Sida 21 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 06 apr 2021 12:22
av taliz
Kan nog bli en populär taxi med de garantierna, och baksätesutrymmet...

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 07 apr 2021 16:24
av Zalman3
Screenshot_20210407-162219_Facebook.jpg

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 08 apr 2021 17:52
av HelectriC
Idag signerade jag på en ionic5 P45. Uppskattad leverans juni. Pris inkl vinterhjul och avtagbar krok, 534kNOK. Tydligen får man ett bättre pris hos Ionity än övriga ionic5 kommer få iaf under de första 2åren.
Det var fortfarande oklart hur serviceintervall och servicepris kommer se ut. Men iom att den får OTA så trodde inte säljaren att det blir lika ofta som för kona och vanlig Ionic. Det är ju intressant eftersom han då säger att kona och Ionickunder betalar ett servicebesök var 1500mil pga nödvändiga uppdateringar (som man borde kunna förvänta gratis eftersom de tydligen behövs för att bilen ska vara säker och funka som tänkt). Verkar helsjukt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 08 apr 2021 18:02
av Zalman3
Danska priser.
339.995DKK=465.800SEK.
Ioniq 5 dk.jpg

Som jämförelse så kostar en
Din nye ID.3
Skift udstyrsvariant
ID.3 Family Pro 107 kW / 145 hk;Elektrisk;Forbrug: 158,0 Wh/km og Emission: 0 g/km
339.995 DKK
https://www.volkswagen.dk/da/byg-din-bi ... =buildable

EDIT:
I Sverige.
ID.3 Family
Från 489 900,00 kr inkl. moms
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... D_BwE#MOFA

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 08 apr 2021 18:07
av HelectriC
Det är nog RWD versionen och utan utrustning.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 08 apr 2021 18:25
av Mickep
HelectriC skrev:
Idag signerade jag på en ionic5 P45. Uppskattad leverans juni. Pris inkl vinterhjul och avtagbar krok, 534kNOK. Tydligen får man ett bättre pris hos Ionity än övriga ionic5 kommer få iaf under de första 2åren.
Det var fortfarande oklart hur serviceintervall och servicepris kommer se ut. Men iom att den får OTA så trodde inte säljaren att det blir lika ofta som för kona och vanlig Ionic. Det är ju intressant eftersom han då säger att kona och Ionickunder betalar ett servicebesök var 1500mil pga nödvändiga uppdateringar (som man borde kunna förvänta gratis eftersom de tydligen behövs för att bilen ska vara säker och funka som tänkt). Verkar helsjukt.
Har läst att det kommer bli 8 års garanti (batteri) och att servicen kommer vara gratis de första åren.(tyskland om jag minns rätt) Något liknande i Sverige?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 08 apr 2021 18:33
av ChristerSjo
Mickep skrev:
HelectriC skrev:
Idag signerade jag på en ionic5 P45. Uppskattad leverans juni. Pris inkl vinterhjul och avtagbar krok, 534kNOK. Tydligen får man ett bättre pris hos Ionity än övriga ionic5 kommer få iaf under de första 2åren.
Det var fortfarande oklart hur serviceintervall och servicepris kommer se ut. Men iom att den får OTA så trodde inte säljaren att det blir lika ofta som för kona och vanlig Ionic. Det är ju intressant eftersom han då säger att kona och Ionickunder betalar ett servicebesök var 1500mil pga nödvändiga uppdateringar (som man borde kunna förvänta gratis eftersom de tydligen behövs för att bilen ska vara säker och funka som tänkt). Verkar helsjukt.
Har läst att det kommer bli 8 års garanti (batteri) och att servicen kommer vara gratis de första åren.(tyskland om jag minns rätt) Något liknande i Sverige?
"Gamla" bilbolag slits ju utav att vad skall vi göra med vår intäktsmodell när vi/nära anknutna företag haft stora inkomster på service och reservdelar.

Min fru har en Zoe och den har ett krav att den skall servas 1 ggr per år och Serviceteknikerna säger att vi har ju inte så mycket att kolla på en relativt ny bil. Efter 1:a servicen fick vi info/rådet(?) att höger bakre fälj hade en liten repa.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 08 apr 2021 21:33
av HelectriC
ChristerSjo skrev:
Mickep skrev:
HelectriC skrev:
Idag signerade jag på en ionic5 P45. Uppskattad leverans juni. Pris inkl vinterhjul och avtagbar krok, 534kNOK. Tydligen får man ett bättre pris hos Ionity än övriga ionic5 kommer få iaf under de första 2åren.
Det var fortfarande oklart hur serviceintervall och servicepris kommer se ut. Men iom att den får OTA så trodde inte säljaren att det blir lika ofta som för kona och vanlig Ionic. Det är ju intressant eftersom han då säger att kona och Ionickunder betalar ett servicebesök var 1500mil pga nödvändiga uppdateringar (som man borde kunna förvänta gratis eftersom de tydligen behövs för att bilen ska vara säker och funka som tänkt). Verkar helsjukt.
Har läst att det kommer bli 8 års garanti (batteri) och att servicen kommer vara gratis de första åren.(tyskland om jag minns rätt) Något liknande i Sverige?
"Gamla" bilbolag slits ju utav att vad skall vi göra med vår intäktsmodell när vi/nära anknutna företag haft stora inkomster på service och reservdelar.

Min fru har en Zoe och den har ett krav att den skall servas 1 ggr per år och Serviceteknikerna säger att vi har ju inte så mycket att kolla på en relativt ny bil. Efter 1:a servicen fick vi info/rådet(?) att höger bakre fälj hade en liten repa.

Jag tycker dom helt enkelt kan döpa om service till ”obligatorisk abonnemangsavgift utan fördel”. Det är ju vad det är, man får i stort sett inget för de pengarna man måste betala.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 08 apr 2021 21:34
av martinot
ChristerSjo skrev:
Mickep skrev:
HelectriC skrev:
Idag signerade jag på en ionic5 P45. Uppskattad leverans juni. Pris inkl vinterhjul och avtagbar krok, 534kNOK. Tydligen får man ett bättre pris hos Ionity än övriga ionic5 kommer få iaf under de första 2åren.
Det var fortfarande oklart hur serviceintervall och servicepris kommer se ut. Men iom att den får OTA så trodde inte säljaren att det blir lika ofta som för kona och vanlig Ionic. Det är ju intressant eftersom han då säger att kona och Ionickunder betalar ett servicebesök var 1500mil pga nödvändiga uppdateringar (som man borde kunna förvänta gratis eftersom de tydligen behövs för att bilen ska vara säker och funka som tänkt). Verkar helsjukt.
Har läst att det kommer bli 8 års garanti (batteri) och att servicen kommer vara gratis de första åren.(tyskland om jag minns rätt) Något liknande i Sverige?
"Gamla" bilbolag slits ju utav att vad skall vi göra med vår intäktsmodell när vi/nära anknutna företag haft stora inkomster på service och reservdelar.

Min fru har en Zoe och den har ett krav att den skall servas 1 ggr per år och Serviceteknikerna säger att vi har ju inte så mycket att kolla på en relativt ny bil. Efter 1:a servicen fick vi info/rådet(?) att höger bakre fälj hade en liten repa.
Jo, istället för att höja försäljningspriset, så verkar en del biltillverkare (som tex. Renault) föredra att ta till rena "scam"-upplägg som det ovan.

Dåligt tänk från ICE-tiden, som blir galet när de tvingar in det på sina EV-bilar. Lite lurendrejeri över det hela. Var det inte uppenbart på ICE-bilar så blir skojeriet 100% uppenbart för BEV.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 08 apr 2021 22:26
av taliz
Kan man inte serva själv? Så länge det är "fackmannamässigt" gjort?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 06:36
av Anderzzon
Jag är inte helt säker på att obligatorisk service alltid är dålig. Jag har t.ex passat på att fixa flera garantiärenden när bilen ändå har varit inne på service. Nu senast upplevde jag att det knarrade lite om bromspedalen, visade sig istället att det var några bultar vid drivningen som behövde bytas. Jag hade definitivt inte bokat ett ärende bara för detta.
Jag tror att en anledning till den kritik som Tesla ibland får för dålig kvalitet beror på att felen upplevs mer påtagliga när man måste boka dem en och en, istället för att samla ihop de minde allvarliga och be verkstaden fixa dem samtidigt som bilen är inne på service.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 07:01
av mati
Jag håller med. Obligatorisk service är inte bara av ondo. När jag servade min e-tron så gjordes en massa saker som inte var akuta, men som Audi hade lagt in som garantiåtgärd för att undvika framtida problem. Bakljuset byttes (för andra gången), ena laddluckan byttes osv. Jag upplevde inte att det var nåt fel på bilen nånstans, och jag ifrågasatte faktiskt dessa ju ganska omfattande åtgärder. Men verkstaden var tydlig med att det var ett krav från Audi och att det måste göras. Det kostade mig ingenting.
Nästa vecka ska e-Golfen servas och trots att den är i min mening helt felfri så vill de behålla den över natten eftersom de ska göra nån kontroll (och eventuell åtgärd) på batteriet. Och det är tydligen ingen liten grej. Som jag förstod det så kan det läcka in vatten i batteriet om man har otur, och det behöver tätas om. Typ nåt sånt.
Hade jag fått bestämma så hade jag inte servat bilen alls. Den bara går och går ju. Men om servicen innebär att jag kanske slipper bli stående en dag med trasigt batteri så tar jag gärna den lilla kostnaden nu, dvs innan nånting händer.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 08:44
av martinot
Anderzzon skrev:
Jag är inte helt säker på att obligatorisk service alltid är dålig. Jag har t.ex passat på att fixa flera garantiärenden när bilen ändå har varit inne på service. Nu senast upplevde jag att det knarrade lite om bromspedalen, visade sig istället att det var några bultar vid drivningen som behövde bytas. Jag hade definitivt inte bokat ett ärende bara för detta.
Jag tror att en anledning till den kritik som Tesla ibland får för dålig kvalitet beror på att felen upplevs mer påtagliga när man måste boka dem en och en, istället för att samla ihop de minde allvarliga och be verkstaden fixa dem samtidigt som bilen är inne på service.
Njae. Ganska mycket fel där.

1. Även om du inte är tvingad till service, så kan du (precis som hos VAG) serva bilen regelbundet som tidigare. Inget som helst hinder. Skillnaden är bara att för de som själva vill och kan serva bilen (jag har tex. köpt in kupéfilter och tänkt att byta själv) så blir du inte av med garantin att göra så.

2. Det är inte obligatoriskt att serva andra bilmärken, och finns många som väljer ett göra så. Skillnaden där är att man kan riskera att sina garantier inte gäller.

3 Även om du lägger upp felen och servicen du vill ha gjort en och en, så kan du ändå välja att ta de vid samma servicetillfälle. Förra våren så tog jag tre olika fel som jag anmält + en serviceåtgärd jag ville ha hjälp med (montera stänkskydd) vid ett enda servicetillfälle. Fungerar hur fint som helst (tvärt emot vad du påstår, så man kan ju undra om du verkligen haft någon Tesla själv).

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 08:54
av Anderzzon
martinot skrev:
Anderzzon skrev:
Jag är inte helt säker på att obligatorisk service alltid är dålig. Jag har t.ex passat på att fixa flera garantiärenden när bilen ändå har varit inne på service. Nu senast upplevde jag att det knarrade lite om bromspedalen, visade sig istället att det var några bultar vid drivningen som behövde bytas. Jag hade definitivt inte bokat ett ärende bara för detta.
Jag tror att en anledning till den kritik som Tesla ibland får för dålig kvalitet beror på att felen upplevs mer påtagliga när man måste boka dem en och en, istället för att samla ihop de minde allvarliga och be verkstaden fixa dem samtidigt som bilen är inne på service.
Njae. Ganska mycket fel där.

1. Även om du inte är tvingad till service, så kan du (precis som hos VAG) serva bilen regelbundet som tidigare. Inget som helst hinder. Skillnaden är bara att för de som själva vill och kan serva bilen (jag har tex. köpt in kupéfilter och tänkt att byta själv) så blir du inte av med garantin att göra så.

2. Det är inte obligatoriskt att serva andra bilmärken, och finns många som väljer ett göra så. Skillnaden där är att man kan riskera att sina garantier inte gäller.

3 Även om du lägger upp felen och servicen du vill ha gjort en och en, så kan du ändå välja att ta de vid samma servicetillfälle. Förra våren så tog jag tre olika fel som jag anmält + en serviceåtgärd jag ville ha hjälp med (montera stänkskydd) vid ett enda servicetillfälle. Fungerar hur fint som helst (tvärt emot vad du påstår, så man kan ju undra om du verkligen haft någon Tesla själv).
Jag förstår inte varför du alltid ger dig på mig och tycker att allt jag skriver är fel hela tiden? Jag har aldrig påstått att jag har ägt en Tesla. Däremot äger min farsa en Tesla sedan 2015 så jag har förmodligen kört Tesla regelbunden längre än dig! Innan det gick att boka service via appen t.ex. Jag förstår självklart att man inte behöver åka in en gång för varje service-ärende med en Tesla. Det jag resonerade kring var att jag tror att Teslas kvalité kan kännas sämre än vad den är för att man aktivt måste boka in småfel som sånna som jag annars väntar med att få fixade till servicen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 09:52
av Bjelke
Anderzzon skrev:
Jag är inte helt säker på att obligatorisk service alltid är dålig. Jag har t.ex passat på att fixa flera garantiärenden när bilen ändå har varit inne på service. Nu senast upplevde jag att det knarrade lite om bromspedalen, visade sig istället att det var några bultar vid drivningen som behövde bytas. Jag hade definitivt inte bokat ett ärende bara för detta.
Jag tror att en anledning till den kritik som Tesla ibland får för dålig kvalitet beror på att felen upplevs mer påtagliga när man måste boka dem en och en, istället för att samla ihop de minde allvarliga och be verkstaden fixa dem samtidigt som bilen är inne på service.
Fast i praktiken så blir det så att JAG ska betala för att dom ska gå igenom bilen och se om det finns några saker
som ska åtgärdas på garantin.
Jag var emot det här redan för 20 år sedan, att jag ska betala för att dom ska komma undan lindrigare med
garantiärenden typ, för byta olja och filter kunde jag enkelt göra själv liksom.
Jag sa då nej till att betala för detta och erbjöd dom att gå igenom bilen om dom ville för att titta på eventuella
(Framtida) problem som var garanti-saker och krävde att få det på papper (det var Ford den gången), det slutade
med några mycket obekväma personer som (motvilligt) godkände att garantin skulle gälla utan obligatorisk service :)
Så kontentan blir att visst kan man ha en genomgång av bilen för att hitta defekter men inget som jag ska betala
för att göra så länge det handlar om garantin på bilen.
Och efter det kan jag ju göra precis som jag vill, serva själv eller på valfritt ställe, om jag nu tycker att det behövs.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 10:19
av Jerker
Det är ju ingen hemlighet att detta med rekommenderade serviceintervaller som ska utföras på en verkstad är något som är till för att mjölka pengar ur kunden. Att man dessutom har kopplat det till garanti är ju ett gåva från biltillverkaren till ÅF-ledet. Tyvärr har ju iaf svenska myndigheter satt stopp för att det absolut måste ske på en märkesverkstad. Bl.a. Kia försökte ju hävda det men stötte på patrull.

Men det är en symbiotisk utveckling iom. att allt färre människor vill/kan göra sådan service själv, så införandet av "obligatorisk" service har ju inte mött särskilt stort motstånd i de bredare lagren av bilköpare. Många är nog väldigt bekväma med att ta en bil på 3 års privatleasing med service inkluderad och låta märkesverkstaden sköta hjulskiften och lagra på däckhotell.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 10:28
av martinot
Anderzzon skrev:
martinot skrev:
Anderzzon skrev:
Jag är inte helt säker på att obligatorisk service alltid är dålig. Jag har t.ex passat på att fixa flera garantiärenden när bilen ändå har varit inne på service. Nu senast upplevde jag att det knarrade lite om bromspedalen, visade sig istället att det var några bultar vid drivningen som behövde bytas. Jag hade definitivt inte bokat ett ärende bara för detta.
Jag tror att en anledning till den kritik som Tesla ibland får för dålig kvalitet beror på att felen upplevs mer påtagliga när man måste boka dem en och en, istället för att samla ihop de minde allvarliga och be verkstaden fixa dem samtidigt som bilen är inne på service.
Njae. Ganska mycket fel där.

1. Även om du inte är tvingad till service, så kan du (precis som hos VAG) serva bilen regelbundet som tidigare. Inget som helst hinder. Skillnaden är bara att för de som själva vill och kan serva bilen (jag har tex. köpt in kupéfilter och tänkt att byta själv) så blir du inte av med garantin att göra så.

2. Det är inte obligatoriskt att serva andra bilmärken, och finns många som väljer ett göra så. Skillnaden där är att man kan riskera att sina garantier inte gäller.

3 Även om du lägger upp felen och servicen du vill ha gjort en och en, så kan du ändå välja att ta de vid samma servicetillfälle. Förra våren så tog jag tre olika fel som jag anmält + en serviceåtgärd jag ville ha hjälp med (montera stänkskydd) vid ett enda servicetillfälle. Fungerar hur fint som helst (tvärt emot vad du påstår, så man kan ju undra om du verkligen haft någon Tesla själv).
Jag förstår inte varför du alltid ger dig på mig och tycker att allt jag skriver är fel hela tiden? Jag har aldrig påstått att jag har ägt en Tesla. Däremot äger min farsa en Tesla sedan 2015 så jag har förmodligen kört Tesla regelbunden längre än dig! Innan det gick att boka service via appen t.ex. Jag förstår självklart att man inte behöver åka in en gång för varje service-ärende med en Tesla. Det jag resonerade kring var att jag tror att Teslas kvalité kan kännas sämre än vad den är för att man aktivt måste boka in småfel som sånna som jag annars väntar med att få fixade till servicen.
Inget personligt emot dig. Finns även jättemycket som är dåligt och negativt med Tesla. Både gällande kvalitet och service. Men att man inte kan kombinera flera åtgärder för både fel och service, som du påstår och alluderar till i tråden, är faktiskt inte riktigt. Det stämmer inte mer verkligheten. Har som sagt själv gjort så, och gått utmärkt.

Det är just det som är skillnaden, kanske inte gäller dig (var bara kanske otur hur du tänkte eller gissade här), mellan de som utan kunskap kritiserar Tesla, och de som kritiserar Tesla och som har koll på läget. Min erfarenhet säger mig att det är en hel del här och på andra forum media som är snabba för att kritisera ditten och datten med Tesla, men det blir ofta problem då de själva inte har någon direkt förstahandserfarenhet av det.

Detta är inget försvar av Tesla. De gör mycket dåligt och fel, men samtidigt så är det ju inget värde att kritisera de för saker som faktiskt fungerar.

Sedan tycker jag att det är viktigt att komma ihåg att nästan alla traditionella biltillverkare lever på att sälja service och reservdelar. Ofta så är försäljningen och vinstmarginalen på själv bilen obefintlig. Hela konceptet i bilindustrin har varit uppbyggt på att tjäna pengar på eftermarknaden. Precis som de som säljer rakhyvlar eller bläckstråleskrivare.

Detta koncept är dock förlegat och hör inte hemma på samma sätt i BEV-världen.

Även om Tesla är dåligt företag med sin optimism, svajig byggkvalitet, och en massa andra dåligt, och som de verkligen förtjänar kritik av, så tycker jag också att man faktiskt skall applådera och erkänna när de faktiskt gör något bra för både sina kunder och industrin. Att erbjuda garantier utan tvång på service hos deras verkstäder är en väldigt positiv förändring av branschen, och något som jag tycker man skall 100% applådera Tesla för, och inte dissa de för. Detta kommer att förändra mycket i industrin, och det kommer vara tillgod för oss konsumenter.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 10:34
av HelectriC
Jag tycker det är lite kul att det är flera här som tycker obligatorisk service är ok för då får man fixat garantiåtgärder och övrigt som egentligen inte har med själva servicen att göra. Vad ni alltså menar är att det är ok att betala för något som borde vara gratis bara för att ni inte vill boka separat tid för detta? Att jag ska behöva betala för ett verkstadsbesök för att få nödvändiga garantiärenden och uppdateringar är ju bara helt fel. Dessutom är ju ofta serviceintervallerna kopplade till km, så kör man lite mer än det så blir det så gärna krav till 2 servicearbete per år, det är ju ändå sjukare. Kona har 15000km intervall tex.
Jag tycker Teslas och Polestars väg är mycket bättre. Det är ju dessutom inte så att jag helt struntade i ”service” på Teslorna jag hade. Jag lämnade in till en oberoende verkstad och fick gjort det som rekommenderas av Tesla (smörja bromsar, byta kupefilter och några andra punkter), men när märkesverkstaden knappt vågar säga vad de gör på servicen eftersom de vet att det mesta är BS, så blir jag sur. Eller Audi som öppet säger att de tar lika mkt betalt för service till elbil som motsvarande fossilbil trots att det inte är någon olja att byta. Vilka skojare!
Men visst, jag förstår också att detta har med finanserna till ÅF att göra. Hur ska de tjäna pengar? Men det problemet får de lösa på nåt annat sätt. Kan väl ta ett högre pris av de som använder sig av säljlokalen/provkörningar etc och de som beställer på nätet och inte vill ha något med säljare att göra får ett lägre pris :?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 10:45
av dd88
Vill minnas att vi betalar en hundring per månad för frugans Audi, på de tre åren vi kommer ha den så räknar Audi med tre besök, så 1200kr per besök. Med tanke på att man får tillbaka den nytvättad och med påfyllda vätskor så är kostnaden egentligen ännu lägre.

Det tycker jag är helt ok för att veta att bilen funkar som den ska.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 11:04
av HelectriC
dd88 skrev:
Vill minnas att vi betalar en hundring per månad för frugans Audi, på de tre åren vi kommer ha den så räknar Audi med tre besök, så 1200kr per besök. Med tanke på att man får tillbaka den nytvättad och med påfyllda vätskor så är kostnaden egentligen ännu lägre.

Det tycker jag är helt ok för att veta att bilen funkar som den ska.
ja, det är andra bullar här, Audi tar ca 5000 för liten service och 8-10000 för stor service.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 11:18
av Edward123
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Vill minnas att vi betalar en hundring per månad för frugans Audi, på de tre åren vi kommer ha den så räknar Audi med tre besök, så 1200kr per besök. Med tanke på att man får tillbaka den nytvättad och med påfyllda vätskor så är kostnaden egentligen ännu lägre.

Det tycker jag är helt ok för att veta att bilen funkar som den ska.
ja, det är andra bullar här, Audi tar ca 5000 för liten service och 8-10000 för stor service.
På min förra bil (Mercedes GLC) hamnade servicarna på ca 10k per gång. Hade det inte varit för att jag köpte en P2 så hade jag starkt övervägt att köpa en BMW eller annan bil (har för mig att Lexus hade samma åtminstone tidigare) där fri service ingår. Förstår att de givetvis tar höjd för det i prissättningen av bilen men då innebär det indirekt också ett högre andrahandsvärde (om man tänker att den procentuella värdeminskningen är samma för tex. BMW och MB).

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 11:24
av Anderzzon
HelectriC skrev:
Jag tycker det är lite kul att det är flera här som tycker obligatorisk service är ok för då får man fixat garantiåtgärder och övrigt som egentligen inte har med själva servicen att göra. Vad ni alltså menar är att det är ok att betala för något som borde vara gratis bara för att ni inte vill boka separat tid för detta? Att jag ska behöva betala för ett verkstadsbesök för att få nödvändiga garantiärenden och uppdateringar är ju bara helt fel. Dessutom är ju ofta serviceintervallerna kopplade till km, så kör man lite mer än det så blir det så gärna krav till 2 servicearbete per år, det är ju ändå sjukare. Kona har 15000km intervall tex.
Jag tycker Teslas och Polestars väg är mycket bättre. Det är ju dessutom inte så att jag helt struntade i ”service” på Teslorna jag hade. Jag lämnade in till en oberoende verkstad och fick gjort det som rekommenderas av Tesla (smörja bromsar, byta kupefilter och några andra punkter), men när märkesverkstaden knappt vågar säga vad de gör på servicen eftersom de vet att det mesta är BS, så blir jag sur. Eller Audi som öppet säger att de tar lika mkt betalt för service till elbil som motsvarande fossilbil trots att det inte är någon olja att byta. Vilka skojare!
Men visst, jag förstår också att detta har med finanserna till ÅF att göra. Hur ska de tjäna pengar? Men det problemet får de lösa på nåt annat sätt. Kan väl ta ett högre pris av de som använder sig av säljlokalen/provkörningar etc och de som beställer på nätet och inte vill ha något med säljare att göra får ett lägre pris :?
Om man ska ha fast service så ska det ju kostnaden självklart återspeglas i vad de faktiskt gör. Jag har privatleasing och där är servicen inräknad i priset så jag reflekterar inte vad den kostar. Min upplevelse är att jag har fått grejer fixade på servicen som hade kunnat bli ett större problem annars. De har även passat på att byta grejer som Nissan har rekommenderat ska bytas men inte gjort någon återkallning kring. Med det sagt så tycker jag också att Tesla och Polestars sätt är bättre, iaf i teorin, men jag är inte helt säker på att det alltid är det bästa för alla i praktiken.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 13:48
av Mickep
Om det har ett rimligt pris eller är gratis tycker jag obligatoriska servicen är ok. Det är ju som ett spa för bilen.
Men har de service där de skinnar och hittar olika "fel" på bilen som kräver dyra rep är det givetvis dåligt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 15:49
av HelectriC
Mickep skrev:
Om det har ett rimligt pris eller är gratis tycker jag obligatoriska servicen är ok. Det är ju som ett spa för bilen.
Men har de service där de skinnar och hittar olika "fel" på bilen som kräver dyra rep är det givetvis dåligt.
eller när de har så viktiga servicepunkter som:
-kontrollera däcktrykk (trots att alla nya bilar har sensorer för det)
-kontrollera torkarbladen (trots att man ganska snabbt märker om de inte är bra)
-visuell kontroll av laddkabeln (för man ser ju inte själv om den visuelt inte ser bra ut)

sånt blir jag trött på en fredageftermiddag iaf ;)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 09 apr 2021 16:13
av martinot
Mickep skrev:
Det är ju som ett spa för bilen.
:lol:

Biltvätt deluxe (så det inte bara blir däckssparkning för dyra pengar)? :D