Sida 128 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 12:02
av jurand
DrDR skrev:
icreate skrev:
mati skrev:
Och jag har slutat tjata på säljaren. Han har lovat mig flera gånger att han skulle kolla status på min bil och sedan återkomma. Han har aldrig gjort det...
Vi kanske ska utlysa en tävling om Sveriges Lataste Bilförsäljare?
Jag frågade min åf en fredag vid lunch om han hade fått något leveransdatum för min bil. Han sa att han var tvungen att ringa Hyundai Sverige och kolla med dem, och kunde sedan återkomma till mig.
- Jag ringer dig nästa vecka. Men det blir inte på måndag för då har vi fullt sjå med att bara överleva (ha-ha), sa han.
Efter en vecka hade han fortfarande inte hört av sig..!

Bilförsäljare är ett utdöende yrke. Man köper ju allt annat på nätet. Kanske borde de lägga manken till för att jag ska känna att de tillför något i inköpsprocessen.
Det finns självklart andra bilförsäljare som gör det.

Hur som helst så kopplar jag inte ihop säljarens beteende med bilen.
Håller med. Har varit och kollat/provkört 4 elbilar senaste året (Mustang, ID4, Enyaq, Ioniq5). Flera (VW, Skoda) har verkat helt ointresserade att sälja, dåligt pålästa, VW: "Jaha, har ni bokat provkörning?". De ska återkomma när man har frågor. Ingen har återkommit, jag har fått maila/ringa dem själva. Ibland svarar de på mail, ibland inte. Hade även frågat om provkörning på ID3 via hemsidan. Säljaren ringde men jag kunde inte svara. Han har inte försökt ringa mig en enda gång sen dess.

Kan inte säga att Hyundai ÅF är sämre eller bättre än någon annan. Han har iaf svarat på mail hyfsat ofta. Känns som att de säljer bilarna utan att anstränga sig och då gör de inte det heller. Ungefär som mäklare som knappt behöver göra något för att sälja bostäder.

Jämfört med många ÅF idag kan jag inte säga annat än bra saker om Eklunds bil i Göteborg, säljaren skötte sig väldigt bra och försökte reda upp felen som kom från General agenten på ett bra sätt samt var trevlig och visade bra engagemang. Vissa ÅF jag har haft att göra med genom åren eller nu med elbilar är ju ren katastrof. Men vette fan om Tesla eller Polestar mycket bättre IMO. Tesla skickade mig offerten ämnade åt någon annan utan att ens fråga vad jag ville ha.
Polestar "säljaren" pratade ivrigt om hur Polestar 2 är byggd på en ren Elbilsplattform där de använt mittentunneln för batterier och när jag försökte boka en längre provkörning så var det som att prata med en gäng lyktstolpar en sen fredagskväll, både i salongen och via deras kundstjänst. Sen visade det sig gå bra om man bokar en provkörning där de kommer hem till en med bilen men då hade jag redan nappat på en Ioniq så det blev en sådan, vilket visade sig vara att grymt bra val trots allt, Lite väl bred är den när man ska parkera i stan kan jag väl tycka dock....

Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 12:34
av Tessi19
JLT skrev:
Det finns några Ioniq5 för leverans före jul 2021 !!!
Jo, ni läste bra (ni behöver inte vänta juni 2022, kanske ;). 72kw, Utrustningnivå Advanced, olika färger. Hör av dig till din Hyndai återsäljare.
De fick några stycken per återsäljare. Själv var jag i kontakt med Patrick Hansen på Bilcentrum Mariestad. Väldig proffsig. Lycka till. Jean-Luc
På tal om bra ÅF håller jag helt med om bra service och personal villig att hjälpa och leta efter svar om det inte finns. I maj fanns lite kunskap om Ioniq5 hos de men de satt sig in i produkten som de ska sälja och är uppdaterade nu!
Tre säljare mer trevlig bemötande som dessutom hjälper varandra!
Bilcentrum Mariestad far ros!

