Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
OT men senast betalade jag 79 spänn för Freetrailer. Inte ens utan försäkring är det gratis om man måste ha lite framförhållning.DanneLKPG skrev:Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju.
Re: Förboka din Ioniq 5
Och jag är nog sjukt bortskämd med trailers nära mig för det finns så många att det i princip aldrig är svårt att få tag i en… Bra tjänst!heldiggrisen skrev:OT men senast betalade jag 79 spänn för Freetrailer. Inte ens utan försäkring är det gratis om man måste ha lite framförhållning.DanneLKPG skrev:Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju.
Jag är på din sida med att hellre ha en praktisk bil. IONIQ5 och Model Y är på min shortlist i dagläget. I5 är nog snäppet över då MY är så mycket dyrare trots mindre utrustning… Särskilt om SuC öppnas för I5.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
-
- Inlägg: 5473
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förboka din Ioniq 5
Vad kostar en släpkärra om man köper en och ställer den någonstans på tomten eller på gatan utanför?DanneLKPG skrev:Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju.
En ny för ~7000:- max om den har nätgrindsats runt om?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej, de är tyvärr rätt dyra. Du får nästan räkna med det dubbla. Åtminstone om du vill ha en kärra som kan lasta nåt. Men en mindre 750kg-kärra kanske går att få tag på till det priset.SwedishAdvocate skrev:Vad kostar en släpkärra om man köper en och ställer den någonstans på tomten eller på gatan utanför?DanneLKPG skrev:Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju.
En ny för ~7000:- max om den har nätgrindsats runt om?...
Jag köpte min kärra begagnad för 10 år sedan för 8000kr. Det var den billigaste jag kunde hitta. Men den saknar tyvärr gallergrindar. Däremot så är den bromsad och går att tippa. Den tål 1300kg tror jag.
Att hyra släpkärra är förstås billigare. Men det är extremt praktiskt att ha en egen kärra stående hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 10 maj 2021 22:49
Re: Förboka din Ioniq 5
Det skulle motsvara drygt 2.1 kWh ( 70 kWh * 0.03 ), eller 0.7 kWh per dag ca.HelectriC skrev:Fun fact, var iväg på en liten skogstur och parkerade bilen. Kom tillbaks efter tre dagar och bilen har 3% högre SoC än när jag parkerade inte soligt hela tiden, vanligt sommarväder helt enkelt. Vampire drain, vad är det
Omräknat till km: 3 km till 4.5 km om dagen (220 Wh/km till 150Wh/km)
Det vore helt enormt.
En typisk vecka kör vi och veckohandlar (10km stadstrafik) och nån småärenden. Det hade täckts av solpanelerna.
Det hade reducerat gångerna jag måste köra bort o ladda rejält. Bor i BRF men laddstolpar är inte på plats ännu.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Re: Förboka din Ioniq 5
Trevligt. men vet inte om det gör ekonomisk nytta. den kostar 19900 (säg 20 000). säg att laddning kostar 4 kr /kWh. (dvs det en offentlig laddare för de som saknar det i brf)
4 kr * 0.7 = 2,8 kr
19900 kr/ 2,8 kr = (hur många dagar som behövs) = 7107 dagar. (dvs mer än 19 år)
Men det är inte att säga att det dåligt då man bör slippa vampyr förluster.
Jag skulle definitivt klara mig på enbart solpaneler.
4 kr * 0.7 = 2,8 kr
19900 kr/ 2,8 kr = (hur många dagar som behövs) = 7107 dagar. (dvs mer än 19 år)
Men det är inte att säga att det dåligt då man bör slippa vampyr förluster.
Jag skulle definitivt klara mig på enbart solpaneler.
Re: Förboka din Ioniq 5
Tänk på att solinstrålningen under juli inte går att jämföra med resten av året. 0.7 kWh kommer bara kunna genereras under soliga skuggfria sommardagar. Under resten av året endast en bråkdel.
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
spacecowboy skrev:Det skulle motsvara drygt 2.1 kWh ( 70 kWh * 0.03 ), eller 0.7 kWh per dag ca.HelectriC skrev:Fun fact, var iväg på en liten skogstur och parkerade bilen. Kom tillbaks efter tre dagar och bilen har 3% högre SoC än när jag parkerade inte soligt hela tiden, vanligt sommarväder helt enkelt. Vampire drain, vad är det
Omräknat till km: 3 km till 4.5 km om dagen (220 Wh/km till 150Wh/km)
Det vore helt enormt.
En typisk vecka kör vi och veckohandlar (10km stadstrafik) och nån småärenden. Det hade täckts av solpanelerna.
Det hade reducerat gångerna jag måste köra bort o ladda rejält. Bor i BRF men laddstolpar är inte på plats ännu.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Det är ju dock en del mörka dagar per år i detta land, så man ska nog inte räkna med samma siffror hela året.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Orsaker till att det inte blev ännu bättre tid.
1. Det regnade
2. Ioniq 5 drar ganska mycket el I hög fart
3. Man begränsas av få laddare som klarar 250kW
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Att SuC öppnar upp är verkligen en "game changer". Kommer göra stor skillnad i möjlighet att välja bland olika elbilsmärken (Tesla kommer troligen tappa enormt med försäljning på detta). Det gör det verkligen möjligt att resa enkelt med andra elbilar.DanneLKPG skrev:Och jag är nog sjukt bortskämd med trailers nära mig för det finns så många att det i princip aldrig är svårt att få tag i en… Bra tjänst!heldiggrisen skrev:OT men senast betalade jag 79 spänn för Freetrailer. Inte ens utan försäkring är det gratis om man måste ha lite framförhållning.DanneLKPG skrev:Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju.
Jag är på din sida med att hellre ha en praktisk bil. IONIQ5 och Model Y är på min shortlist i dagläget. I5 är nog snäppet över då MY är så mycket dyrare trots mindre utrustning… Särskilt om SuC öppnas för I5.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag tror inte Tesla kommer förlora så mycket försäljning.martinot skrev:Att SuC öppnar upp är verkligen en "game changer". Kommer göra stor skillnad i möjlighet att välja bland olika elbilsmärken (Tesla kommer troligen tappa enormt med försäljning på detta). Det gör det verkligen möjligt att resa enkelt med andra elbilar.DanneLKPG skrev:Och jag är nog sjukt bortskämd med trailers nära mig för det finns så många att det i princip aldrig är svårt att få tag i en… Bra tjänst!heldiggrisen skrev:OT men senast betalade jag 79 spänn för Freetrailer. Inte ens utan försäkring är det gratis om man måste ha lite framförhållning.DanneLKPG skrev:Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju.
Jag är på din sida med att hellre ha en praktisk bil. IONIQ5 och Model Y är på min shortlist i dagläget. I5 är nog snäppet över då MY är så mycket dyrare trots mindre utrustning… Särskilt om SuC öppnas för I5.
Ända grunden till att jag inte skriver kontrakt på MY i dag, är priset.
Om Tesla kan vända SuC från förlust(min gissning)till vinst, och samtidig dra in statsstöd till utbyggningen, så kan de använda en del av den inkomsten till att sänka priserna på sina fordon.
En MYLR MiB till under 700kkr blir för min del svår att välja bort.
M3SR+ till 499kkr blir också en gamechanger.
Re: Förboka din Ioniq 5
10 timmar är forfarande bra, men dock orättvis beräkning då han gjorde ett stopp han inte hade behövt göra, så kan ju ta bort det stoppet så hamnar man betydligt bättre i tid
Dock tråkigt den slaktar så mkt energi
Skulle dom inte bara öppna upp SC som hade fått bidrag från staten? Tyckte jag läste det någonstan
Dock tråkigt den slaktar så mkt energi
Skulle dom inte bara öppna upp SC som hade fått bidrag från staten? Tyckte jag läste det någonstan
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Rätt så törstig i hög fart ja, men TB gissade på ~230Wh under mer gynnsamma förhållanden, och där ligger jo konkurrenterna också. CUV är inget gunstigt formspråk för (el)bil om man prioriterar konsumtion. Hoppas MG5 gör att flera producenter får upp ögonen för kombins fördelar.Dexter86 skrev:10 timmar är forfarande bra, men dock orättvis beräkning då han gjorde ett stopp han inte hade behövt göra, så kan ju ta bort det stoppet så hamnar man betydligt bättre i tid
Dock tråkigt den slaktar så mkt energi
Skulle dom inte bara öppna upp SC som hade fått bidrag från staten? Tyckte jag läste det någonstan
Ponera att Tesla bygger till 6 nya stalls på alla sina SuCs som är öppna för alla. Jag tror med Teslas rutin gör att stora delar av den utbyggnaden gör att största delen kan bli finansierat av EU(killgissar). Pengar från de 6 stalls blir då pengar rakt i fickan.
