Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare martinot » 23 feb 2021 17:57

Legato skrev:
wheels skrev:
taliz skrev:
Skabb1 skrev:"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".

Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.


Vad skulle dom annars säga menar du?
"Den blir väldigt dyr." :lol:

Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurera


Det gör den nog också.

45an kostar ju 499k i Norge. Då har den väl både mer utrustning och bättre prestanda än ID4 Max Pro Performance för 520k.

Personligen skulle jag valt Hyundaien alla dar i veckan, men det känns som det kan bli väldigt lång väntan. Blir nog en Mach-E för min del trots allt.


Börjar ju även närma sig farligt nära priset för basversionen av M3 också.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2767
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav mastodontfilmsmats » 23 feb 2021 17:58

OOOOOOohhhh, den ser ut som en lite tveksam Apple-wannabe på utsidan, men ser grymt praktisk ut och typ enorm ut på insidan. Kanske inte handskfacket som kommer äta kablage och annat skit som ska in bakom utdragslådan och fastna och jävlas, men det gör det ju å andra sidan i ett vanligt luck-handskfack också. Nackdelen är att det blir svåröppnat medans man sitter i passagerarsätet.

Snälla rätt kurs och rätt leveransdatum så skiter jag i trean.

edit: Ah, just. snabbladdning. Men normal halvsnabb 50kW eller nåt sånt lär väl ändå fungera när det skulle råka behövas. Så jädra ofta ska man inte iväg. Och det verkar vara lite mittkonsolförvaring nu när jag tittar efter. Men ger säkert extra rymlig känsla.
Senast redigerad av mastodontfilmsmats 23 feb 2021 18:08, redigerad totalt 1 gång.
mastodontfilmsmats
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare MWall » 23 feb 2021 18:05

Nån slags SUV? Ja jag vet inte. Är väl fin. Men ger mig inget direkt "vill ha".

Den stora frågan är såklart laddningen. Man blir, oavsett vad några här påstår, utelämnad till Ionity om man väljer nåt annat än Tesla. Men Hyundai är med i samarbetet eller? Hur ser deras abonnemang ut?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav wheels » 23 feb 2021 19:00

Leaf skrev:Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D

Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
wheels
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare slugger75 » 23 feb 2021 19:18

wheels skrev:Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet


Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.

Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.

Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 17 maj 2019 15:12
Ort: Uppsala
Referralkod: per28997

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav wheels » 23 feb 2021 19:26

slugger75 skrev:
wheels skrev:Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet


Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.

Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.

Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).

Tror inte du har 600km i motorvägsfart på sommaren :D
Klart man tar ett större batteri om man inte behöver betala mer
wheels
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare slugger75 » 23 feb 2021 19:59

wheels skrev:
slugger75 skrev:
wheels skrev:Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet


Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.

Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.

Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).

Tror inte du har 600km i motorvägsfart på sommaren :D
Klart man tar ett större batteri om man inte behöver betala mer


Nej såklart, utan jag har 600 km WLTP. Min poäng är att vintern äter batteri, så jag kommer alltid sträva efter så stor batterikapacitet som möjligt (kalla det räckviddsångest om du vill). Och jag är inte en ny elbilsköpare.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 17 maj 2019 15:12
Ort: Uppsala
Referralkod: per28997

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Revoltra » 23 feb 2021 20:00

https://www.computerbase.de/2021-02/hyu ... rstellung/

"Zur Vorstellung legt Hyundai ein auf weltweit 3.000 Einheiten limitiertes Sondermodell mit „Project 45 Paket“ auf, das ab sofort reserviert werden kann, 59.550 Euro kostet und unter anderem mit 72,6-kWh-Batterie sowie Allradantrieb mit 225 kW kommt."

"Hyundai is launching a special model limited to 3,000 units worldwide with the "Project 45 Package", which can be reserved now, costs 59,550 euros and comes with, among other things, a 72.6 kWh battery and all-wheel drive with 225 kW."
Revoltra
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 26 aug 2020 15:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Peter Andersson » 23 feb 2021 20:26

Norska erbjudandet.


Pris IONIQ 5 Projekt 45: Endast 499 900 kronor, inklusive guide. leveranskostnader.


Du får detta med den exklusiva lanseringsmodellen:

IONIQ 5 Project 45 har all utrustning som standard och är topputrustad med bland annat:

- e-4WD fyrhjulsdrift

- Batteri med lång räckvidd på 72,6 kWt

- Exklusiv utrustning som BOSE ljudsystem, helt digital dubbel cockpit med två 12,3 "skärmar, fjärrstyrd parkering och 44" Augmented Reality Head up display

- En helt ny generation bilinteriörer med ventilerade Relaxation-lädersäten med inbyggt fotstöd, glidande mittkonsol och elektrisk justering av baksätet med 40/60 split

- Blixtladdning som standard, med stöd för 400V och 800V multiladdning

- V2L (Vehicle to Load), som gör att du kan ansluta nästan alla 220V-enheter till bilen med ett standarduttag

- Två års IONITY-prenumeration med mycket gynnsamma laddningspriser

- Valet mellan fyra yttre och två interiörfärger


Peter Andersson
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav elbilist iAkita » 23 feb 2021 20:45

taliz skrev:
Legato skrev:
wheels skrev:
taliz skrev:
Skabb1 skrev:"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".

Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.


Vad skulle dom annars säga menar du?
"Den blir väldigt dyr." :lol:

Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurera


Det gör den nog också.

45an kostar ju 499k i Norge. Då har den väl både mer utrustning och bättre prestanda än ID4 Max Pro Performance för 520k.

Personligen skulle jag valt Hyundaien alla dar i veckan, men det känns som det kan bli väldigt lång väntan. Blir nog en Mach-E för min del trots allt.


Ja, vad har egentligen ID4 att sätta emot denna? Mer traditionell design?
Typ allt förutom batteristorlek är ju sämre på pappret.


Bättre komfort och lägre ljudnivå? Men det återstår att se - Hyundai har kanske förbättrat sig på den punkten också.
iAkita
elbilist
 
Inlägg: 714
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AAKEE, Erxon, martinot, Maw, ochso, Ptesla, Yeahman82 och 21 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.