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 12:55
av mati
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Och jag har slutat tjata på säljaren. Han har lovat mig flera gånger att han skulle kolla status på min bil och sedan återkomma. Han har aldrig gjort det. Jag har varit där personligen ett antal gånger och bett om att få veta mer. Jag fick bara extremt luddiga svar. Det är nästan så att min bil aldrig har beställts på riktigt och de vill inte erkänna det. Det är ungefär så jag känner. Har aldrig varit med om något liknande. Som sagt, har jag inte fått något svar om senast en månad så får det vara. Det är inte bra att börja ett bilinnehav på det här viset. Suget är helt bortblåst. Jag vill inte ha en bil som redan nu är förknippad med en massa negativa känslor och dåliga vibbar. Chansen att jag plockar ut den är ganska liten faktiskt.
Den där försäljaren verkar inte bry sig ett skit om sina kunder. Jag hade lagt en sur välskriven recension på Google efter att affären är avslutad (eller avbruten). :lol:
Jepp. Det kan du utgå ifrån att jag kommer göra.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 14:11
av Jakethesnake
Klintan skrev:
martinot skrev:
Klintan skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Jag har fått VIN av säljaren, fick det när bilen var under produktion.
Också spännande att du har fått VIN och jag har inte ens ett produktionsdatum. Beställde du inte efter mig? Det är ju fan samma åf och exakt samma bil. Jag fattar verkligen ingenting. Vad gör jag för fel?
Lite vin till säljaren? :-) Jag lyckades ju få en avbeställd FE, så det är bara slumpen som varit taskig mot dig, min färg som råkade komma i produktion före din. Fick VIN när jag mailade och kollade status.
Skickas inte VIN (alltså inte drycken :) ) och andra detaljer ut automatiskt till beställaren? Måste man manuellt be om de?
Nej, här är det säljaren som loggar in i en portal och ser status på sina beställningar. Ingen direktkommunikation från Hyundai till slutkund förutom reklammail.
Apropå VIN. Jag registrerade mig på chargemyhyundai någon vecka innan jag hämtade ut bilen och fick billig IONITY-laddning direkt. Antar att man kan göra det så fort man får VIN-numret.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 15:17
av DanneLKPG
Jakethesnake skrev:
Apropå VIN. Jag registrerade mig på chargemyhyundai någon vecka innan jag hämtade ut bilen och fick billig IONITY-laddning direkt. Antar att man kan göra det så fort man får VIN-numret.
Antar att ett år börjar ticka från när man registrerar. Så för min del kommer jag vänta med att registrera tills några dagar innan jag vet att jag ska använda IONITY. Senast var väl sista mars att registrera. :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 17:40
av Jakethesnake
DanneLKPG skrev:
Jakethesnake skrev:
Apropå VIN. Jag registrerade mig på chargemyhyundai någon vecka innan jag hämtade ut bilen och fick billig IONITY-laddning direkt. Antar att man kan göra det så fort man får VIN-numret.
Antar att ett år börjar ticka från när man registrerar. Så för min del kommer jag vänta med att registrera tills några dagar innan jag vet att jag ska använda IONITY. Senast var väl sista mars att registrera. :)
Ja så är det givetvis. Jag hade behov av billig laddning på långresa med min gamla Ioniq. Smärtsamt långsam laddning i jämförelse med I5, men var nästan ensam på varenda Ionity-station. Skönt med lågsäsong igen!

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 20:20
av HI5
Jakethesnake skrev:
HI5 skrev:
Hej!
Min digital lead-green beräknas anlända v.43.
Om någon som har tillgång till bilen och en 32A typ2-kabel skulle kunna prova att ladda på 1-fas-laddare 32A (dvs någonstans på stan') för att se om ombordladdaren kan hantera >16A/3,7 kw, skulle jag vara mycket tacksam! Oklart idag tycker jag. Har sett folk i forum som tror att den kan ta emot mer än 16A enfas men inte sett bevis. Vill veta innan jag köper typ2-kabel som ska ligga i bilen.

En sak till. I instruktionsboken verkar den medföljande shuko-laddaren vara inställbar mellan 6-12A. Det är ju guld isf. Kan det bekräftas?

Kan bekräfta att medföljande schuko-laddkabel till RWD advanced är ställbar mellan 6-12 ampere. Har testat 12 amp i CEE/schuko-adapter och får ca 2,7 kW.

Har även en 32a enfaskabel som jag tänkte prova i 22kw-stolpe vid tillfälle.

Haft bilen i en vecka nu och är extremt nöjd för övrigt.
Super! Då känns det inte lika stressigt med laddbox. Kommer klara mig med ”sladden” tillfälligt.

Kolla och återkom gärna! Man vill ju kunna optimera laddningen vid varje unik situation :P

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 20:37
av martinot
HI5 skrev:

Kolla och återkom gärna! Man vill ju kunna optimera laddningen vid varje unik situation :P
Vill du optimera laddningen så småningom så kan jag rekommendera följande:

1 st 3-fas Typ2-box (11kW räcker) där du normalt laddar hemma över natten.
1 st 3-fas mobil EVSE att ha liggandes i frunken på elbilen för att ladda på övriga ställen som destinationsladdning.
1 st 3-fas Typ2-Typ2-kabel att alltid ha liggandes i frunken på bilen för samma sak som mobil EVSE, men för andra Typ2-platser utanför hemmet.

Bra att också ha i frunken:

1 st förlängningskabel på 20-25 meter (gärna 2,5 mm2)
Lite blandade adaptrar som det kan finnas behov för.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 20:39
av martinot
jurand skrev:
Vissa ÅF jag har haft att göra med genom åren eller nu med elbilar är ju ren katastrof. Men vette fan om Tesla eller Polestar mycket bättre IMO. Tesla skickade mig offerten ämnade åt någon annan utan att ens fråga vad jag ville ha.
Synd att du fick fel offert mailat till dig. Var det M3 eller MY du var intresserad av?

(Har alltid fått bra och kunnig hjälp av Tesla "advisors", inför bägge mina Teslor jag köpt.)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 21:21
av Chilla
martinot skrev:
HI5 skrev:

Kolla och återkom gärna! Man vill ju kunna optimera laddningen vid varje unik situation :P
Vill du optimera laddningen så småningom så kan jag rekommendera följande:

1 st 3-fas Typ2-box (11kW räcker) där du normalt laddar hemma över natten.
1 st 3-fas mobil EVSE att ha liggandes i frunken på elbilen för att ladda på övriga ställen som destinationsladdning.
1 st 3-fas Typ2-Typ2-kabel att alltid ha liggandes i frunken på bilen för samma sak som mobil EVSE, men för andra Typ2-platser utanför hemmet.

Bra att också ha i frunken:

1 st förlängningskabel på 20-25 meter (gärna 2,5 mm2)
Lite blandade adaptrar som det kan finnas behov för.
Har beställt en sådan här bil men lär inte se den förrän nästa år. Detta blir vår första elbil och naiv som man är så trodde man ju att den kom med allt man behövde för att kunna ladda den i alla tänkbara situationer.
Hur många sladdar behöver jag egentligen och vad betyder t.ex. "EVSE"? Skillnaden på Typ-1 och typ-2 kan jag åtminstone :)
Känns som hela bagaget kommer att tas upp av olika sladdar och adaptrar. Finns det någon fin web resurs för en elbils n00b där allt sånt här förklaras på lättförståeligt sätt?

Vänligen,
Magnus

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 21:34
av martinot
Chilla skrev:
martinot skrev:
Vill du optimera laddningen så småningom så kan jag rekommendera följande:

1 st 3-fas Typ2-box (11kW räcker) där du normalt laddar hemma över natten.
1 st 3-fas mobil EVSE att ha liggandes i frunken på elbilen för att ladda på övriga ställen som destinationsladdning.
1 st 3-fas Typ2-Typ2-kabel att alltid ha liggandes i frunken på bilen för samma sak som mobil EVSE, men för andra Typ2-platser utanför hemmet.

Bra att också ha i frunken:

1 st förlängningskabel på 20-25 meter (gärna 2,5 mm2)
Lite blandade adaptrar som det kan finnas behov för.
Har beställt en sådan här bil men lär inte se den förrän nästa år. Detta blir vår första elbil och naiv som man är så trodde man ju att den kom med allt man behövde för att kunna ladda den i alla tänkbara situationer.
Hur många sladdar behöver jag egentligen och vad betyder t.ex. "EVSE"? Skillnaden på Typ-1 och typ-2 kan jag åtminstone :)
Känns som hela bagaget kommer att tas upp av olika sladdar och adaptrar. Finns det någon fin web resurs för en elbils n00b där allt sånt här förklaras på lättförståeligt sätt?

Vänligen,
Magnus
Kanske man inte behöver någon? Så svårt att exakt säga vad alla andra kommer behöva, eller för den delen vad man själv kommer behöva. Det varierar så mycket.

Personligen så gillar jag att vara "förberedd" och kunna smidigt maxa laddningsmöjligheterna för alla situationer. Själv kör jag på listan ovan. Men så är jag en sådan som har dubbla varningstrianglar i bilen också.

Det du kan skaffa redan nu är en fast Typ2-box. Det har du nytta för alla elbilar i framtiden, oavsett vilken elbil och oavsett när du tar leverans.

Nu minskar bidragen för elbilar, och inte orimligt att anta att bidragen för laddboxar även de kan försvinna. Passa på att få en Typ2-box, material och installationskostnad till halva priset medans bidraget från staten fortfarande finns kvar (eller innan budget för det tar slut).

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 21:36
av Sad_ant
Det beror ju helt på hur du använder bilen. Somliga är preppers och bygger bunkrar andra tar livet som det kommer. Trefas laddbox hemma skall du absolut ha! Jag har easee sen tidigare och är mycket nöjd. Beställde en till för 6500kr inkl installation nu när bidraget ändå är så bra.
En typ2 sladd behöver du för att kunna ladda ”på stan” en sådan följde i alla fall med min leaf, oklart på ioniq5? Jag fick även med en shuko (vanlig stickpropp) aldrig använt den…

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 22:06
av DanneLKPG
Sad_ant skrev:
Det beror ju helt på hur du använder bilen. Somliga är preppers och bygger bunkrar andra tar livet som det kommer. Trefas laddbox hemma skall du absolut ha! Jag har easee sen tidigare och är mycket nöjd. Beställde en till för 6500kr inkl installation nu när bidraget ändå är så bra.
En typ2 sladd behöver du för att kunna ladda ”på stan” en sådan följde i alla fall med min leaf, oklart på ioniq5? Jag fick även med en shuko (vanlig stickpropp) aldrig använt den…
Till IONIQ 5 så ingår det en schuko-laddare, men ej någon Typ 2-kabel. Det får man köpa själv.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 22:28
av Chilla
På min offert/beställning så står det "laddkabel" kort och gott. Jag tar för givet att det är en typ-2 vanlig tjoho men jag gillar fackspråket i offerten.
Laddbox hemma är redan uttittad men inte beställd pga den lite annorlunda situationen vi har.
Jag är väl kanske inte en prepper men eftersom jag är ny på det här vill jag undvika att bli ståendes med mitt obefintliga skägg i brevlådan vid en laddsituation. Ska läsa på mera. Tack för tipsen :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 15 sep 2021 22:44
av Tessi19
Sad_ant skrev:
Det beror ju helt på hur du använder bilen. Somliga är preppers och bygger bunkrar andra tar livet som det kommer. Trefas laddbox hemma skall du absolut ha! Jag har easee sen tidigare och är mycket nöjd. Beställde en till för 6500kr inkl installation nu när bidraget ändå är så bra.
En typ2 sladd behöver du för att kunna ladda ”på stan” en sådan följde i alla fall med min leaf, oklart på ioniq5? Jag fick även med en shuko (vanlig stickpropp) aldrig använt den…
Jag har haft en Leaf i nu två år som andra bil i familjen. Används mest i och omkring byn. Laddas för det mesta hemma men så länge gratis laddning finns i staden pluggar jag in där också om jag är det något längre (typ 1/2 timme eller mer).
Hemma var det då laddning med EVSE (vanlig stickpropp/shuko) och tog 6-8 timmar från 20-80%. Typ2-typ1 (som behövs för leaf) fanns i bilen för laddning på staden.
Nu har vi inför Ioniq5 köpt en Easee via Tibber (använd gärna bonus koden för extra 500kr rabatt som finns hos flera användare på forumet i signaturen, så även min) för knappt 6000kr. I och med att jag ville kunna fortsätta ladda i stan köpte jag en Typ2-typ1 (från forummedlem) sladd extra så att en kan sitta fast på laddbox och en i bagaget.
För Ioniq5 behövs också en sladd på laddaren och EVSE och typ2 sladd kan ligga i frunken.
Sedan har jag inga adaptrar osv mest för att behovet inte har funnits. Kan dock tänka mig att det kan ändra sig nu vi enbart kommer ha elbilar.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 16 sep 2021 07:05
av mati
Chilla skrev:
Har beställt en sådan här bil men lär inte se den förrän nästa år. Detta blir vår första elbil och naiv som man är så trodde man ju att den kom med allt man behövde för att kunna ladda den i alla tänkbara situationer.
Hur många sladdar behöver jag egentligen och vad betyder t.ex. "EVSE"? Skillnaden på Typ-1 och typ-2 kan jag åtminstone :)
Känns som hela bagaget kommer att tas upp av olika sladdar och adaptrar. Finns det någon fin web resurs för en elbils n00b där allt sånt här förklaras på lättförståeligt sätt?

Vänligen,
Magnus
Lungt. Du behöver så småningom skaffa en laddbox hemma. That's it. Allt annat är mer eller mindre beroende på hur ofta du laddar ute på fält.
En typ2 kabel är en bra investering om du vill ladda på allmänna platser, vid köpcentrum eller så. Förr i tiden har jag använt min typ2 kabel hela tiden. Inte för att det behövdes, men offentlig laddning var gratis, laddstolparna var alltid lediga, och så var det lite kul också. Men nu är det annorlunda. Det är inte värt besväret att leta upp lediga laddstolpar och plocka fram typ2 kabeln. Det finns ju ingen anledning när man kan ladda hemma.
En bärbar laddbox (EVSE) behöver du bara om du vill ladda på ställen där det inte finns typ2 stolpar eller snabbladdning. Återigen, förr i tiden använde jag den rätt ofta. Nu anser jag att det är en onödig pryl att släpa med sig. Det ingår en sådan i båda våra elbilar och vi har i princip aldrig använt dem.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 16 sep 2021 08:19
av Chilla
Tack alla, nu känns det lite enklare än tidigare :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 16 sep 2021 12:03
av HI5
martinot skrev:
HI5 skrev:

Kolla och återkom gärna! Man vill ju kunna optimera laddningen vid varje unik situation :P
Vill du optimera laddningen så småningom så kan jag rekommendera följande:

1 st 3-fas Typ2-box (11kW räcker) där du normalt laddar hemma över natten.
1 st 3-fas mobil EVSE att ha liggandes i frunken på elbilen för att ladda på övriga ställen som destinationsladdning.
1 st 3-fas Typ2-Typ2-kabel att alltid ha liggandes i frunken på bilen för samma sak som mobil EVSE, men för andra Typ2-platser utanför hemmet.

Bra att också ha i frunken:

1 st förlängningskabel på 20-25 meter (gärna 2,5 mm2)
Lite blandade adaptrar som det kan finnas behov för.
Bra med tips! Har idag en Leaf 24 kwh så lite måste-ha-grejer har man kolla på.
Men återstår att ta reda på om man behöver mer än 16A-kabel för att ladda optimalt på 1-fas.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 16 sep 2021 12:23
av Tessi19
HI5 skrev:
martinot skrev:
HI5 skrev:

Kolla och återkom gärna! Man vill ju kunna optimera laddningen vid varje unik situation :P
Vill du optimera laddningen så småningom så kan jag rekommendera följande:

1 st 3-fas Typ2-box (11kW räcker) där du normalt laddar hemma över natten.
1 st 3-fas mobil EVSE att ha liggandes i frunken på elbilen för att ladda på övriga ställen som destinationsladdning.
1 st 3-fas Typ2-Typ2-kabel att alltid ha liggandes i frunken på bilen för samma sak som mobil EVSE, men för andra Typ2-platser utanför hemmet.

Bra att också ha i frunken:

1 st förlängningskabel på 20-25 meter (gärna 2,5 mm2)
Lite blandade adaptrar som det kan finnas behov för.
Bra med tips! Har idag en Leaf 24 kwh så lite måste-ha-grejer har man kolla på.
Men återstår att ta reda på om man behöver mer än 16A-kabel för att ladda optimalt på 1-fas.
Det är ju så individuellt. Hur mycket kör man och vad innebär det för DIN förbrukning med bilen? Alltså blir motorvägsfart eller 60-80km/t eller ännu lägre? Vilken kapacitet har man hemma för laddning? 16A enfas blir ju aldrig mer än 3680kWh, 32A enfas blir max 7360kW på en timme. 16A trefas kan bli 6400kWh i teori.
Hur ofta laddar man på publika laddare? I5 kan med ombordladdare ta emot 11kWh, vill man det behövs ju ip 32A trefas kabel för att kunna komma upp i bilens max laddningsförmåga med typ2 kablar. Över det är det CCS / (ultra) snabbladdning där kabeln sitter fast på laddaren.

Eller är jag fel ute på något sett, ni som är bättre insatta?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 16 sep 2021 12:56
av Makkari
Tessi19 skrev:
Det är ju så individuellt. Hur mycket kör man och vad innebär det för DIN förbrukning med bilen? Alltså blir motorvägsfart eller 60-80km/t eller ännu lägre? Vilken kapacitet har man hemma för laddning? 16A enfas blir ju aldrig mer än 3,7kW, 32A enfas blir max 7,4kW (bort). 16A trefas kan bli 11kW i teorin.
Hur ofta laddar man på publika laddare? I5 kan med ombordladdare ta emot 11kW, vill man det behövs ju 16A trefas kabel för att kunna komma upp i bilens max laddningsförmåga med typ2 kablar. Över det är det CCS / (ultra) snabbladdning där kabeln sitter fast på laddaren.

Eller är jag fel ute på något sett, ni som är bättre insatta?
Varsågod :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 16 sep 2021 13:06
av HI5
Tessi19 skrev:
HI5 skrev:
martinot skrev:
HI5 skrev:

Kolla och återkom gärna! Man vill ju kunna optimera laddningen vid varje unik situation :P
Vill du optimera laddningen så småningom så kan jag rekommendera följande:

1 st 3-fas Typ2-box (11kW räcker) där du normalt laddar hemma över natten.
1 st 3-fas mobil EVSE att ha liggandes i frunken på elbilen för att ladda på övriga ställen som destinationsladdning.
1 st 3-fas Typ2-Typ2-kabel att alltid ha liggandes i frunken på bilen för samma sak som mobil EVSE, men för andra Typ2-platser utanför hemmet.

Bra att också ha i frunken:

1 st förlängningskabel på 20-25 meter (gärna 2,5 mm2)
Lite blandade adaptrar som det kan finnas behov för.
Bra med tips! Har idag en Leaf 24 kwh så lite måste-ha-grejer har man kolla på.
Men återstår att ta reda på om man behöver mer än 16A-kabel för att ladda optimalt på 1-fas.
Det är ju så individuellt. Hur mycket kör man och vad innebär det för DIN förbrukning med bilen? Alltså blir motorvägsfart eller 60-80km/t eller ännu lägre? Vilken kapacitet har man hemma för laddning? 16A enfas blir ju aldrig mer än 3680kWh, 32A enfas blir max 7360kW på en timme. 16A trefas kan bli 6400kWh i teori.
Hur ofta laddar man på publika laddare? I5 kan med ombordladdare ta emot 11kWh, vill man det behövs ju ip 32A trefas kabel för att kunna komma upp i bilens max laddningsförmåga med typ2 kablar. Över det är det CCS / (ultra) snabbladdning där kabeln sitter fast på laddaren.

Eller är jag fel ute på något sett, ni som är bättre insatta?
Jag är endast ute efter om bilen kan ta emot mer än 16A enfas. Om den kan det vill jag ha en kabel som stödjer detta liggandes i bilen. Då är ju exempelvis en 3-fas-kabel 32A ett alternativ. Om bilens ombordladdare maximalt tar hand om 16A enfas nöjer jag mig med en 3-fas-kabel 16A i bilen då den är något smidigare att hantera.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 16 sep 2021 14:48
av martinot
Tessi19 skrev:
Hur ofta laddar man på publika laddare? I5 kan med ombordladdare ta emot 11kWh, vill man det behövs ju ip 32A trefas kabel för att kunna komma upp i bilens max laddningsförmåga med typ2 kablar. Över det är det CCS / (ultra) snabbladdning där kabeln sitter fast på laddaren.

Eller är jag fel ute på något sett, ni som är bättre insatta?
Hur ofta man laddar på publik laddare, eller behöver göra det, beror ju helt på hur man använder sin elbil.

Om man bara alltid åker i en radie från hemmet, så behöver man aldrig något annat än en Typ2-box hemma. Då behöver man inte ens tillgång till snabbladdning.

Reser man däremot vid vissa tillfällen längre från hemmet än den radien som gör att man kommer tillbaka på en laddning, så blir ju både snabbladdning längs vägen, men även destinationsladdning intressant.

För snabbladdning längs vägen så behöver man inget extra, förutom tillgång till bra laddnät (abonnemang, brickor, appar). Där är alltid CCS-kabeln fast monterad i DC-laddarna.

För destionationsladdning, vilket motsvara nattladdningen hemma, fast man bor på hotell, sommarstuga, släkt eller bekanta, så kan både en Typ2-Typ2-kabel vara användbar, men även en portabel EVSE (fungerar som hemmaboxen, men i form av en portabel kabel med elektroniken inbyggd).

Då kan man ladda i hotellens Typ2-uttag över natten, men ibland är det även 3-fas CEE uttag som gäller på vissa hotell. 3-fas CEE och vanlig 1-fas Schuko (vanligt enfas vägguttag) kan även vara användbart när man hälsar på och bor över hos släkt och vänner. Då kan man smidigt starta resan med en fullladdad bil när man ger sig av på morgonen.

Så behovet för laddning, beror helt på hur man använder sin elbil, och hur/om man reser med den. Finns inget facit som är rätt för precis alla.

Kör man inte mycket med sin elbil på resor, så räcker det kanske utmärkt att endast kunna ladda hemma.

Själv använder jag vår elbil allt mer än vår dieselbil även för resor, och då är det helt ovärderligt att ha både en Typ2-kabel och en portabel EVSE i frunken.

Hade själv inte klarat mig utan (det hade ivf. blivit mer osmidigt och mer begränsat elbilsresande utan dessa möjligheter), medans andra kanske använder sina elbilar på ett annat sätt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 16 sep 2021 15:11
av Jakethesnake
Nu har jag testat ladda med enfas 32 amp-kabel i 22 kW laddstolpe. Bilen klarar uppenbarligen mer än 16 amp enfas (~29 amp).

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 16 sep 2021 16:24
av HI5
Jakethesnake skrev:
Nu har jag testat ladda med enfas 32 amp-kabel i 22 kW laddstolpe. Bilen klarar uppenbarligen mer än 16 amp enfas (~29 amp).
Grymt! Skönt att kunna ladda dubbelt så snabbt när man stöter på den typen av destinationsladdareladdare. Det kommer nog inte hända jätteofta för min del men när det väl händer kommer det kännas fint att ha rätt kabel.
Tack för att du upplyst oss! :idea: :!: :P

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 16 sep 2021 16:35
av Jakethesnake
HI5 skrev:
Jakethesnake skrev:
Nu har jag testat ladda med enfas 32 amp-kabel i 22 kW laddstolpe. Bilen klarar uppenbarligen mer än 16 amp enfas (~29 amp).
Grymt! Skönt att kunna ladda dubbelt så snabbt när man stöter på den typen av destinationsladdareladdare. Det kommer nog inte hända jätteofta för min del men när det väl händer kommer det kännas fint att ha rätt kabel.
Tack för att du upplyst oss! :idea: :!: :P
Eftersom du får 11 kW med 16A trefas på den här typen av destinationsladdare är det ju att föredra framför 32A enfas. Jag tror inte att bilen klarar mer än 16A vid trefasladdning tyvärr. Eller menar du att det finns destinationsladdare med 32A enfas? För mig som bara äger en enfaskabel än så länge var det dock praktiskt att kunna ladda lite snabbare än jag hade räknat med. :)