12 volt i en elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

12 volt i en elbil

Inlägg av lator »

Frågan har funnits tidigare: Varför måste en elbil ha ett 12-volts batteri och hur sköts laddningen av detta?

Att 12-voltarn behövs beror ju givetvis på att nästan allt i en bil går på just 12-volt. Elbilar är inte annorlunda. Man kan iofs ta ut 12-volt från driftsbatteriet men det är inte optimalt då balansen mellan cellerna störs (Tesla prövade i tidiga Roadster).

En mera intressant fråga är hur laddningen av detta batteri sköts. Det är helt klart att inte alla bilar har ett optimalt system för detta då de inte alltför sällan får problem med urladdade batterier. Tesla har mig veterligen en ganska bra övervakning av detta men enligt uppgifter så slutar denna övervakning vid 20% nivå i driftsbatteriet. Detta förefaller ganska dumt enligt mig då en Tesla då fortfarande har 12 - 20 kWh kvar i batteriet och det finns andra bilar som har en total energilagring i dessa nivåer... Om Tesla är rädda för att tömma driftsbatteriet så borde det räcka att stänga av laddningen av 12-voltarn vid ca 5% (3 - 5 kWh) och fortfarande ha en god säkerhet.

Jag har ju ett förflutet i gamla Renault Clio Electrique sen 1997 och dessa bilar hade en konstant övervakning av 12-volten (gäller UCL 8 och framåt) så man riskerade aldrig att vara utan "startström" om inte huvudbatteriet var helt tomt. På senare Renautbilar så fungerar det inte likadant. Dessa laddar vad jag förstår inte 12-volt om inte laddsladden sitter i eller bilen är igång (osäker på alla villkor) och kan alltså tömma 12-volt om de står parkerade utan laddning. Nissan Leaf har en lite annorlunda lösning med en solcell som sitter längst upp på bakluckan och förser 12-volten med energi. Detta gäller ju då såklart om det finns en sol att tillgå, står bilen i ett mörkt garage så hjälper det ju föga. Andra fabrikat har sina egna lösningar men jag har inte koll på alla så jag skulle uppskatta om ni kunde fylla på med info om de bilar som ni känner till.

VW iD3 har ju blivit "känd" då de har en förmåga att ladda ur 12-volts batteriet om man inte lyckas behålla bilen helt avstängd då man lämnar den. Jag vet inte varför den i det läget undviker att hålla laddningen och vet heller inte om det påverkas av om man har laddsladden i eller ej...

Polestar 2 har också varit utsatt för problem som kan hänföras till 12-voltssystemet. BMW, Audi och Mercedes har jag inte hört om några problem med men de kan ju finnas där ändå. Kia/Hyundai har också fått byta många batterier på garanti men jag vet inte orsaken...

De flesta upplever inga problem med detta men detsamma gäller för förbränningsmotordrivna bilar, oftast fungerar det men fungerar det inte så står man där. :x
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av Svenssons »

Mycket bra genomgång!

Ytterligare en sak är väl typen av 12V-batteri. Användningen är väl lite annorlunda mot bilar som kräver en startmotor där det behöver kunna tas ut rätt stor effekt under kort tid. Elbilar är dessutom i större utsträckning utrustad med dator och kameror som är igång mest hela tiden och där 12V-batteriet alltså behöver man leverera effekt mest hela tiden. Bägge dessa saker borde kunna påverka vad för typ av 12V-batteri som man väljer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av lator »

Sant att elbilar använder sitt 12-voltsbatteri på ett annat sätt och typen av batteri är viktigt. Tesla bytte ju typ av batteri i Model S då de tidiga tenderade att fallera men frågan kvarstår, varför har man inte lagt mera krut och kunskap på att ladda batteriet? Det fanns väl teorier om att det bar just laddningen som tog död på batterier också...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av Svenssons »

En stor del av 12V-batterierna i Tesla dog väl när det stora batteriet nådde 20% SoC och slutade ladda det lilla batteriet. Håller med om att 20% är en lustig gräns. Samma gräns används till ventilation och lite andra saker har jag för mig.

De flesta om inte alla elbilstillverkare har också valt 12V blybatteri till bilen. Borde det inte finnas bättre alternativ på både batterikemi och spänning?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad jag förstår så används normalt inte 12 volts batteriet alls vid körning. Då kommer all ström från högspänningsbatteriet via en DC/DC omvandlare.

Det är när bilen står parkerad, och när du låser upp fram tills bilen startas, som det hämtas ström ur 12 volts batteriet.

Finns tydligen något krav att när bilen stängs av ska högspänningsbatteriet kopplas bort.

Men det är väldigt lätt att förstöra ett 12 volts bly/syra batterie.

Behövs bara en enda djupurladdning så kan det vara knäckt.

Skulle kunna räcka att sitta med radion på vid en laddpaus på 60 minuter. Om det är lite större ljudanläggning med 8 högtalare och förstärkare.

Uppenbarligen har både Id3 och Polestar drabbats, skulle vara intressant att få veta vad felet varit och hur det åtgärdats.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av taliz »

Min Volvo varnade ofta för "Låg batterinivå".
Tror det var för att den stod stilla rätt mkt, inte sällan någon vecka eller två i stöten, och den var ju "uppkopplad".
Jag använde också VOC jämnt när jag skulle iväg, särskilt på vintern för att förvärma.

Fått uppfattningen att det gäller många moderna uppkopplade avgasbilar, de får ofta problem med batteriet. Äldre bilar funkade det fint med ett litet 12V på, det användes ju inte när den stod still.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av Klintan »

Screenshot_20201227-150131.png
Hyundai Ioniq har också problem med 12V-batteriet. Många som blivit strandade med tomt 12V, så vanligt så att 12V jumpstarter rekommenderas i Ioniq-kretsar. Den laddar 12V-batteriet enbart när tändningen är helt på och ej i ACC-läge, vilket verkar tömma 12V väldigt snabbt.
Elbilist sedan 2014
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Min Volvo varnade ofta för "Låg batterinivå".
Tror det var för att den stod stilla rätt mkt, inte sällan någon vecka eller två i stöten, och den var ju "uppkopplad".
Jag använde också VOC jämnt när jag skulle iväg, särskilt på vintern för att förvärma.

Fått uppfattningen att det gäller många moderna uppkopplade avgasbilar, de får ofta problem med batteriet. Äldre bilar funkade det fint med ett litet 12V på, det användes ju inte när den stod still.
Det är värmaren som drar ur batteriet om man inte kör tillräckligt länge mellan. Volvos är inte ”uppkopplade” hela tiden. Som förstått det väcks bilen med ett sms när man startar appen och försöker styra något. Låter man bli det sover bilen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

12-volts systemen är väldigt omfattande i moderna bilar.

Audi e-tron har en DC/DC omvandlare med max effekt 3000 watt vilket betyder 250 ampere vid 12 volt. Så med allt på i bilen skulle 68 Ah AGM-batteriet vara tomt på 15 minuter.

Så kombinationen med kravet att högspänningsbatteriet ska vara bortkopplat när bilen är avstängd och att folk sitter i bilen med saker påslagna kan nog ställa till det. Gäller även avgasbilar förstås.

Ibland sitter jag och arbetar i e-tron någon timme, för säkerhets skull slår jag då på bilen och växlar till parkeringsljus, då lyset även går på. Men det kanske räcker med "radioläget" för e-tron, har inte hört om några 12-volts problem med just denna modell.
12-volt.JPG
DC-DCp.JPG
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Min Volvo varnade ofta för "Låg batterinivå".
Tror det var för att den stod stilla rätt mkt, inte sällan någon vecka eller två i stöten, och den var ju "uppkopplad".
Jag använde också VOC jämnt när jag skulle iväg, särskilt på vintern för att förvärma.

Fått uppfattningen att det gäller många moderna uppkopplade avgasbilar, de får ofta problem med batteriet. Äldre bilar funkade det fint med ett litet 12V på, det användes ju inte när den stod still.
Det är värmaren som drar ur batteriet om man inte kör tillräckligt länge mellan. Volvos är inte ”uppkopplade” hela tiden. Som förstått det väcks bilen med ett sms när man startar appen och försöker styra något. Låter man bli det sover bilen.
Någonting måste ju vara vaket för att kunna ta emot sms't(eller vad dom nu använder), eller hur?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av lator »

Off Grid Byggaren skrev:
12-volts systemen är väldigt omfattande i moderna bilar.

