köpa ut Audin är uteslutet. Den har ett restvärde över 600k. Jag måste först vinna på lotteriet eller nåt. Funderar på att köpa en fossilbil privat, men den får inte kosta mer är 100k. Med mer har jag inte råd just nu. Det är tyvärr en jäkla skillnad mellan ett privatköp och företagsleasing.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, lanseringshelg. Just det. Jag fick också mejlet och tänkte ge Hyundai en sista chans. Så jag åkte in till stan. Antiklimaxen kunde inte varit större. Inte en människa på plats, förutom en ensam säljare, men inte min. Säljaren var extremt upptagen och kom aldrig ut ur sin bås. Demobilen var samma Essential som jag redan kört. Den stod ute, nånstans mellan alla andra bilar på parkeringen. Inte ett spår av lanseringsevent. Jag var tvungen att kolla mejlet för att se om jag hade tagit fel på datumet.
Jag åkte därifrån utan att prata med någon.
Gjorde detsamma! Var där vid 12:20. En säljare, H., ute på gården visandes en beg Peugeot, tomt i hallen. Endast en såld essential i hallen. Hade hoppats på en kopp kaffe åtminstone.
Det finns bevisligen bättre i Skaraborg! Usch vad tråkigt och dåligt med Biltjänst i Lidköping..
Ja, lanseringshelg. Just det. Jag fick också mejlet och tänkte ge Hyundai en sista chans. Så jag åkte in till stan. Antiklimaxen kunde inte varit större. Inte en människa på plats, förutom en ensam säljare, men inte min. Säljaren var extremt upptagen och kom aldrig ut ur sin bås. Demobilen var samma Essential som jag redan kört. Den stod ute, nånstans mellan alla andra bilar på parkeringen. Inte ett spår av lanseringsevent. Jag var tvungen att kolla mejlet för att se om jag hade tagit fel på datumet.
Jag åkte därifrån utan att prata med någon.
Gjorde detsamma! Var där vid 12:20. En säljare, H., ute på gården visandes en beg Peugeot, tomt i hallen. Endast en såld essential i hallen. Hade hoppats på en kopp kaffe åtminstone.
Det finns bevisligen bättre i Skaraborg! Usch vad tråkigt och dåligt med Biltjänst i Lidköping..
Ja, det verkar så. Synd att jag inte beställde bilen i Mariestad.
Har faktiskt efter att jag beställt bilen hört en del skräckhistorier om Biltjänst. Jag trodde inte att det var mer än det vanliga bonde-skitsnacket, och jag tänkte inte mer på det. Men det kanske ändå ligger nåt i det med tanke på vilket otroligt dåligt engagemang de har visat såhär långt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
De som klagar på bagaget, har ni verkligen testat med väskor eller liknande. Jag upplever det definitivt inte som litet när man väl börjar packa, däremot ger det intrycket av att vara litet Norman bara tittar in. Konstigt det där! Dessutom så bör man dra fram baksätetsraden om man ska ha så mkt som möjligt. Det är inte rimligt att jämföra i bakre läget eftersom benplatsen i baksätet då är gigantiskt! Jag har knappt upplevt någon bil med så mkt benplats i baksätet som i5 i bakersta läge.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja, lanseringshelg. Just det. Jag fick också mejlet och tänkte ge Hyundai en sista chans. Så jag åkte in till stan. Antiklimaxen kunde inte varit större. Inte en människa på plats, förutom en ensam säljare, men inte min. Säljaren var extremt upptagen och kom aldrig ut ur sin bås. Demobilen var samma Essential som jag redan kört. Den stod ute, nånstans mellan alla andra bilar på parkeringen. Inte ett spår av lanseringsevent. Jag var tvungen att kolla mejlet för att se om jag hade tagit fel på datumet.
Jag åkte därifrån utan att prata med någon.
Gjorde detsamma! Var där vid 12:20. En säljare, H., ute på gården visandes en beg Peugeot, tomt i hallen. Endast en såld essential i hallen. Hade hoppats på en kopp kaffe åtminstone.
Precis. Eller kanske ett enkelt "hej". Nix.
Det är mycket möjligt att jag kommer avstå från denna bil på grund av återförsäljarens totala ointresse. Lite tråkigt, men det är helheten som viktig, inte bara själva bilen.
Kan det inte vara värt att besöka en annan Hyundai ÅF och beställa en bil där istället?
Problemet är kanske de olika enskilda ÅF, och inte med Hyundai själva.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är klart att Ioniq5 är rymligare än min ID3, det förstår jag. ID3:an är verkligen nödbil för mig: Mina hundar måste jag hjälpa in med matta ut ur skuffen för att inte få klorepor, samt att jag bara får in den stora eller de två jakthundarna bak, inte alla tre. Men, jag tror inte det blir oproblematiskt i I5 heller: om man kör fram sätena måste man lägga igen hålet som skapas för att de inte skall riskera att trampa ner och göra illa sig. Hundbur kan man glömma med den sluttande rutan. Jag förstår att det rymmer många resväskor, men för mig skulle den inte bli speciellt mycket bättre. Intalar jag mig. När den finns begagnad om tre år kommer jag ändra mig.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
De som klagar på bagaget, har ni verkligen testat med väskor eller liknande. Jag upplever det definitivt inte som litet när man väl börjar packa, däremot ger det intrycket av att vara litet Norman bara tittar in. Konstigt det där! Dessutom så bör man dra fram baksätetsraden om man ska ha så mkt som möjligt. Det är inte rimligt att jämföra i bakre läget eftersom benplatsen i baksätet då är gigantiskt! Jag har knappt upplevt någon bil med så mkt benplats i baksätet som i5 i bakersta läge.
Jag kan säga att jag har sysslat med bilar i ca 17års tid med biluthyrning så har sett ett o annat bagageutrymme genom åren men här måste jag säga att det verkar som en rejäl synvilla på ionic5 för jag blev inte imponerad alls.. mitt intryck kanske blir ”förstört” av insynsskyddet eftersom måtten som nån här visar säger ju uppenbart att ionic5 inte är så dåligt men spontant kändes det inte så imponerande men skulle gärna testa me min golfbag etc så ska försöka åka till Ra Motor o ta me min golfbag så jag får en bra jämförelse mellan min model 3 o den.
Det är klart att Ioniq5 är rymligare än min ID3, det förstår jag. ID3:an är verkligen nödbil för mig: Mina hundar måste jag hjälpa in med matta ut ur skuffen för att inte få klorepor, samt att jag bara får in den stora eller de två jakthundarna bak, inte alla tre. Men, jag tror inte det blir oproblematiskt i I5 heller: om man kör fram sätena måste man lägga igen hålet som skapas för att de inte skall riskera att trampa ner och göra illa sig. Hundbur kan man glömma med den sluttande rutan. Jag förstår att det rymmer många resväskor, men för mig skulle den inte bli speciellt mycket bättre. Intalar jag mig. När den finns begagnad om tre år kommer jag ändra mig.
Jag har två stora schäfrar och jag utgår ifrån att de går in i Ioniq 5 när man skjuter fram baksätet. Det borde inte bara nåt bekymmer. Glipan som uppstår mellan lastgolvet och baksätet kan man täcka över genom att skjuta fram lastgolvet så det täcker glipan helt. Det bildas då förstås en ny glipa längst bak, men det är inget problem som jag ser det. Dels är det inget djupt utrymme därunder, dessutom är det så nära bakrutan att hundarna ändå inte kommer sitta där. Det går alltså att täcka över med en lämplig skiva.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är klart att Ioniq5 är rymligare än min ID3, det förstår jag. ID3:an är verkligen nödbil för mig: Mina hundar måste jag hjälpa in med matta ut ur skuffen för att inte få klorepor, samt att jag bara får in den stora eller de två jakthundarna bak, inte alla tre. Men, jag tror inte det blir oproblematiskt i I5 heller: om man kör fram sätena måste man lägga igen hålet som skapas för att de inte skall riskera att trampa ner och göra illa sig. Hundbur kan man glömma med den sluttande rutan. Jag förstår att det rymmer många resväskor, men för mig skulle den inte bli speciellt mycket bättre. Intalar jag mig. När den finns begagnad om tre år kommer jag ändra mig.
