Några reaktioner efter att hyndai hävt köpevatalet för 1200 Svenskar (som väntat mer än 1 år)? pga av kompontentbrist mm så de inte kan producera.
tydligen skall de få köpa nästa version (model 23) med ytterligare väntetid... (lite dyrare och minskad bonus)
Personligen var jag till en början uppgiven, men ändå rätt nöjd i slutändan då jag får en bättre bil och fick ändra från leasing till att köpa ut bilen. Dock trist att vänta ytterligare då jag redan väntat i 10 månader.
Konstigt att ingen biltidning har tagit upp denna tråd. Eller har ni sett nåt?
Kul berättelse. Har du fått en uppfattning om hur mycket batterikapacitet du har kvar, eller snarare sagt hur mycket bilen har tappat hittills? Jag har försökt att räkna ut det på min bil med hjälp av den redovisade förbrukningen och kvarvarande räckvidd, men det går inte riktigt ihop.
Den brukar visa 42-43 mil vid 100%, men jag har ingen aning vilken förbrukning detta baseras på.
Nä har inte funderat så mycket kring det.
Ang. räckviddsmätaren så har den väl något rullande fönster den beräknar utifrån. Märkte t.ex vid nåt tillfälle att räckviddsmätaren sänkte sig bara några km medan vi körde 3-4 mil och det var väl för att en del tidigare motorvägskörning hamnade utanför fönstret samtidigt som vi körde på 80 och 100-väg ut från Göteborg mot Örebro. Till Örebro drog den förresten 17,7, snitthastighet 87. Trodde E20 var en större och snabbare väg än så.
Några reaktioner efter att hyndai hävt köpevatalet för 1200 Svenskar (som väntat mer än 1 år)? pga av kompontentbrist mm så de inte kan producera.
tydligen skall de få köpa nästa version (model 23) med ytterligare väntetid... (lite dyrare och minskad bonus)
Personligen var jag till en början uppgiven, men ändå rätt nöjd i slutändan då jag får en bättre bil och fick ändra från leasing till att köpa ut bilen. Dock trist att vänta ytterligare då jag redan väntat i 10 månader.
Konstigt att ingen biltidning har tagit upp denna tråd. Eller har ni sett nåt?
Samma här. Blev skitsur först då jag väntat på min AWD sen September.
Jag var (och lät väl) jätte-anti en beställning av MY23 när min ÅF ringde. Sen när jag fått jämföra lite och fått lite extra rabatt som plåster på såren (det är ju trots allt inte ÅF fel att Hyundai krånglar) så är jag ändå nöjd med att det blev som det blev.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
...samtidigt som vi körde på 80 och 100-väg ut från Göteborg mot Örebro. Till Örebro drog den förresten 17,7, snitthastighet 87. Trodde E20 var en större och snabbare väg än så.
Den där eländiga flaskhalsen mellan Vårgårda och Vara, där man bara får köra 50-70km/h, sänker såväl snitthastigheten som snittförbrukningen rejält. Numera har de ju åtminstonre byggt bort skogsvägen mellan Vårgårda och Alingsås, där går det ju nu att köra på ordentligt. Och även mellan Skara och Götene är det äntligen 100-väg igen, efter att ha varit 80-väg i flera år. Sist jag körde hem från Gbg tog det bara 2 timmar för de dryga 16 milen. Det är faktiskt riktigt snabbt och inte mycket långsammare än förr, alltså innan alla 90 och 100-vägar sänktes till 80.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Några reaktioner efter att hyndai hävt köpevatalet för 1200 Svenskar (som väntat mer än 1 år)? pga av kompontentbrist mm så de inte kan producera.
tydligen skall de få köpa nästa version (model 23) med ytterligare väntetid... (lite dyrare och minskad bonus)
Personligen var jag till en början uppgiven, men ändå rätt nöjd i slutändan då jag får en bättre bil och fick ändra från leasing till att köpa ut bilen. Dock trist att vänta ytterligare då jag redan väntat i 10 månader.
Konstigt att ingen biltidning har tagit upp denna tråd. Eller har ni sett nåt?
Några reaktioner efter att hyndai hävt köpevatalet för 1200 Svenskar (som väntat mer än 1 år)? pga av kompontentbrist mm så de inte kan producera.
tydligen skall de få köpa nästa version (model 23) med ytterligare väntetid... (lite dyrare och minskad bonus)
Intressant att det är så många som 1200 som fått sin MY22 avbokad med erbjudande att boka en MY23 och få förtur i kön.
Med tanke på att färre än 1200 MY22 levererades så kommer detta kunna innebära att hela svenska kvoten för MY23 kan vara fullbokad av dessa bilar (om alla väljer att behålla bokningen och kvoten är samma).
Dvs riskerar alla som tidigare bokat en MY23 få vänta till MY24.....
Skoda Citigoe iV Hyundai Ioniq 5 RWD Advance Tesla Model Y Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Är det bara jag som känner misstro inför förklaringen med omvärldsläge och komponentbrist och att fabriken inte kan producera fler bilar? Hyundai har vad jag kan se levererat i särklass sämst av alla som tillverkar elbilar. Varför skulle dessa faktorer slå så hårt mot just Hyundai?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Är det bara jag som känner misstro inför förklaringen med omvärldsläge och komponentbrist och att fabriken inte kan producera fler bilar? Hyundai har vad jag kan se levererat i särklass sämst av alla som tillverkar elbilar. Varför skulle dessa faktorer slå så hårt mot just Hyundai?
Själv känner jag att det är skönt att detta faktiskt börjar diskuteras mer (om än i censurerad version) i gammelmedia (vår civilisation slår nu i planetära gränser pga expontiell tillväxt av människor sedan industriella revolutionen startade).
MVH samt flera intressanta företeelser som brist och hög inflation mm lär vi nog se dessvärre.
Några reaktioner efter att hyndai hävt köpevatalet för 1200 Svenskar (som väntat mer än 1 år)? pga av kompontentbrist mm så de inte kan producera.
tydligen skall de få köpa nästa version (model 23) med ytterligare väntetid... (lite dyrare och minskad bonus)
Intressant att det är så många som 1200 som fått sin MY22 avbokad med erbjudande att boka en MY23 och få förtur i kön.
Med tanke på att färre än 1200 MY22 levererades så kommer detta kunna innebära att hela svenska kvoten för MY23 kan vara fullbokad av dessa bilar (om alla väljer att behålla bokningen och kvoten är samma).
Dvs riskerar alla som tidigare bokat en MY23 få vänta till MY24.....
Exakt min tanke. Stackars alla som skrivit på en MY23 nyligen. Alla dessa ska nog starkt räkna med att de får sina beställningar avbrutna nästa år samma period.
Teslas grej att dumpa årsmodeller och bara göra kontinuerliga förbättringar kanske inte är så dumt ändå. Och om Hyundai har så långa leveranstider att inflationen äter vinsten får de väl helt enkelt höja priset för att korta köerna.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Några reaktioner efter att hyndai hävt köpevatalet för 1200 Svenskar (som väntat mer än 1 år)? pga av kompontentbrist mm så de inte kan producera.
tydligen skall de få köpa nästa version (model 23) med ytterligare väntetid... (lite dyrare och minskad bonus)
Intressant att det är så många som 1200 som fått sin MY22 avbokad med erbjudande att boka en MY23 och få förtur i kön.
Med tanke på att färre än 1200 MY22 levererades så kommer detta kunna innebära att hela svenska kvoten för MY23 kan vara fullbokad av dessa bilar (om alla väljer att behålla bokningen och kvoten är samma).
Dvs riskerar alla som tidigare bokat en MY23 få vänta till MY24.....
Exakt min tanke. Stackars alla som skrivit på en MY23 nyligen. Alla dessa ska nog starkt räkna med att de får sina beställningar avbrutna nästa år samma period.
Det konstiga är att Kia/Hyundai säljer fler Ioniq 5 I Norge än EV6 och vice versa i Sverige. Måste vara en affärsstrategi, men undrar vad som ligger bakom?
Om de även skulle annulera MY23 beställningar nästa år så är de körda i Sverige och kan nog räkna med stämningar + lämna marknaden. Tror tvärtom att de kommer att försöka undvika det så mycket de kan.
Teslas grej att dumpa årsmodeller och bara göra kontinuerliga förbättringar kanske inte är så dumt ändå. Och om Hyundai har så långa leveranstider att inflationen äter vinsten får de väl helt enkelt höja priset för att korta köerna.
Exakt så ska man göra.
Där har vi en av anledningarna till varför tesla kommer köra över marknaden i framtiden.
Fyrkantiga Hyundai lever fortfarande i det gamla i vissa fall.
Teslas grej att dumpa årsmodeller och bara göra kontinuerliga förbättringar kanske inte är så dumt ändå. Och om Hyundai har så långa leveranstider att inflationen äter vinsten får de väl helt enkelt höja priset för att korta köerna.
Exakt så ska man göra.
Där har vi en av anledningarna till varför tesla kommer köra över marknaden i framtiden.
Fyrkantiga Hyundai lever fortfarande i det gamla i vissa fall.
När det är surt på börsen år nr2, företaget inte går lika bra pga allt och bolånet har gått upp 3 gånger, kan gubbarna köpa tesla då också? Det finns alltid en smärtgräns.
Men… skulle jag ha beställt en i5 och fått detta besked skulle jag avboka den direkt. Jättefin bil med rimlig månadskostnad… tur jag inte bokade upp mig, det var nära för bara 3 veckor sedan.
Några reaktioner efter att hyndai hävt köpevatalet för 1200 Svenskar (som väntat mer än 1 år)? pga av kompontentbrist mm så de inte kan producera.
tydligen skall de få köpa nästa version (model 23) med ytterligare väntetid... (lite dyrare och minskad bonus)
Intressant att det är så många som 1200 som fått sin MY22 avbokad med erbjudande att boka en MY23 och få förtur i kön.
Med tanke på att färre än 1200 MY22 levererades så kommer detta kunna innebära att hela svenska kvoten för MY23 kan vara fullbokad av dessa bilar (om alla väljer att behålla bokningen och kvoten är samma).
Dvs riskerar alla som tidigare bokat en MY23 få vänta till MY24.....
Exakt min tanke. Stackars alla som skrivit på en MY23 nyligen. Alla dessa ska nog starkt räkna med att de får sina beställningar avbrutna nästa år samma period.
Det kan man bara spekulera i.
Hyundai kan mycket väl styra om tilldelningen och kasta ut extra många bilar till länder som blev "blåsta".
1177st MY22 har levererats i Sverige. 400st av dessa var extratilldelade bilar som flera av oss i tråden hade tur att få tag i på kort varsel.
Man kan ju hoppas att vår generalagent har påtalat hur arga många kunder är, men jag gissar på att han inte gör ett smack. Folk som mailade honom angående den tidiga konstiga (och nu bortglömda?) begränsningen att man var tvungen att ha samma tum på sommardäck och vinterdäck fick ju helt tafatta svar.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Teslas grej att dumpa årsmodeller och bara göra kontinuerliga förbättringar kanske inte är så dumt ändå. Och om Hyundai har så långa leveranstider att inflationen äter vinsten får de väl helt enkelt höja priset för att korta köerna.
Exakt så ska man göra.
Där har vi en av anledningarna till varför tesla kommer köra över marknaden i framtiden.
Fyrkantiga Hyundai lever fortfarande i det gamla i vissa fall.
När det är surt på börsen år nr2, företaget inte går lika bra pga allt och bolånet har gått upp 3 gånger, kan gubbarna köpa tesla då också? Det finns alltid en smärtgräns.
Men… skulle jag ha beställt en i5 och fått detta besked skulle jag avboka den direkt. Jättefin bil med rimlig månadskostnad… tur jag inte bokade upp mig, det var nära för bara 3 veckor sedan.
Finns ju inget annat som är berättigad till miljöbonus att beställa på kort varsel som är värt att ha, så vad skulle du köpt istället?
Vill man tjäna en hacka så ska man ha kvar sin order och sen sälja när man fått bonusen. Ju svårare den är att få tag i, desto bättre (i detta sammanhang).
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Nu har även min ÅF vaknat upp och återkommit. Samma story för mig - ombokning till -23. Däremot blev det pris-neutralt för mig då jag hade tagit över en tidigare beställning som inte gick att ändra på. Nu slapp jag bland annat solcellstaket, och fick i övrigt i stort sett det jag var ute efter.
Senaste beskedet dom hade fått var att det skulle börja byggas i September. Om den tidsplanen håller kan en leverans innan årsskiftet vara möjlig, men det är ett stort om...
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok. Tillfälligt:VW Id.4 Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok. Nu: Model Y LR AWD.
Några reaktioner efter att hyndai hävt köpevatalet för 1200 Svenskar (som väntat mer än 1 år)? pga av kompontentbrist mm så de inte kan producera.
tydligen skall de få köpa nästa version (model 23) med ytterligare väntetid... (lite dyrare och minskad bonus)
Personligen var jag till en början uppgiven, men ändå rätt nöjd i slutändan då jag får en bättre bil och fick ändra från leasing till att köpa ut bilen. Dock trist att vänta ytterligare då jag redan väntat i 10 månader.
Konstigt att ingen biltidning har tagit upp denna tråd. Eller har ni sett nåt?
Samma här. Blev skitsur först då jag väntat på min AWD sen September.
Jag var (och lät väl) jätte-anti en beställning av MY23 när min ÅF ringde. Sen när jag fått jämföra lite och fått lite extra rabatt som plåster på såren (det är ju trots allt inte ÅF fel att Hyundai krånglar) så är jag ändå nöjd med att det blev som det blev.
Får man fråga vad du fick i "extra" rabatt
Hos min åf Bilspektrum i Umeå så var det helt omöjligt att få en enda krona i rabatt både vi 1a köpet och nu vid ombokning.
Känner mig jävligt anti mot både Hyundai och min återförsäljare....
Hade det funnits något enda alternativ på elbil som man kunde få inom rimlig tid så hade jag avbokat direkt
Efter 80 mil här i midsommar med två stopp på snabbladdare var det lite av första gången jag fick skörda på riktigt avseende E-GMP:s snabbladdningskapacitet.
Det var lite som kaptenen i Titanic-filmen som säger nåt i stil med "Lets stretch her legs".
Sista laddningen kom jag fram med hög SoC pga oväntat låg förbrukning och tidigarelagt laddstopp pga förmodad kö på Ionity. Vid ca 50 % drog bilen ändå upp i 218 kw fram till ca 65 %. Verkligen imponerande.
Efter 80 mil här i midsommar med två stopp på snabbladdare var det lite av första gången jag fick skörda på riktigt avseende E-GMP:s snabbladdningskapacitet.
Det var lite som kaptenen i Titanic-filmen som säger nåt i stil med "Lets stretch her legs".
Sista laddningen kom jag fram med hög SoC pga oväntat låg förbrukning och tidigarelagt laddstopp pga förmodad kö på Ionity. Vid ca 50 % drog bilen ändå upp i 218 kw fram till ca 65 %. Verkligen imponerande.
Vi skulle ladda 20% till ca 60% och hann inte ens äta upp en färdig wrap på macken innan vi skulle vidare. När vi kom ut så var vi uppe i 83%...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jag upplever just nu att man aldrig behöver ladda överhuvudtaget eftersom bilen är så galet snål nu på sommarn. 12-13kWh/100km ligger jag på nu. Landsväg förvisso, men ändå. Helst sjukt hur lite den drar.
Synd bara att skillnaden mellan sommar och vinter är så stor, mycket större än vad man upplever i andra elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Min resa till Saxnäs i Västerbottens inland över midsommar blev onödigt spännande. Jag hade med en släkting utan elbilsvana i min Ioniq 5 och fick berätta hur fantastiskt det är med elbil. ABRP hade föreslagit mig att ladda på Tesla Supercharger i Dorotea men det gick ju inte alls. Jag hade missat att Ioniq 5 och Supercharger v3 inte är kompatibla, så istället för att göra bra reklam för elbilar fick jag ge min släkting en inblick i hur problematiskt det kan vara. Det är väldigt glest mellan laddarna i Norrlands inland så jag blev tvungen att åka en halvtimme tillbaka mot Umeå för att ladda på MER i ÅSELE. Som tur var räckte elektronerna men resan tog nästan 2 timmar längre än planerat! (Var skulle jag läst att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3, och hur/när kan det lösas?)
I Vilhelmina finns ingen laddare alls. Vilhelmina kommun skriver på sin hemsida att de har som målbild att det år 2030 ska finnas FYRA laddplatser i kommunen, inkluderat tätorten och turistställena Kittelfjäll, Saxnäs och Klimpfjäll - men att de inte avser bygga ut eller bidra med finansiering till någon laddinfrastruktur själva!!
På midsommaraftons morgon när familjen skulle åka till ett inplanerat firande fick jag en varning om lågt däckstryck i ett däck. Jag rullade sakta in på en parkering och kunde konstatera att det satt en skruv i däcket. I fjällen på midsommarafton..! Kändes som fel plats och fel tid. Ioniq 5 har ett däckreparationskit men rekommendationen är att man max ska köra 8 mil med en sån lagning. Jag ringde Hyundai Assistans som ordnade fram en bärgare i Vilhelmina, 9 mil från Saxnäs. Närmaste Hyundai-auktoriserade verkstad ligger i Storuman, 13 mil från Saxnäs. Om bägaren skulle dra bilen dit skulle det bli svårt att få hem hela familjen och en veckas fjällpackning på söndagen! Bägaren sa att han kunde försöka plugga däcket på plats istället.
När Jörgen på Assistanskåren ett par timmar senare kom till Saxnäs hade han via kontakter fått tag på en lokal verkstad i Saxnäs som skulle kunna kränga av däcket och göra en ordentlig lagning. I Saxnäs. På midsommar!
Norrlänningar är pålitliga!
Så trots två incidenter slutade allt lyckligt och vi rullade de 35 milen hem på söndagen som planerat!
Min resa till Saxnäs i Västerbottens inland över midsommar blev onödigt spännande. Jag hade med en släkting utan elbilsvana i min Ioniq 5 och fick berätta hur fantastiskt det är med elbil. ABRP hade föreslagit mig att ladda på Tesla Supercharger i Dorotea men det gick ju inte alls. Jag hade missat att Ioniq 5 och Supercharger v3 inte är kompatibla, så istället för att göra bra reklam för elbilar fick jag ge min släkting en inblick i hur problematiskt det kan vara. Det är väldigt glest mellan laddarna i Norrlands inland så jag blev tvungen att åka en halvtimme tillbaka mot Umeå för att ladda på MER i ÅSELE. Som tur var räckte elektronerna men resan tog nästan 2 timmar längre än planerat! (Var skulle jag läst att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3, och hur/när kan det lösas?)
I Vilhelmina finns ingen laddare alls. Vilhelmina kommun skriver på sin hemsida att de har som målbild att det år 2030 ska finnas FYRA laddplatser i kommunen, inkluderat tätorten och turistställena Kittelfjäll, Saxnäs och Klimpfjäll - men att de inte avser bygga ut eller bidra med finansiering till någon laddinfrastruktur själva!!
På midsommaraftons morgon när familjen skulle åka till ett inplanerat firande fick jag en varning om lågt däckstryck i ett däck. Jag rullade sakta in på en parkering och kunde konstatera att det satt en skruv i däcket. I fjällen på midsommarafton..! Kändes som fel plats och fel tid. Ioniq 5 har ett däckreparationskit men rekommendationen är att man max ska köra 8 mil med en sån lagning. Jag ringde Hyundai Assistans som ordnade fram en bärgare i Vilhelmina, 9 mil från Saxnäs. Närmaste Hyundai-auktoriserade verkstad ligger i Storuman, 13 mil från Saxnäs. Om bägaren skulle dra bilen dit skulle det bli svårt att få hem hela familjen och en veckas fjällpackning på söndagen! Bägaren sa att han kunde försöka plugga däcket på plats istället.
När Jörgen på Assistanskåren ett par timmar senare kom till Saxnäs hade han via kontakter fått tag på en lokal verkstad i Saxnäs som skulle kunna kränga av däcket och göra en ordentlig lagning. I Saxnäs. På midsommar!
Norrlänningar är pålitliga!
Så trots två incidenter slutade allt lyckligt och vi rullade de 35 milen hem på söndagen som planerat!
Skönt att det gick vägen till slut!
Vet att jag iaf skrivit om v3-problemet i "Suc har öppnat för andra-tråden". Kanske står även i denna tråd eller den andra Ioniq 5-tråden.
Jag har iaf ett ärende hos Tesla på problemet och jag frågade senast för några dagar sen vad status är. Enda svaret jag fick är att dom jobbar på det och vet inte när det är löst men jag ska få veta när något händer i ärendet. (Skulle tro att i Sverige har man inte nån koll egentligen och man får bara hoppas att Tesla SuC-teamet jobbar på det). Problemet har ju dock varit känt säkert sen dom öppnade i Nederländerna förra året men åtminstonde sen i Februari då dom öppnade i Frankrike vet jag.
Min resa till Saxnäs i Västerbottens inland över midsommar blev onödigt spännande. Jag hade med en släkting utan elbilsvana i min Ioniq 5 och fick berätta hur fantastiskt det är med elbil. ABRP hade föreslagit mig att ladda på Tesla Supercharger i Dorotea men det gick ju inte alls. Jag hade missat att Ioniq 5 och Supercharger v3 inte är kompatibla, så istället för att göra bra reklam för elbilar fick jag ge min släkting en inblick i hur problematiskt det kan vara. Det är väldigt glest mellan laddarna i Norrlands inland så jag blev tvungen att åka en halvtimme tillbaka mot Umeå för att ladda på MER i ÅSELE. Som tur var räckte elektronerna men resan tog nästan 2 timmar längre än planerat! (Var skulle jag läst att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3, och hur/när kan det lösas?)
I Vilhelmina finns ingen laddare alls. Vilhelmina kommun skriver på sin hemsida att de har som målbild att det år 2030 ska finnas FYRA laddplatser i kommunen, inkluderat tätorten och turistställena Kittelfjäll, Saxnäs och Klimpfjäll - men att de inte avser bygga ut eller bidra med finansiering till någon laddinfrastruktur själva!!
På midsommaraftons morgon när familjen skulle åka till ett inplanerat firande fick jag en varning om lågt däckstryck i ett däck. Jag rullade sakta in på en parkering och kunde konstatera att det satt en skruv i däcket. I fjällen på midsommarafton..! Kändes som fel plats och fel tid. Ioniq 5 har ett däckreparationskit men rekommendationen är att man max ska köra 8 mil med en sån lagning. Jag ringde Hyundai Assistans som ordnade fram en bärgare i Vilhelmina, 9 mil från Saxnäs. Närmaste Hyundai-auktoriserade verkstad ligger i Storuman, 13 mil från Saxnäs. Om bägaren skulle dra bilen dit skulle det bli svårt att få hem hela familjen och en veckas fjällpackning på söndagen! Bägaren sa att han kunde försöka plugga däcket på plats istället.
När Jörgen på Assistanskåren ett par timmar senare kom till Saxnäs hade han via kontakter fått tag på en lokal verkstad i Saxnäs som skulle kunna kränga av däcket och göra en ordentlig lagning. I Saxnäs. På midsommar!
Norrlänningar är pålitliga!
Så trots två incidenter slutade allt lyckligt och vi rullade de 35 milen hem på söndagen som planerat!
Blir väl lite offtopic men
1. ABRP verkar värdelöst här uppe i norr, fortfarande noll koll på laddare, hastigheter på dessa laddare och lämpliga resvägar.
2. Det är inte en kommunal kärnverksamhet att kasta någon miljon på en laddstation, nu kommer det däremot byggas pga de pengar trafikverket utlyste för laddstationer. Det bör finnas en där nästa midsommar, tråkiga är väl att 50 kW räknas som snabbladdning enligt stödet. https://bransch.trafikverket.se/content ... latser.pdf
3. Det stämmer, folk löser oftast problem här uppe.