Audi e-tron har en DC/DC omvandlare med max effekt 3000 watt vilket betyder 250 ampere vid 12 volt. Så med allt på i bilen skulle 68 Ah AGM-batteriet vara tomt på 15 minuter.

Så kombinationen med kravet att högspänningsbatteriet ska vara bortkopplat när bilen är avstängd och att folk sitter i bilen med saker påslagna kan nog ställa till det. Gäller även avgasbilar förstås.
Om man skulle tänka sig att bilens 12-voltssystem skulle dra 3000 watt så stämmer ditt resonemang men det är ju bara en maxeffekt som man kan mata 12-volten med. Normalt ska väl inte bilen dra så speciellt mycket.
Jag skulle gärna vilja veta mer om hur den automatiska laddningsprocessen fungerar... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Min Volvo varnade ofta för "Låg batterinivå".
Tror det var för att den stod stilla rätt mkt, inte sällan någon vecka eller två i stöten, och den var ju "uppkopplad".
Jag använde också VOC jämnt när jag skulle iväg, särskilt på vintern för att förvärma.

Fått uppfattningen att det gäller många moderna uppkopplade avgasbilar, de får ofta problem med batteriet. Äldre bilar funkade det fint med ett litet 12V på, det användes ju inte när den stod still.
Det är värmaren som drar ur batteriet om man inte kör tillräckligt länge mellan. Volvos är inte ”uppkopplade” hela tiden. Som förstått det väcks bilen med ett sms när man startar appen och försöker styra något. Låter man bli det sover bilen.
Någonting måste ju vara vaket för att kunna ta emot sms't(eller vad dom nu använder), eller hur?
Naturligtvis. Som en mobiltelefon utan skärm borde det ju bli. Efter 5dygn kollar bilen sina sms en gång i timmen i 17 dygn och sen somnar bilen in tills den startas igen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

lator skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
12-volts systemen är väldigt omfattande i moderna bilar.

Audi e-tron har en DC/DC omvandlare med max effekt 3000 watt vilket betyder 250 ampere vid 12 volt. Så med allt på i bilen skulle 68 Ah AGM-batteriet vara tomt på 15 minuter.

Så kombinationen med kravet att högspänningsbatteriet ska vara bortkopplat när bilen är avstängd och att folk sitter i bilen med saker påslagna kan nog ställa till det. Gäller även avgasbilar förstås.
Om man skulle tänka sig att bilens 12-voltssystem skulle dra 3000 watt så stämmer ditt resonemang men det är ju bara en maxeffekt som man kan mata 12-volten med. Normalt ska väl inte bilen dra så speciellt mycket.
Jag skulle gärna vilja veta mer om hur den automatiska laddningsprocessen fungerar... :roll:
En större ljudanläggning kan dra 700-800 watt.

Jag tror inte laddningen av 12 volts batteriet är så avancerat.

Vid en viss spänningsnivå fylls det nog på lite bara.

Bly/syra batterier har ju egenskapen att må bäst med 100% SoC under långa perioder.

Sen finns det några knep att variera laddningspänningen under laddning av bly/syra batterier för att minimera gasbildning och sulfering.

Problemet verkar ju vara att det inte fylls på alls från högspänningsbatteriet under vissa omständigheter.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av Jerker »

Varför mår de 12V-batterier som finns i elbilar inte bra av att laddas ur helt? Att startbatterier inte gör det vet jag, men s.k. fritidsbatterier ska ju klara det mycket bättre och då är det väl sådana man ska använda i en elbil?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 12 volt i en elbil

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Varför mår de 12V-batterier som finns i elbilar inte bra av att laddas ur helt? Att startbatterier inte gör det vet jag, men s.k. fritidsbatterier ska ju klara det mycket bättre och då är det väl sådana man ska använda i en elbil?
Bly-batterier i allmänhet (oavsett typ) mår väldigt dåligt av att laddas ur djupt. Fritidsbatterier klarar det visserligen bättre än startbatterier men inte alls bra. Sen ska ju de system som dessa batterier hanterar ha rätt spänning för att fungera så urladdningar blir egentligen inte aktuella. Djupa urladdningar beror allmänt på att något inte fungerar som det ska.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar