Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
wheels skrev:
taliz skrev:
Skabb1 skrev:
"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".

Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
Vad skulle dom annars säga menar du?
"Den blir väldigt dyr." :lol:
Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurera
Det gör den nog också.

45an kostar ju 499k i Norge. Då har den väl både mer utrustning och bättre prestanda än ID4 Max Pro Performance för 520k.

Personligen skulle jag valt Hyundaien alla dar i veckan, men det känns som det kan bli väldigt lång väntan. Blir nog en Mach-E för min del trots allt.
Börjar ju även närma sig farligt nära priset för basversionen av M3 också.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mastodontfilmsmats »

OOOOOOohhhh, den ser ut som en lite tveksam Apple-wannabe på utsidan, men ser grymt praktisk ut och typ enorm ut på insidan. Kanske inte handskfacket som kommer äta kablage och annat skit som ska in bakom utdragslådan och fastna och jävlas, men det gör det ju å andra sidan i ett vanligt luck-handskfack också. Nackdelen är att det blir svåröppnat medans man sitter i passagerarsätet.

Snälla rätt kurs och rätt leveransdatum så skiter jag i trean.

edit: Ah, just. snabbladdning. Men normal halvsnabb 50kW eller nåt sånt lär väl ändå fungera när det skulle råka behövas. Så jädra ofta ska man inte iväg. Och det verkar vara lite mittkonsolförvaring nu när jag tittar efter. Men ger säkert extra rymlig känsla.
Senast redigerad av mastodontfilmsmats, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MWall »

Nån slags SUV? Ja jag vet inte. Är väl fin. Men ger mig inget direkt "vill ha".

Den stora frågan är såklart laddningen. Man blir, oavsett vad några här påstår, utelämnad till Ionity om man väljer nåt annat än Tesla. Men Hyundai är med i samarbetet eller? Hur ser deras abonnemang ut?
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Leaf skrev:
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D
Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av slugger75 »

wheels skrev:
Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.

Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.

Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

slugger75 skrev:
wheels skrev:
Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.

Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.

Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).
Tror inte du har 600km i motorvägsfart på sommaren :D
Klart man tar ett större batteri om man inte behöver betala mer
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av slugger75 »

wheels skrev:
slugger75 skrev:
wheels skrev:
Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.

Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.

Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).
Tror inte du har 600km i motorvägsfart på sommaren :D
Klart man tar ett större batteri om man inte behöver betala mer
Nej såklart, utan jag har 600 km WLTP. Min poäng är att vintern äter batteri, så jag kommer alltid sträva efter så stor batterikapacitet som möjligt (kalla det räckviddsångest om du vill). Och jag är inte en ny elbilsköpare.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Revoltra »

https://www.computerbase.de/2021-02/hyu ... rstellung/

"Zur Vorstellung legt Hyundai ein auf weltweit 3.000 Einheiten limitiertes Sondermodell mit „Project 45 Paket“ auf, das ab sofort reserviert werden kann, 59.550 Euro kostet und unter anderem mit 72,6-kWh-Batterie sowie Allradantrieb mit 225 kW kommt."

"Hyundai is launching a special model limited to 3,000 units worldwide with the "Project 45 Package", which can be reserved now, costs 59,550 euros and comes with, among other things, a 72.6 kWh battery and all-wheel drive with 225 kW."
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Peter Andersson »

Norska erbjudandet.

Pris IONIQ 5 Projekt 45: Endast 499 900 kronor, inklusive guide. leveranskostnader.


Du får detta med den exklusiva lanseringsmodellen:

IONIQ 5 Project 45 har all utrustning som standard och är topputrustad med bland annat:

- e-4WD fyrhjulsdrift

- Batteri med lång räckvidd på 72,6 kWt

- Exklusiv utrustning som BOSE ljudsystem, helt digital dubbel cockpit med två 12,3 "skärmar, fjärrstyrd parkering och 44" Augmented Reality Head up display

- En helt ny generation bilinteriörer med ventilerade Relaxation-lädersäten med inbyggt fotstöd, glidande mittkonsol och elektrisk justering av baksätet med 40/60 split

- Blixtladdning som standard, med stöd för 400V och 800V multiladdning

- V2L (Vehicle to Load), som gör att du kan ansluta nästan alla 220V-enheter till bilen med ett standarduttag

- Två års IONITY-prenumeration med mycket gynnsamma laddningspriser

- Valet mellan fyra yttre och två interiörfärger

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Legato skrev:
wheels skrev:
taliz skrev:
Skabb1 skrev:
"Några svenska priser är inte bekräftade, men Hyundais svenske presstalesperson säger i ett sms till Recharge att det "kommer att bli väldigt konkurrenskraftigt".

Man blir ju nyfiken på hur detta ska tolkas.
Vad skulle dom annars säga menar du?
"Den blir väldigt dyr." :lol:
Får väl lägga sig på samma nivå som ID4 om dom skall konkurera
Det gör den nog också.

45an kostar ju 499k i Norge. Då har den väl både mer utrustning och bättre prestanda än ID4 Max Pro Performance för 520k.

Personligen skulle jag valt Hyundaien alla dar i veckan, men det känns som det kan bli väldigt lång väntan. Blir nog en Mach-E för min del trots allt.
Ja, vad har egentligen ID4 att sätta emot denna? Mer traditionell design?
Typ allt förutom batteristorlek är ju sämre på pappret.
Bättre komfort och lägre ljudnivå? Men det återstår att se - Hyundai har kanske förbättrat sig på den punkten också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

slugger75 skrev:
wheels skrev:
Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.

Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.

Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).
Håller med helt.

På detta forum är det dock en liten "helig ko" att man inte får uttrycka missnöje med dagens laddinfrastruktur, eller brister med dagens batterikapacitet.

Då halshuggs man för att inte ha rätt tro och rätt inställning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Leaf skrev:
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D
Håller verkligen med. Får jag fråga vad som tar emot med M3?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Skabb1 skrev:
Leaf skrev:
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D
Håller verkligen med. Får jag fråga vad som tar emot med M3?
Det är ingen riktig bil :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

En sak jag hade kontrollerat innan jag hade köpt en Ioniq är servicekostnaden. Servicekostnaden på en Kona el E-niro är ju inte precis billig med deras fantasipriser på kyl/värmevätskan till batteriet
Leaf
elbilist
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 jun 2020 08:17

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Leaf »

Skabb1 skrev:
Leaf skrev:
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D
Håller verkligen med. Får jag fråga vad som tar emot med M3?
Jag jobbar med kvalitet, och att skeppa undermåliga bilar som ofta behöver "justeras" direkt från fabriken imponerar inte direkt i de prisklasserna.
Teslas hutlösa skambud när jag frågade om inbyte på min dåvarande BMW X4 35d imponerade inte heller... hade dom istället sagt "Nej tack" så hade det varit lugnt.
...och jag har egentligen sagt "aldrig mer en sedan-modell". ;)
Nissan Leaf -18
BMW X4 35d
Land Crusier 90
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Peter Andersson »

Ioniq 5 vs VW ID4.

Priserna
Early bird-versionen med "Project 45" -paketet, begränsat till 3 000 enheter över hela världen, kostar 59 550 euro och erbjuder en prisfördel på upp till 5 000 euro. Modellen kan reserveras via sin egen webbplats. Ioniq 5 Project 45 innehåller det stora 72,6 kWh batteriet, fyrhjulsdrift, framsäten med relaxfunktion, det elektriskt skjutbara bakre bänkstolen, soltaket och 20-tums lättmetallfälgar. Det inkluderar också tillgång till Ionity snabbladdningsnätverk i två år utan basavgift.

Hyundai
Vilstolarna med fotstöd ingår i specialmodellen.
Grundmodellen, 125 kW Ioniq 5 med bakhjulsdrift och det lilla batteriet, kostar från 41.990 euro och är därför fullt stödberättigad som en del av e-bilsubventionen. Tillsammans med Hyundai-tillverkarens andel får kunden Ioniq 5 från 32330 euro. Dessa inkluderar
Helt LED-strålkastare, LED-bakljus, 19-tums lättmetallfälgar, backkamera, uppvärmda framsäter samt adaptiv farthållare och igenkänning av trafikskyltar är standardfunktioner här. Hyundai kommer att skicka in priserna för de andra modellerna senare.

Konkurrensen.
Hyundai Ioniq 5 går direkt till nya VW ID.4. Modellen på den modulära elektriska byggsatsen (MEB) är 4,58 meter lång, 1,85 meter bred och 1,61 meter hög - så båda modellerna är nästan lika stora. Med hjulbasen från 3,0 till 2,77 meter till nackdel för VW är de första skillnaderna redan märkbara. Och de går ännu längre: Om ID.4 är utrustad med 52 kWh batteri är räckvidden bara 345 kilometer. ID.4, som går till 100 km / h på 9,0 sekunder, kostar bara från 36 680 euro.

En fördel jämfört med den mycket dyrare Ioniq 5. När det gäller räckvidd är Volkswagen med sitt stora batteri framför. 77 kWh-versionen klarar 522 kilometer och ligger några kilometer efter sydkoreanska - och prisskillnaden? Du kan inte fixa det ännu. Medan inträde i ID.4-världen med det stora batteriet börjar på 44 450 euro, kostar den fullt utrustade lanseringsversionen på 72,6 kWh 59 550 euro, med en kundnytta på 5000 euro. Vi uppskattar att toppmodellen på Hyundai ligger strax under 50 000 euro.
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... egen-id-4/


Jämförelse
Ioniq 5
125 kW (170hk) Ioniq 5 med bakhjulsdrift och det lilla batteriet, kostar från 41.990 euro 
Svenskt pris min killgissning, ca 480.000kr.
58kWh
Räckvidd 390km

VW ID4
77Kwh
Räckvidd 520km
Pris 42.950 euro
Svenskt pris 509.900kr.

VW ID4
55kWh
Räckvidd 360km
36.950 euro
Svenskt pris 446.900kr.

Edit
Frågan är, kan man leva med Ioniq 5 lilla batteri?
Om man mest kör korta sträckor och kan ladda till 80% på 18 minuter när man åker på långresan?
Vi har ju sett att gamla Hyundai Ioniq 28kWh kunnat köra hyfsat snabbt på långresor tack vare att den laddar snabbt.
Senast redigerad av Peter Andersson, redigerad totalt 2 gång.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Leaf skrev:
Skabb1 skrev:
Leaf skrev:
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D
Håller verkligen med. Får jag fråga vad som tar emot med M3?
Jag jobbar med kvalitet, och att skeppa undermåliga bilar som ofta behöver "justeras" direkt från fabriken imponerar inte direkt i de prisklasserna.
Teslas hutlösa skambud när jag frågade om inbyte på min dåvarande BMW X4 35d imponerade inte heller... hade dom istället sagt "Nej tack" så hade det varit lugnt.
...och jag har egentligen sagt "aldrig mer en sedan-modell". ;)
Jag förstår dina tankar.

Är det för övrigt inte lite konstigt att de inte verkar finnas några pressbilder på bagageutrymmet och frunken?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
slugger75 skrev:
wheels skrev:
Konas lilla batteri är ju på 39 kWh. Så om laddnätet byggs ut ordentligt kommande år så behövs egentligen inte så stora batterier.
Men om man är en ny elbilsköpare så hänger väl räckviddsångesten som ett stort svart moln över huvudet
Det är väl inte bara nya elbilsköpare som kan ha räckviddsångest? Även gamla.
T.ex. min Model 3 ska ha en räckvidd på 600 km, men nu på vintern med snö/regn i motorvägsfart har jag ganska precis halva den räckvidden.

Om jag får välja mellan ett stort eller ett litet batteri till samma pris så tar jag det stora.

Så för egen del så får batterierna gärna fortsätta utvecklas så räckvidden blir längre. Särskilt om laddnätverken fortsätter vara eftersatta (för andra än Tesla).
Håller med helt.

På detta forum är det dock en liten "helig ko" att man inte får uttrycka missnöje med dagens laddinfrastruktur, eller brister med dagens batterikapacitet.

Då halshuggs man för att inte ha rätt tro och rätt inställning.
Det behövs helt klart bättre laddinfra och större batterier, speciellt för icke Tesla men även för Tesla också, vi är
långt ifrån i mål...
utbudet börjar iaf bli bättre och Ionicen kanske sätter lite press på övriga :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jerker »

Peter Andersson skrev:
Frågan är, kan man leva med Ioniq 5 lilla batteri?
Jag, som har en Telsa 3 SR+, förstår inte riktigt den frågeställningen.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Esterox »

Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?

Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Skabb1 skrev:
Leaf skrev:
Skabb1 skrev:
Leaf skrev:
Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också... :D
Håller verkligen med. Får jag fråga vad som tar emot med M3?
Jag jobbar med kvalitet, och att skeppa undermåliga bilar som ofta behöver "justeras" direkt från fabriken imponerar inte direkt i de prisklasserna.
Teslas hutlösa skambud när jag frågade om inbyte på min dåvarande BMW X4 35d imponerade inte heller... hade dom istället sagt "Nej tack" så hade det varit lugnt.
...och jag har egentligen sagt "aldrig mer en sedan-modell". ;)
Jag förstår dina tankar.

Är det för övrigt inte lite konstigt att de inte verkar finnas några pressbilder på bagageutrymmet och frunken?
finns massor med video och bilder från frunk och trunk på ionic 5, kolla YT.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Peter Andersson »

Jerker skrev:
Peter Andersson skrev:
Frågan är, kan man leva med Ioniq 5 lilla batteri?
Jag, som har en Telsa 3 SR+, förstår inte riktigt den frågeställningen.
När du byter bil nästa gång.
Hur mycket mera är du beredd att betala för att få ännu längre räckvidd?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Esterox skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?

Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
jag tycker Hyundai verkligen har steppat upp senaste åren. För 5år sen hade jag aldrig ens kollat åt Hyundai, men nu har de europeisk design och inte lika mycket Koreakrams. Känslan på grejerna när man tar i de tycker jag definitivt är på nivå med Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Peter Andersson »

Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.

Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Tycker Kia/Hyundai har steppat upp rejält.
Det som är en gåta för mig är folk som exempelvis köper en VW för dyra pengar som strular och bara har 2 års garanti.
Kia/Hyundai har 5/7 års garanti.

Jag skulle alla dagar i veckan köpa en Ioniq 5 före en ID3 eller ID4.

Men tror också att kineserna ser till att priserna pressas rejält.
VW tjänar löjligt mycket pengar nu på ID3 och ID4.
Och de har råd att sänka priserna när konkurrensen hårdnar.

Kia/Hyundai kanske inte klarar av av sänka sina priser lika mycket.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av dd88 »

Esterox skrev:
Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Skulle vilja påstå att det gäller mer eller mindre alla elbilar idag.

Det jag gillar med Ioniq 5 är att den känns fräsch utan att vara konstig, modern utan att vara krystad.

Lär komma motsvarande fossilbilar men Ioniq 5 är vad jag förväntar mig av en ny bil 2021.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar