Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Kan vara jag som inte förstår vad ni menar här men vagnskada "ingår" ju första tre åren på en ny bil. Därför har man ju bara en halvförsäkring hos t.ex If som många av oss valt här.
Men om det händer något som täcks av vagnskadegarantin så är det Folksam som hanterar det och det är en bit över 10000kr i självrisk precis som på de flesta nya bilar.
Ioniq 5 FE AWD
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

MrRun skrev:
Kan vara jag som inte förstår vad ni menar här men vagnskada "ingår" ju första tre åren på en ny bil. Därför har man ju bara en halvförsäkring hos t.ex If som många av oss valt här.
Men om det händer något som täcks av vagnskadegarantin så är det Folksam som hanterar det och det är en bit över 10000kr i självrisk precis som på de flesta nya bilar.
Det är det även jag menar, att jag inte förstår försäkringssäljarens tugg. Dock om man får inbrott så går ju det som ev stjäls i bilen på hemförsäkringen så om man har olika där så åker man på två självrisker.
27,8 kWp solceller
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

DanneLKPG skrev:
HelectriC skrev:
DanneLKPG skrev:
Digital innerbackspegel skjuts upp till eventuellt MY24. Lite synd, men jag klarar mig utan som i dagsläget.
intressant att se hur mkt kompensation de som beställt spegeln får? Det var ju väldigt aktuellt att ta mer betalt av köpare när Hyundai inte klarade att leverera MY22. Någonting säger mig att dom inte är lika villiga att ge komp. för utrustning som inte levereras.
Det är ett tillval som kostar 10k så det stryks från ens beställning bara.
Hur är sikten genom bakrutan? Hur ofta behöver man tvätta av bakrutan vintertid? En orsak till digital bakrutan innerbackspegel är väl att bakrutan skitar igen.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

DrDR skrev:
DanneLKPG skrev:
HelectriC skrev:
DanneLKPG skrev:
Digital innerbackspegel skjuts upp till eventuellt MY24. Lite synd, men jag klarar mig utan som i dagsläget.
intressant att se hur mkt kompensation de som beställt spegeln får? Det var ju väldigt aktuellt att ta mer betalt av köpare när Hyundai inte klarade att leverera MY22. Någonting säger mig att dom inte är lika villiga att ge komp. för utrustning som inte levereras.
Det är ett tillval som kostar 10k så det stryks från ens beställning bara.
Hur är sikten genom bakrutan? Hur ofta behöver man tvätta av bakrutan vintertid? En orsak till digital bakrutan innerbackspegel är väl att bakrutan skitar igen.
Sommartid fungerar det utmärkt, bra sikt sällen extra behov till tvätt utöver tvättning av hela bilen (1x/mån).
Vintertid: funkar ej, meningslöst att tvätta för att det är skitig mycket snabbt. Alltså det behövs med en vindrutetorkare. Tror inte en kamera hjälper i och med att det inte är mindre smutsig under vingen.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tellus »

https://www.blocket.se/annons/uppsala/h ... /102082698

500` Kommer ut på firma med påslag snart?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

Tellus skrev:
https://www.blocket.se/annons/uppsala/h ... /102082698

500` Kommer ut på firma med påslag snart?
Essential?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

Tellus skrev:
https://www.blocket. :x se/annons/uppsala/hyundai_ioniq_5_72_6_kwh/102082698

500` Kommer ut på firma med påslag snart?
Ja, min vita (som Riddermark gav mig 575’ för) har de nu höjt priset på Blocket från 649800 till 655800.-
Jag som tyckte jag gjorde en bra affär. :lol:
(Den kostade 563’ i december)
Det är ju heeeeelt galet!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tellus »

Tellus skrev:
https://www.blocket.se/annons/uppsala/h ... /102082698

500` Kommer ut på firma med påslag snart?
Borta/såld nu
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Wilson »

Wilson skrev:
DanneLKPG skrev:
Muhlegg skrev:
DanneLKPG skrev:
Raptor skrev:
Ni som blir tvungna att göra en ombeställning, vad får ni för pris?
Utan att förhandla så är standardrabatten som erbjuds 30k. Lite fattigt när bilen har gått upp i pris och att vi som beställde MY22 hade 50-40k lanseringsrabatt. Samt att bonusen sänks med 20k om du får den 2023.
Som jag förstår det är 30' rabatten från Hyundai så man kan nog förhandla om lite bättre återförsäljarrabatt om man beställer igen. För min bil var listpriset bara 10' högre nu så med den sänkta bonusen blir det samma pris som tidigare.
20k skillnad om du lägger till Smart Sense, som ingick i MY22.
För mig var skillnaden 40k (och sänkt bonus) så fick deala lite för att det skulle vara värt...
Vad säger villkoren i avtalet? Är det verkligen så att att de kan annullera hur som helst?
Om jag som kund säger upp en beställning brukar handlaren kunna ta ut en avgift om hen är på det humöret. Åt andra hållet lär det ju inte vara skrivet att handlaren tänker leverera en bil ”om man har lust”. Känns inte som att en köpeavtal är värt ett dugg om det inte binder någon av parterna till något.
Fattar att man inte kan trolla fram en bil som inte finns, men det borde finnas goda möjligheter att få en senare modell till samma pris, om man nu inte avtalat bort att kunden skall hållas skadeslös vid utebliven leverans då.

För 12 år sedan köpte jag en ny bil på kampanj. Några dagar efteråt ringde handlaren och sade att det inte blir något köp. Till slut erkände de att de glömt att beställa bilen, och generalagenten ville inte längre ge handlaren kampanjpriset. Nu fanns det inget i avtalet som gav dem rätt att bryta kontraktet, så det blev ändå en bil till slut.

Detta utlåtande om just MY22 trasslet hos Hyundai kom alldeles nyss. Det verkar finnas fog för att ta detta vidare om man drabbats…

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... kopeavtal/
Fuji
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 jul 2021 13:59

SoC resultat efter 4 veckors parkering

Inlägg av Fuji »

Parkerade min Ioniq 5 hos en god väns garageuppfart inför familjens 4-veckors semester. SoC var på 60%. Lämnade Schuko laddaren men glömde att ge bilnyckeln. Ingen större fara tänkte jag eftersom jag ju kan låsa upp bilen via BlueLink. Drygt 23 dagar in på semestern ber jag min vän att ladda bilen men till min förfäran så kan jag inte låsa upp bilen "remotely" pga av att bilen varit inaktiv under så lång tid och därmed påtalar appen mig om att den vill "spara på batteriet". När jag efter exakt 4 veckor trycker lite nervöst på bilnyckeln så öppnas låset och jag noterar att SoC värdet är exakt samma värde (60%) som när jag lämnade bilen. Jag har inga solceller på taket. Det står säkert i manualen hur länge bilen kan vara inaktiv innan ovannämnda begränsning kickar in, men dåligt av Hyundai att enbart tiden och inte SoC avgör huruvida man kan aktivera BlueLink.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

Alla som är oroliga för att låta sina bilar stå några veckor kan ju komma ihåg att bilen stått på ett fraktfartyg i veckor strax innan leverans utan att vara inkopplad. M a o nemas problemas.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: SoC resultat efter 4 veckors parkering

Inlägg av DanneLKPG »

Fuji skrev:
Parkerade min Ioniq 5 hos en god väns garageuppfart inför familjens 4-veckors semester. SoC var på 60%. Lämnade Schuko laddaren men glömde att ge bilnyckeln. Ingen större fara tänkte jag eftersom jag ju kan låsa upp bilen via BlueLink. Drygt 23 dagar in på semestern ber jag min vän att ladda bilen men till min förfäran så kan jag inte låsa upp bilen "remotely" pga av att bilen varit inaktiv under så lång tid och därmed påtalar appen mig om att den vill "spara på batteriet". När jag efter exakt 4 veckor trycker lite nervöst på bilnyckeln så öppnas låset och jag noterar att SoC värdet är exakt samma värde (60%) som när jag lämnade bilen. Jag har inga solceller på taket. Det står säkert i manualen hur länge bilen kan vara inaktiv innan ovannämnda begränsning kickar in, men dåligt av Hyundai att enbart tiden och inte SoC avgör huruvida man kan aktivera BlueLink.
Har för mig jag läst att gränsen är en vecka och att man måste "starta" eller köra bilen för att nollställa. Fjantigt låg gräns faktiskt. Borde gå att välja själv...
Dock såklart bra att den inte dragit något under tiden. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Ja, det är en vecka. Står bilen stilla längre än så dör allting. Vampire drain är obefintligt eller rentav icke-existerande även under den första veckan när bilen fortfarande är i livet, precis som du säger. Det är milt sagt fånigt att Hyundai anser att man ska spara batteri på det viset.
Jag tror att det är en gammal gen från bilens fossil-förflutna. En fossilbil med sitt mikroskopiska batteri måste rimligen spara på ström, eftersom den inte kan fylla på 12V-batteriet av sig själv. Det är ju alla möjliga grejer som drar ström, och skulle inte bilen gå i djupsömn efter några dagar så skulle blybatteriet tömmas. Så gör alla fossilbilar. Men i en elbil känns det lite förlegat, eftersom det är försumbara mängder med energi i relation till vad som finns lagrat i högvoltsbatteriet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Det är exakt en vecka, sedan kopplas Bluelink bort.
Jag hade ’vampire drain’ från 57 till 53% den veckan när det var så oerhörd varmt i slutet juni efter midsommar när bilen stod i garaget. När det blev normal temp igen var det var ingen drain längre
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Undrar vad den har gjort med strömmen då? Varför tappar den SoC när det är varmt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Undrar vad den har gjort med strömmen då? Varför tappar den SoC när det är varmt?
Något som jag undrade också, har annars aldrig upptäckt att den tappar laddning trots att vi regelbundet inte kör bilen en hel vecka.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

mati skrev:
Ja, det är en vecka. Står bilen stilla längre än så dör allting. Vampire drain är obefintligt eller rentav icke-existerande även under den första veckan när bilen fortfarande är i livet, precis som du säger. Det är milt sagt fånigt att Hyundai anser att man ska spara batteri på det viset.
Jag tror att det är en gammal gen från bilens fossil-förflutna. En fossilbil med sitt mikroskopiska batteri måste rimligen spara på ström, eftersom den inte kan fylla på 12V-batteriet av sig själv. Det är ju alla möjliga grejer som drar ström, och skulle inte bilen gå i djupsömn efter några dagar så skulle blybatteriet tömmas. Så gör alla fossilbilar. Men i en elbil känns det lite förlegat, eftersom det är försumbara mängder med energi i relation till vad som finns lagrat i högvoltsbatteriet.

Nu är jag inte alls med dig Mati. När tändningen är av så är högvoltsbatteriet helt avstängt och bortkopplat enligt lag. Då har ju bilen endast 12-voltsbatteriet att tillgå. Det är alltså detta som dräneras och ska sparas på. Bluelink dränerar lätt detta batteri. Det är alltså fortfarande precis som en fossilbil!
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Aida skrev:
mati skrev:
Ja, det är en vecka. Står bilen stilla längre än så dör allting. Vampire drain är obefintligt eller rentav icke-existerande även under den första veckan när bilen fortfarande är i livet, precis som du säger. Det är milt sagt fånigt att Hyundai anser att man ska spara batteri på det viset.
Jag tror att det är en gammal gen från bilens fossil-förflutna. En fossilbil med sitt mikroskopiska batteri måste rimligen spara på ström, eftersom den inte kan fylla på 12V-batteriet av sig själv. Det är ju alla möjliga grejer som drar ström, och skulle inte bilen gå i djupsömn efter några dagar så skulle blybatteriet tömmas. Så gör alla fossilbilar. Men i en elbil känns det lite förlegat, eftersom det är försumbara mängder med energi i relation till vad som finns lagrat i högvoltsbatteriet.

