Sida 9 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 16:00
av Zalman3
Skabb1 skrev:
"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".

Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
Tidigare i denna tråd pratar man om ett från pris på ca 480.000kr.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 16:01
av taliz
wheels skrev:
taliz skrev:
Blir lite sugen faktiskt.
Väldigt sugen heter det
Nja, den är lite slö. Interiören är sådär. Batterierna mindre än konkurrenterna. Ser också lite udda ut exteriört, åtminstone på bild. Återstår att se hur den ser ut i verkligheten.
Men överlag verkar den ändå lite cool.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 16:04
av taliz
Skabb1 skrev:
"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".

Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
Vad skulle dom annars säga menar du?
"Den blir väldigt dyr." :lol:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 16:10
av wheels
taliz skrev:
Skabb1 skrev:
"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".

Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
Vad skulle dom annars säga menar du?
"Den blir väldigt dyr." :lol:
Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurera

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 16:22
av Legato
wheels skrev:
taliz skrev:
Skabb1 skrev:
"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".

Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
Vad skulle dom annars säga menar du?
"Den blir väldigt dyr." :lol:
Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurera
Det gör den nog också.

45an kostar ju 499k i Norge. Då har den väl både mer utrustning och bättre prestanda än ID4 Max Pro Performance för 520k.

Personligen skulle jag valt Hyundaien alla dar i veckan, men det känns som det kan bli väldigt lång väntan. Blir nog en Mach-E för min del trots allt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 16:26
av mati
Mickep skrev:
Ja, de säger man skall kunna driva hushållsartiklar med den, Så om man är en resande kock kan man ställa upp hela köket bredvid bilen för en demonstration. Eller varför inte en rockkonsert?
(Det var tecknade bilder på det)
Husvagn

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 17:19
av Bjelke
mati skrev:
Mickep skrev:
Ja, de säger man skall kunna driva hushållsartiklar med den, Så om man är en resande kock kan man ställa upp hela köket bredvid bilen för en demonstration. Eller varför inte en rockkonsert?
(Det var tecknade bilder på det)
Husvagn
Ditt nästa inlägg blir nummer 12345! :mrgreen: :ugeek:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 17:39
av taliz
Legato skrev:
wheels skrev:
taliz skrev:
Skabb1 skrev:
"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".

Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
Vad skulle dom annars säga menar du?
"Den blir väldigt dyr." :lol:
Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurera
Det gör den nog också.

45an kostar ju 499k i Norge. Då har den väl både mer utrustning och bättre prestanda än ID4 Max Pro Performance för 520k.

Personligen skulle jag valt Hyundaien alla dar i veckan, men det känns som det kan bli väldigt lång väntan. Blir nog en Mach-E för min del trots allt.
Ja, vad har egentligen ID4 att sätta emot denna? Mer traditionell design?
Typ allt förutom batteristorlek är ju sämre på pappret.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 17:44
av slugger75
taliz skrev:
Legato skrev:
wheels skrev:
taliz skrev:
Skabb1 skrev:
"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".

Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
Vad skulle dom annars säga menar du?
"Den blir väldigt dyr." :lol:
Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurera
Det gör den nog också.

45an kostar ju 499k i Norge. Då har den väl både mer utrustning och bättre prestanda än ID4 Max Pro Performance för 520k.

Personligen skulle jag valt Hyundaien alla dar i veckan, men det känns som det kan bli väldigt lång väntan. Blir nog en Mach-E för min del trots allt.
Ja, vad har egentligen ID4 att sätta emot denna? Mer traditionell design?
Typ allt förutom batteristorlek är ju sämre på pappret.
Jag vet! Den går att beställa.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 17:44
av Leaf
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 17:57
av martinot
Legato skrev:
wheels skrev:
taliz skrev:
Skabb1 skrev:
"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".

Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
Vad skulle dom annars säga menar du?
"Den blir väldigt dyr." :lol:
Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurera
Det gör den nog också.

45an kostar ju 499k i Norge. Då har den väl både mer utrustning och bättre prestanda än ID4 Max Pro Performance för 520k.

Personligen skulle jag valt Hyundaien alla dar i veckan, men det känns som det kan bli väldigt lång väntan. Blir nog en Mach-E för min del trots allt.
Börjar ju även närma sig farligt nära priset för basversionen av M3 också.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 17:58
av mastodontfilmsmats
OOOOOOohhhh, den ser ut som en lite tveksam Apple-wannabe på utsidan, men ser grymt praktisk ut och typ enorm ut på insidan. Kanske inte handskfacket som kommer äta kablage och annat skit som ska in bakom utdragslådan och fastna och jävlas, men det gör det ju å andra sidan i ett vanligt luck-handskfack också. Nackdelen är att det blir svåröppnat medans man sitter i passagerarsätet.

Snälla rätt kurs och rätt leveransdatum så skiter jag i trean.

edit: Ah, just. snabbladdning. Men normal halvsnabb 50kW eller nåt sånt lär väl ändå fungera när det skulle råka behövas. Så jädra ofta ska man inte iväg. Och det verkar vara lite mittkonsolförvaring nu när jag tittar efter. Men ger säkert extra rymlig känsla.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 18:05
av MWall
Nån slags SUV? Ja jag vet inte. Är väl fin. Men ger mig inget direkt "vill ha".

Den stora frågan är såklart laddningen. Man blir, oavsett vad några här påstår, utelämnad till Ionity om man väljer nåt annat än Tesla. Men Hyundai är med i samarbetet eller? Hur ser deras abonnemang ut?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 19:00
av wheels
Leaf skrev:
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D
Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 19:18
av slugger75
wheels skrev:
Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.

Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.

Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 19:26
av wheels
slugger75 skrev:
wheels skrev:
Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.

Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.

Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).
Tror inte du har 600km i motorvägsfart på sommaren :D
Klart man tar ett större batteri om man inte behöver betala mer

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 19:59
av slugger75
wheels skrev:
slugger75 skrev:
wheels skrev:
Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.

Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.

Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).
Tror inte du har 600km i motorvägsfart på sommaren :D
Klart man tar ett större batteri om man inte behöver betala mer
Nej såklart, utan jag har 600 km WLTP. Min poäng är att vintern äter batteri, så jag kommer alltid sträva efter så stor batterikapacitet som möjligt (kalla det räckviddsångest om du vill). Och jag är inte en ny elbilsköpare.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 20:00
av Revoltra
https://www.computerbase.de/2021-02/hyu ... rstellung/

"Zur Vorstellung legt Hyundai ein auf weltweit 3.000 Einheiten limitiertes Sondermodell mit „Project 45 Paket“ auf, das ab sofort reserviert werden kann, 59.550 Euro kostet und unter anderem mit 72,6-kWh-Batterie sowie Allradantrieb mit 225 kW kommt."

"Hyundai is launching a special model limited to 3,000 units worldwide with the "Project 45 Package", which can be reserved now, costs 59,550 euros and comes with, among other things, a 72.6 kWh battery and all-wheel drive with 225 kW."

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 20:26
av Peter Andersson
Norska erbjudandet.

Pris IONIQ 5 Projekt 45: Endast 499 900 kronor, inklusive guide. leveranskostnader.


Du får detta med den exklusiva lanseringsmodellen:

IONIQ 5 Project 45 har all utrustning som standard och är topputrustad med bland annat:

- e-4WD fyrhjulsdrift

- Batteri med lång räckvidd på 72,6 kWt

- Exklusiv utrustning som BOSE ljudsystem, helt digital dubbel cockpit med två 12,3 "skärmar, fjärrstyrd parkering och 44" Augmented Reality Head up display

- En helt ny generation bilinteriörer med ventilerade Relaxation-lädersäten med inbyggt fotstöd, glidande mittkonsol och elektrisk justering av baksätet med 40/60 split

- Blixtladdning som standard, med stöd för 400V och 800V multiladdning

- V2L (Vehicle to Load), som gör att du kan ansluta nästan alla 220V-enheter till bilen med ett standarduttag

- Två års IONITY-prenumeration med mycket gynnsamma laddningspriser

- Valet mellan fyra yttre och två interiörfärger


Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 20:45
av iAkita
taliz skrev:
Legato skrev:
wheels skrev:
taliz skrev:
Skabb1 skrev:
"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".

Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
Vad skulle dom annars säga menar du?
"Den blir väldigt dyr." :lol:
Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurera
Det gör den nog också.

45an kostar ju 499k i Norge. Då har den väl både mer utrustning och bättre prestanda än ID4 Max Pro Performance för 520k.

Personligen skulle jag valt Hyundaien alla dar i veckan, men det känns som det kan bli väldigt lång väntan. Blir nog en Mach-E för min del trots allt.
Ja, vad har egentligen ID4 att sätta emot denna? Mer traditionell design?
Typ allt förutom batteristorlek är ju sämre på pappret.
Bättre komfort och lägre ljudnivå? Men det återstår att se - Hyundai har kanske förbättrat sig på den punkten också.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 20:49
av martinot
slugger75 skrev:
wheels skrev:
Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.

Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.

Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).
Håller med helt.

På detta forum är det dock en liten "helig ko" att man inte får uttrycka missnöje med dagens laddinfrastruktur, eller brister med dagens batterikapacitet.

Då halshuggs man för att inte ha rätt tro och rätt inställning.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 22:01
av Skabb1
Leaf skrev:
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D
Håller verkligen med. Får jag fråga vad som tar emot med M3?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 23 feb 2021 22:32
av HelectriC
Skabb1 skrev:
Leaf skrev:
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D
Håller verkligen med. Får jag fråga vad som tar emot med M3?
Det är ingen riktig bil :lol:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 02:31
av wheels
En sak jag hade kontrollerat innan jag hade köpt en Ioniq är servicekostnaden. Servicekostnaden på en Kona el E-niro är ju inte precis billig med deras fantasipriser på kyl/värmevätskan till batteriet

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 24 feb 2021 05:34
av Leaf
Skabb1 skrev:
Leaf skrev:
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D
Håller verkligen med. Får jag fråga vad som tar emot med M3?
Jag jobbar med kvalitet, och att skeppa undermåliga bilar som ofta behöver "justeras" direkt från fabriken imponerar inte direkt i de prisklasserna.
Teslas hutlösa skambud när jag frågade om inbyte på min dåvarande BMW X4 35d imponerade inte heller... hade dom istället sagt "Nej tack" så hade det varit lugnt.
...och jag har egentligen sagt "aldrig mer en sedan-modell". ;)