Jo, den där glipan/hålet som bildas kanske inte känns som en helt genomtänkt lösning (hört flera som klagat på den konstruktionen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
De som klagar på bagaget, har ni verkligen testat med väskor eller liknande. Jag upplever det definitivt inte som litet när man väl börjar packa, däremot ger det intrycket av att vara litet Norman bara tittar in. Konstigt det där! Dessutom så bör man dra fram baksätetsraden om man ska ha så mkt som möjligt. Det är inte rimligt att jämföra i bakre läget eftersom benplatsen i baksätet då är gigantiskt! Jag har knappt upplevt någon bil med så mkt benplats i baksätet som i5 i bakersta läge.
Jag kan säga att jag har sysslat med bilar i ca 17års tid med biluthyrning så har sett ett o annat bagageutrymme genom åren men här måste jag säga att det verkar som en rejäl synvilla på ionic5 för jag blev inte imponerad alls.. mitt intryck kanske blir ”förstört” av insynsskyddet eftersom måtten som nån här visar säger ju uppenbart att ionic5 inte är så dåligt men spontant kändes det inte så imponerande men skulle gärna testa me min golfbag etc så ska försöka åka till Ra Motor o ta me min golfbag så jag får en bra jämförelse mellan min model 3 o den.
Edit: 527liter står det på Hyundai hemsida o hitta någon uppgift på att model 3 ska va på 425 så det är skillnad men som sagt ögat blir rejält lurad..
Det är klart att Ioniq5 är rymligare än min ID3, det förstår jag. ID3:an är verkligen nödbil för mig: Mina hundar måste jag hjälpa in med matta ut ur skuffen för att inte få klorepor, samt att jag bara får in den stora eller de två jakthundarna bak, inte alla tre. Men, jag tror inte det blir oproblematiskt i I5 heller: om man kör fram sätena måste man lägga igen hålet som skapas för att de inte skall riskera att trampa ner och göra illa sig. Hundbur kan man glömma med den sluttande rutan. Jag förstår att det rymmer många resväskor, men för mig skulle den inte bli speciellt mycket bättre. Intalar jag mig. När den finns begagnad om tre år kommer jag ändra mig.
Jo, den där glipan/hålet som bildas kanske inte känns som en helt genomtänkt lösning (hört flera som klagat på den konstruktionen).
Om man har gummiskydden för baksätesryggen (tillbehör) så täcker det även glipan när man tar fram sätena som jag har förstått det.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Det är klart att Ioniq5 är rymligare än min ID3, det förstår jag. ID3:an är verkligen nödbil för mig: Mina hundar måste jag hjälpa in med matta ut ur skuffen för att inte få klorepor, samt att jag bara får in den stora eller de två jakthundarna bak, inte alla tre. Men, jag tror inte det blir oproblematiskt i I5 heller: om man kör fram sätena måste man lägga igen hålet som skapas för att de inte skall riskera att trampa ner och göra illa sig. Hundbur kan man glömma med den sluttande rutan. Jag förstår att det rymmer många resväskor, men för mig skulle den inte bli speciellt mycket bättre. Intalar jag mig. När den finns begagnad om tre år kommer jag ändra mig.
Jag har två stora schäfrar och jag utgår ifrån att de går in i Ioniq 5 när man skjuter fram baksätet. Det borde inte bara nåt bekymmer. Glipan som uppstår mellan lastgolvet och baksätet kan man täcka över genom att skjuta fram lastgolvet så det täcker glipan helt. Det bildas då förstås en ny glipa längst bak, men det är inget problem som jag ser det. Dels är det inget djupt utrymme därunder, dessutom är det så nära bakrutan att hundarna ändå inte kommer sitta där. Det går alltså att täcka över med en lämplig skiva.
Då är jag spekulant på din I5 om tre år. Leonbergern kan ha jakthundarna (Weimeraner/Petit Bleu de Gascogne) i knät. Skämt åsido: det är en underbar bil, och jag skulle nog förlåta bagaget. Låter som en funkis lösning att skjuta underredet bakåt som du säger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
De som klagar på bagaget, har ni verkligen testat med väskor eller liknande. Jag upplever det definitivt inte som litet när man väl börjar packa, däremot ger det intrycket av att vara litet Norman bara tittar in. Konstigt det där! Dessutom så bör man dra fram baksätetsraden om man ska ha så mkt som möjligt. Det är inte rimligt att jämföra i bakre läget eftersom benplatsen i baksätet då är gigantiskt! Jag har knappt upplevt någon bil med så mkt benplats i baksätet som i5 i bakersta läge.
Jag kan säga att jag har sysslat med bilar i ca 17års tid med biluthyrning så har sett ett o annat bagageutrymme genom åren men här måste jag säga att det verkar som en rejäl synvilla på ionic5 för jag blev inte imponerad alls.. mitt intryck kanske blir ”förstört” av insynsskyddet eftersom måtten som nån här visar säger ju uppenbart att ionic5 inte är så dåligt men spontant kändes det inte så imponerande men skulle gärna testa me min golfbag etc så ska försöka åka till Ra Motor o ta me min golfbag så jag får en bra jämförelse mellan min model 3 o den.
Edit: 527liter står det på Hyundai hemsida o hitta någon uppgift på att model 3 ska va på 425 så det är skillnad men som sagt ögat blir rejält lurad..
Sedan har man ju en nackdel med sedanluckan i M3 när man skall lasta saker. Där är ju en stor fördel med en halvkombilucka hos Iq5 istället.
(Men det sagt, för att vara en sedan, så är ju M3 faktiskt extremt rymlig och med stort lastutrymme.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är klart att Ioniq5 är rymligare än min ID3, det förstår jag. ID3:an är verkligen nödbil för mig: Mina hundar måste jag hjälpa in med matta ut ur skuffen för att inte få klorepor, samt att jag bara får in den stora eller de två jakthundarna bak, inte alla tre. Men, jag tror inte det blir oproblematiskt i I5 heller: om man kör fram sätena måste man lägga igen hålet som skapas för att de inte skall riskera att trampa ner och göra illa sig. Hundbur kan man glömma med den sluttande rutan. Jag förstår att det rymmer många resväskor, men för mig skulle den inte bli speciellt mycket bättre. Intalar jag mig. När den finns begagnad om tre år kommer jag ändra mig.
Jo, den där glipan/hålet som bildas kanske inte känns som en helt genomtänkt lösning (hört flera som klagat på den konstruktionen).
Om man har gummiskydden för baksätesryggen (tillbehör) så täcker det även glipan när man tar fram sätena som jag har förstått det.
Ok, mycket bra info! Låter som en klart vettig lösning och alternativ.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är klart att Ioniq5 är rymligare än min ID3, det förstår jag. ID3:an är verkligen nödbil för mig: Mina hundar måste jag hjälpa in med matta ut ur skuffen för att inte få klorepor, samt att jag bara får in den stora eller de två jakthundarna bak, inte alla tre. Men, jag tror inte det blir oproblematiskt i I5 heller: om man kör fram sätena måste man lägga igen hålet som skapas för att de inte skall riskera att trampa ner och göra illa sig. Hundbur kan man glömma med den sluttande rutan. Jag förstår att det rymmer många resväskor, men för mig skulle den inte bli speciellt mycket bättre. Intalar jag mig. När den finns begagnad om tre år kommer jag ändra mig.
Jag har två stora schäfrar och jag utgår ifrån att de går in i Ioniq 5 när man skjuter fram baksätet. Det borde inte bara nåt bekymmer. Glipan som uppstår mellan lastgolvet och baksätet kan man täcka över genom att skjuta fram lastgolvet så det täcker glipan helt. Det bildas då förstås en ny glipa längst bak, men det är inget problem som jag ser det. Dels är det inget djupt utrymme därunder, dessutom är det så nära bakrutan att hundarna ändå inte kommer sitta där. Det går alltså att täcka över med en lämplig skiva.
Då är jag spekulant på din I5 om tre år. Leonbergern kan ha jakthundarna (Weimeraner/Petit Bleu de Gascogne) i knät. Skämt åsido: det är en underbar bil, och jag skulle nog förlåta bagaget. Låter som en funkis lösning att skjuta underredet bakåt som du säger.
OM jag nu bestämmer mig för att ta bilen, och om jag är nöjd med den, så kommer jag troligen behålla den längre än tre år. Den har potential att bli en bil ungefär som vår e-Golf. En bil som inte kommer kosta massor att ha kvar efter garantitiden.
En Leonberger skulle nog få plats. Kanske två hundar, men inte tre. Jag räknar med att en av mina hundar kanske får sitta i baksätet. Min schäferhane är av modellen större, i paritet med en Leonberger faktiskt. Egentligen skulle man behöva skaffa en VW Multivan eller liknande om hundarna verkligen skulle få trivas i bilen. Var faktiskt inne på det ett tag. Men de är inte direkt prisvärda, och de går inte på el. Ioniq 5 är en kompromiss i den punkten. Så är det. Men det är min nuvarande e-tron också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är klart att Ioniq5 är rymligare än min ID3, det förstår jag. ID3:an är verkligen nödbil för mig: Mina hundar måste jag hjälpa in med matta ut ur skuffen för att inte få klorepor, samt att jag bara får in den stora eller de två jakthundarna bak, inte alla tre. Men, jag tror inte det blir oproblematiskt i I5 heller: om man kör fram sätena måste man lägga igen hålet som skapas för att de inte skall riskera att trampa ner och göra illa sig. Hundbur kan man glömma med den sluttande rutan. Jag förstår att det rymmer många resväskor, men för mig skulle den inte bli speciellt mycket bättre. Intalar jag mig. När den finns begagnad om tre år kommer jag ändra mig.
Jag har två stora schäfrar och jag utgår ifrån att de går in i Ioniq 5 när man skjuter fram baksätet. Det borde inte bara nåt bekymmer. Glipan som uppstår mellan lastgolvet och baksätet kan man täcka över genom att skjuta fram lastgolvet så det täcker glipan helt. Det bildas då förstås en ny glipa längst bak, men det är inget problem som jag ser det. Dels är det inget djupt utrymme därunder, dessutom är det så nära bakrutan att hundarna ändå inte kommer sitta där. Det går alltså att täcka över med en lämplig skiva.
Då är jag spekulant på din I5 om tre år. Leonbergern kan ha jakthundarna (Weimeraner/Petit Bleu de Gascogne) i knät. Skämt åsido: det är en underbar bil, och jag skulle nog förlåta bagaget. Låter som en funkis lösning att skjuta underredet bakåt som du säger.
OM jag nu bestämmer mig för att ta bilen, och om jag är nöjd med den, så kommer jag troligen behålla den längre än tre år. Den har potential att bli en bil ungefär som vår e-Golf. En bil som inte kommer kosta massor att ha kvar efter garantitiden.
En Leonberger skulle nog få plats. Kanske två hundar, men inte tre. Jag räknar med att en av mina hundar kanske får sitta i baksätet. Min schäferhane är av modellen större, i paritet med en Leonberger faktiskt. Egentligen skulle man behöva skaffa en VW Multivan eller liknande om hundarna verkligen skulle få trivas i bilen. Var faktiskt inne på det ett tag. Men de är inte direkt prisvärda, och de går inte på el. Ioniq 5 är en kompromiss i den punkten. Så är det. Men det är min nuvarande e-tron också.
Kanske köpa i Lidköping och serva och ha övrig kontakt i Skövde/Mariestad?
Kanske köpa i Lidköping och serva och ha övrig kontakt i Skövde/Mariestad?
Helt klart en möjlighet som man får överväga. Tyvärr har vi aldrig några ärenden i varken Skövde eller Mariestad, jag är således aldrig där. Fördelen med Lidköping är att min sambo jobbar där. Hon kör förbi verkstaden varje dag. Och även jag brukar köra uteslutande åt det hållet när det gäller jobbärenden osv. Det är rätt praktiskt att ha det så.
Jag är ju en människa som vill ha en bra kontakt med återförsäljaren och verkstaden när det kommer till bilar. Det ska vara lättvindigt, jag vill inte behöva jaga folk och jag vill inte spendera en massa tid på service/verkstadsbesök. Bilen kan vara hur bra som helst, men när det andra inte funkar blir det bara jobbigt.
Jag vet ju inte hur deras verstads- och servicepersonal är. Jag har aldrig sett nån förutom säljarna. Men jag får en dålig känsla i maggropen pga det oengagerande beteendet jag har fått uppleva såhär långt. Och som sagt, det jag har hört från andra var inte positivt.
Allt detta kan i slutändan leda till att jag ändå går och köper en ID4, trots att den är dyrare och trots att det är en sämre elbilsplattform. Men jag vet i alla fall hur verkstaden fungerar och jag känner dem alla. Det kan vara värt det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
De som klagar på bagaget, har ni verkligen testat med väskor eller liknande. Jag upplever det definitivt inte som litet när man väl börjar packa, däremot ger det intrycket av att vara litet Norman bara tittar in. Konstigt det där! Dessutom så bör man dra fram baksätetsraden om man ska ha så mkt som möjligt. Det är inte rimligt att jämföra i bakre läget eftersom benplatsen i baksätet då är gigantiskt! Jag har knappt upplevt någon bil med så mkt benplats i baksätet som i5 i bakersta läge.
Jag kan säga att jag har sysslat med bilar i ca 17års tid med biluthyrning så har sett ett o annat bagageutrymme genom åren men här måste jag säga att det verkar som en rejäl synvilla på ionic5 för jag blev inte imponerad alls.. mitt intryck kanske blir ”förstört” av insynsskyddet eftersom måtten som nån här visar säger ju uppenbart att ionic5 inte är så dåligt men spontant kändes det inte så imponerande men skulle gärna testa me min golfbag etc så ska försöka åka till Ra Motor o ta me min golfbag så jag får en bra jämförelse mellan min model 3 o den.
Jag blev också lite "chockad" av hur litet det kändes på grund av luckan, men efter att ha tittat lite på TeslaBjörns videor så blev jag lite imponerad istället. Den låg ju helt klart i top-skiktet på banan-testet. Var väl bara model X och en minibuss över om jag inte minns fel? Beror så klart på vad man behöver utrymmet till, men värt att kolla in.
Kanske köpa i Lidköping och serva och ha övrig kontakt i Skövde/Mariestad?
Helt klart en möjlighet som man får överväga. Tyvärr har vi aldrig några ärenden i varken Skövde eller Mariestad, jag är således aldrig där. Fördelen med Lidköping är att min sambo jobbar där. Hon kör förbi verkstaden varje dag. Och även jag brukar köra uteslutande åt det hållet när det gäller jobbärenden osv. Det är rätt praktiskt att ha det så.
Jag är ju en människa som vill ha en bra kontakt med återförsäljaren och verkstaden när det kommer till bilar. Det ska vara lättvindigt, jag vill inte behöva jaga folk och jag vill inte spendera en massa tid på service/verkstadsbesök. Bilen kan vara hur bra som helst, men när det andra inte funkar blir det bara jobbigt.
Jag vet ju inte hur deras verstads- och servicepersonal är. Jag har aldrig sett nån förutom säljarna. Men jag får en dålig känsla i maggropen pga det oengagerande beteendet jag har fått uppleva såhär långt. Och som sagt, det jag har hört från andra var inte positivt.
Allt detta kan i slutändan leda till att jag ändå går och köper en ID4, trots att den är dyrare och trots att det är en sämre elbilsplattform. Men jag vet i alla fall hur verkstaden fungerar och jag känner dem alla. Det kan vara värt det.
Läst att du ibland åker till Göteborg mellan varven. Fuji i tråden verkar väldigt nöjd med sin ÅF där. Kanske det kan vara ett alternativ?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kanske köpa i Lidköping och serva och ha övrig kontakt i Skövde/Mariestad?
Helt klart en möjlighet som man får överväga. Tyvärr har vi aldrig några ärenden i varken Skövde eller Mariestad, jag är således aldrig där. Fördelen med Lidköping är att min sambo jobbar där. Hon kör förbi verkstaden varje dag. Och även jag brukar köra uteslutande åt det hållet när det gäller jobbärenden osv. Det är rätt praktiskt att ha det så.
Jag är ju en människa som vill ha en bra kontakt med återförsäljaren och verkstaden när det kommer till bilar. Det ska vara lättvindigt, jag vill inte behöva jaga folk och jag vill inte spendera en massa tid på service/verkstadsbesök. Bilen kan vara hur bra som helst, men när det andra inte funkar blir det bara jobbigt.
Jag vet ju inte hur deras verstads- och servicepersonal är. Jag har aldrig sett nån förutom säljarna. Men jag får en dålig känsla i maggropen pga det oengagerande beteendet jag har fått uppleva såhär långt. Och som sagt, det jag har hört från andra var inte positivt.
Allt detta kan i slutändan leda till att jag ändå går och köper en ID4, trots att den är dyrare och trots att det är en sämre elbilsplattform. Men jag vet i alla fall hur verkstaden fungerar och jag känner dem alla. Det kan vara värt det.
Men är väl inga problem Mati. Jag körde till Eslöv med min Volvo för service eftersom det var halva priset jämfört med Lund/Malmö. Komma dit vid 07.30. Sitta o läsa Aftonbladet och svara på mejl i deras lounge i 2 h - sen hämta bilen o köra hem. Man måste ju inte ha ett ärende dit. Är ju bara en gång per år. Hemma igen vid kl 10.
Läst att du ibland åker till Göteborg mellan varven. Fuji i tråden verkar väldigt nöjd med sin ÅF där. Kanske det kan vara ett alternativ?
Om det hade varit ett alternativ så hade jag kunnat behålla Teslan. Nej, jag är i Göteborg en gång vart annat år, typ. Det är i så fall sambon som åker ner lite oftare. Men henne kan jag inte belasta med sånt. Dessutom är det på helgerna, och då kan man ju inte lämna nån bil.
Aida skrev:
Men är väl inga problem Mati. Jag körde till Eslöv med min Volvo för service eftersom det var halva priset jämfört med Lund/Malmö. Komma dit vid 07.30. Sitta o läsa Aftonbladet och svara på mejl i deras lounge i 2 h - sen hämta bilen o köra hem. Man måste ju inte ha ett ärende dit. Är ju bara en gång per år. Hemma igen vid kl 10.
Ja, det funkar om det är bara en gång per år. Men så brukar det ju tyvärr inte vara. Man får ju alltid utgå ifrån att bilen inte är felfri och att den behöver lämnas in betydligt oftare än så. Och längre än 2 timmar. Vår e-Golf är ett positivt undantag. Men om t.ex. Audi-verkstaden hade varit någon annanstans längre bort så hade jag troligen dumpat min e-tron i Vänern för länge sedan. Nej, jag vill ha en verkstad runt hörnet. Jag fungerar så. Jag vill inte lägga mer tid på bilen än nödvändigt. Det är ju alltid under arbetstid dessutom. Jag blir så himla stressad av att bara sitta och inte kunna jobba. Det var fantastiskt bra när jag hade en Volvo (som strulade hela tiden) och grannen var reservdelsansvarig på Bilia i Skara. Jag behövde inte göra ett dyft. Det var bara ställa bilen i hans uppfart och så fick jag hans tjänstebil under dagen. På kvällen fick jag bilen hemlevererad. Smidigare går det inte. Men nu är han pensionär och Volvo kan inte bygga elbilar. Det är alltså inget alternativ längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hej! Sett att flera här inne har beställt Ionic 5. Är nyfiken på om någon har lyckats pruta på priset? Eller kanske lyckats få med vinterdäck, dragkrok eller något annat? Tänker att vi kan dela med oss och hjälpa varann.