Om man kan få retroaktivt stöd, så kan man öppna alla, och tjäna stora stålar på laddplatsar som nu står tomma.
Tesla börjar med ett tiotals platser på norska ”Vestlandet” samt i norra Sverige, som jag har förstått så är det samma teknik som SuC, fast i en annan färg?
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 10 maj 2021 22:49
Re: Förboka din Ioniq 5
Sant. Skåne till trots kan det vara en del molnHelectriC skrev:Det är ju dock en del mörka dagar per år i detta land, så man ska nog inte räkna med samma siffror hela året.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Är nog bättre att lägga de 20kkr på solceller på garagetaket isf.spacecowboy skrev:Sant. Skåne till trots kan det vara en del molnHelectriC skrev:Det är ju dock en del mörka dagar per år i detta land, så man ska nog inte räkna med samma siffror hela året.
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Jag har 35x stå hög kWp på mitt tak på huset i Skåne, som biltaket på I5.
Jag producerar ungefär 1000kWh per månad från april till augusti.
I december?
36kWh!!!!!
Jag tror det tar ungefär 30 år att räkna hem soltaket på I5 för mig som kör till 90% i Skåne.
Re: Förboka din Ioniq 5
Den där bakrutan utan torkare känns lite jobbig. Varför gjorde man så?Zalman3 skrev:
Orsaker till att det inte blev ännu bättre tid.
1. Det regnade
2. Ioniq 5 drar ganska mycket el I hög fart
3. Man begränsas av få laddare som klarar 250kW
Re: Förboka din Ioniq 5
Håller med, tror nog att jag tycker det är den enda nackdelen (för min del!)Dodde skrev:Den där bakrutan utan torkare känns lite jobbig. Varför gjorde man så?Zalman3 skrev:
Orsaker till att det inte blev ännu bättre tid.
1. Det regnade
2. Ioniq 5 drar ganska mycket el I hög fart
3. Man begränsas av få laddare som klarar 250kW
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Fan det är snabbare än min första S85 och den tyckte jag var sjukt grymma!Zalman3 skrev:*launchvideo*
Eller egentligen så skulle min göra det på typ 5,3 sekunder eller nåt men efter byte av
DU (drive unit) så blev den snabbare (och visade högre effekt) än den skulle, typ något under
5 sekunder, men ändå liksom… (tror den fick någon parameter från P85 eller nåt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Tur man kan ha backkameran på under färd. Ger ju t.o.m bättre sikt än att titta i en backspegel (även i regnväder hoppas jag).Tessi19 skrev:Håller med, tror nog att jag tycker det är den enda nackdelen (för min del!)Dodde skrev:Den där bakrutan utan torkare känns lite jobbig. Varför gjorde man så?Zalman3 skrev:
Orsaker till att det inte blev ännu bättre tid.
1. Det regnade
2. Ioniq 5 drar ganska mycket el I hög fart
3. Man begränsas av få laddare som klarar 250kW
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja det borde nog kompensera missen att låta bli vindrutetorkareMrRun skrev:Tur man kan ha backkameran på under färd. Ger ju t.o.m bättre sikt än att titta i en backspegel (även i regnväder hoppas jag).Tessi19 skrev:Håller med, tror nog att jag tycker det är den enda nackdelen (för min del!)Dodde skrev:Den där bakrutan utan torkare känns lite jobbig. Varför gjorde man så?Zalman3 skrev:
Orsaker till att det inte blev ännu bättre tid.
1. Det regnade
2. Ioniq 5 drar ganska mycket el I hög fart
3. Man begränsas av få laddare som klarar 250kW
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu har jag också haft chansen att kolla på Ioniq 5 irl. Vem har sagt att det är dåligt med plats i bagaget? Det första jag gjorde var att jag ryckte bort det där eländiga insynskyddet, och så flyttade jag fram baksätet så långt det gick. Och då blev den tamigfan nästan större än e-tron. Inga problem att trycka in mina två hundar där.
Frunken i en RWD ser ut såhär. Har inte sett den nånstans tidigare. Det finns nog plats för det ena eller andra där.
Annars var jag rätt imponerad av kvalitetskänslan. Det här var en Essential, alltså ganska basic. Men ändå, ingen plast-känsla eller budget på något sätt. Till och med dörrarna har det där plopp-ljudet som man annars bara känner igen från dyrare bilar. Allt känns robust och materialvalet är trevligt. Blir kul och få se skillnaden mot en First Edition. Pekskärmen är rapp och lättbegriplig. Jag pillade i en massa menyer och hittade mängder med viktiga funktioner. e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Kul att läsa Mati!mati skrev:Nu har jag också haft chansen att kolla på Ioniq 5 irl. Vem har sagt att det är dåligt med plats i bagaget? Det första jag gjorde var att jag ryckte bort det där eländiga insynskyddet, och så flyttade jag fram baksätet så långt det gick. Och då blev den tamigfan nästan större än e-tron. Inga problem att trycka in mina två hundar där.Frunken i en RWD ser ut såhär. Har inte sett den nånstans tidigare. Det finns nog plats för det ena eller andra där. Annars var jag rätt imponerad av kvalitetskänslan. Det här var en Essential, alltså ganska basic. Men ändå, ingen plast-känsla eller budget på något sätt. Till och med dörrarna har det där plopp-ljudet som man annars bara känner igen från dyrare bilar. Allt känns robust och materialvalet är trevligt. Blir kul och få se skillnaden mot en First Edition. Pekskärmen är rapp och lättbegriplig. Jag pillade i en massa menyer och hittade mängder med viktiga funktioner.
Ska försöka få en provkörning över en helg snart för att kunna uppleva med familjen framtida bilen I5 FE RWD
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
När du kör fram baksätet max. Blir det ingen glipa då mellan lastutrymmet och ryggstödet?mati skrev:Nu har jag också haft chansen att kolla på Ioniq 5 irl. Vem har sagt att det är dåligt med plats i bagaget? Det första jag gjorde var att jag ryckte bort det där eländiga insynskyddet, och så flyttade jag fram baksätet så långt det gick. Och då blev den tamigfan nästan större än e-tron. Inga problem att trycka in mina två hundar där.Frunken i en RWD ser ut såhär. Har inte sett den nånstans tidigare. Det finns nog plats för det ena eller andra där. Annars var jag rätt imponerad av kvalitetskänslan. Det här var en Essential, alltså ganska basic. Men ändå, ingen plast-känsla eller budget på något sätt. Till och med dörrarna har det där plopp-ljudet som man annars bara känner igen från dyrare bilar. Allt känns robust och materialvalet är trevligt. Blir kul och få se skillnaden mot en First Edition. Pekskärmen är rapp och lättbegriplig. Jag pillade i en massa menyer och hittade mängder med viktiga funktioner.
Tänkte om din hunds ben fastnar där?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Jo, det blir en glipa på ca 20cm, lika mycket som sätet går att skjutas fram. Glipan går ända ner till golvet. Men det går att skjuta bagagerumsgolvet över glipan så den försvinner helt. Då uppstår såklart en ny glipa längst bak vid bakluckan istället. Men den är för det första inte lika djup eftersom det inte finns någonting under golvet där bak, och dessutom är det ju där det är som lägst till taket, dvs under bakrutan. Man ser inte ens glipan på bilen ovan eftersom den skyms av lastkanten.Zalman3 skrev:När du kör fram baksätet max. Blir det ingen glipa då mellan lastutrymmet och ryggstödet?
Tänkte om din hunds ben fastnar där?
Det blir alltså ganska lätt att täcka över den med en lämplig skiva, och hundarna kommer på grund av den låga takhöjden ändå inte kunna stå eller sitta precis längst bak. Det är inga bekymmer. Det blir jättebra tror jag.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14