Jag har köpt en sån box. Fick det inte att fungera med att dela nät från mobilen samtidigt som jag körde carplay. Carplay använder ju wifi när man kör trådlöst. Så jag har ett separat data-simkort i boxen.
Ja det stämmer. Men om du ansluter till CarPlay så behöver inte boxen något nät ändå då det är mobilens egna nät som används oavsett. Om du inte använder typ splitscreen-funktionen för att visa både android och CarPlay samtidigt.
Är du nöjd med boxen annars? Vad kör du den i för bil nu?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
I nya numret av tyska Auto Motor & Sport ställs Ionic 5 AWD mot ID.4 GTX. Hyundai tar hem totalsegern, men ID4:an anses bland annat ha bättre fjädringskomfort och lastutrymme. Ska bli kul att se vad svenska AMS kommer fram till i sitt test av Ionic 5 RWD mot Skoda Enyaq.
Jag har köpt en sån box. Fick det inte att fungera med att dela nät från mobilen samtidigt som jag körde carplay. Carplay använder ju wifi när man kör trådlöst. Så jag har ett separat data-simkort i boxen.
Ja det stämmer. Men om du ansluter till CarPlay så behöver inte boxen något nät ändå då det är mobilens egna nät som används oavsett. Om du inte använder typ splitscreen-funktionen för att visa både android och CarPlay samtidigt.
Är du nöjd med boxen annars? Vad kör du den i för bil nu?
Nu blev jag precis nöjd tror jag att det inte är Wireless Android Auto/Carplay i bilen. Tack vare att det är sladd så kan jag fortfarande dela mitt nät från telefonen till barnens plattor?
I nya numret av tyska Auto Motor & Sport ställs Ionic 5 AWD mot ID.4 GTX. Hyundai tar hem totalsegern, men ID4:an anses bland annat ha bättre fjädringskomfort och lastutrymme. Ska bli kul att se vad svenska AMS kommer fram till i sitt test av Ionic 5 RWD mot Skoda Enyaq.
Någonting säger mig att dom antingen inte vet eller inte bryr sig om att dra fram baksätet när de sätter betyg på bagaget. När det är så stort som möjligt har jag svårt att se någon väldigt stor skillnad. Eller mäter de bara under insynsskyddet? Då blir det ju naturligtvis litet (vill man framställa något negativt, så får man det till på det ena eller andra sättet).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har köpt en sån box. Fick det inte att fungera med att dela nät från mobilen samtidigt som jag körde carplay. Carplay använder ju wifi när man kör trådlöst. Så jag har ett separat data-simkort i boxen.
Ja det stämmer. Men om du ansluter till CarPlay så behöver inte boxen något nät ändå då det är mobilens egna nät som används oavsett. Om du inte använder typ splitscreen-funktionen för att visa både android och CarPlay samtidigt.
Är du nöjd med boxen annars? Vad kör du den i för bil nu?
Nu blev jag precis nöjd tror jag att det inte är Wireless Android Auto/Carplay i bilen. Tack vare att det är sladd så kan jag fortfarande dela mitt nät från telefonen till barnens plattor?
Kan ej testa då jag har trådlöst i nuvarande bil. Men jag är ganska säker på att det stämmer att du kan dela nät samtidigt med kabel-CarPlay ja. Hoppas det!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jag har köpt en sån box. Fick det inte att fungera med att dela nät från mobilen samtidigt som jag körde carplay. Carplay använder ju wifi när man kör trådlöst. Så jag har ett separat data-simkort i boxen.
Ja det stämmer. Men om du ansluter till CarPlay så behöver inte boxen något nät ändå då det är mobilens egna nät som används oavsett. Om du inte använder typ splitscreen-funktionen för att visa både android och CarPlay samtidigt.
Är du nöjd med boxen annars? Vad kör du den i för bil nu?
Jag har en Peugeot 3008. Jag är i stort sett nöjd. Den fungerar att titta på Youtube och Netflix tex. Dock finns det appar som jag inte fått igång. Tex Telia Play appen och Viaplay. Ljudet är lite osynkat när man tittar på tex youtube. Sedan kan den låsa sig ibland när den startar upp. Det beror på att den går igång så fort man öppnar bilen (strömmen till USB aktiveras). Startar man inte bilen direkt så kan det bli en låsning. Provade också boxen i våran Mokka-e som har en stor skärm. Dock så visas boxens bild inte på hela skärmen, vilket gör att allt blir för smått. Boxen kopplar upp sig via Carplay-gränssnittet så det ska funka med fullscreen bra på Ioniq 5 iallafall. Ska testa när jag får den bilen.
Man kan förstå det. Tekniken ligger verkligen i framkant (tom. före Tesla), och kombinerat med ett extremt pressat pris (för att vara elbil) så är succé ett mycket välförtjänt faktum!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nu fattas bara tillgång, säljaren (och ägaren) här i Bollnäs var lite lätt frustrerad när jag var in
i onsdags skulle man kunna säga… han hade fått 3 av dom senaste 400 men hans kölista
var mycket längre än så.
”Leverans till sommaren om man beställer nu” sa han med en bister min ungefär.
Nu fattas bara tillgång, säljaren (och ägaren) här i Bollnäs var lite lätt frustrerad när jag var in
i onsdags skulle man kunna säga… han hade fått 3 av dom senaste 400 men hans kölista
var mycket längre än så.
”Leverans till sommaren om man beställer nu” sa han med en bister min ungefär.
Det är ju inte klokt. Fram till sommaren har det ju kanske kommit andra intressanta bilar som man skulle kunna tänka sig köpa istället. Det händer ju mycket på elbilsmarknaden. Om ett år kan det ju se helt annorlunda ut än idag. Jag tänker på VW som kanske kommer med 170kW-laddning som det ryktas om, eller V2G.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu fattas bara tillgång, säljaren (och ägaren) här i Bollnäs var lite lätt frustrerad när jag var in
i onsdags skulle man kunna säga… han hade fått 3 av dom senaste 400 men hans kölista
var mycket längre än så.
”Leverans till sommaren om man beställer nu” sa han med en bister min ungefär.
Det är ju inte klokt. Fram till sommaren har det ju kanske kommit andra intressanta bilar som man skulle kunna tänka sig köpa istället. Det händer ju mycket på elbilsmarknaden. Om ett år kan det ju se helt annorlunda ut än idag. Jag tänker på VW som kanske kommer med 170kW-laddning som det ryktas om, eller V2G.
Fast kommer ju vara så hela tiden. Känns som man sagt länge att det kommer massa intressanta elbilar men för leverans verkar det knappt finnas något. Tror elbilsintresset kommer sjunka rejält när man dels får en gammal bil vid leverans, nytt lovas hela tiden, elpriserna ökar osv.
Han åker dessutom deras demobil själv typ jämt och verkar gilla den riktigt mycket, så jag
förstår verkligen hans frustration… hade vi fått några tusen ex till Sverige så hade det sett bättre ut
såklart (och dom hade nog också gått åt snabbt men ett litet ”lager” hade dom iaf haft att jobba med).
Och med ett lager så hade man sluppit nästan hela ”det kommer snart en skitasuperduperbra bil” osv
precis som ni säger
Nu fattas bara tillgång, säljaren (och ägaren) här i Bollnäs var lite lätt frustrerad när jag var in
i onsdags skulle man kunna säga… han hade fått 3 av dom senaste 400 men hans kölista
var mycket längre än så.
”Leverans till sommaren om man beställer nu” sa han med en bister min ungefär.
Det är ju inte klokt. Fram till sommaren har det ju kanske kommit andra intressanta bilar som man skulle kunna tänka sig köpa istället. Det händer ju mycket på elbilsmarknaden. Om ett år kan det ju se helt annorlunda ut än idag. Jag tänker på VW som kanske kommer med 170kW-laddning som det ryktas om, eller V2G.
Vad är leveranstiden hos andra nya modeller? Det är väl kris och förseningar överallt med komponentbristen?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Fast kommer ju vara så hela tiden. Känns som man sagt länge att det kommer massa intressanta elbilar men för leverans verkar det knappt finnas något. Tror elbilsintresset kommer sjunka rejält när man dels får en gammal bil vid leverans, nytt lovas hela tiden, elpriserna ökar osv.
Sant. Många köper ju en elbil av teknikintresse, framförallt som early adaptor. Det var därför jag köpte en Model S en gång i tiden. Det fanns inget jämförbart och jag ville ha senaste tekniken. Och så är det ju fortfarande. Ioniq 5 lockar med tekniknyheter som konkurrenterna ännu inte har. Det är det som gör bilen intressant för mig. Om jag tvingas vänta nästan ett år på bilen så är det inga tekniknyheter längre. Och andra tillverkare har kanske kommit ikapp. Varför ska man då köpa en Ioniq 5?
Att elbilsintresset sjunker är ganska uppenbart, åtminstone för min del. Det är inte lika roligt längre, men det har bara delvis med de långa leveranstiderna och det dåliga utbudet att göra. Det är som du säger, även stigande elpriser, dålig laddinfrastruktur, otydliga signaler från politikerna. Allt detta bidrar ju att man blir less. Entusiasmen är borta. Och ska man då dessutom sitta och vänta i evigheter på en bil som man delvis har tappat intresset för? Inte riktigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu fattas bara tillgång, säljaren (och ägaren) här i Bollnäs var lite lätt frustrerad när jag var in
i onsdags skulle man kunna säga… han hade fått 3 av dom senaste 400 men hans kölista
var mycket längre än så.
”Leverans till sommaren om man beställer nu” sa han med en bister min ungefär.
Det är ju inte klokt. Fram till sommaren har det ju kanske kommit andra intressanta bilar som man skulle kunna tänka sig köpa istället. Det händer ju mycket på elbilsmarknaden. Om ett år kan det ju se helt annorlunda ut än idag. Jag tänker på VW som kanske kommer med 170kW-laddning som det ryktas om, eller V2G.
Vad är leveranstiden hos andra nya modeller? Det är väl kris och förseningar överallt med komponentbristen?
ja, det er definitivt inte bara Hyundai. De som beställt Polestar med leverans i oktober har nu fått februari som ny leveransmånad och de som beställer BMW i4 idag får vänta till slutet av 2022.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Om man läser Tibors senaste nyhet om bilförsäljningen ser man ju att efterfrågan ökar väldigt kraftigt. Hyundai (och andra biltillverkare) skulle ju kunna bygga fler elbilar istället för fossilbilar, men så länge de tjänar mer pengar på sina fossilbilar bromsas utvecklingen. BMW verkar vara en värre "bromsare".
Om man läser Tibors senaste nyhet om bilförsäljningen ser man ju att efterfrågan ökar väldigt kraftigt. Hyundai (och andra biltillverkare) skulle ju kunna bygga fler elbilar istället för fossilbilar, men så länge de tjänar mer pengar på sina fossilbilar bromsas utvecklingen. BMW verkar vara en värre "bromsare".
Är det inga förseningar på fossilbilar? Jag tror situationen är likadan eftersom även de har många halvledare och chip i sig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jo, men än så länge verkar de flesta se elbilar som en nischprodukt. Biltillverkarna behöver ju steppa upp för att elbilar ska kunna bli det nya normala.
Jo, men än så länge verkar de flesta se elbilar som en nischprodukt. Biltillverkarna behöver ju steppa upp för att elbilar ska kunna bli det nya normala.
fast det handlade väl om de långa leveranstiderna pga för få chip? Och fossilbilar har ju samma utmaning, därför känns det aningen konspiratoriskt att tro att tillverkarna medvetet håller tillbaks elbilarna med argumentet att det beror på chip när alla bilar oberoende framdriftsmetod de facto har samma utmaning. Men ja, det hade kunnat tillverkats fler elbilar, dock tror jag inte det hade påverkat leveranstiderna, det hade blivit samma resultat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fast man hade ju kunnat omprioritera. Om tillverkarna hade varit intresserade av att påskynda övergången till elbilar så hade de ju kunnat låta fossilbilarna ta största smällen. Jag antar att det handlar om ungefär samma komponenter som det är brist på. Fattas det t.ex. styrkretsar för elektriska fönsterhissar så skulle man ju kunna säga att elbilarna har prioritet och fossilbilar får vänta. Det är ju ett enkelt sätt att få kunderna att välja elbil. Fossilbilar har lång leveranstid, elbilar inte. Välj elbil, så får du din bil tidigare.
Men nu verkar det nästan vara tvärtom. Åtminstone när det gäller Ioniq 5. Jag säger inte nödvändigtvis att det är fossilbilar som kommer först i prioriteringen hos Hyundai, men Ioniq 5 har ju redan utan chipbrist en ganska låg produktionsvolym. Dvs de har redan prioriterat ner den. Och nu med chipbristen blir det bara löjligt. Lite som DDR-Trabant. Beställer du en bil när du får ditt första jobb så får du bilen lagom till pensionen. Typ så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14