Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 06 apr 2021 12:22
Kan nog bli en populär taxi med de garantierna, och baksätesutrymmet...
339.995 DKKDin nye ID.3
Skift udstyrsvariant
ID.3 Family Pro 107 kW / 145 hk;Elektrisk;Forbrug: 158,0 Wh/km og Emission: 0 g/km
Har läst att det kommer bli 8 års garanti (batteri) och att servicen kommer vara gratis de första åren.(tyskland om jag minns rätt) Något liknande i Sverige?HelectriC skrev:Idag signerade jag på en ionic5 P45. Uppskattad leverans juni. Pris inkl vinterhjul och avtagbar krok, 534kNOK. Tydligen får man ett bättre pris hos Ionity än övriga ionic5 kommer få iaf under de första 2åren.
Det var fortfarande oklart hur serviceintervall och servicepris kommer se ut. Men iom att den får OTA så trodde inte säljaren att det blir lika ofta som för kona och vanlig Ionic. Det är ju intressant eftersom han då säger att kona och Ionickunder betalar ett servicebesök var 1500mil pga nödvändiga uppdateringar (som man borde kunna förvänta gratis eftersom de tydligen behövs för att bilen ska vara säker och funka som tänkt). Verkar helsjukt.
"Gamla" bilbolag slits ju utav att vad skall vi göra med vår intäktsmodell när vi/nära anknutna företag haft stora inkomster på service och reservdelar.Mickep skrev:Har läst att det kommer bli 8 års garanti (batteri) och att servicen kommer vara gratis de första åren.(tyskland om jag minns rätt) Något liknande i Sverige?HelectriC skrev:Idag signerade jag på en ionic5 P45. Uppskattad leverans juni. Pris inkl vinterhjul och avtagbar krok, 534kNOK. Tydligen får man ett bättre pris hos Ionity än övriga ionic5 kommer få iaf under de första 2åren.
Det var fortfarande oklart hur serviceintervall och servicepris kommer se ut. Men iom att den får OTA så trodde inte säljaren att det blir lika ofta som för kona och vanlig Ionic. Det är ju intressant eftersom han då säger att kona och Ionickunder betalar ett servicebesök var 1500mil pga nödvändiga uppdateringar (som man borde kunna förvänta gratis eftersom de tydligen behövs för att bilen ska vara säker och funka som tänkt). Verkar helsjukt.
ChristerSjo skrev:"Gamla" bilbolag slits ju utav att vad skall vi göra med vår intäktsmodell när vi/nära anknutna företag haft stora inkomster på service och reservdelar.Mickep skrev:Har läst att det kommer bli 8 års garanti (batteri) och att servicen kommer vara gratis de första åren.(tyskland om jag minns rätt) Något liknande i Sverige?HelectriC skrev:Idag signerade jag på en ionic5 P45. Uppskattad leverans juni. Pris inkl vinterhjul och avtagbar krok, 534kNOK. Tydligen får man ett bättre pris hos Ionity än övriga ionic5 kommer få iaf under de första 2åren.
Det var fortfarande oklart hur serviceintervall och servicepris kommer se ut. Men iom att den får OTA så trodde inte säljaren att det blir lika ofta som för kona och vanlig Ionic. Det är ju intressant eftersom han då säger att kona och Ionickunder betalar ett servicebesök var 1500mil pga nödvändiga uppdateringar (som man borde kunna förvänta gratis eftersom de tydligen behövs för att bilen ska vara säker och funka som tänkt). Verkar helsjukt.
Min fru har en Zoe och den har ett krav att den skall servas 1 ggr per år och Serviceteknikerna säger att vi har ju inte så mycket att kolla på en relativt ny bil. Efter 1:a servicen fick vi info/rådet(?) att höger bakre fälj hade en liten repa.
Jo, istället för att höja försäljningspriset, så verkar en del biltillverkare (som tex. Renault) föredra att ta till rena "scam"-upplägg som det ovan.ChristerSjo skrev:"Gamla" bilbolag slits ju utav att vad skall vi göra med vår intäktsmodell när vi/nära anknutna företag haft stora inkomster på service och reservdelar.Mickep skrev:Har läst att det kommer bli 8 års garanti (batteri) och att servicen kommer vara gratis de första åren.(tyskland om jag minns rätt) Något liknande i Sverige?HelectriC skrev:Idag signerade jag på en ionic5 P45. Uppskattad leverans juni. Pris inkl vinterhjul och avtagbar krok, 534kNOK. Tydligen får man ett bättre pris hos Ionity än övriga ionic5 kommer få iaf under de första 2åren.
Det var fortfarande oklart hur serviceintervall och servicepris kommer se ut. Men iom att den får OTA så trodde inte säljaren att det blir lika ofta som för kona och vanlig Ionic. Det är ju intressant eftersom han då säger att kona och Ionickunder betalar ett servicebesök var 1500mil pga nödvändiga uppdateringar (som man borde kunna förvänta gratis eftersom de tydligen behövs för att bilen ska vara säker och funka som tänkt). Verkar helsjukt.
Min fru har en Zoe och den har ett krav att den skall servas 1 ggr per år och Serviceteknikerna säger att vi har ju inte så mycket att kolla på en relativt ny bil. Efter 1:a servicen fick vi info/rådet(?) att höger bakre fälj hade en liten repa.
Njae. Ganska mycket fel där.Anderzzon skrev:Jag är inte helt säker på att obligatorisk service alltid är dålig. Jag har t.ex passat på att fixa flera garantiärenden när bilen ändå har varit inne på service. Nu senast upplevde jag att det knarrade lite om bromspedalen, visade sig istället att det var några bultar vid drivningen som behövde bytas. Jag hade definitivt inte bokat ett ärende bara för detta.
Jag tror att en anledning till den kritik som Tesla ibland får för dålig kvalitet beror på att felen upplevs mer påtagliga när man måste boka dem en och en, istället för att samla ihop de minde allvarliga och be verkstaden fixa dem samtidigt som bilen är inne på service.
Jag förstår inte varför du alltid ger dig på mig och tycker att allt jag skriver är fel hela tiden? Jag har aldrig påstått att jag har ägt en Tesla. Däremot äger min farsa en Tesla sedan 2015 så jag har förmodligen kört Tesla regelbunden längre än dig! Innan det gick att boka service via appen t.ex. Jag förstår självklart att man inte behöver åka in en gång för varje service-ärende med en Tesla. Det jag resonerade kring var att jag tror att Teslas kvalité kan kännas sämre än vad den är för att man aktivt måste boka in småfel som sånna som jag annars väntar med att få fixade till servicen.martinot skrev:Njae. Ganska mycket fel där.Anderzzon skrev:Jag är inte helt säker på att obligatorisk service alltid är dålig. Jag har t.ex passat på att fixa flera garantiärenden när bilen ändå har varit inne på service. Nu senast upplevde jag att det knarrade lite om bromspedalen, visade sig istället att det var några bultar vid drivningen som behövde bytas. Jag hade definitivt inte bokat ett ärende bara för detta.
Jag tror att en anledning till den kritik som Tesla ibland får för dålig kvalitet beror på att felen upplevs mer påtagliga när man måste boka dem en och en, istället för att samla ihop de minde allvarliga och be verkstaden fixa dem samtidigt som bilen är inne på service.
1. Även om du inte är tvingad till service, så kan du (precis som hos VAG) serva bilen regelbundet som tidigare. Inget som helst hinder. Skillnaden är bara att för de som själva vill och kan serva bilen (jag har tex. köpt in kupéfilter och tänkt att byta själv) så blir du inte av med garantin att göra så.
2. Det är inte obligatoriskt att serva andra bilmärken, och finns många som väljer ett göra så. Skillnaden där är att man kan riskera att sina garantier inte gäller.
3 Även om du lägger upp felen och servicen du vill ha gjort en och en, så kan du ändå välja att ta de vid samma servicetillfälle. Förra våren så tog jag tre olika fel som jag anmält + en serviceåtgärd jag ville ha hjälp med (montera stänkskydd) vid ett enda servicetillfälle. Fungerar hur fint som helst (tvärt emot vad du påstår, så man kan ju undra om du verkligen haft någon Tesla själv).
Fast i praktiken så blir det så att JAG ska betala för att dom ska gå igenom bilen och se om det finns några sakerAnderzzon skrev:Jag är inte helt säker på att obligatorisk service alltid är dålig. Jag har t.ex passat på att fixa flera garantiärenden när bilen ändå har varit inne på service. Nu senast upplevde jag att det knarrade lite om bromspedalen, visade sig istället att det var några bultar vid drivningen som behövde bytas. Jag hade definitivt inte bokat ett ärende bara för detta.
Jag tror att en anledning till den kritik som Tesla ibland får för dålig kvalitet beror på att felen upplevs mer påtagliga när man måste boka dem en och en, istället för att samla ihop de minde allvarliga och be verkstaden fixa dem samtidigt som bilen är inne på service.
Inget personligt emot dig. Finns även jättemycket som är dåligt och negativt med Tesla. Både gällande kvalitet och service. Men att man inte kan kombinera flera åtgärder för både fel och service, som du påstår och alluderar till i tråden, är faktiskt inte riktigt. Det stämmer inte mer verkligheten. Har som sagt själv gjort så, och gått utmärkt.Anderzzon skrev:Jag förstår inte varför du alltid ger dig på mig och tycker att allt jag skriver är fel hela tiden? Jag har aldrig påstått att jag har ägt en Tesla. Däremot äger min farsa en Tesla sedan 2015 så jag har förmodligen kört Tesla regelbunden längre än dig! Innan det gick att boka service via appen t.ex. Jag förstår självklart att man inte behöver åka in en gång för varje service-ärende med en Tesla. Det jag resonerade kring var att jag tror att Teslas kvalité kan kännas sämre än vad den är för att man aktivt måste boka in småfel som sånna som jag annars väntar med att få fixade till servicen.martinot skrev:Njae. Ganska mycket fel där.Anderzzon skrev:Jag är inte helt säker på att obligatorisk service alltid är dålig. Jag har t.ex passat på att fixa flera garantiärenden när bilen ändå har varit inne på service. Nu senast upplevde jag att det knarrade lite om bromspedalen, visade sig istället att det var några bultar vid drivningen som behövde bytas. Jag hade definitivt inte bokat ett ärende bara för detta.
Jag tror att en anledning till den kritik som Tesla ibland får för dålig kvalitet beror på att felen upplevs mer påtagliga när man måste boka dem en och en, istället för att samla ihop de minde allvarliga och be verkstaden fixa dem samtidigt som bilen är inne på service.
1. Även om du inte är tvingad till service, så kan du (precis som hos VAG) serva bilen regelbundet som tidigare. Inget som helst hinder. Skillnaden är bara att för de som själva vill och kan serva bilen (jag har tex. köpt in kupéfilter och tänkt att byta själv) så blir du inte av med garantin att göra så.
2. Det är inte obligatoriskt att serva andra bilmärken, och finns många som väljer ett göra så. Skillnaden där är att man kan riskera att sina garantier inte gäller.
3 Även om du lägger upp felen och servicen du vill ha gjort en och en, så kan du ändå välja att ta de vid samma servicetillfälle. Förra våren så tog jag tre olika fel som jag anmält + en serviceåtgärd jag ville ha hjälp med (montera stänkskydd) vid ett enda servicetillfälle. Fungerar hur fint som helst (tvärt emot vad du påstår, så man kan ju undra om du verkligen haft någon Tesla själv).
ja, det är andra bullar här, Audi tar ca 5000 för liten service och 8-10000 för stor service.dd88 skrev:Vill minnas att vi betalar en hundring per månad för frugans Audi, på de tre åren vi kommer ha den så räknar Audi med tre besök, så 1200kr per besök. Med tanke på att man får tillbaka den nytvättad och med påfyllda vätskor så är kostnaden egentligen ännu lägre.
Det tycker jag är helt ok för att veta att bilen funkar som den ska.
På min förra bil (Mercedes GLC) hamnade servicarna på ca 10k per gång. Hade det inte varit för att jag köpte en P2 så hade jag starkt övervägt att köpa en BMW eller annan bil (har för mig att Lexus hade samma åtminstone tidigare) där fri service ingår. Förstår att de givetvis tar höjd för det i prissättningen av bilen men då innebär det indirekt också ett högre andrahandsvärde (om man tänker att den procentuella värdeminskningen är samma för tex. BMW och MB).HelectriC skrev:ja, det är andra bullar här, Audi tar ca 5000 för liten service och 8-10000 för stor service.dd88 skrev:Vill minnas att vi betalar en hundring per månad för frugans Audi, på de tre åren vi kommer ha den så räknar Audi med tre besök, så 1200kr per besök. Med tanke på att man får tillbaka den nytvättad och med påfyllda vätskor så är kostnaden egentligen ännu lägre.
Det tycker jag är helt ok för att veta att bilen funkar som den ska.
Om man ska ha fast service så ska det ju kostnaden självklart återspeglas i vad de faktiskt gör. Jag har privatleasing och där är servicen inräknad i priset så jag reflekterar inte vad den kostar. Min upplevelse är att jag har fått grejer fixade på servicen som hade kunnat bli ett större problem annars. De har även passat på att byta grejer som Nissan har rekommenderat ska bytas men inte gjort någon återkallning kring. Med det sagt så tycker jag också att Tesla och Polestars sätt är bättre, iaf i teorin, men jag är inte helt säker på att det alltid är det bästa för alla i praktiken.HelectriC skrev:Jag tycker det är lite kul att det är flera här som tycker obligatorisk service är ok för då får man fixat garantiåtgärder och övrigt som egentligen inte har med själva servicen att göra. Vad ni alltså menar är att det är ok att betala för något som borde vara gratis bara för att ni inte vill boka separat tid för detta? Att jag ska behöva betala för ett verkstadsbesök för att få nödvändiga garantiärenden och uppdateringar är ju bara helt fel. Dessutom är ju ofta serviceintervallerna kopplade till km, så kör man lite mer än det så blir det så gärna krav till 2 servicearbete per år, det är ju ändå sjukare. Kona har 15000km intervall tex.
Jag tycker Teslas och Polestars väg är mycket bättre. Det är ju dessutom inte så att jag helt struntade i ”service” på Teslorna jag hade. Jag lämnade in till en oberoende verkstad och fick gjort det som rekommenderas av Tesla (smörja bromsar, byta kupefilter och några andra punkter), men när märkesverkstaden knappt vågar säga vad de gör på servicen eftersom de vet att det mesta är BS, så blir jag sur. Eller Audi som öppet säger att de tar lika mkt betalt för service till elbil som motsvarande fossilbil trots att det inte är någon olja att byta. Vilka skojare!
Men visst, jag förstår också att detta har med finanserna till ÅF att göra. Hur ska de tjäna pengar? Men det problemet får de lösa på nåt annat sätt. Kan väl ta ett högre pris av de som använder sig av säljlokalen/provkörningar etc och de som beställer på nätet och inte vill ha något med säljare att göra får ett lägre pris
eller när de har så viktiga servicepunkter som:Mickep skrev:Om det har ett rimligt pris eller är gratis tycker jag obligatoriska servicen är ok. Det är ju som ett spa för bilen.
Men har de service där de skinnar och hittar olika "fel" på bilen som kräver dyra rep är det givetvis dåligt.
Mickep skrev:Det är ju som ett spa för bilen.