Nu är jag inte alls med dig Mati. När tändningen är av så är högvoltsbatteriet helt avstängt och bortkopplat enligt lag. Då har ju bilen endast 12-voltsbatteriet att tillgå. Det är alltså detta som dräneras och ska sparas på. Bluelink dränerar lätt detta batteri. Det är alltså fortfarande precis som en fossilbil!
Nja, håller nog med Mati.
Det finns en del energi från högvoltsbatteri att använda för att toppa upp 12v batteri, så håller med att det är förlegat. Avstängt eller ej mjukvaran (med hardvaran) borde klara det provet!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Tessi19 skrev:
Aida skrev:
mati skrev:
Ja, det är en vecka. Står bilen stilla längre än så dör allting. Vampire drain är obefintligt eller rentav icke-existerande även under den första veckan när bilen fortfarande är i livet, precis som du säger. Det är milt sagt fånigt att Hyundai anser att man ska spara batteri på det viset.
Jag tror att det är en gammal gen från bilens fossil-förflutna. En fossilbil med sitt mikroskopiska batteri måste rimligen spara på ström, eftersom den inte kan fylla på 12V-batteriet av sig själv. Det är ju alla möjliga grejer som drar ström, och skulle inte bilen gå i djupsömn efter några dagar så skulle blybatteriet tömmas. Så gör alla fossilbilar. Men i en elbil känns det lite förlegat, eftersom det är försumbara mängder med energi i relation till vad som finns lagrat i högvoltsbatteriet.

Nu är jag inte alls med dig Mati. När tändningen är av så är högvoltsbatteriet helt avstängt och bortkopplat enligt lag. Då har ju bilen endast 12-voltsbatteriet att tillgå. Det är alltså detta som dräneras och ska sparas på. Bluelink dränerar lätt detta batteri. Det är alltså fortfarande precis som en fossilbil!
Nja, håller nog med Mati.
Det finns en del energi från högvoltsbatteri att använda för att toppa upp 12v batteri, så håller med att det är förlegat. Avstängt eller ej mjukvaran (med hardvaran) borde klara det provet!
Hur menar du? Enligt lag får bilen inte aktivera högvoltsbatteriet. Det startas först när du trycker på startknappen och då aktiveras det av 12%-voltsbatteriet. Om det hade funkat som du vill så hade j 12-voltsbatteriet inte behövt finnas i en elbil. Hade räckt med en transformator för att szs växla ned volten…
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Aida skrev:
Tessi19 skrev:
Aida skrev:
mati skrev:
Ja, det är en vecka. Står bilen stilla längre än så dör allting. Vampire drain är obefintligt eller rentav icke-existerande även under den första veckan när bilen fortfarande är i livet, precis som du säger. Det är milt sagt fånigt att Hyundai anser att man ska spara batteri på det viset.
Jag tror att det är en gammal gen från bilens fossil-förflutna. En fossilbil med sitt mikroskopiska batteri måste rimligen spara på ström, eftersom den inte kan fylla på 12V-batteriet av sig själv. Det är ju alla möjliga grejer som drar ström, och skulle inte bilen gå i djupsömn efter några dagar så skulle blybatteriet tömmas. Så gör alla fossilbilar. Men i en elbil känns det lite förlegat, eftersom det är försumbara mängder med energi i relation till vad som finns lagrat i högvoltsbatteriet.

Nu är jag inte alls med dig Mati. När tändningen är av så är högvoltsbatteriet helt avstängt och bortkopplat enligt lag. Då har ju bilen endast 12-voltsbatteriet att tillgå. Det är alltså detta som dräneras och ska sparas på. Bluelink dränerar lätt detta batteri. Det är alltså fortfarande precis som en fossilbil!
Nja, håller nog med Mati.
Det finns en del energi från högvoltsbatteri att använda för att toppa upp 12v batteri, så håller med att det är förlegat. Avstängt eller ej mjukvaran (med hardvaran) borde klara det provet!
Hur menar du? Enligt lag får bilen inte aktivera högvoltsbatteriet. Det startas först när du trycker på startknappen och då aktiveras det av 12%-voltsbatteriet. Om det hade funkat som du vill så hade j 12-voltsbatteriet inte behövt finnas i en elbil. Hade räckt med en transformator för att szs växla ned volten…
Bilen laddar ju även i avstängd läge enligt videos som finns ovan av engelskans. Det är därmed inte rimligt att Bluelink funktionalitet stängs av.

NB vilken lag och vad definieras i den som är relaterat till elbilar? Kan inte tänka mig att det finns en uppdatering av en lag som tar hänsyn till elbilar men förvåna mig ;)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av msb »

Aida skrev:
Tessi19 skrev:
Aida skrev:
mati skrev:
Ja, det är en vecka. Står bilen stilla längre än så dör allting. Vampire drain är obefintligt eller rentav icke-existerande även under den första veckan när bilen fortfarande är i livet, precis som du säger. Det är milt sagt fånigt att Hyundai anser att man ska spara batteri på det viset.
Jag tror att det är en gammal gen från bilens fossil-förflutna. En fossilbil med sitt mikroskopiska batteri måste rimligen spara på ström, eftersom den inte kan fylla på 12V-batteriet av sig själv. Det är ju alla möjliga grejer som drar ström, och skulle inte bilen gå i djupsömn efter några dagar så skulle blybatteriet tömmas. Så gör alla fossilbilar. Men i en elbil känns det lite förlegat, eftersom det är försumbara mängder med energi i relation till vad som finns lagrat i högvoltsbatteriet.

Nu är jag inte alls med dig Mati. När tändningen är av så är högvoltsbatteriet helt avstängt och bortkopplat enligt lag. Då har ju bilen endast 12-voltsbatteriet att tillgå. Det är alltså detta som dräneras och ska sparas på. Bluelink dränerar lätt detta batteri. Det är alltså fortfarande precis som en fossilbil!
Nja, håller nog med Mati.
Det finns en del energi från högvoltsbatteri att använda för att toppa upp 12v batteri, så håller med att det är förlegat. Avstängt eller ej mjukvaran (med hardvaran) borde klara det provet!
Hur menar du? Enligt lag får bilen inte aktivera högvoltsbatteriet. Det startas först när du trycker på startknappen och då aktiveras det av 12%-voltsbatteriet. Om det hade funkat som du vill så hade j 12-voltsbatteriet inte behövt finnas i en elbil. Hade räckt med en transformator för att szs växla ned volten…
Är du säker på att man inte får aktivera högspänningen för att ladda 12V när det behövs?

I den här Youtube videon så verkar det som om VW löst det så.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av GustavE »

Hur kan elbilar köra sina 5 kW värmare eller AC om dom inte får använda stora batteriet när dom är parkerade?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

GustavE skrev:
Hur kan elbilar köra sina 5 kW värmare eller AC om dom inte får använda stora batteriet när dom är parkerade?
Exakt. Bilen använder högvoltsvatteriet hela tiden utan att man behöver starta den. Den kan köra AC/värme, V2L, utility-läge, och den toppar även 12V-batteriet när det behövs. Finns många exempel på att den gör just det sistnämnda.
Det enda man inte kan göra utan att trycka på start-knappen är att köra iväg. Men till och med det är en sanning med modifikation. Man kan ju köra remote utan att ens behöva sitta i bilen. Ioniq 5 gör det via fjärrnyckeln, Tesla gör det via appen. Bortsett från att Tesla inte ens har någon start-knapp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

mati skrev:
GustavE skrev:
Hur kan elbilar köra sina 5 kW värmare eller AC om dom inte får använda stora batteriet när dom är parkerade?
Exakt. Bilen använder högvoltsvatteriet hela tiden utan att man behöver starta den. Den kan köra AC/värme, V2L, utility-läge, och den toppar även 12V-batteriet när det behövs. Finns många exempel på att den gör just det sistnämnda.
Det enda man inte kan göra utan att trycka på start-knappen är att köra iväg. Men till och med det är en sanning med modifikation. Man kan ju köra remote utan att ens behöva sitta i bilen. Ioniq 5 gör det via fjärrnyckeln, Tesla gör det via appen. Bortsett från att Tesla inte ens har någon start-knapp.
Många intressanta tankar från er. Mitt svar är att jag inte vet. Jag är absolut inte säker på något med den här bilen. Bilsäljaren förklarade för mig när jag ringde om att 12-voltsbatteriet var urladdat att det enligt lag inte får använda högspänningsbatteriet när bilen är avslagen. Så har jag också förstått det från andra trådar här på forumet. Exemplen som du använder Mati är ju aktivt aktiverade av föraren och inte automatiskt - kan ju vara skillnaden. Ladda in i batteriet går bra i avstängt läge.

På detta viset förklaras ju också i den här artikeln: https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-elbilar/

Beträffande lag Tessi19 så var det jag som språkligt tog en genväg. Tekniska regleringar för bilar brukar väl stadgas av FN och sedan finns undantag eller tillägg på olika marknader. Hos oss står de säkert i EU-direktiv som implementeras i Sverige genom förordningar. Men de gäller såsom lag.

Slutligen Mati så kan ju inte Ioniq 5 heller starta ACn genom appen :lol: :lol: :lol: :oops: :cry: :evil:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Aida skrev:
mati skrev:
GustavE skrev:
Hur kan elbilar köra sina 5 kW värmare eller AC om dom inte får använda stora batteriet när dom är parkerade?
Exakt. Bilen använder högvoltsvatteriet hela tiden utan att man behöver starta den. Den kan köra AC/värme, V2L, utility-läge, och den toppar även 12V-batteriet när det behövs. Finns många exempel på att den gör just det sistnämnda.
Det enda man inte kan göra utan att trycka på start-knappen är att köra iväg. Men till och med det är en sanning med modifikation. Man kan ju köra remote utan att ens behöva sitta i bilen. Ioniq 5 gör det via fjärrnyckeln, Tesla gör det via appen. Bortsett från att Tesla inte ens har någon start-knapp.
Många intressanta tankar från er. Mitt svar är att jag inte vet. Jag är absolut inte säker på något med den här bilen. Bilsäljaren förklarade för mig när jag ringde om att 12-voltsbatteriet var urladdat att det enligt lag inte får använda högspänningsbatteriet när bilen är avslagen. Så har jag också förstått det från andra trådar här på forumet. Exemplen som du använder Mati är ju aktivt aktiverade av föraren och inte automatiskt - kan ju vara skillnaden. Ladda in i batteriet går bra i avstängt läge.

På detta viset förklaras ju också i den här artikeln: https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-elbilar/

Beträffande lag Tessi19 så var det jag som språkligt tog en genväg. Tekniska regleringar för bilar brukar väl stadgas av FN och sedan finns undantag eller tillägg på olika marknader. Hos oss står de säkert i EU-direktiv som implementeras i Sverige genom förordningar. Men de gäller såsom lag.

Slutligen Mati så kan ju inte Ioniq 5 heller starta ACn genom appen :lol: :lol: :lol: :oops: :cry: :evil:
Jo, min kan det. Men den startar inte ACn förrän jag har kopplat in laddsladden. Även om jag har startat ACn via appen flera timmar tidigare så väntar bilen tills laddsladden sitter i. Och sen går det inte att stänga av den igen och bilen går inte heller att nå via appen längre.
Och sitter sladden redan i när jag vill starta ACn så händer ingenting alls (tror jag).
Så jo, det går att starta ACn via appen, men det är fullständigt meningslöst och oanvändbart. Måste vara en av de mest kreativa buggar som bildvärlden har skådat. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar