https://www.electrive.net/2021/02/23/hy ... d-4-sitzt/
"Baspriset för Ioniq 5 är 41.900 euro.
Startpriset för modellen är dock redan känt: bakhjulsdriven modell med ett litet batteri ska kosta 41.900 euro innan finansiering. Efter finansiering - eftersom modellen ännu inte är tillgänglig, står den ännu inte på BAFA-listan över berättigade fordon - bör priset sjunka till 32330 euro. I Tyskland inkluderar denna basutrustning den trefasiga 11 kW-laddaren, 19-tums fälgar, den digitala cockpiten med Hyundais eget navigationssystem och Apple CarPlay samt Android Auto, full-LED-strålkastare, en backkamera och många assistenter, till exempel en trafikskyltsigenkänning, en motorvägsassistent och en adaptiv farthållare."
https://www.electrive.net/2...
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
I Tyskland borde den kosta 32330 euro. Unikt billigt med tanke på att den kan ladda till 80% på 18 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
https://alltomelbil.se/elbilen-hyundai- ... umskansla/IONIQ 5 ska stödja både 400-volts och 800-volts laddsystem. Det större batteriet har en laddkapacitet på 220 kW och det mindre på 175 kW. Det ska vara möjligt att ladda från 10 procent till 80 procent på 18 minuter. Bilen ska kunna ladda med 10 mils räckvidd på ungefär fem minuter. Ombordladdaren för hemmaladdning är på 11 kW.
IONIQ 5 kan dessutom utrustas med solpaneler på taket, vilket ska kunna ge extra kraft till batteriet.
Ett välkomnat inslag är också att elbilen får dragkrok. Dragkapacitet uppges uppgå till 1600 kg. Bagageutrymmet är på 531 liter, eller 1591 liter när den bakre raden är fälld. Frunken rymmer 57 liter vid bakhjulsdrift och 24 liter på den fyrhjulsdrivna modellen.
Ännu finns inga svenskar priser, men de första leveranserna kan komma i mitten på det här året på prioriterade marknader.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Kanske de kan hjälpa HVAC också.HelectriC skrev:enda fördelen jag ser med solcellerna är om bilen står parkerade över en längre tid utan laddning att man då får lite underhållsladdning genom solen.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
jag tycker också den är nice, lite retro, men samtidigt en del moderna inslag. Samt att den verkar väldigt attraktiv med AWD, bra dragvikt, snabb laddning, flexibel interiör, ladduttag på rätt ställe (längst bak), V2L. På bilder ser den ut ungefär som en Golf storleksmässigt, men jag tror det är en synvilla pga det långa axelavståndet. Lite som med iPace, som på bild inte heller ser så stor ut.Elof skrev:Är det bara jag som tycker att den vansinnigt läcker? Den coolaste "vanliga" bilen på mycket länge.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
ID4 kan få det tufft mot Ioniq 5.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-punkter/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-punkter/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Norska uppgifter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Blir lite sugen faktiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Tycker också att det är mycket bra framsteg i laddtider - grymt bra jobbat!Zalman3 skrev:I Tyskland borde den kosta 32330 euro. Unikt billigt med tanke på att den kan ladda till 80% på 18 minuter.
https://www.electrive.net/2021/02/23/hy ... d-4-sitzt/
"Baspriset för Ioniq 5 är 41.900 euro.
Startpriset för modellen är dock redan känt: bakhjulsdriven modell med ett litet batteri ska kosta 41.900 euro innan finansiering. Efter finansiering - eftersom modellen ännu inte är tillgänglig, står den ännu inte på BAFA-listan över berättigade fordon - bör priset sjunka till 32330 euro. I Tyskland inkluderar denna basutrustning den trefasiga 11 kW-laddaren, 19-tums fälgar, den digitala cockpiten med Hyundais eget navigationssystem och Apple CarPlay samt Android Auto, full-LED-strålkastare, en backkamera och många assistenter, till exempel en trafikskyltsigenkänning, en motorvägsassistent och en adaptiv farthållare."
https://www.electrive.net/2...
Det sagt så tror jag inte man kan översätta de tyska priserna direkt till den svenska marknaden. Tror den kommer bli dyrare här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".
Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
Re: Förboka din Ioniq 5
Tidigare i denna tråd pratar man om ett från pris på ca 480.000kr.Skabb1 skrev:"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".
Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Nja, den är lite slö. Interiören är sådär. Batterierna mindre än konkurrenterna. Ser också lite udda ut exteriört, åtminstone på bild. Återstår att se hur den ser ut i verkligheten.wheels skrev:Väldigt sugen heter dettaliz skrev:Blir lite sugen faktiskt.
Men överlag verkar den ändå lite cool.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Vad skulle dom annars säga menar du?Skabb1 skrev:"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".
Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
"Den blir väldigt dyr."
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurerataliz skrev:Vad skulle dom annars säga menar du?Skabb1 skrev:"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".
Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
"Den blir väldigt dyr."
Re: Förboka din Ioniq 5
Det gör den nog också.wheels skrev:Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurerataliz skrev:Vad skulle dom annars säga menar du?Skabb1 skrev:"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".
Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
"Den blir väldigt dyr."
45an kostar ju 499k i Norge. Då har den väl både mer utrustning och bättre prestanda än ID4 Max Pro Performance för 520k.
Personligen skulle jag valt Hyundaien alla dar i veckan, men det känns som det kan bli väldigt lång väntan. Blir nog en Mach-E för min del trots allt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Förboka din Ioniq 5
HusvagnMickep skrev:Ja, de säger man skall kunna driva hushållsartiklar med den, Så om man är en resande kock kan man ställa upp hela köket bredvid bilen för en demonstration. Eller varför inte en rockkonsert?
(Det var tecknade bilder på det)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Ditt nästa inlägg blir nummer 12345!mati skrev:HusvagnMickep skrev:Ja, de säger man skall kunna driva hushållsartiklar med den, Så om man är en resande kock kan man ställa upp hela köket bredvid bilen för en demonstration. Eller varför inte en rockkonsert?
(Det var tecknade bilder på det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, vad har egentligen ID4 att sätta emot denna? Mer traditionell design?Legato skrev:Det gör den nog också.wheels skrev:Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurerataliz skrev:Vad skulle dom annars säga menar du?Skabb1 skrev:"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".
Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
"Den blir väldigt dyr."
45an kostar ju 499k i Norge. Då har den väl både mer utrustning och bättre prestanda än ID4 Max Pro Performance för 520k.
Personligen skulle jag valt Hyundaien alla dar i veckan, men det känns som det kan bli väldigt lång väntan. Blir nog en Mach-E för min del trots allt.
Typ allt förutom batteristorlek är ju sämre på pappret.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1267
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag vet! Den går att beställa.taliz skrev:Ja, vad har egentligen ID4 att sätta emot denna? Mer traditionell design?Legato skrev:Det gör den nog också.wheels skrev:Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurerataliz skrev:Vad skulle dom annars säga menar du?Skabb1 skrev:"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".
Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
"Den blir väldigt dyr."
45an kostar ju 499k i Norge. Då har den väl både mer utrustning och bättre prestanda än ID4 Max Pro Performance för 520k.
Personligen skulle jag valt Hyundaien alla dar i veckan, men det känns som det kan bli väldigt lång väntan. Blir nog en Mach-E för min del trots allt.
Typ allt förutom batteristorlek är ju sämre på pappret.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Förboka din Ioniq 5
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också...
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också...
Nissan Leaf -18
BMW X4 35d
Land Crusier 90
Land Crusier 90
Re: Förboka din Ioniq 5
Börjar ju även närma sig farligt nära priset för basversionen av M3 också.Legato skrev:Det gör den nog också.wheels skrev:Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurerataliz skrev:Vad skulle dom annars säga menar du?Skabb1 skrev:"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".
Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
"Den blir väldigt dyr."
45an kostar ju 499k i Norge. Då har den väl både mer utrustning och bättre prestanda än ID4 Max Pro Performance för 520k.
Personligen skulle jag valt Hyundaien alla dar i veckan, men det känns som det kan bli väldigt lång väntan. Blir nog en Mach-E för min del trots allt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Förboka din Ioniq 5
OOOOOOohhhh, den ser ut som en lite tveksam Apple-wannabe på utsidan, men ser grymt praktisk ut och typ enorm ut på insidan. Kanske inte handskfacket som kommer äta kablage och annat skit som ska in bakom utdragslådan och fastna och jävlas, men det gör det ju å andra sidan i ett vanligt luck-handskfack också. Nackdelen är att det blir svåröppnat medans man sitter i passagerarsätet.
Snälla rätt kurs och rätt leveransdatum så skiter jag i trean.
edit: Ah, just. snabbladdning. Men normal halvsnabb 50kW eller nåt sånt lär väl ändå fungera när det skulle råka behövas. Så jädra ofta ska man inte iväg. Och det verkar vara lite mittkonsolförvaring nu när jag tittar efter. Men ger säkert extra rymlig känsla.
Snälla rätt kurs och rätt leveransdatum så skiter jag i trean.
edit: Ah, just. snabbladdning. Men normal halvsnabb 50kW eller nåt sånt lär väl ändå fungera när det skulle råka behövas. Så jädra ofta ska man inte iväg. Och det verkar vara lite mittkonsolförvaring nu när jag tittar efter. Men ger säkert extra rymlig känsla.
Senast redigerad av mastodontfilmsmats, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Förboka din Ioniq 5
Nån slags SUV? Ja jag vet inte. Är väl fin. Men ger mig inget direkt "vill ha".
Den stora frågan är såklart laddningen. Man blir, oavsett vad några här påstår, utelämnad till Ionity om man väljer nåt annat än Tesla. Men Hyundai är med i samarbetet eller? Hur ser deras abonnemang ut?
Den stora frågan är såklart laddningen. Man blir, oavsett vad några här påstår, utelämnad till Ionity om man väljer nåt annat än Tesla. Men Hyundai är med i samarbetet eller? Hur ser deras abonnemang ut?
Re: Förboka din Ioniq 5
Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.Leaf skrev:Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också...
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1267
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.wheels skrev:Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.
Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.
Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5